Är han FUX?!

Sv: Är han FUX?!

Alla kan vi göra misstag, men om man inte ens känner till att två fuxar inte kan få en mörkbrun avkomma ska man definitivt diskvalificeras som Id-kontrollant tycker jag...
Detsamma med alla som inte vet om att två svarta föräldrar inte kan få en brun avkomma...

Jag var senast i söndags och hälsade på en häst som jag ID-kontrollerade som föl, en ordentligt solblekt lurvtuss med svart botten, svart mamma och svartskäckpappa. Detta var innan jag blev chipmärkare och den skulle chippas i samband med att den rastypades (tinker), då ändrade chipmärkaren ifråga färgen till brun - för den var ju brun på ytan....
angry.gif

Hästen ifråga är fortfarande lika kolsvart som jag förutspådde att den skulle bli...

Kul att så många engagerat sig i tråden och svarat!

Jag kan ta kort i helgen (för dålig belysning i stallet och är inte hemma medan det är ljust).

Vad vill ni se då?

Min häst (avataren) är fux, men har mycket mörkare man och svans än päls. Hon har bläs, tre vita strumpor och en vit kota. Vi fick också tipset att kolla på benen, det är det som gäller.

Ja, alltså min kille har inte svarta ben. Svarta/mörkare partier tex på baksidan av haserna men inte runt om. Inte i dagsläget iaf... :D

Kul att så många engagerat sig i tråden och svarat!

Jag kan ta kort i helgen (för dålig belysning i stallet och är inte hemma medan det är ljust).

Vad vill ni se då?

Jag skulle vilja se en bra närbild av huden runt ögonen när han var nyfödd. De enda fuxar som inte är "rögråtna", dvs rosa runt ägonen den första tiden är de som ska bli skimlar.

Är han typad och garanterat e. Aerline, kan han inte vara fux

Jag skulle vilja se en bra närbild av huden runt ögonen när han var nyfödd. De enda fuxar som inte är "rögråtna", dvs rosa runt ägonen den första tiden är de som ska bli skimlar.

Det är ju lite svårt att ta nu ;) Har lagt ut de jag har tidigare i tråden.

Jag tycker att han ser Mörkfux ut..:D:DHärlig färg...mvh c.

Jag har ett sto som är nästan helt svart på vintern och ljusare men ändå med svart man och svans på sommaren och hon är fux.. står så i hennes papper och hon lämnar ALLTID fuxfärgade föl. Har betäckt henne med 6 olika hingstar och ALLA föl är fuxar. Läse nånstans att fuxar har ljusa hovar,att de va ett säkert tecken om man va osäker på brun eller fux,men min har randiga..

Jag tycer helt klart han har för mörka knän för att vara fux, de är väl aldrig mörkare på benen?

Hade varit intressant att se en bild på ditt sto.

(att hon lämnat 6 fuxföl på 6 försök behöver egentligen inte betyda mer än att hon har minst ett fuxanlag och att även hingsten har haft det...)

*KL*

Fux och 'svart' (Inom fnuttar för fuxar saknar ju anlag för svart) är väldigt fascinerande tycker jag. Min solklara fuxherre har 'svarta' hår i svansen. Och min skm född fux ser ut som en skm född svart, nu börjar det blir gråstickligt, men ett tag var han kolsvart. När han kom var nästan min första kommentar 'den där är väl inte född fux?'. Jag har dock sett bildbevis.

Och benen är tillsynes absolut kolsvarta. Så jag skulle inte våga på på bara märka ben som ser svart ut heller, även om jag vidhåller att TS fölis ser brun ut. Men utan färgtest så kan man inte svära på det.

Men det här är alltså en skimmel född fux, december som åring. Syns inte mycket av fuxanlaget inte:

thumbnail.aspx

Jag har själv en avkomma till Aerline med en fuxmamma, (som är solklar fux med vinterpälsen men ser brun ut på sommaren) och hon var chokladbrun när hon föddes, men hon är absolut en skimmel nu!

Jo, fast den här herrn var röd som liten, lika röd som fblherrn på bilden. Det som är så fascinerande, att det 'ändrades' när han fällde fölpälsen.

Men är överlag fascinerande att en (grund)färg som är i avsaknad av svart, kan se så svart ut =)

Och fatta vilket intressant läge det kunde bli att förklara för en ID-kontrollant att den där till synes svarta fölisen som ska bli skimmel är skimmel född fux. Iofs är det kanske inte så kinkigt eller ens nödvändigt ange grundfärg (tyvärr) utan räcker med skimmel, och det har ju gått att se hela tiden, men..

*KL*

Fux och 'svart' (Inom fnuttar för fuxar saknar ju anlag för svart) är väldigt fascinerande tycker jag. Min solklara fuxherre har 'svarta' hår i svansen.
DIn solklara fuxherre har garanterat INTE svarta hår i svansen, eftersom fuxanlaget innebär "avsaknad av svart pigment". Däremot kan det vara väldigt koncentrerat med mörkröd färg så att det blir nära svart.
Och min skm född fux ser ut som en skm född svart, nu börjar det blir gråstickligt, men ett tag var han kolsvart. När han kom var nästan min första kommentar 'den där är väl inte född fux?'. Jag har dock sett bildbevis.

Och benen är tillsynes absolut kolsvarta. Så jag skulle inte våga på på bara märka ben som ser svart ut heller, även om jag vidhåller att TS fölis ser brun ut. Men utan färgtest så kan man inte svära på det.

Men det här är alltså en skimmel född fux, december som åring. Syns inte mycket av fuxanlaget inte:
Skimlar gör så, det är inte ett dugg konstigt.
Varför det blir så vet jag inte, men det ÄR så, att man inte brukar kunna se på dem att de varit fuxar när skimmelanlaget har tagit över.

Och fatta vilket intressant läge det kunde bli att förklara för en ID-kontrollant att den där till synes svarta fölisen som ska bli skimmel är skimmel född fux. Iofs är det kanske inte så kinkigt eller ens nödvändigt ange grundfärg (tyvärr) utan räcker med skimmel, och det har ju gått att se hela tiden, men..
Det är just därför ID-beskrivningen ska göras medan hästen är FÖL. :idea:

Görs den vid ett senare tillfälle kan man inte ta med födelsefärgen just eftersom man inte kan se den.

Jo, men med tanke på hur länge vissa väntar så..

Sen, jag vetefan om de ens tar med födelsefärgen? Himla trist. Men om jag inte minns helt galet (kan kolla) så min skimmel född fux, som var illröd vid ID-kollen (men ändå tydligt 'ska bli skimmel') står ju som skimmel punkt slut.

Men ofta skulle det ju vara trevligt att veta grundfärg, både på sto och hingst. I just fallet Aerline skulle den inte hjälpa jättemycket om den var brun eller svart iofs, men om han vore född fux t ex, så hade man utan tvekan kunnat konstatera att TS fölis är fux och inget annat, hur den än ser ut.

Iofs vill jag ju helst ha hela genotypen, vet att jag snokade som attans om Akribori hade fuxanlag (och kom fram till att han med 99% sannolikhet saknade det)..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 976
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 458
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka