Är han FUX?!

Sv: Är han FUX?!

Aha... Får gå på jakt i pälsen alltså.

Hans mamma har dock kanska mycket stickelhår, spec på ena låret/bakbenet, så det skulle ju han också kunna ha utan att det "betyder" något.

Mamman till min mörka är rabicano så hon är full av stickelhår, därför kollade jag just mitt uppe på ryggen för där brukar de aldrig på stickelhår.

*raderat* Nu läste jag lite mer om det jag skrev så nu fick jag svar på min fråga som jag ställde:D

Men jag tycker han ser mörkbrun ut. Men det kan ju vara svårt att se på bild.

Måste fråga en annan sak. Mitt sto är fux stickelhårig. Och för varje år som går blir hon vitare :eek: Nu är nästan hennes rumpa helt vit :eek: ??

Förlåt att jag snodde lite av din tråd men nån som vet kan ju svara mej via PM :) Försöker hitta den andra färgtråden :p

Senast ändrad av en moderator:

Tror han blir svettfux. Lite likanande färg som Briar, han är också ganska mörk på benen.

Är det inte konstaterat att Aerline inte kan ge fuxar??:confused:

Jag tycker den ser ut som en helt vanlig brun.

Det här med anlag har jag läst i skolan en gång men nu får jag inte ihop det. Jag har en dräktig fux i stallet, betäckt med en brun hingst (Masterpiece, vars pappa är Vermont (brun?) och mamman resp morfar brun, övriga vet jag inte hur de ser ut), hur stor är sannolikheten för en fuxunge resp brun unge?

(håller tummarna för en fux för stoets "sambo" dvs fölets plastpappa är det)

Om jag jämför honom med mammamörkfux, så syns det direkt tycker jag, att han är brun. Man ser det också på de senare bilderna, där han också är svart på benen.

Airline H är en skimmel (förmodligen född brun) e Cortez (brun) ue Nimmerdor (skimmel). Om man och svans är svarta = brun. Om man och svans har samma färg som pälsen = fux.
Anlag för brun och fux har han. Jag skulle sätta honom som brun på de bilder jag sett.
Jättefin!

varför int ta kort på benen ur olika vinklar? alltså enbart benen, vid knäna.
För om du tar kort på just det området ur olika vinklar så kommer man kunna se vilken färg de verkligen har, svart eller mörkbrun.

Det finns svettfuxar som är så mörka i man och svans samt på benen att de ser ut att va bruna, tills man noggrant undersöker färgen ur olika vinklar och på nära håll.

Jag är rädd att kameran är för dålig (har endast mobilkameran nu, väntar på en ny) för att man ska se något, men för mig ser benen definitivt bruka ut irl, vilket också vet + id-kontrollant tycker.

Airline H är en skimmel (förmodligen född brun) e Cortez (brun) ue Nimmerdor (skimmel). Om man och svans är svarta = brun. Om man och svans har samma färg som pälsen = fux.
Anlag för brun och fux har han. Jag skulle sätta honom som brun på de bilder jag sett.
Jättefin!

Saxat från Aerlines hemsida

Gg, dvs heterozygot för skimmelanlaget,
ee eftersom han inte ger fuxföl
Aa eftersom han har gett svarta föl

En fux, mörk eller inte, ser inte ut så här på benen...

Den bilden är tagen inte långt innan id-märkningen, och då var han inte svart på benen.

Men om Aerlines hemsida stämmer så är han ju brun och inget annat.

Säkert är det som du säger, jag kan inte själv allelerna. De har ju preciserat meningen iaf :)

Såhär ser han ut nu. Dock är det en sak som förbryllar mig. I och omkring "virveln" vid bakbenen (men hjälp, vad heter det?? Flank?) på båda sidor har han fullt med vita hår! Hela vägen upp, alltså inte bara i "knävecket" där han också är ljus, men inte vit.

Syns lite på denna bilden, man kan ana lite gråare/ljusare färg. Ska försöka ta en närbild nästa gång jag är där, tänkte inte på det sist.

www.bilddagboken.se
31502_1242846493.jpg

Är det normalt??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: Bison
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 976
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 458
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka