Är Golden lämplig för oss?

Sv: Är Golden lämplig för oss?

Grålly skrev:
Hon sa väl andra aktiviteter också? Och promenader räcker för en golden. Promenader kan ju betyda lek, bus, bad, spring och allt man hittar på under vägen :smirk:

Såhär skrev TS

Vi vill ha en hund (tik) som är familjekär och social. En hund att ha med i stallet, ha lös på promenader, ha ute hemma på gården, och ja, en social trevlig hund är väl det stora hela. Hunden kommer egentligen aldrig behöva ligga inne i huset en hel dag och bara gå ut en timme. Pappa kör lastbil och har haft emd nuvarande doggen där på dagarna. Hunden kommer ut flera korta stunder under dagen och sen såklart hemma på promenader. På sommaren slipper hunden lastbilen pga. värmen och får vara hemma med mamma och mig som är lediga hela somrarna. Hela året kommer hunden bli en del av livet på gården, ute bland hästarna, ute i hagarna, runt i träsgårdslanden osv osv.

Du kanske inte kan läsa ?

:smirk: på dig själv du!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Med lite litteratur om en Golden Retrivers arbetsbakgrund (vad man har avlat fram den till från början) och aktivering på det tror jag att den här hunden kommer få det hur bra som helst och ni kommer att få en underbar vän.Glöm inte hur viktigt det är med en seriös uppfödare. Vad en bra uppfödare är är lite mer än ett gott intryck om man åker och kollar på valpar. SKK har valphänvisare för respektive ras. Några saker som man skall kolla mer än hur hundarna har det och hur föräldradjuren ser ut är. Mentaltest och ev korningar så långt tillbaka som det går, röntgenupgifter på höfter och armbågar så långt bak det går, inavelsprocent. Lycka till!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

*kl*

Hur går det med hundplanerna :)
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Det märks att detta är ett forum med stor andel tjejer...
Tjejer kan verkligen vara otrevliga mot varandra.
Varför är det så? Man behöver inte vara elak för att andra inte tycker som en själv!

Skulle behövas lite killar för att få lite go och trevlig stämmning bland alla hyenor här :D
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Visst är det så, men iaf jag har svårt att lägga band på mig när folk häver ur sig utan att läsa på först ...

I bland borde jag nog inte skriva alls, men som skrivet ovan så är det svårt att hålla fingrarna i styr när man blir ifrågasatt med en ironisk hån smilie!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

*knapplån*

Med hull och hår ger jag mig in i golden-debatten! :angel:

Exempel 1

Aktiv tjej köper en golden. Går allehanda kurser, ställer ut, ingår i ett jaktlag som eftersöksekipage. Vovven är alltid med överallt, springer med på långa ridturer i skogen, går på promenad i koppel i stan osv osv.

Exempel 2

Halvlat par köper en golden. Går inga kurser. Endast promenader i koppel. Bor i lägenhet så den släpps endast lös när de är hos bekanta som har trädgård. De flyttar till hus, skaffar barn. Eftersom hunden inte är tränad så kan(?) den inte följa med på promenader med barnvagnen, den snurrar in kopplet i vagnen. Bra med egen trädgård, då kan den ju vara där.

Två exempel tagna ur verkligheten. Båda hundarna fungerar utmärkt i sina olika familjer. Båda är snälla och sociala och har inga olater. Sen vem av dem som är lyckligast, det är en annan fråga.

/Timsetim
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Timsetim skrev:
*knapplån*

Med hull och hår ger jag mig in i golden-debatten! :angel:

Exempel 1

Aktiv tjej köper en golden. Går allehanda kurser, ställer ut, ingår i ett jaktlag som eftersöksekipage. Vovven är alltid med överallt, springer med på långa ridturer i skogen, går på promenad i koppel i stan osv osv.

Exempel 2

Halvlat par köper en golden. Går inga kurser. Endast promenader i koppel. Bor i lägenhet så den släpps endast lös när de är hos bekanta som har trädgård. De flyttar till hus, skaffar barn. Eftersom hunden inte är tränad så kan(?) den inte följa med på promenader med barnvagnen, den snurrar in kopplet i vagnen. Bra med egen trädgård, då kan den ju vara där.

Två exempel tagna ur verkligheten. Båda hundarna fungerar utmärkt i sina olika familjer. Båda är snälla och sociala och har inga olater. Sen vem av dem som är lyckligast, det är en annan fråga.

/Timsetim

Jo fast det är väl det viktigaste att göra hunden lycklig och att den trivs med tillvaron....Enligt mig iaf. Därför håller jag på ex nr 1 om jag måste välja fast det skulle inte skada om ägaren trappade ner lite kanske ;) Hunden behöver inte följa med överallt precis.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

*kl*

Kastar mig in i diskussionen och duckar samtidigt;)

Jag arbetade med 40-talet hundar av varierande ras ddagligen under 8år. Samtidigt var jag mycket aktiv på brukshundsklubben.
Kan gott säga att jag träffat på två typer av goldens.
Den ena skulle inte passa ts som denne beskriver sig själv. Dessa hundar var överaktiva, hysteriska arbetsidioter. (inget illa menat, bara en beskrivning)
Den andra typen skulle passa ts som handen i handsken. En lugn och trevlig allroundhund som lika gott slöade i soffan som följde med på långpromenaden eller gjorde några småaktiviteter.

Till ts, tror helt klart att en golden passar, om du hittar en kennel som har hundar av "modell 2"
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Flinisen skrev:
Jo fast det är väl det viktigaste att göra hunden lycklig och att den trivs med tillvaron....Enligt mig iaf.

Enligt mig så lever hunden i exempel 2 ett mycket sämre liv än vad TS skulle kunna erbjuda sin, ändå så är det många som inte tycker att en golden är lämplig för henne?

En hund blir vad man gör den till!?

/Timsetim

Ps Hon har taggat ner (i ex. 1, hunden fick avlivas pga ålder), nu har hon en schäfer istället! :)
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Timsetim skrev:
Enligt mig så lever hunden i exempel 2 ett mycket sämre liv än vad TS skulle kunna erbjuda sin, ändå så är det många som inte tycker att en golden är lämplig för henne?

En hund blir vad man gör den till!?

/Timsetim

Ps Hon har taggat ner (i ex. 1, hunden fick avlivas pga ålder), nu har hon en schäfer istället! :)

Nja fast riktigt så är det inte att en hund blir vad man gör den till,uppfostringsmässigt, ja men genetiskt, nej Det finns genetiska grunder till vad rasen avlas fram till och vill man enbart ha en sällskapshund skall man titta på gruppen sällskapshundar. Golden är en apporterande fågelhund och oavsett vad du tittar på hos en golden om den än är jakt -eller utställnings aveln så kommer du aldrig ifrån själva grunden med rasen dvs apportering.

i Ex nr 2 så lever denna hund inte ett bra liv alls enligt min mening eftersom de uppenbarligen inte har någon som helst hundvana eller kunskap.

Alla hundar behöver få arbeta och jobba med något som de är avlade för att göra...mer eller mindre. Man behöver inte tävla på stora tävlingar i jakt eller lydad bara för att man t ex köpt sig en golden, men det är alltid bra om hunden får en bra grundlydnad och sedan att man kan hobbyträna, gå nån kurs i ex spår, lydnad, apportering el liknande. Men det är bra om man kan aktivera sin hund på bästa sätt.

Om Ts är villig att göra detta och inte bara gå promenader eller låter hunden bli en gårdshund kans det säkert bli ett lyckat hundköp. Men som sagt att låta en Golden bara springa runt som gårdshund är inte ett bra alternativ. De har ju även tröttnat på deras pointer eftersom den har jakt i sig..(stående fågelhund) Så anser jag inte att det är bättre att skaffa sig en golden som även den har jakt i sig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 481
Senast: Roheryn
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp