Är han hästen jag letar efter?

L

Loppan97

Hejsan,

Jag har letat foderhäst väldigt länge nu. Äntligen
har jag hittat hästen jag alltid letat efter. När vi, jag och ägaren, börjar prata visar det sig att han har artros i bakknäna. Sedan visar det sig att han, när de besiktiga honom, hade hälta. När vi diskutera utrustning fick jag även veta att han har haft lite problem i ryggen. Jag har inte träffat hästen än. Han verkar i allt annat vara hästen jag alltid letat efter... Ska jag satsa på honom eller ni tycker att alla "skaderna" är för mycket? Hästen jag har nu är lika gammal (13-14 år) och han har eksem, dammallergi, allergi mot fluger m.m. och ont i ryggen, samt lite annat smått... Jag lägger upp mot 3-4 h per dag just nu, kommer detta bli samma? Vet ni hur man behandlar artros? Har hört att streching är bra...
Tack! / Matilda

Sv: Är han hästen jag letar efter?

Det finns sa manga hela, friska hastar utan problem att jag hade formodligen inte ens kollat pa den har.

Jag skulle också letat vidare. Skador och problem råkar man med stor sannolikhet ut för ändå. Känns onödigt att investera tid och känslor i en häst som man vet har problem.

Skulle absolut leta vidare. Om du redan har letat så länge, kan du likväl leta lite till.

Hästen har artros, är halt och har möjligen även problem med ryggen. Låt dessa problem stanna där de hör hemma: hos ägaren. Det kostar mycket pengar och blir ingen ridning - dyrt och onödigt att ta denna foderhäst.

Hejsan,

Jag har letat foderhäst väldigt länge nu. Äntligen
har jag hittat hästen jag alltid letat efter. När vi, jag och ägaren, börjar prata visar det sig att han har artros i bakknäna. Sedan visar det sig att han, när de besiktiga honom, hade hälta. När vi diskutera utrustning fick jag även veta att han har haft lite problem i ryggen. Jag har inte träffat hästen än. Han verkar i allt annat vara hästen jag alltid letat efter... Ska jag satsa på honom eller ni tycker att alla "skaderna" är för mycket? Hästen jag har nu är lika gammal (13-14 år) och han har eksem, dammallergi, allergi mot fluger m.m. och ont i ryggen, samt lite annat smått... Jag lägger upp mot 3-4 h per dag just nu, kommer detta bli samma? Vet ni hur man behandlar artros? Har hört att streching är bra...
Tack! / Matilda

Eftersom jag nyligen var ute i hästletar svängen så har jag i färskt minne hur bra allt kan låta i annonser och på telefon.
Hittade hästar som jag i stort sett kunde ha köpt på telefon för att de verkligen lät som drömhästar.
När allt väl kom till kritan och jag fick se hästen/arna visade det sig vara vrak.
Uppenbara rörelsestörningar.
Kantiga, undernärda, omusklade och allmänt tråkiga i uppsynen.
Inte på långa vägar så utbildade som uppgavs.
Endel hästägare vill gärna måla upp en fin fasad som sedan krackelerar när man själv får göra en bedömning.
Vet inte om det beror på att man blivit hemmablind, att man gärna vill tro att allt är kanonbra eller att man helt enkelt försöker luras.

I alla fall så är svaret på min fråga, Nej!
Ta inte åt dig mer problem!
Det är lätt att måla upp en rosadröm och tro att allt ska gå så lätt.
Sedan när du väl står där och hästen är halt och oridbar för 6:e gången, då är det inte så kul längre.
Som tidigare talare sagt, det kommer att kosta både onödiga pengar och onödig tid.

Hade jag ägt denna häst hade den stannat hos mig.
Varför släppa i väg en sjuk/skadad häst till en vilt främmande människa som kanske rider sönder den totalt.
Eller det kanske är detta som är förhoppningen hos ägaren. Att de ska få tillbaka en häst som blir utdömd..
Nej, nu svävade fantasin iväg lite. :)

Men fundera minst hundra gånger innan du tar åt dig mer bekymmer än nödvändigt.

Lycka till!

Skulle tackat nej bara jag fått veta ett av problemen. Måste säga att den där hästen kommer troligen bara bli problem för dig. Desstom är det bättre du inte tar emot den nu, än att ta den och sedan märka att ingenting blir bättre och att du fäster dig vid hästen.
Det finns SÅ många andra foderhästar. Jag lovar dig att du hittar någon annan vän för livet om du bara letar vidare :-)

Skulle inte ens titta på en häst med dem problemen.
Risken är att du inte får göra annat än behandla skador.

Sök efter en frisk häst som du kan ha roligt med istället.
Sätt ut en annons med vad du söker för typ av häst. :)

Över telefon kan många hästar låta som den rätta och helt ärligt skulle jag med alla de där problemen inte ens åka och hälsa på hästen för att kontrollera om jag verkligen gillar den eller ej.

Om du ändå väljer att ta den på foder så se till att verkligen tänka igenom kontraktet och vad som händer om hästens besvär blir värre.

Hade jag ägt denna häst hade den stannat hos mig.
Varför släppa i väg en sjuk/skadad häst till en vilt främmande människa som kanske rider sönder den totalt.
Eller det kanske är detta som är förhoppningen hos ägaren. Att de ska få tillbaka en häst som blir utdömd..
Nej, nu svävade fantasin iväg lite. :)

Lycka till!
Tycker det är ganska vanligt faktiskt.
Hela tiden finns det annonser på hästar som har " obetydliga röngtenfynd"
"säljes pga av hälta", "nån som kan ge den ett sista hem" (där hästen är skadad och typ 25 år gammal)

Folk vill inte ta sitt ansvar helt enkelt. Det är kul så länge allt funkar, men när hästen blir skadad och gammal är det lättare att lägga över det på andra.

Jag skulle rekommendera dig att inte åka och kolla på den, vad du än gör. Då riskerar du att fästa dig vid hästen och kanske ta den som foderhäst ändå. Men som många andra redan har sagt, problem får man ändå. Det är ungefär 7 problem med en och samma häst redan. Det ska vara roligt att åka till stallet.

Hej!

Artros är kroniskt och går inte att behandla, sitter det på "rätt ställe" kan hästen leva bra utan att ha ont, men hur pass mycket vågar du lite på ägaren och att den berättar allt? Hästen har dessutom ont i ryggen, vilket de kan få när de har ont i bakknäna, men det kan också vara nåt helt annat.

Jag tycker du ska glömma denna häst och leta reda på någon som är frisk, tar du hem denna kommer du alltid oroa dej för den, du kommer aldrig helt kunna slappna av (har den ont nu??), dessutom kommer den med största sannolikhet bli en dyr historia där du står med en oridbar häst som kostar massor hos veterinären.

/Lavinia, som haft häst med liknande problem, men hon var frisk när jag köpte henne.

Jag instämmer med alla andra! NEJ! Det finns oändligt många FRISKA hästar, leta vidare.

Jag fick själv ta bort min häst för en månad sen på grund av just artros. Hos honom satt det visserligen i höftleden och inte i bakknäna men tro mig, jag hade ALDRIG köpt en häst till med artros. Att se min häst stadigt bli sämre och veta att det inte fanns något man kunde göra... nej, det var inte roligt. Att den hästen du skriver om dessutom har ryggproblem gör inte det hela bättre.

Min spontana reaktion är att jag inte begriper hur ägaren öht kan överväga att lämna ut en halt häst med övriga smärtor och kroniska problem på foder. En så fruktansvärd oseriös och dålig hästägare :mad: ..... tycker synd om hästen men som andra har sagt, ta inte i den med tång.

Bara att hästen skulle haft de problemen enskilt hade varit Nej för mig. Att nu en häst har alltihop säger bara, nej tyvärr.
Min Madame har artos och det är ett helvete på denna jord och hon ska få somna in till hösten. Visserligen är hon 22, men det är ändå smärtsamt.

Tack för alla svar. Jag har hittat en annan som jag trivs med :D

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 623
Senast: Kingsland89
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat