Jag tycker i och för sig att millimeterrättvisa i definitionen perfekt likafördelning är tramsigt och dumt i de allra flesta fall jag kan komma på. Det är givetvis ett hot mot friheten att familjer själva får utforma sitt liv, där den som är intresserad av en viss sak kan få göra det utan att den ska delas i två eller fler bitar och göras i exakt lika stor utsträckning.
Om det är ett område där båda gärna inte gör, eller båda gärna gör, så är det mer odumt med millimeterrättvisa. Då delar man på en börda eller rolig uppgift. Det är för mig konstigt att dela millimeterrättvist på en uppgift som ena parten betraktar som en lisa för själen och den andra som tyngsta bördan.
Men det är högst möjligt att det är värt att offra ganska mycket för att uppnå en högre jämställdhet på varje enskilt litet område, så diskussionen är liksom inte svartvit. Jag är nog ändå mer för att titta på helheter och låta den individuella friheten styra, bara vi inte låter den normpåtryckta individuella ofriheten styra - så medvetenhet och diskussion är alltid av godo.