Är ömma bröst något att oroa sig över?

R

Raderad medlem 131054

Har haft ömma bröst ett litet tag nu. Kan inte vara gravid och är frisk så vitt jag vet.

Jag vet inte om jag skulle kunna ha några knölar i brösten som inte ska vara där. Skulle aldrig kunna känna någon skillnad på det och normal bröstvävnad.

Vad kan det bero på?
Är det något jag bör kolla upp?

Jag tänker självklart det värsta men skulle det tex vara något med hormonerna?

Någon annan som haft så här?
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Jag hade det i en period för några veckor sedan! Riktigt ömma så pass att det tog rejält ont att typ vända sig i sängen på natten :p
Det gick över av sig självt och har inte känt av det på sista tiden. Antog också att det kunde vara nåt hormoniellt?
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Jag tänker självklart det värsta men skulle det tex vara något med hormonerna?

Det finns såvitt jag vet inga kända farliga sjukdomar som har ömma bröst som främsta symptom.

Jag vet inte hur gammal du är men jag skulle inte oroa mig.

Jag har haft ömma bröst många gånger. Av många olika anledningar, eller av anledningar jag inte kunnat lista ut. Men när jag väl BLEV sjuk var bröstet inte det minsta ömt



sedan lite OT men... om "det värsta" är din självklara tanke kanske du ska försöka jobba lite med din sjukdomsrädsla? Det är inte bra att oroa sig i onödan.
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Mina bröst är jätteömma innan mens, men bara ibland. En del gånger är det några dagar innan, andra gånger kan de bli ömma ett par veckor innan mens. Har börjat på senare år (jag är 49) när jag var yngre hade jag aldrig ömma bröst.
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Jag hade det förra året (googla mastalgi). Jag misstänkte att det kanske berodde på lite för snabb viktnedgång, så jag käkade mer och åt mineraler och vitaminer ett par veckor, och det gick över.
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Mina bröst är jätteömma innan mens, men bara ibland. En del gånger är det några dagar innan, andra gånger kan de bli ömma ett par veckor innan mens. Har börjat på senare år (jag är 49) när jag var yngre hade jag aldrig ömma bröst.

Precis så har jag det också. För det mesta ömmar det någon dag innan mens, men ibland känner jag av det då det är längre tid till mens. Det dök upp ungefär när jag var 43 år och jag har det inte varje månad.
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Jag hade det i en period för några veckor sedan! Riktigt ömma så pass att det tog rejält ont att typ vända sig i sängen på natten :p
Det gick över av sig självt och har inte känt av det på sista tiden. Antog också att det kunde vara nåt hormoniellt?

Exakt samma för mig med, för några veckor sedan :p
Började också blir lite nojig som ts, för enda gången jag haft så ömma bröst tidigare var vid graviditeten, och jag var garanterat icke gravid.
Men det gick över, och så fick jag mens efter ngn dag så tror det hade ngt med hormonerna att göra.
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Mens har jag inte längre pga preventivmedel. Så det kan inte bero på det.
Gravid tror jag till 99,9% att jag inte är. Helt säker kan man ju aldrig vara.

Mer specifikt så ömmar dom lite hela tiden men mer när jag trycker bröstet mot kroppen lite lätt.

Kanske har jag fått ett hormonspel i kroppen. Brukar normalt sett ha sex 2 ggr i veckan men nu på sista tiden, ca 2-3 veckor så har jag velat ha sex hela tiden. Så snittet ligger nu på 10 ggr i veckan. En rätt så rejäl ökning. Och jag fattar inte hur det gick till.

Kan det också bero på hormonerna?
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Haha! Partners in boobs ;)
Jag har nog aldrig haft ömma bröst tidigare i mitt liv utom möjligen i början när de liksom satte igång att växa. Wierd!
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Jag slutade med p-piller för ca 1.5 månad sen och har fått ömma bröst, särskilt när man trycker på dem men märkte det också när jag var ute och sprang igår.

Tror det är hormoner som spökar.
 
Sv: Är ömma bröst något att oroa sig över?

Det beror säkerligen på att dina hormoner spökar både med ökad sexlust och att brösten ömmar. Om du är orolig så ring till gyn och prata med dem. De har hört allt så du behöver inte oroa dig för att de ska tycka att frågan är konstig eller så.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 010
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 661
Senast: manda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 070
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 094
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp