Tagit ut lika mkt föräldraledighet/ vabb.
I dagar har han tagit ut ungefär 25-30 fler: han fick 20 av mig och jag har 5-10 st kvar. I tid var han hemma de första 20 månaderna och jag nästkommande 13 innan barnet började på fsk. Då jobbade jag också deltid 25% i ca fyra månader på våren innan fsk-start och farmodern hade barnet. Vabb tar vi varannan gång normalt, men den här våren har jag tagit mer eftersom barnet smittat mig och jag annars behövt sjukskriva mig samtidigt som han vabbat.
Inte automatiskt mamman som går ner i arbetstid.
Vi jobbar båda 100%. Om någon skulle gå ner i tid är han mest intresserad av det.
Mamman är inte projektledare över barn och familj (födelsedagar, familjens sociala kontakter)och den som talar om för pappan vad som ska göras och inte automatiskt pappa som är ansvarig för bil, reparationer på hus etc.
Här varierar det lite. Barnets kompisars födelsedagar har vi varit i princip lika engagerade i när det gäller kalasdatum och presenter. Släktingar å andra sidan, där driver jag mest - även de på hans sida. Jag har gott sifferminne och memorerar födelsedagar plättlätt medan han knappt minns min. Gemensamma vänner sköter han kontakten med, liksom lekträffar med deras barn. Jag har gått på föräldramöten men vi har båda gått på utvecklingssamtal. Huset sköter vi tillsammans och vi är tyvärr båda av typen mycket snack men lite verkstad. Jag brukar köra bilarna på service, besiktning och däckbyte - när vi bytte hemma bytte oftast han, ibland med min handräckning. Men overall projektleder jag nog mer - jag för åtminstone något oftare upp saker på agendan. Sedan är han ganska ofta den som skrider till verket.
När familjen ska ut och åka tillsammans så kör mamman bilen lika ofta som pappan
På ett ungefär. Oftast är det barnet som bestämmer vem som ska sitta bak med henne.
Kör vi utomlands eller i Sthlm kör jag.
Inte alltid mamman som är den som tar upp diskussioner om hur man ska göra för att vara jämställda.
Som någon annan sa har jag nog mer koll på samhällsstrukturer. Men vi pratar jämställdhet ffa ur barnperspektiv ganska ofta på bådas initiativ.
Lika stora möjligheter till fritidsintressen
Just nu ägnar sig inte någon av oss åt några särskilda fritidsintressen. Men han sitter nog och spelar tv-spel mer än jag läser böcker.
Hur många familjer med mindre barn i er omgivning lever enligt ovan? Jag är lite uppgiven,,,,
Sedan jag flyttade till landsbygd - inte särskilt många. Bland gamla vänner i Sthlm - fler.