Är Golden lämplig för oss?

Sv: Är Golden lämplig för oss?

MrsScabtree skrev:
Jodå, samtliga goldens är reggade inom skk o är från kennlar. Jag vet att den ena är utställningsgolden , dom andraär jag osäker på. Slö skrev jag aldrig att dom var, men långt ifrån super aktiva "sport" hundar..
Jo fast även om de är från SKK reggade kennlar betyder inte att det är en bra kennel. Eller så vet inte ägarna något om hunduppfostran och hundhållning.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Fats det finns ju visst två typer av golden!! Riktig golden= jaktgolden! Finns typ inga kennlar i sverige, små mörkgyllenen hundar som är 100% jakthundar samt Vanlig golden= större ljusare bredare skalle oftast flamsigare men lugnare och det är här variationen mellan de som vill få fram en golden som är en godmodigt lugn familjehund, lättlärd å snäll men inte så spännande och de som vill ha en mer energisk hund och kör hårt på att goldens är arbetande... Vilket gör att vi har typ två "raser" och sedan två typer innom utställningsvarianten. Jag tycker inte att man kan säga att någon är mer och mindre seriös här det är helt enkelt 2 olika avelsmål...
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Lady_A skrev:
Fats det finns ju visst två typer av golden!! Riktig golden= jaktgolden! Finns typ inga kennlar i sverige, små mörkgyllenen hundar som är 100% jakthundar samt Vanlig golden= större ljusare bredare skalle oftast flamsigare men lugnare och det är här variationen mellan de som vill få fram en golden som är en godmodigt lugn familjehund, lättlärd å snäll men inte så spännande och de som vill ha en mer energisk hund och kör hårt på att goldens är arbetande... Vilket gör att vi har typ två "raser" och sedan två typer innom utställningsvarianten. Jag tycker inte att man kan säga att någon är mer och mindre seriös här det är helt enkelt 2 olika avelsmål...
Om du läser mina tidigare inlägg så har jag förklarat det som du nyss skrivit. ;)
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Som andra redan nämnt, golden passar nog er alldeles utmärkt. Men välj då valp där uppfödaren i huvudsak valt att avla på utställningsvarianten, och inte på jaktlinjer.
Har själv en tik, nu ett år, på rena jaktlinjer och hon är extremt krävande (och ja - hysterisk :smirk: ). Hon skulle nog inte fungera i en sådan situation som du beskriver att ni har. En lugnare variant däremot går nog ypperligt!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Hej käre hundköpare!

Har haft hundar hela mitt liv, i alla olika raser. Östsibiriska laikor, labradorer, cocker spaniel, basset hound, gråhund, jämthund, ja, säg nåt. Det betyder ju inte att jag kan allt om raserna, men en del. Just nu har vi en basset hound-tik, en kastrerad cocker spaniel, och en finskspetsvalp på 15-16 veckor. Nu till din fråga.. Har själv också hästar, som tyvärr är lite argsinta mot hundarna. Jag skulle skaffat en labrador, då den är korthårig. Eftersom du ska ha den hos hästarna, i trädgårdslandet och vad du nu nämnde, så är den hundra gånger lättare att få ren, än en golden. Har du funderat på en basset hound? Folk tror att de är lata och sega, men så är inte fallet. Säger man att "kom nu, vi ska ut och gå", så följer de mer än gärna med och springer som tokar! Säger man " idag ska vi bara ligga i soffan och vila", så gör de glatt det också! Vår tik är väldigt social, och världens snällaste. De är dock väldigt envisa, och brukar ta egna promenader här ikring i byn.. Som tur är finns inte mycke trafik här. Bassettiken brukar sätta sig på grannarnas broar och yla så kommer de ut med en korvskiva. Sen går hon till nästa, och nästa, till sist har hon varit till alla och då kommer hon hem.

Vi hade en labrador hane som hette Akke, och han var också hur snäll som helst. Kommer så väl ihåg när vi badade i ån här en sommar, och hade med oss en bekants ex. frus två 6 åringar. Akke badade med oss, och så fick ett av barnen en kallsup, och började hosta. Så simmade Akke dit och ungen tog tag i hans svans, och han simmade till kanten. Jag saknar och tänker fortfarande på honom, fast vi tog bort honom för 5 år sedan. Vi fick ta bort våran 4 år gamla basset hound hane, som fick skondylos (vet inte exakt hur det stavas) för några månader sen. Nu har vi parat vår tik, och hon fick 3 små bebisar. Två tikar och en hanhund. Hanen ska vi behålla.

Vår finskspetsvalp är väldigt jobbig, och jag rekommenderar ingen "icke rutinerad hundvan" person att ta sig an en finskspets. De har tendenser att bli aggressiva och man måste därför vara väldigt hårda med dem. Stundvis är han sötast i världen, med betoning på stundvis. ;)

Till sist vår cocker spaniel. Finns inte så mycket att säga. Han skäller när det kommer nån innanför dörren, men när han får sitta i min famn och gosa så är han underbar. Man kan skylla skällandet på hans uppväxt hos uppfödarna. Vi tog honom när han var några månader, och innan det hade han suttit i ett hundhus utan att träffa andra människor än ägarna. Han är väldigt pigg, och älskar att bada och springa.

Själv vill jag ha en labrador mest av allt, är helt kär i labbarna. Golden skulle också gå an, men jag vill helst ha en korthårig hund. Av en massa olika anledningar.

Hoppas du fått lite hjälp med din fråga :p

Lycka till!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Calazirya skrev:
Även om en Golden inte behöver jaga, i samma bemärkelse som en vorsthe m.f

Så måste du väl ändå hålla med om att den kräver lite mer motion än promenader ?


Hon sa väl andra aktiviteter också? Och promenader räcker för en golden. Promenader kan ju betyda lek, bus, bad, spring och allt man hittar på under vägen :smirk:
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Grålly skrev:
Hon sa väl andra aktiviteter också? Och promenader räcker för en golden. Promenader kan ju betyda lek, bus, bad, spring och allt man hittar på under vägen :smirk:
Promenader räcker inte för en golden kära du.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Flinisen skrev:
Promenader räcker inte för en golden kära du.


Sen när? Inte för en jaktgolden, men för en "sällskapsgolden" räcker promenader. Vi har haft labbar och goldens som vi gått 6-7 km med varje dag, och det har räckt alldeles utmärkt! Som sagt, promenader behöver ju nödvändigtvis inte betyda att lunka nån km. Det kan betyda massor av spring, lek, bus, bad, och annat. Kära du!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Grålly skrev:
Hon sa väl andra aktiviteter också? Och promenader räcker för en golden. Promenader kan ju betyda lek, bus, bad, spring och allt man hittar på under vägen :smirk:

Nej promenader även med bus räcker INTE för de flesta goldens. Det finns helt klart undantag och hela linjer där detta räcker MEN... för de flesta krävs betydligt mer för att de ska vara lyckliga och tillfreds med livet. Att man är lugn inne och "accepterar" bara promenader innebär inte att det är tillräckligt för en retriever. Mina (visserligen flat) retrieverpojkar är ALLTID lugn inomhus oavsett motionsgrad men nog fanken ser jag när jag "bara" gått på prommis en vecka att det inte är nog.

En lycklig flat är en arbetande flat finns det en bildekal som säger och den devisen stämmer ÄVEN på golden.

Jag kan också säga att jag inte bara har haft EN eller två utan ett gäng goldens på mina allmänlydnadskurser med SSRK (svenska spaniel och retriever klubben) som varit allmänt understimulerade och inte särskilt roliga att ha att göra med.

-men, säger hundägaren (och nu direktciterar jag) jag trodde jag köpte en sällskapshund men den är ju alldeles vild.
Sagt om två år gammal goldenhane efter utställningslinjer...

En golden ÄR en jakthund, även de med utställningslinjer har ett aktivitetsbehov om dock inte lika högt som en med jaktliga linjer.

Sen finns det helt klart goldens som nöjer sig med promenader, såna har jag också haft där ägaren i sin tur varit förtvivlade då de ville jobba med sin hund och fick en golden som helst bara ville ligga i soffan. Så visst finns de goldens som nöjer sig med prommenader.

MEN att säga att köp du en golden istället då de inte kräver så mycket är ett ganska stort lotteri i mina ögon. Det finns betydligt fler och bättre lämpade hundar i rasgrupp 9 (sällskapshundar) om syftet är sällskap.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Javan skrev:
Nej promenader även med bus räcker INTE för de flesta goldens. Det finns helt klart undantag och hela linjer där detta räcker MEN... för de flesta krävs betydligt mer för att de ska vara lyckliga och tillfreds med livet. Att man är lugn inne och "accepterar" bara promenader innebär inte att det är tillräckligt för en retriever. Mina (visserligen flat) retrieverpojkar är ALLTID lugn inomhus oavsett motionsgrad men nog fanken ser jag när jag "bara" gått på prommis en vecka att det inte är nog.

En lycklig flat är en arbetande flat finns det en bildekal som säger och den devisen stämmer ÄVEN på golden.

Jag kan också säga att jag inte bara har haft EN eller två utan ett gäng goldens på mina allmänlydnadskurser med SSRK (svenska spaniel och retriever klubben) som varit allmänt understimulerade och inte särskilt roliga att ha att göra med.

-men, säger hundägaren (och nu direktciterar jag) jag trodde jag köpte en sällskapshund men den är ju alldeles vild.
Sagt om två år gammal goldenhane efter utställningslinjer...

En golden ÄR en jakthund, även de med utställningslinjer har ett aktivitetsbehov om dock inte lika högt som en med jaktliga linjer.

Sen finns det helt klart goldens som nöjer sig med promenader, såna har jag också haft där ägaren i sin tur varit förtvivlade då de ville jobba med sin hund och fick en golden som helst bara ville ligga i soffan. Så visst finns de goldens som nöjer sig med prommenader.

MEN att säga att köp du en golden istället då de inte kräver så mycket är ett ganska stort lotteri i mina ögon. Det finns betydligt fler och bättre lämpade hundar i rasgrupp 9 (sällskapshundar) om syftet är sällskap.


Att en golden måste få jaga för att vara lyckliga och tillfreds med livet är inte sant. Självklart, jaktgolden. Men en "icke jaktgolden" behöver inte jaga. Jag menade inte endast promenader, jag menade, precis som trådskaparen, andra aktiviteter också. Agilityträning, apportering, ja vad man nu hittar på. Och inte nu-lunkar-vi-300-meter-sen-vänder-vi-hem promenader. Jag menade 6-7 km långa promenader, där hunden får vara lös och springa. INTE i koppel. Det vill väl ingen hund.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Så du skiljer inte på agilityträning och promenader? :confused:

Att man på en promenad kan låta hunden springa lös, busa och kanske bada, som du skriver, innebär väl inte nödvändigtvis någon direkt aktivering av hunden? Kombinerar du badandet med apportträning, där hunden får simma efter pinnar, eller kombinerar buset med lydnadsträning, börjar vi väl närma oss aktivering av hunden, men det skulle jag knappast kalla för en promenad utan just för aktivering eller träning. Säger du att det räcker med promenad låter det som att det räcker att du bara motionerar hunden rent fysiskt, när den även behöver mentala utmaningar.

Ingen har, vad jag kan se, sagt att jakt är ett måste för att ha en golden. Däremot aktivering, och då gärna något som liknar det hunden är framavlad för, t.ex apportering i vatten.

Jag har själv haft två golden som jag aktiverade på många olika sätt, men aldrig med spår- eller jaktträning, trots önskemål från uppfödarna att man skulle delta i deras träningar.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Men du en golden JAGAR inte överhuvudtaget, den används efter skott dvs till apportering. Så nej en golden behöver inte jaga men i de flesta fall behöver den aktiveras mer än promenader och då även det du räknar som 6-7 km och gå lös (det är vad jag räknar som prommis i normal fall).

Aktiviering = använda hjärnan och inte bara springa dvs något mer än prommenad. Ex. apporteringsträning, spår, agility, lydnad, sök et c.


Javan
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Nej det var ju det jag inte tyckte du gjorde!
Du pratade om utställnings och jakt golden
Men inte om de två typer innom uställnings vilket gör att det borde kallas sällskaps eller familje golden...
Den golden du har är ingen jaktgolden!
Utan det är mera du som är intresserad av att arbeta med din hund och hör till vad jag kallar den aktiva grenen av golden ägarna
Men dessa två typer är för sig och riktiga jaktgoldens är en tredje smal gren som knappt finns kvar utan aktiva folk börjar mer o mer kalla sin golden jaktgolden och säga att golden är en jakthund och då blir det massa missförstånd så därför ville jag klargöra att det eg är 3 "typer" eller som jag vill ha det två raser och den ena rasen är 2 typer
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Jozze skrev:
Så du skiljer inte på agilityträning och promenader? :confused:

Att man på en promenad kan låta hunden springa lös, busa och kanske bada, som du skriver, innebär väl inte nödvändigtvis någon direkt aktivering av hunden? Kombinerar du badandet med apportträning, där hunden får simma efter pinnar, eller kombinerar buset med lydnadsträning, börjar vi väl närma oss aktivering av hunden, men det skulle jag knappast kalla för en promenad utan just för aktivering eller träning. Säger du att det räcker med promenad låter det som att det räcker att du bara motionerar hunden rent fysiskt, när den även behöver mentala utmaningar.

Ingen har, vad jag kan se, sagt att jakt är ett måste för att ha en golden. Däremot aktivering, och då gärna något som liknar det hunden är framavlad för, t.ex apportering i vatten.

Jag har själv haft två golden som jag aktiverade på många olika sätt, men aldrig med spår- eller jaktträning, trots önskemål från uppfödarna att man skulle delta i deras träningar.


Jag menade att promenader växlat med andra aktiviteter räcker för en golden. Hon skrev ju, "och andra aktiviteter" och jag menade så. Inte bara promenader, även om det lät så när jag skrev "Promenader räcker för en golden". Men alltså, jag menade att man t.ex. först går på en långtur, sen gör agility eller vad man nu vill göra. Jag pratar bara efter egen erfarenhet, då vi haft retrivers, och för de räckte det med att gå 6-7 km varje dag, sen var de lugna & belåtna. Självklart kastade vi pinnar, och annat, men det räknar jag med som bus och lek än som träning. När jag tänker efter så är det ju lite träning, men jag har alltid ansett det som lek och bus.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Javan skrev:
Men du en golden JAGAR inte överhuvudtaget, den används efter skott dvs till apportering. Så nej en golden behöver inte jaga men i de flesta fall behöver den aktiveras mer än promenader och då även det du räknar som 6-7 km och gå lös (det är vad jag räknar som prommis i normal fall).

Aktiviering = använda hjärnan och inte bara springa dvs något mer än prommenad. Ex. apporteringsträning, spår, agility, lydnad, sök et c.

Ja, jag vet att den används till apportering. Men den används till en typ av jakt. Måste alla här rätta efter varenda ord man säger? Du förstår mycket väl vad jag menar. Jag menade med andra aktiviteter, precis som trådskaparen. Jag har alltid tänkt på apportering & agility som lek, inte som träning/aktivering. När jag tänker efter, så är det ju aktivering, men jag har aldrig tänkt på det på det sättet. Jag menade alltså promenader + lek och sådant, (i mitt fall apportering, agility eller liknande), räcker för en golden. Och som sagt, så pratar jag av egen erfarenhet, då vi haft retrivers vilka var nöjda, belåtna och lugna efter en långpromenad med lek och bus.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Javan skrev:
Nej promenader även med bus räcker INTE för de flesta goldens. Det finns helt klart undantag och hela linjer där detta räcker MEN... för de flesta krävs betydligt mer för att de ska vara lyckliga och tillfreds med livet. Att man är lugn inne och "accepterar" bara promenader innebär inte att det är tillräckligt för en retriever. Mina (visserligen flat) retrieverpojkar är ALLTID lugn inomhus oavsett motionsgrad men nog fanken ser jag när jag "bara" gått på prommis en vecka att det inte är nog.

En lycklig flat är en arbetande flat finns det en bildekal som säger och den devisen stämmer ÄVEN på golden.

Jag kan också säga att jag inte bara har haft EN eller två utan ett gäng goldens på mina allmänlydnadskurser med SSRK (svenska spaniel och retriever klubben) som varit allmänt understimulerade och inte särskilt roliga att ha att göra med.

-men, säger hundägaren (och nu direktciterar jag) jag trodde jag köpte en sällskapshund men den är ju alldeles vild.
Sagt om två år gammal goldenhane efter utställningslinjer...

En golden ÄR en jakthund, även de med utställningslinjer har ett aktivitetsbehov om dock inte lika högt som en med jaktliga linjer.

Sen finns det helt klart goldens som nöjer sig med promenader, såna har jag också haft där ägaren i sin tur varit förtvivlade då de ville jobba med sin hund och fick en golden som helst bara ville ligga i soffan. Så visst finns de goldens som nöjer sig med prommenader.

MEN att säga att köp du en golden istället då de inte kräver så mycket är ett ganska stort lotteri i mina ögon. Det finns betydligt fler och bättre lämpade hundar i rasgrupp 9 (sällskapshundar) om syftet är sällskap.

Kunde inte sagt det bättre själv!! :bow: :bow:
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Grålly skrev:
Sen när? Inte för en jaktgolden, men för en "sällskapsgolden" räcker promenader. Vi har haft labbar och goldens som vi gått 6-7 km med varje dag, och det har räckt alldeles utmärkt! Som sagt, promenader behöver ju nödvändigtvis inte betyda att lunka nån km. Det kan betyda massor av spring, lek, bus, bad, och annat. Kära du!
Om du lär dig mer om goldens så kommer du nog ändra uppfattning. Jag tycker verkligen synd om de goldens som bara får busa och leka och gå promenader. Inget roligt liv för en Golden Retriever!
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Flinisen skrev:
Om du lär dig mer om goldens så kommer du nog ändra uppfattning. Jag tycker verkligen synd om de goldens som bara får busa och leka och gå promenader. Inget roligt liv för en Golden Retriever!

Snälla du, jag har försökt, försökt, och åter försökt få dig att förstå att jag snackar om långpromenader + agility, apportering och vad det nu kan vara man vill hålla på med. Vad jag menade med bus och lek, var alltså t.ex. agility, apportering. Om du skulle lyssna, så skulle det vara mycket lättare.
 
Sv: Är Golden lämplig för oss?

Javan skrev:
MEN att säga att köp du en golden istället då de inte kräver så mycket är ett ganska stort lotteri i mina ögon. Det finns betydligt fler och bättre lämpade hundar i rasgrupp 9 (sällskapshundar) om syftet är sällskap.

Jag har inte sagt "Köp du en golden istället då de inte kräver så mycket". Eller har jag?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 482
Senast: Roheryn
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp