AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

och jag ser ingen vinst att under rörelse rida med sänkt rygg.

Jag blir också väldigt brydd att en person med hans dignitet uppvisar en sådan ridning.

Visst finns det olika vägar till målet - men varje steg hästen tar - tränar någon muskel.

Jag själv skulle inte i någon sekund vilja rida runt med en häst som undandrar sig arbetet med att sänka ryggen - de musklerna har så lätt att kopplas in ändå.

Jag tycker man glömmer att man faktiskt tränar hästen varje gång man sitter på den - sedan hur - är en annan femma

Jag håller med där också. Om huvudsyftet är att få in bakbenen oavsett ryggen, ja, då förstår jag tanken, men varför skulle man vilja det? :confused: Vad är syftet med det?

Är ryggverksamheten oviktig? :confused: Är hela överlinjen oviktig, bara rumpan kommer in:confused: Om den kommer in på fel sätt, med spänd, statisk, t o m sänkt rygg, vad har man vunnit då?
Försöker bara förstå..

Nej - skruvning är skruvning och böjning är böjning :D

Hästen har ju tre naturliga ryggrörelser

*Böjning höger - vä har alla - de som har ont i ryggen har bara denna rörelse dvs vickar på stjärten.

*Axial rotation är just vad det heter.
Se ryggraden som en längdaxel och på en häst utan spänning i ryggen rullar Bålen/"tunnan" omväxlande höger - vänster

Det är svårt att hitta på en bra liknelse, jag försökte med en Crawlare i vattnet i ett inlägg. Denne måste vrida sig i sin längdaxel för att få full rörlighet i axlarna.
Hästen måste rulla hela vägen fram till manken för att kunna arbeta hälsosamt - dynamiskt i sin mag och ryggmuskulatur.

Om du tänker kroppens muskler runt bålen som ett diamond...ruter :idea: heter det på svenska.

Så när undersidan på vä sida jobbar för att få in bakbenet så måste ryggmusklerna på högersida stabilisera - samtidigt som ryggmusklerna på vä sida måste ge efter. Det är därför det är vktigt.

Detta är det fina i kråksången - ryggmusklerna på ena sidan måste ge efter för att släppa in samma sidans bakben.

Därför får hals/nacke aldrig tänka båkåt - eller ryggen spännas dubbelsidigt = sänkas

Först när hästen länger sin överlinje är den i en sådan position att dessa muskler KAN ge efter.

* och då kan du också få vikten bakåt så att du kan nosa på den tredje ryggrörelsen - den swingande ryggen buktandes uppåt och nedåt ( nedåt brukar inte vara några problem - mer uppåt då)

Senast ändrad av en moderator:

Det blir ingen sprotponny idag inte ;)

Hur man gör rent konkret beror ju på hur hästen beter sig av sig själv.

Om den kan kommandona framåt - stop och - vänd så är det inte svårt.

Särskilt om den slipper ryttare.

Det är därför jag undrar varför folk inte tränar från marken först

Och med det menar du att AR inte sätter vikt på att få in hästens bakdel under sig med bibehållen ryggaktivitet?

Som sagt, denna övning gör jag från mark.

Men vi har även testat att sitta barbacka på hästen för att känna vad som händer i ryggen när en medhjälpare gjort från marken.

Ryggen kommer igång, det skvillrar, kvittrar och dallrar i ryggfiléer närmast ryggraden, men även de "utanför".

Jag lovar att det är rätt häftigt!

(Sportponnyn fick vila, tränaren ställde in lektionen och då tappar jag ändå engagemanget just den dagen...)

Svarar fast frågan inte var till mej i första hand:

Jag tycker att det verkar variera inom AR beroende på vem man frågar, faktiskt. Det är i alla fall mitt intryck. Inte så att någon generellt skulle säga att ryggverksamhet INTE är viktig, men vissa verkar betona det där med få in baken och inte tänka helheten alltid, det blir fokus på baken, med korta ner steg utan att involvera hela överlinjen.

Det är mitt intryck, inget annat.

Och med det menar du att AR inte sätter vikt på att få in hästens bakdel under sig med bibehållen ryggaktivitet?

Jag väljer att tala allmänt, så det är inte specifikt för AR

Med det jag skrev vill jag ha sagt att jag på träning för ett flertal tränare blivit förvånad över att man rider runt på hästen med låst rygg.
Och inte adresserar till problemet.

Ibalnd kan det vara tränaren som inte vet hur den skall instruera eleven för att komma ur poblemet.

Och ibland ( Om man ser tränaren själv rida - så verkar den inte se något problem..)

Och gör även övningar som förvärrar problemet

Sedan vidare....

Vad är ryggaktivitet?

Ryggen är synnerligen aktiv när den är spänd? Det är inte bra för hästen

Vad jag är intresserad av är att återfår ett naturligt rörelsemönster och att hästen lyfter ryttaren - uppåt

Det behövs för att musklerna skall arbeta fysiologiskt.
Oavsett ridstil

Om nu hästen är felriden - skadad - otränad - så är det ännu viktigare. Rent allmänt.
(du har rätt i att jag inte satt mig in i ditt specifika fall, och detta har inget med dig att göra - därför skrev jag också det. Ämnet råkade bara komma upp här)

KL

Fredrik. Måste nog hålla med på din linje här än så länge.

Kan nog se poängen nu med övningen. Men samtidigt inte, för vad den har för nytta på en häst med låst rygg och som ryttaren själv säger, är och har varit "av", ser jag inte.

Att balansera bak en häst som sedan direkt kan gå fram med avslappning i sin rygg, det ser jag lite mer som ett utbildningstekniskt verktyg.

Likt som jag kan göra i behandlingssyfte. Be patienten spänna en muskel (till max) som pat. konstant går och håller spänd. För att ställa om signalerna i kroppen och för att direkt efteråt kunna slappna av och få behålla avslappningen.

Alltså att man balanserar bak vikten såhär med sänkt och samsidigt arbetande rygg, för att få en känsla av sammanhållning ända bak som förhoppningsvis behålls då hästen länger ut överlinjen och kommer ut igen. En ihopkopplande övning.

Men har man en häst som är av och spänner sig på grund av problem i kroppen, då är frågan vad det gör för nytta, om den inte efteråt kan komma ut med överlinjen och arbeta dynamiskt och sviktande igen.

Så övningen i sig, kan jag nog fatta och ska nog testa :) av nyfikenhet för känslan efteråt.
Frågan kvarstår, hur verkar den på en häst med ev rörelsestörningar.
Till Sammet: Hur går det nu, hur utvecklas det?
Börjar han koppla ihop kroppen. Jag gissar att en sådan här övning gör man inte i kvantitet utan med försiktighet.

Har även jag erfarenhet av hästar utan svikt bak som ångar framåt vid lång o låg form. Där de då blir ytterst svåra att påverka bakifrån.
De har behövt behandlingar i sina ryggar för att fungera. Tror inte alltid att ridteknik är det bästa o skonsammaste för alla hästar.
Individuellt o vi kan inte ha så mkt åsikter om TS häst. Men kul är det att spåna och fråga varför!!

Jag tycker att du har en otroligt trevlig häst! Nu har jag tittat på filmen med en video-läsare som är väldigt hackig, men jag ska försöka kommentera så gott som jag har sett.

Som det ser ut på videon så kunde hästen välva länden lite oftare =trampa under sig/samla sig mer korrekt (oftare/längre intervaller) om du istället för att lyfta handen i förhållningen tog den lite mer mot din navel (ca) istället och samtidigt understödja med lite mer skänkel. Då hänger den med genom att söka sig framåt mot handen i stället, vilket resulterar i samling utan spänningar och bättre steg/rörelser. Viktigt är att ge efter lite på både hand och skänkel då hästen samlar sig. Även om man då riskerar att förlora samlingen så kommer hästen ihåg att den fick eftergift "nästa gång" och kommer då att söka sig mot eftergiften = d v s samla sig på mindre och mindre hjälper ju starkare och mer lyhörd den blir.

Jag tycker precis tvärtemot dig. Framåt/neråt har ingen som helst funktion om inte hästen redan lagt vikten bakåt. Eller är det _jag_ som missförstår?

Jag jobbar inte med upprörd häst (medvetet). Jag ger pauser hela tiden.

Okej, då har vi nog olika filosofier helt enkelt. Jag ser framåt/nedåt som ett lättare läge att flytta bak vikten från, eftersom hästen när den väl är eftergiven i hela överlinjen brukar lägga lite mer vikt bakåt av sig själv när den lär sig hitta balansen i den formen och känner sig bekväm med den. Känns som att man lättare får rätt effekt av samlande övningar och sina hjälper om hästen är framåt/nedåt.
Jag filosoferar helt tvärtemot - tyngdpunkt bakåt har ingen som helst effekt om hästen inte är avslappnad och lång i överlinjen. Inte ur formperspektiv iaf. Däremot vid inlärning av hjälperna kan det vara mer prio på att hjälpa hästen med förutsättningarna till att göra som man vill och har man då inte lyckats med framåt/nedåt ännu vill man såklart ändå att hästen ska lära sig hjälperna rätt.

Jag jobbar inte heller med en upprörd häst (medvetet) men däremot med hästar som ännu inte blivit rakriktade och välbalanserade i alla lägen utan behöver hjälp med detta. Vad jag menade med att man kan behöva ta tydligare hjälper är när hästen "tappar balansen" eller faller totalt ur ramen pga teknik eller styrka, ska man då hjälpa dom att komma tillbaka igen kan det krävas betydligt större hjälper (iom att hästen som sagt är i obalans) än om man hade hunnit hjälpa hästen redan innan den "föll ur" vilket ju är det optimala.

Var iofs inte riktat till mig, men "min" tränare som jag ridit för inom AR fokuserade väldigt mycket på lååång och låg. Även när hästen blivit hyfsat stark och hade orkat en högre form. Nu var hästen jag då red lite speciell eftersom den hade otroligt lätt för att krulla ihop sig (lite ryggproblem som satt kvar i huvudet på hästen även när den fysiskt kändes bra) vilket kanske bidrog till att man var extra noga med framåt/nedåt. När man varit riktigt petig med den biten och ridit lång och låg i alla övningar ett tag så höjde den sin form av sig själv vilket jag tar som ett kvitto på att det faktiskt ger resultat.

Förvånar mig att inte alla AR-tränare börjar med stark fokus på lång och låg. Särskilt med f.d. travare är ju detta den viktigaste komponenten. :confused:

Det allra viktigaste med en travare är att hitta ett långsamt tempo imo.
Det är min personliga erfarenhet från att rida travare och det har blivit ett par nu genom åren.
Innan man har ett lungt tempo är det i stort sett helt onödigt att försöka sig på neråt framåt eftersom hästen kastar sig framåt i steget.
Men då har jag ridit sk. "problem hästar" och inga enkla pållar.
Kanske är de annorlunda.

Jag tycker precis tvärtemot dig. Framåt/neråt har ingen som helst funktion om inte hästen redan lagt vikten bakåt. Eller är det _jag_ som missförstår?

Jag jobbar inte med upprörd häst (medvetet). Jag ger pauser hela tiden.

Nu blir jag nyfiken. Hur menar du då?
i min värld tar man pauser för att undvika mjölksyra/konstant press på hästen, dvs som eftergift och uppsamling av fokus inför ny uppgift. Det är ju en självklarhet i ett pass, dvs frekventa pauser. Nu vet jag inte vad du definierar som UPPRÖRD - men nog måste man kunna lägga press på hästen emellanåt, inte avbryta för att den kommer igång en aning? :confused:

Jag tolkade några inlägg som att den här övningen gick över spänning och därmed upprördhet. Vilket jag ville understryka att jag inte går till.

Jag "provocerar" (flyttar gränser) tillsammans med min tränare, jag vill inte lägga några murstenar fel pga min oerfarenhet. Annars anser jag självklart att man måste flytta fronten framåt!

Som sagt, "vi" gör inte denna övning uppsuttet. Jag ser samma sak som du ser när PK kommer upp i sadeln.

I piafferna får han igång maskineriet, men så funkar det väl på många håll i världen - man rider lite piaff, rider sen omkring på den samling det ger ett tag, sen har man tappat det och man får piaffera igen.

Jag är inte så välberiden, har inte testat så många hästar, men på de två jag haft har jag först fått försöka få vikten bakåt, innan jag kunnat länga framåt/neråt. Jag vet inte om det beror på mina egna tillkortakommanden, slumpen eller just de två hästar jag haft. Jag har inte den erfarenheten än att avgöra.
Àtt utgå från piaff är väl AR-stuk:confused:

Tycker att det är fel väg att gå.
Piaff kräver mkt styrka o balans. Har den inte det först-tär det på lederna.
Jag vill först ha hästen i egen balans när den är ung- framvikt som sedan förskjuts alltmer bakåt- efterhand.
En lösgjord häst söker sig framåt/ neråt=kvitto på hur man har jobbat den.

Att få en häst gå kvar i samling men i låg form är väldigt svårt.
Det är kanske därför som HF ryttarna inte begär båda sakerna samtidigt, med risk för övertänjning av överlinjen.

Jag vet inte vad man ska kalla det? På många ridinstitut runtom i världen kan man ju se ryttare som rider runt på den samlingen piaffen ger, men sen inte kunna hålla den så länge?

Fel och fel? Finns det rätt och fel? Det är bara olika sätt att se på hästen och ridningen, antar jag? (Jag är personligen mer intresserad av den tyska utb skalan, men det är jätteintressant att se annan typ av ridning och utbildning!)

Jag vet inte vad man ska kalla det? På många ridinstitut runtom i världen kan man ju se ryttare som rider runt på den samlingen piaffen ger, men sen inte kunna hålla den så länge?

Fel och fel? Finns det rätt och fel? Det är bara olika sätt att se på hästen och ridningen, antar jag? (Jag är personligen mer intresserad av den tyska utb skalan, men det är jätteintressant att se annan typ av ridning och utbildning!)

Jag håller med om att det är jätteintressant att se andra vägar inom ridningen.
Men samtidigt är det ju så att muskler är lättast att bygga på en häst, sen ska leder senor mm hänga medoch det tar längre tid. Många glömmer det. Att kräva piaff innan hästen är så tränad att dess muskler leder och senor klarar det, låter mörkligt även för mej.

Nu är jag inte insatt i tänket helt, men det är en reflektion och där håller jag med axel.

Ja, men de kanske anser att hästen är färdig för det? Det kan ju finnas vägar som också bär till Rom, bara det att vi inte kan bedöma det eftersom vi bara ser kullarna i Alperna? (Hur ska jag veta att vägen mynnar i Italien när jag bara ser alpkor?)

I sak håller jag med dig, men det är för att jag liknar dig och Axel mer än vad jag liknar Philippe Karl eller nuno Oliveira mfl. ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka