AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.

Som jag skrev tidigare så hatar han kapson.
Det enda han funkar emd är hackamore. Jag har försökt och försökt att övertala honom om att dte är bättr emed sidepull och repgrimma men om han kunde så skulle han antagligen plocka av sig det och stampa på det för att visa vad han tycker om just det.

För tillfället går dte itne att få honom att associera framåt nedåt med avslappning.
Framåt/nedåt för honom innebär att han ska skritta på snabbt och stressat för dte var så han skrittade när han var framför vagnen.

Lite spontana kommentarer:

* Kapson är visserligen också skarpt men ger oftast en bättre effekt än hack, dörför rider jag numera aldrig med hackamore utan varierar mellan grimma/sidepull (i olika varianter)/kapson beroende på hur skarpt jag vill ha det och vilken inverkan jag vill ha.

* Det känns som att hästen ofta "rinner iväg" med för långa steg. När jag läste några av dina svar här såg jag ju att du faktiskt jobbar med det, men det är tråkigt att se att hästen "rinner iväg" mest när den söker sig framåt/nedåt. Framåt/nedåtsökningen skulle jag vilja se mer eller mindre hela tiden för att hästen ska få vänja sig vid det läget och successivt sluta rinna iväg.

Nöjer mig med dom här kommentarerna för det var det jag reagerade mest på :p

Jag sällar mig nog till det Cilla har skrivit här. Jag upplever också att du väljer att fuska dig igenom här.
Jag har en unghäst på snart 4 år. I vintras skulle jag träna för en ny dressyrtränare. Hästen var på sitt absolut piggaste humör och skulle takta i skritten, galoppera i traven och helst flyga lite också. Tränaren sa bara "jaha, ja vi kan ju inte göra så mkt idag så du får träna på att skritta skänkelvikningar." Gång nummer 2 var likadan och slutade också på samma sätt.(det var sista träningen för den tränaren)
Jag var mkt besviken över detta då jag anser att man måste ta itu med det problem man stöter på. När jag tränar för min tränare i KD så tar vi tag i problemen...rusar hon? fine...då jobbar vi på tills hon lugnar sig, slänger hon med huvudet...ja då är det det vi siktar in oss på...men vi tar ALDRIG genvägar...du vet vad man säger om genvägar...=senvägar;)

Och vad han än har för bakgrund så finns det ingen ursäkt för att hoppa över ett steg i utbildningen som är såpass viktig.

Sen tycker jag även att du måste jobba mera med säte och skänklar...av det jag ser på filmen så gör du ingenting med kroppen men desto mer med händerna.

Jag hoppas du inte tar illa upp över det jag skriver nu, eller något annat i mitt inlägg, för det är inte meningen men...jag tycker att du väljer att ursäkta dig med saker...han kan inte bära det o det o det...ehm...ibland måste det få ta ett tag att vänja sig...och det gör de...vad man än tror...
Sålänge man vet att man inte skadar hästen så kan man faktiskt få truga lite...till slut accepterar de det man vill göra.

På just den videofilmen ser jag tyvärr inget samspelt ekipage...men jag har läst dina inlägg och jag vet att du är kunnig...så ni kommer ju dit med all säkerhet.

Lycka till!

Har du en fyraårig fd travare? Eller en fyraårig ridhäst?

Att jämföra en vanlig ridhäst med en travare går inte.
Alla som haft eller har fd. travhäst som ridhäst vet att de är en klass för sig att utbilda.

Jag fuskar inte. Det finns en specifikt syfte med övningen. Evis beskrev det ganska bra.

Och nej, jag använder inte så mycket underskänkel... varför ska jag göra det när hästen lyssnar på höfter och lår?
Jag både vinklar mitt bäcken och ger honom hjälper med låren. Tyvärr synns inte det eftersom jag inte gör öppna, sluta eller andra rörelser på filmen.
Vill jag göra en sluta för jag fram min inner höft och hästen gör en sluta, ill jag däremot göra en öppna låter jag min inner axel gå bak och tittar snett innåt. Jag lägger även till stöd för inner skänkel och ytter tygel.

Ja det är skillnad på travare och ridhäst...travaren är ännu viktigare att gå igenom varje steg mycket noggrant och att varje plan fungerar innan man går vidare på nästa.

Jag tror jag är med på hur du menar med övningen och det är en övning som visserligen kan fungera, men som är "farlig" att göra för den kan förstöra mer än den hjälper många gånger.

Nu kan jag tyvärr inte se bilderna så de kan jag inte kommentera.

Får det inte helt motsatt verkan? Att höja huvudet borde öka påskjutet. När hästen sänker nacken och får med sig bakdel och rygg i rörelsen så ökar bärkraften istället.
Det blir oligoskt för mig att göra tvärtom, men alla hästar är inte lika och detta kanske funkar för just den hästen?

Ja det beror på hur man gör. Kräver att du har rumpestump-koordination och kan "rida bakbenen".
Men höjning av huvud, hals - att placera in halsen mer över kroppen - hjälper till att sätta om balansen i hästens kropp.
Helt enkelt för att hästens huvud och hals väger rätt mycket, och utan svikt och bärighet bakifrån kan hästen inte länga ut halsen utan att tippa fram och "tappa balansen". I det läget är det svåååårt för hästen att hitta sin balans över bakbenen och börja svikta, för den måste hela tiden agera "counter-weight" till halsen utöver svårigheten med att koordinera och bära upp.
Höjt huvud - som tillåts att komma närmre över manken så att säga - ger inte samma framstupaläge för hästen, det slår på balanssystemet i kroppen, och gör det "enklare" för hästen att börja hitta svikt i bakbenen och börja balansera sej över sin bakdel, den behöver inte hela tiden väga upp hals/huvud som sticker ut framtill i en sk "låg form".

Det är knappast att hoppa över något steg. Snarare tvärtom. Att bygga noggrannt för att varje del ska ha önskad effekt.

Som sagt, framåt-neråt - eller en "låg form" - har INGA GODA EFFEKTER om hästen inte redan sviktar bra över sina bakben och är någorlunda bärig....
Och man måste hitta till bakbenen på något vis..... :idea:

IMHO :rofl:

Jo förvisso men det rä också skillnad i Hur man rider in och utbildar dom eftersom de ofta har ett stort paket med sig från banan.

Bara en sådan sak som att jag inte kan träna ställning innan jag fått honom avslappnad.

Ja det är skillnad på travare och ridhäst...travaren är ännu viktigare att gå igenom varje steg mycket noggrant och att varje plan fungerar innan man går vidare på nästa.

Jag tror jag är med på hur du menar med övningen och det är en övning som visserligen kan fungera, men som är "farlig" att göra för den kan förstöra mer än den hjälper många gånger.

Nu kan jag tyvärr inte se bilderna så de kan jag inte kommentera.

Får det inte helt motsatt verkan? Att höja huvudet borde öka påskjutet. När hästen sänker nacken och får med sig bakdel och rygg i rörelsen så ökar bärkraften istället.
Det blir oligoskt för mig att göra tvärtom, men alla hästar är inte lika och detta kanske funkar för just den hästen?

Jag kan använda mig av tygeltag som blir lite uppåt (på en tygel, en väldigt tydlig halvhalt avsedd för ETT framben i taget) och då finns ju risken att hästen höjer sig eller spänner sig för det. Men har man en häst som gärna rinner iväg tycker jag personligen att det är en av de första sakerna man bör träna på. Men att träna höjande för samling har vi ju redan varit inne på, det låter för motsägelsefullt :p

Som sagt, framåt-neråt - eller en "låg form" - har INGA GODA EFFEKTER om hästen inte redan sviktar bra över sina bakben och är någorlunda bärig....
Och man måste hitta till bakbenen på något vis..... :idea:

IMHO :rofl:

Tror jag är med på det du skriver, och jag kan själv ibland använda mig av en "högre" väldigt långsam skritt för att få hästen balansera om sig, men då är tumregeln att så snart den är i balans ska avslappningen komma. Alltså låter det lite bakvänt att träna det som en av de "första" övningarna eftersom det blir svårt att få rätt resultat om hästen inte vill släppa i ryggen.

Att hästen tappar balansen beror ju ofta på just att de inte ger efter i ryggen, men tränar man mycket på den biten (avslappning) brukar hästarna vinkla om sig automatiskt till slut. Som sagt, jag kan se en viss nytta i det ni gör, men det känns fortfarande bara som En del i ett stort pussel där man eventuellt hade kunnat få fler bitar på plats samtidigt och på så vis förenkla för hästen (i mitt huvud är det lättare för hästen att vinkla om sig om den slappnar av och tvärtom, inte att bara få det ena).

Jag är intresserad av AR-kommentarer.

Inte en mixad massa av alla olika sorters inriktningar.

Vill bara poängtera att jag inte klassar mig själv som AR-ryttare längre. Jag har alldeles för mycket olika blandningar av inriktningar för att kunna passa in under en sådan benämning.

Att sedan många envist placerar mig i det facket fortfarande ser jag som att man gör både mig och AR-ridningen en otjänst.

Jag har varit med några turer med elever som omutbildat travare. Blir ofta bra resultat, men det är mycket jobb med dom.
Så visst är det skillnad, men så stor vet jag inte om jag tycker att den är.

Jag har en ridhäst men jag har ju inte jämfört min häst med din på något sätt...jag bara berättade om en egen erfarenhet.

Fast...din häst verkar ju inte lyssna på säte och lår.

Det är vad jag ser från filmen...jag försöker på intet sätt kasta skit utan bara säga vad jag ser. Det känns som att du bara vill ha kommentarer som håller med dig, trots allt...

Har du lagt in bilder på öppna och sluta? Det vore intressant att se. Jag tänker ju som du när jag försöker mig på rörelserna, ibland går det och ibland inte. Men som sagt...jag kommenterade vad jag såg på filmen, har jag missat nån annan film så ber jag om ursäkt.

Btw så är jag stort fan av Philippe Karl och har sett ungefär det du gör i hans filmer...han menar på att han vill flytta bak tyngdpunkten...och det är ju jättebra...men då kan inte hästen stå emot kan jag tycka. Den får heller inte tappa ryggen och falla isär.

Senast ändrad:

KL
Jag hajjar vad poängen med övningen är nu!
Och kan tänka att den är ett utpräglat "tekniskt verktyg" för att komma förbi en låsning i hästens kropp. En sjukgymnastisk övning för att den ska hitta igen en känsla för sina olika delar och hur de kan användas.

Sedan kan jag också gissa hur den övningen kan bli fel om man inte riktigt vet vad man gör. och här verkar ni ju vara i goda instruktörshänder!:)

Fast än en gång kommer tanken, hur mycket problem i kroppen är det som orsakar dagens rörelsemönster?
Vad ger mest effekt och minst besvär och problem under ridutbildningen och den fysiska utvecklingen?

Jag har fått dom tankarna efter att ha brottats med det Evis beskriver. Hästar som inte har svikten bak och ryggen på plats. som tolkar all längning som "framåt masch huvudstupa"!
Har jobbat som ett tok för att få dem att korta sitt steg med bibehållen längning. Från marken och uppsuttet.

Jag har till slut kommit ifrån problemet genom att få bort hästarnas fysiska problem i länd, kors och bakdel. Utanför ridningen.
Då de slapp sina besvärliga låsningar och muskelkramper började de plötsligt ta förhållningar och kunna bära sig över hela ryggen.

Att enbart ta teknik till hjälp känns idag (för mig personligen)omöjligt då jag upplevt hur skönt det är att kunna lösa problemen utanför ridningen, och få jobba med en positiv känsla i ridningen. Det blir inte en kamp mot kroppens begränsningar, utan en rolig och utmanande utveckling allt efterssom kroppen läker och återfår sin rörlighet.
Hästen får bjuda upp till nästa steg ungefär..

Vissa har åsikten att alla problem kan ridas bort. Men jag tror att man riskerar att ta död på en del träningsvilja om det går tungt och är svårt hela tiden. Det är nog svårt att motivera en häst att arbeta bra utan att dessutom måsta kämpa mot envisa fysiska problem som sätter käppar i hjulet redan på steg ett=längningen och avslappningen.

Ärligt talat vet jag inte riktigt om du förstår det jag skriver.
Alla oskolade hästar har svårt med svikten baktill.
Riktigt välskolade hästar stannar kvar över sina bakben och bär, de har heller inte något problem att länga ut sin överlinje. Men ingen välskolad häst är där precis hela tiden, även de (eller snarare deras ryttare) hamnar i obalans emellanåt.
Det är möjligt att väldigt begåvade hästar hittar till svikt mycket fort, men det finns några utbildningssteg dit ..hursomhelst..

Min erfarenhet är att det INTE handlar om fysiska tillkortakommanden, enbart.
Och inte heller att metoden är sjukgymnastik. Bara enkel utbildning, något som alla hästar behöver under utbildningens gång.

Idag fick jag tänka åt andra hållet med. Det kanske blir lättare att förstå?
När jag ber om svikt och vill att hästen niger över bakdelen, det krävs en viss skolning för detta arbete, inget man gör på en unghäst eller helt oskolad häst - så kan hästen emellanåt själv vilja gå upp med nosen och placera sin hals & sitt huvud mer över bogen. (en god ryttare hindrar inte det :) )
Antagligen gör den så för att lättare kunna hitta till svikten baktill.
Hästens eget sätt att slå på balanssystemet! :idea: När den går upp med huvudet - antagligen så att åskådare skulle säga att den är rätt ordentligt över tygel (???) - så slår den på helt rätt balanssystem i kroppen och effekten var i alla fall för mej idag uppenbar - han kunde hämta upp svikten bakifrån och över ryggen och formade om sej totalt.

Men jag är nog för dålig på att förklara, eller så.
Eller så handlar det bara om olika referensramar.

*kl*

Jag hinner inte lägga in ngt långt inlägg, på väg till jobbet snart.

Vad jag vill elägga in är en film som visar en annan sak.

Max har absolut inte koll på sin kropp, men det är inte , till 100% iallafall, en fråga om att han är skadad utan en fråga om att han egentligen aldrig behövt använda sin kropp rätt, han ínte riktigt vad han ska göra.

Om ni ser på filmen så kan ni se första gången (igår) som han ska få leka i en vattenpöl med en kompis.
Han är inte en häst som tidigare fått leka och busa med andra hästar eftersom utrymmet hos tiddigare ägare helt enkelt inte funnits.

Leken går ut på att stå och sparka och gräva med frambenet i vattnet...

Ni kan se hans extrema teknik, han har egentligen inte riktigt koll vad leken går ut på men han förstod att man skulle stå och göra Något med frambenen i vattenpölen.
Sagt och gjort... han flaxar som en vilde med sina framben, mer ovanför i luften än i vattnet... men han var lycklig för det...

Det tog ett tag innan han förstod vad det var han Egentligen skulle göra.

Hästen har inte koll på sin kropp...

Sen Har han som jag sa innan ringbandsopererats bak.
Detta har enligt vet. gett stelhet, även från gamla skadan i övrigt.
Dock skulle han hålla för den lättare dressyr jag kommer rida (ej skolor ovan mark) och nu när han är lite mer igångsatt så ska jag ta ut equieter. till honom med.

Jag tror att många hästar är i behov av det.
Vad jag är tveksam till är att pilla på en gammal häst, kan han gå sönder mer än han blir hjälpt?

http://www.youtube.com/watch?v=q0lkOjd9uLQ

Dock skulle han hålla för den lättare dressyr jag kommer rida (ej skolor ovan mark) och nu när han är lite mer igångsatt så ska jag ta ut equieter. till honom med.

Jag tror att många hästar är i behov av det.
Vad jag är tveksam till är att pilla på en gammal häst, kan han gå sönder mer än han blir hjälpt?

http://www.youtube.com/watch?v=q0lkOjd9uLQ

Jag har flera goda erfarenheter av äldre hästar som fått ordning på kropppen. Våra tre gammelhästar (25 år) i stallet har alla haft stora problem i sina kropppar och har nu fått hjälp av en et. Alla tre blev otroligt mycket fräschare och rörligare i kroppen:)
Hitills har ingen haft någon negativ reaktion(2 år sedan dom började).

Jag förstår vad du menar. Men att höja handen och därmed huvudet får oftast konsekvensen att hästen blir som en hängmatta i ryggen och därmed tappar sina bakben ännu mer. Det kräver skicklighet för att kunna lyfta och samtidigt få med bakkärran. Blir ju ännu svårare på en häst som inte är utbildad.
Lång/låg form tycker jag är ett utmärkt sätt att engagera överlinjen och få tag på bakdelen. Framåt /nedåt är för mig en förutsättning för att kunna engagera hästens bakdel. (om inte hästen har det naturligt)

Övningen är jättenyttig men du som ryttare har inte alla redskap för att använda den.
Du måste lära dig tänka framåt mkt mer, ge hästen trygghet i att din kropp tydligt signlerar vad han ska göra.

Jag kanske uttryckte mig lite inkorrekt igen.

Jag är intresserad av svar där personen ifråga har insikt och kunskap i den akademiska ridningen och förstår dess grunder, eftersom det är den ridningen jag håller på med.

Och gärna tips som från Evis som har insikt i syftet med övningen.

Jag är öppen för ideer av nya saker, men just nu är vi på fasen att vi är i störst behov av råd från de som kan grunderna inom AR.

Vill bara poängtera att jag inte klassar mig själv som AR-ryttare längre. Jag har alldeles för mycket olika blandningar av inriktningar för att kunna passa in under en sådan benämning.

Att sedan många envist placerar mig i det facket fortfarande ser jag som att man gör både mig och AR-ridningen en otjänst.

Jag är öppen för ideer av nya saker, men just nu är vi på fasen att vi är i störst behov av råd från de som kan grunderna inom AR.

Dum fråga kanske, men jag uppfattar det som att den övning du höll på med under filmklippet snarare klassas som centrerad ridning? Varför vill du då ha svar "enbart" från AR-ryttare?
(Klassar mig själv numera som AR-ryttare men det närmaste jag kommit den övningen är inom klassisk fransk dressyr.)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: Magiana
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: IngelaH
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·
S
Ridning Kommer ni ihåg alla diskussioner och frågor som jag och andra kommit in på om min lilla häst när det gäller tränsbett? En liten...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka