AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Det allra viktigaste med en travare är att hitta ett långsamt tempo imo.
Det är min personliga erfarenhet från att rida travare och det har blivit ett par nu genom åren.
Innan man har ett lungt tempo är det i stort sett helt onödigt att försöka sig på neråt framåt eftersom hästen kastar sig framåt i steget.
Men då har jag ridit sk. "problem hästar" och inga enkla pållar.
Kanske är de annorlunda.

Att hitta ett långsamt tempo är givetvis också bland det viktigaste, men det anser jag har med lydnad att göra. Under det första grovjobbet måste man såklart anpassa sig till hästen för att undvika stress, men när hästen väl kan start - stopp dvs förstår hjälperna är det i mina ögon mest en lydnadsfråga och fråga om konsekvens om man kommer hitta det sakta tempot eller inte.
Nu vet jag såklart att det är väldigt individuellt, jag har ridit en häst som nog är vad du skulle kalla "problemhäst" eftersom den reste sig om man tog för hårt i tyglarna eller hängde kvar i handen för länge i en förhållning. Men även den lärde sig snabbt att skilja på träning på travbanan och träning på ridbanan och när väl lydnaden för förhållningarna satt var det inga problem att trava sakta (vilket är mer än vad jag kan säga om många andra travare som inte är lika överkänsliga i munnen) men jag TROR att lugnet delvis kom av att den började söka sig framåt/nedåt.

Vidare på det spåret så stimulerar ju den låga formen enorfiner och lugn, medan den höga triggar adrenalin.
Jag har fattat det som att tex philippe Karl använder resningen av huvudet mycket för att lära hästen att det är besvärligt för att genast sänka huvudet igen. Som en väg att be om längning.

Att använda övningen med bakåtflyttad vikt och upprest hals på en redans stressad häst känns svårt. men kanske funkar det?!

Har själv inte haft så bra eftarenheter av NH på kallblod.
På våra har en annan typ av markhantering funkat bättre mot stressen. En enklare variant av konsekventa krav: aldrig rusa iväg, inte det vanliga, -spring tills du väljer att lyssna på mig.
Lättare då att stanna, stå stilla, backa ett steg, tänka, fundera och ta om. Har många gånger tagit tag om lilla mulen och bromsat upp något som skulle kunna blivit upptakt till stress. Ta kontrollen över huvudet, "sänk och tänk".
Tydlighet utan kadaverdisciplin. Mjukt men stenhård konsekvens från vår sida.
De har så lätt att vända känsligheten till brutal stress och bara släppa energin framåt över vad som tänkas stå i vägen.

I ridningen tycker jag att de tål tydliga ramar för lydnad. Inte låtas fara iväg och tramsa omkring. Man måste ju ge dem chansen att förtjäna beröm oxå. om passen mest präglas av otydlighet och stressbeteende hittar jag sällan något påtagligt att belöna. Tydliga ramar där och desto tydligare belöningar har gett min besvärlige herre enorm träningsvilja och LUGN! Båda är lugna som gamla kor numera.:rofl:
Stress är många gånger ett uttryck för dominans oxå.. Har blivit lurad en del..
Även separationsångst från flocken, mindre bra ledarskap från oss, och flocken får stoor dragningskraft.
Bara några tankar.

Jag håller fulsltändigt med.

Fast i övriga världen kanske de har mindre hästar o som inte är avlade på att ha en exteriör o gångarter som inte främst ska bara kunna klara av samling.
Har man däremot en typ- iberisk eller för den delen hästar som E´s som kråmar sig o ständigt rör sig i samling t o m i hagen, är de nog mer redo.

Sen undrar jag varför det nu har blivit så vanligt med bakknäinflammationer. Månne det vara pga för snabb belastning av bakdelen?

Håller med i stort, men..

en häst som tidigare varit kapplöpningshäst eller är avlad för- om så i trav- måste självklart skolas om.

Tyvärr tror jag att de flesta inte har den kunskapen o disciplinen kan bli terror.

en häst som tidigare varit kapplöpningshäst eller är avlad för- om så i trav- måste självklart skolas om.
Min rids paralellt med körning och hård travträning. Det gör givetvis att ridningen blir lidande tidsmässigt, men muskelmässigt så kan hästen utföra den samling jag vill ha, strävar efter. Inte tävlingsmässig i mängd och disciplin, mer för att bygga upp en hållbar kropp på hästen. Travet förstör inte om hästen är ok muskulärt. Om inte ok, så stör spänningarna som kommer ur slättravande den form jag vill ha.
Som det är nu kan jag ta hästen dagen efter jobb på banan, ut direkt och han fungerar i ridningen med rörlig rygg osv.

Omskolning, ja, munmässigt ja, men min sambo vill ha en liknande känsla i munnen som jag. fast han kan inte köra dit den. den kommer efterssom hästen blir starkare och mer bärig även i körningen. Jag rider dit det han saknar i körningen.

Med skilda bett i början går det bra att skilja på arbete o arbete.
Sedan lär de sig ju vad ridningen innebär och svarar bra på samma betsling.

Omskolning i det här fallet och många andra, är eg inte omskolning utan rehab. Frisk o sund häst svarar rel snabbt. tar inte många år!
Rehab kombinerat med skolning... Svammel.. ska ta ett brejk..:D

Men du har då kombinerat träningen från början- allsidig träning på samma sätt som Flash gör med"sin" galoppör.:bow: för att prestera o samtidigt hålla bättre.
Fast travaren har ju mer "aber" med sina gångarter/ sin kropp.

Sen undrar jag varför det nu har blivit så vanligt med bakknäinflammationer. Månne det vara pga för snabb belastning av bakdelen?

Snarare på att försöket blir misslyckat.
Att man försöker belasta bakdelen utan att ha fått igång svikten i bakkärran.

Om hästen sviktar kan musklerna ta upp en stor del av stöten.

Utan denna svikt tas stöten enbart upp i leden.

Lederna blir då överbelastade

- och inflammation i leder uppstår som kroppens svar på en irriterad ledyta.

Ledytor blir skadade av upprepad nötning.
För mycket ( frekvens)
för fel (i fråga om balans, dosering)
Kraften från underlaget ( för hårt/mjukt - Hästens sätt att förhålla sig till underlaget - i form av hållning = i balans sviktande eller inte)

Det finns många variabler

Jo, men en mindre stark häst eller med andra muskler får mjölksyra snabbt.
Så hur många vet var gränsen går? När den protesterar?
Om man ska utgå från piaff hela tiden, kan det nog gå fort..

Jag tror inte det är vanligt med inflammationer i bakknän på ex spanska, franska eller portugisiska institut? Att det är vanligt i Sverige beror nog på andra orsaker än att man medvetet tänker sig att piaffen ger en samling man kan rida på.

Institut:confused:

Man kan väl inte jmfa gemene man med auktoriserade utbildare.

Hur många ute i buskarna har en erfaren tränare som ständigt vakar över eleven? Vare sig här eller i spaniens eller portugals landsbygd.

Har ingen aning om hur skadestatistiken ser ut där:confused: ;)
Vet heller inte om man har samma tradition med att undersöka hästar med rörelsestörningar.
Inte ens i GB använder man sig av böjprov att diagnosticera/ provocera fram hältor.

Då missuppfattade jag dig, jag trodde du gjorde kopplingen till slitna bakknän till för tidigt piafferande enligt den metod vi diskuterat här.

Att folk försöker "sätta" sina hästar i Sverige har inget med den metoden att göra vad jag kan se.

Heter det inte Reitinstitut i Ty t ex? (Eller så missminner jag mig!)

Då missuppfattade jag dig, jag trodde du gjorde kopplingen till slitna bakknän till för tidigt piafferande enligt den metod vi diskuterat här.

Att folk försöker "sätta" sina hästar i Sverige har inget med den metoden att göra vad jag kan se.

Heter det inte Reitinstitut i Ty t ex? (Eller så missminner jag mig!)

Nu fattar jag inget.

Vad jmf vi här?
Olika beridarutbildningar finns det lite överallt, men nu var väl frågan om man som ryttare( utan att gå en utbildning- långvarig sdn,) är kompetent att själv avgöra när o hur mkt.

Nu är vi väl ändå långt ifrån det ts ville diskutera och få synpunkter på...

Vidare på det spåret så stimulerar ju den låga formen enorfiner och lugn, medan den höga triggar adrenalin.
Jag har fattat det som att tex philippe Karl använder resningen av huvudet mycket för att lära hästen att det är besvärligt för att genast sänka huvudet igen. Som en väg att be om längning.

Ja, du själv använder ju (som jag uppfattat det) tryck för att ta bort spänningar (lite som avslappningsövningar? :p ) han kanske tänker ungefär samma sak? Fast inte med samma "tryck" utan att engagera hästen överdrivet för att sedan få den slappna av i rätt muskler? Jaja, nu svamlar jag. Jag upplever iaf som du skriver, att hästarna blir lugnare i den långa låga formen. Och tvärtom - när de börjar stressa upp sig märker man direkt att de vill höja formen eller t o m gå över tygeln i fri form tills de lugnat ner sig igen.

Har själv inte haft så bra eftarenheter av NH på kallblod.
På våra har en annan typ av markhantering funkat bättre mot stressen. En enklare variant av konsekventa krav: aldrig rusa iväg, inte det vanliga, -spring tills du väljer att lyssna på mig.
Lättare då att stanna, stå stilla, backa ett steg, tänka, fundera och ta om. Har många gånger tagit tag om lilla mulen och bromsat upp något som skulle kunna blivit upptakt till stress. Ta kontrollen över huvudet, "sänk och tänk".
Tydlighet utan kadaverdisciplin. Mjukt men stenhård konsekvens från vår sida.
De har så lätt att vända känsligheten till brutal stress och bara släppa energin framåt över vad som tänkas stå i vägen.

På kallblodet jag beskrev (den som reste sig när man tog för mycket i tyglarna) fungerade konsekvens och tydliga ramar mycket bra. Jag var bara 13 år(?) när jag fick för mig att "rida in" pappsens kallblodstravare och var lite intresserad av western/nh och körde så gott jag kunde efter den linjen. Till en början gick det knappt att inverka alls (kanske 5 minuter i början av första ridpassen) sen var det dom mest basics sakerna, framförallt start - stopp - vändande och att lirka till lite ställning. Hästen VÄGRADE, totalvägrade, att stanna så länge man höll kvar tygelkontakten. Lärde den stanna på "whoa" och spänna magmusklerna och bara ta ett pyttetag i tygeln som förstärkning om den inte lyssnade och sen släppa efter direkt när den var på väg att stanna. Efterhand stannade den mer och mer "lång och låg" men jag försökte inte positionera den mer än med ställningen på volter. När det satt i skritten var det bara att ta några travsteg och sen stanna den för att den skulle lära sig lyssna och behålla balansen i traven för då hann det aldrig bli någon travartrav eller något stretande.

Ett par år senare var det ett par tjejer som skulle rida mer seriöst med hästen. Då föll den tillbaka i gamla vanor, kanske för att den blivit äldre och inte lika fräsch, kanske för att de red mest rakt fram och hästen krävde mycket mental stimulans för att inte stressa upp sig. Oavsett så tror jag att kallblod är mycket intelligenta och samarbetsvilliga hästar. :)

Vad menar du att chambonen skulle ha för effekt på en häst som redan går lågt med huvudet men i sådan form att benen måste flyttas fortare och fortare för att inte hästen ska trilla framstupa? Jag har själv en kallblodstravare som är stel bak, och jag kan lova att chambon hjälper inte ett dugg, eftersom han inte vill ha nacken högt. På honom har man tidigare måst rida på liknande sätt då han annars har tyngdpunkten för lågt för att det ska gå att få honom att ta förhållningar. Han blir inte bättre av att få runda sig framåt nedåt - då åker tyngdpunkten också den framåt nedåt och han får liksom inte hejd på kroppen. När nosen kommer upp lite grann blir det mer som ett dragspel bakåt och man påverkar hela kroppen. Med en hack/stång kan man fortfarande visa hästen vartåt man vill att den ska när man fått "förbindelse" med bakbenen. Nästa steg för oss har varit att behålla tyngdpunkten på samma ställe, men ge hästen utrymme att länga sig och sänka sitt huvud. Numera går det också bra, och han fungerar mer som en "vanlig" häst, men det är för att han lärt sig ett annat sätt att använda sin kropp. Han gör det när man ber honom men har fortfarande ett mycket "slängigare" rörelsemönster i hagen. För mig handlar det om bristande styrka och kontroll hos hästen och om ett sätt att rida som åtminstone får hästen att använda kroppen annorlunda. Viktigt med eftergifter dock, det blir väldigt lätt att man fastnar i förhållning med händerna. Att göra halt och ge lång tygel kan vara ett alternativ till skritt på lång tygel, eftersom halten inte påverkar tyngdpunkten. Och sedan menar jag inte att man ska rida så jämt - att man kan gå in och ut ur olika former tycker jag är viktigare än att hästen kan behålla en form.

Ej AR-ryttare är jag dock.

Nu är vi väl ändå långt ifrån det ts ville diskutera och få synpunkter på...

Tja de har kapat min och jag orkar ärligt talt inte bry mig.
Det är ju trotts allt bara en tråd.

Jag har planerat att filma igen snart för vidare utveckling av kusen och min ridning.
Jag har fått otroligt bra tips, bla från jegra, som jag tagit till mig och använt.

Efter din beskrivning och det sista, fattar jag lite bättre vad som eftersträvas.
Kan ta till mig övningen och förstå. Och som med allt, krävs det ju tajming och känsla för att inte missbruka tekniker!:idea:

vad menar du?

Att hästen inte tar förhållingar i låg form:confused:
Hästen tar inte förhållningar om den inte arbetar rätt.:idea:

Framåt - nedåt är ju bara en del i det hela - hästen måste ju börja bära sig bakifrån (och först då går förhållningen igenom)

Chambongen kan hjälpa till med det . Men den gör ju inte ensam jobbet.
Självklart räcler det inte med att sätta på en chambong - någon måste ju utbilda hästen :cool:

Nu är det här en "gammal" tråd och jag minns inte alla detaljer - men den huvudsakliga utbildningen av en dressyrhäst är ju att få den att ta viken bakåt genom att vinkla om bäckenet och böja bakbenets leder - istället för att göra det genom att höja huvudet. Det är juliksom hela grejjen...
:crazy:

Dessutom detta med låg tyngdpunkt :confused: tyngpunkten varierar inte så mycket i höjdled som framåt och bakåt

Tyngdpunkten är långt fram på en häst på bogarna = _som springer ifatt sin tyngdpunkt_ men det är ju det som är poängen med Dressyr - att flytta tyngdpunkten bakåt - genom att vinkla om bäckenet och få svikt i bakdelen.:confused:

Med höjd hals - går inte det. (avbiomekaniska skäl Det går iten att flytat tyngdpunkten bakåt på en häst som inte sitter ihop ...)

Det blir som att bota symptomet och inte orsaken - och det är att binda ris till sin egen rygg. Du kommer att få problem, med tex galoppen. Och framförallt med samlingen

Senast ändrad av en moderator:

vad menar du?

Att hästen inte tar förhållingar i låg form:confused:
Hästen tar inte förhållningar om den inte arbetar rätt.:idea: Lång och låg går alldeles utmärkt att göra i framvikt och i hög fart och med bakbenen i förra länet. Då tar inte hästen förhållningar på något bra sätt - för det går inte.

Chambongen kan hjälpa till med det . Men den gör ju inte ensam jobbet.
Självklart räcler det inte med att sätta på en chambong - någon måste ju utbilda hästen :cool:

Man måste ju börja där hästen är. Jag använder gärna chambon - men då på en häst med hög framdel som inte länger sig. En häst som redan går i megafart med låg framdel och sänkt hals, den tar jag upp i form istället, och hejdar med halvhalter. När hästen tar halvhalterna och stannar kvar, inbjuder jag till längning och sänkning av halsen. I båda dessa fall är jag egentligen ute efter att nå bakbenen, men jag börjar på olika ställen och går olika vägar ett kort tag innan jag får samma resultat.

Nu är det här en "gammal" tråd och jag minns inte alla detaljer - men den huvudsakliga utbildningen av en dressyrhäst är ju att få den att ta viken bakåt genom att vinkla om bäckenet och böja bakbenets leder - istället för att göra det genom att höja huvudet. Det är juliksom hela grejjen...
:crazy:

Dessutom detta med låg tyngdpunkt :confused: tyngpunkten varierar inte så mycket i höjdled som framåt och bakåt Inte mycket, men eftersm bröstkorgen lyfts när bakbenen börjar bära vikt, så blir det faktiskt lite skillnad även i höjd

Med höjd hals - går inte det. avbiomekaniska skäl Det går iten att flytat tyngdpunkten bakåt på en häst som inte sitter ihop ...) Detta uttalande ställer jag mig starkt tveksam till. Hur menar du? Det går att flytta tyngdpunkten på ett mjölkpaket, och hästen sitter bevisligen ihop - annars vore den död. Höjer jag hästens huvud för mycket tappar jag ryggen, men allt går att göra för mycket. Jag talar inte om det.

Det blir som att bota symptomet och inte orsaken - och det är att binda ris till sin egen rygg. Du kommer att få problem, med tex galoppen. Och framförallt med samlingen. Nix. Galoppen och samlingen blir bättre när hästen lärt sig behålla tyngdpunkten längre bak trots att jag länger tyglarna.

Jag kan visst förstå hur du menar och som teoretiskt resonemang håller det ju. Mitt mål är i båda fallen att få hästen att länga stegen och kliva in under sig så att den jobbar bakifrån, precis som du säger. Men en hög hals försöker jag sänka och länga, en låg måsta jag hämta upp, det är enda skillnaden för mig. Jag lägger inte heller ett helt ridpass på bara en enda övning, men en så pass "o-barockig" tränare som Ted Nätterqvist talar om att göra halvhalter bara genom att höja huvudet. Allt är inte svart eller vitt - "rätt" saker kan göras felaktigt och "fel" saker kan göras "rätt", dvs för att åstadkomma något som leder vidare.

Jag tror som sagt att det viktigaste är att inte fastna i detta, för i sig självt leder det ingenstans.

Mvh / Åsa

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 294
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur