Sv: Är julen barnens helg?
Jag arbetar inom vården och går på tvättstugeschema. Hos oss är det ingen självklarhet att föräldrar ska vara ledig varje jul -det är schematekniskt omöjligt.
I år har jag lagt schemat så att jag jobbar Måndag och Tisdag före julafton och är sedan långledig/har semester i två veckor sedan, men då har jag jobbat alla jular de sista åren, förra året jobbade jag julaftons kväll.
Vi lägger önskeschema och går det ihop så går det, men man får räkna med att jobba vartannat år iallafall, för även om man inte har småbarn (som jag) så har man familj endå att umgås med, andra i min grupp har barn och barnbarn långt borta som de ska åka till.
Jag tycker att om man inte har några i gruppen som verkligen vill jobba jular så ska man köra turordning, det är rättvisast (småbarn eller inte) jag skulle bli galen om jag var tvungen att jobba varje jul bara för att jag inte blivit gravid än.
Och när vi väl får barn så vet jag ju själv att det är ett åretrunt/dygnetrunt-arbete jag har valt och får rätta mig efter det.