Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DIn solklara fuxherre har garanterat INTE svarta hår i svansen, eftersom fuxanlaget innebär "avsaknad av svart pigment". Däremot kan det vara väldigt koncentrerat med mörkröd färg så att det blir nära svart.
Skimlar gör så, det är inte ett dugg konstigt.
Varför det blir så vet jag inte, men det ÄR så, att man inte brukar kunna se på dem att de varit fuxar när skimmelanlaget har tagit över.
Eftersom väldigt många inte har en aning om att fux innebär "avsaknad av svart pigment" så hjälper det inte med några fnuttar runt ordet svart, då det kan misstolkas. Det är bättre att skriva att det är "så mörkt att det ser svart ut".Det är därför jag hela tiden skrev 'svart', inom fnuttar. Det är ju det som fascinerar mig, som jag skrev, att fuxar, som ju saknar anlag för svart, kan se ut att vara svarta/ha svarta hår. Bevisligen är det ju bara väldigt mörkt brunt, men just hur man kan lura sig.
Såvitt vi vet är han alltså heterozygot skimmel Gg, har anlagen ee och eftersom han ger svarta föl anlag Aa.
förlåt att svaret dröjt, men vi har velat var riktigt säkra på att svara rätt, och konsulterat Dan Axel Danielsson på Svenska Hästavelsförbundet
Eftersom väldigt många inte har en aning om att fux innebär "avsaknad av svart pigment" så hjälper det inte med några fnuttar runt ordet svart, då det kan misstolkas. Det är bättre att skriva att det är "så mörkt att det ser svart ut".
Vad är det jag ska se i hårbotten? Hudens färg?
Tack för svaren förresten