Sammet
Trådstartare
Sv: AR på hackamore? + kritisera min ridning.
Som jag skrev tidigare så hatar han kapson.
Det enda han funkar emd är hackamore. Jag har försökt och försökt att övertala honom om att dte är bättr emed sidepull och repgrimma men om han kunde så skulle han antagligen plocka av sig det och stampa på det för att visa vad han tycker om just det.
För tillfället går dte itne att få honom att associera framåt nedåt med avslappning.
Framåt/nedåt för honom innebär att han ska skritta på snabbt och stressat för dte var så han skrittade när han var framför vagnen.
Som jag skrev tidigare så hatar han kapson.
Det enda han funkar emd är hackamore. Jag har försökt och försökt att övertala honom om att dte är bättr emed sidepull och repgrimma men om han kunde så skulle han antagligen plocka av sig det och stampa på det för att visa vad han tycker om just det.
För tillfället går dte itne att få honom att associera framåt nedåt med avslappning.
Framåt/nedåt för honom innebär att han ska skritta på snabbt och stressat för dte var så han skrittade när han var framför vagnen.
Lite spontana kommentarer:
* Kapson är visserligen också skarpt men ger oftast en bättre effekt än hack, dörför rider jag numera aldrig med hackamore utan varierar mellan grimma/sidepull (i olika varianter)/kapson beroende på hur skarpt jag vill ha det och vilken inverkan jag vill ha.
* Det känns som att hästen ofta "rinner iväg" med för långa steg. När jag läste några av dina svar här såg jag ju att du faktiskt jobbar med det, men det är tråkigt att se att hästen "rinner iväg" mest när den söker sig framåt/nedåt. Framåt/nedåtsökningen skulle jag vilja se mer eller mindre hela tiden för att hästen ska få vänja sig vid det läget och successivt sluta rinna iväg.
Nöjer mig med dom här kommentarerna för det var det jag reagerade mest på