AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Nej hästen tar inte förhållningar i framstupa, men den tar heller inte förhållningar på rätt sätt med upprest hals. För det går inte

Anledningen att det inte går att få vikten bakåt med upprest hals är att när hästen samlar sig korrekt så förskjuts vikten bakåt framifrån. Skall vikten från ena hållet till det andra så måste den förskjutas - den sugs inte till andra änden genom ett vacum:(

Med upprest hals på gående häst går inte förhållningen ned till bakfoten ( den samlar /kompimerar inte ) utan den sänker bara ryggen lite extra. :o

Den bästa liknelsen jag kan ge är med dominobrickor.
Om du placerar dominobrickor efter varandra så kan du genom att peta på endast en enda - få en kedjerekation genom hela raden av dominobrickor. Men detta kräver att du ställer dem framför varandra så att de "sitter ihop".
Ställer du en fel så avbryts processen.

Detsamma gäller hästens ryggrad (och våran med för den delen)
Är hästens ryggkotor någorlunda placeade framför varandra - så sitter hästen ihop. Då går kraftöverföringen bakifrån igenom hela hästkroppen som en kedjerekation (= hästen rör sig genom ryggen) :)

Har du fått igång denna kedjeraktion bakifrån så att hästen sitter ihop så kan du vända på processen - och börja förskjuta vikten bakåt = självbärig --->-----stigande grad av samling.:idea:

Varför det inte fungerar med en upprest hals är att det låser/hämmar dominoprecessen. :mad:
Ja du kan till viss del vikten få bakåt, men för att kunna utbilda/ samla korrekt så måste du ha en spänd pilbåge (= alla dominobrickor korrekt placerade) (annars går förhållningen inte hela vägenned till bakhoven)
Med en konstlat upplyft hals så blir det som du ställer en växel fel på ett järnvägsspår...
Ryggraden måste vara i en viss (naturlig) hållning för att kraftöverföringen skal fungera :)

---------------------

Anledningen att vi inte förstår varandra är att för mig (och en och annan till) är Upp i fomen något som till huvdsak sker genom att hästens sänker sig bak.
Grunden till det är att först få hästen i en naturlig hållning samt något välvd uppåt = Pilbågen - dvs rygg och halsens uppåtböjda kurvatur.
Denna hållning är i stort sett likadan, i lång och låg vidare till samlad, det är mest lutningen som skiljer i en högre form....:idea:

Kolla samlingsschemat i Müsler.

Googla också på "absolute versus relative elevetion"

Kan du inte skapa en pilbåge i lång och låg genom att få tag i bäckenet så inte blir det lättare om du felböjer pilbågen framtill.

Att hästen "sitter ihop" är altså en dressyrterm som beskriver det läge där det rent biomekaniskt går att få igenom en förhållning till bakfoten = Dominbrickorna

Alltså när du får hästen att sitta ihop så kan du ganska lätt få tag i bäckenet - du börjar spänna pilbågen och hästen slutar ramla framåt :)

Eftersom vi är på Klassisk - så borde ju den klassiska devisen "Calm straight forward var applicerbar."

Altså hästen *Lugn *Rak * Tänker framåt.

Börjjar man lyfta halsen så tänker den inte längre framåt - då tänker den bakåt:o

Att tänka framåt är inte detsamma som att ramla framåt på bogarna. Först när hästen bär sig bakifrån kan den tänka framåt.:)

Och att få hästen att börja bära sig bakifrån gör man med utbidlning av hästen dvs med sin egen inverkan.

Ang. var hästen är... - så är en som häst som du beskriver den att betrakta som outbildad. Och de gör ung som du beskriver.

passus
(När hästen bär sig bakifrån--- > samlar sig så blir steget kortare.... Jumer den samlar så blir den kortare....Det är bevisat)

Senast ändrad av en moderator:

Men du, det där med att höja framdelen är du ju inne på! Det är nog höjningen av framdelen (som oftast hänger ihop med att hästen flyttar vikten bakåt) som blir biomekaniskt svårt om hästen går för högt med huvudet i förhållande till resten av formen, och framförallt som går över tygeln. Sen ska ju halsen vara LÅNG även i den högre formen, just för att "lyfta upp" manken istället för att låsa den.

När man ser piaffer på dressyrtävlingar så ser man tyärr ofta det (pga av att hästarna måste gå såpass långt program och många steg att de inte orkar ha perfekt kvalitet?) att hästen snarare trycker ihop halsen än att länga bakre delen och lyfta den uppåt. I de fall där den ser ihoptryckt ut är framdelen aldrig loss, mao blir den inte så bogfri som man önskar. I en fri form tror jag man får samma resultat.

Däremot är det bevisat att manken höjs liiite när hästen går med högt huvud i förhållande till när den går med sänkt huvud. Men för att få någon nytta av det behöver hästen även vinkla under sig bak och höja ryggen.
Blev lite flummigt, men du kanske förstår vad jag menar? :p

Vad chambongen gör är att hindrar hästen att tänka bakåt i övergångar

Nu sa vi samma sak fast du med mycket färre bosktäver :bow:

Ja manken blir högre om hästen börjar förskjuta vikten bakåt.
Lyfter man bara halsen så sjunker manken med bröstryggen

KL
Sammet, kan du inte lägga in lite mer film! Är nyfiken på hur det artar sig!:)

Ang. var hästen är... - så är en som häst som du beskriver den att betrakta som outbildad. Och de gör ung som du beskriver.

Exakt. Det är precis det jag menar. Jag diskuterar utifrån hästen ovan, i den utbildningsståndpunkt den verkar vara just då och utifrån TS:s beskrivning. Jag betraktar den som outbildad. Ser du den annorlunda? Ingenstans har jag skrivit att detta sätt att rida är en målsättning, snarare på vissa hästar en inledning för att tala om för hästen vart jag vill att den ska vara för att vi ska kunna närma oss en balans. Jag sätter yttre ramarna för inom vilket område jag vill ha hästens hals (i detta fall) - sedan får den gå "fritt", använder halvhalter bara för att bibehålla det tempo jag bestämt.

Allt det där som du pratar om vet jag. Men som jag uppfattar det, argumenterar du utifrån ideal/teori medan jag kommenterade utfrån den reella situationen så som jag uppfattade den. Det finns ju faktiskt till och med ett tygeltag för att höja framdelen: uppresande tygeltag. Och det används inte för att koppla bort ryggen.

Att göra halt och ge lång tygel kan vara ett alternativ till skritt på lång tygel, eftersom halten inte påverkar tyngdpunkten.

Tusen tack fär en så självklar sak, men inte något jag tänkte på tidigare.

Jag har haft stora problem med att han rinner iväg när han fått sin tankepaus/eftergifts-skritt och sedan inte velat hitta tillbaka till det vi hade eftersom han bara fortsatte att rinna.

Jag har inte ens Tänkt på att en halt på långa tyglar kan ge samma effekt, och ändå håller jag på med NH från backen där eftergiften är just halt på "lång lina".

Funkar super på hingsten. Han får chansen att tänka och slappna av utan att behöva känna sig stressad i skritten.

Tack igen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur