Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte säker men gissar att en rätt stor andel av de stallplatser som hyrs ut, även vitt, är att betrakta som hobbyverksamhet och då är frågeställningen knappast applicerbar...Jag syftar på er som hyr ut stallplatser vitt, betalar ni full hyra för era egna hästar?
Jag skulle tro att det beror på om man bedriver näringsverksamhet eller hobbyverksamhet. Hyr man ett helt stall till sin näringsverksamhet kan man inte ställa sina privata hästar där utan att antingen betala marknadsmässig hyra eller skatta för förmånen. Hyr man ett stall till sin hobbyverksamhet (och alltså även hyr ut boxar i andra hand som hobbyverksamhet) kan man förstås förfoga friare över resursen.Fast varför skulle man det? Hyr man ett helt stall så hyr man ju alla boxarna. Att man sedan hyr ut ett par av boxarna i andra hand till andra parter är en sak, men man kan knappast hyra alla boxar och sedan hyra ut några boxar till dig själv igen!?
Jag förstår inte riktigt hur man sen kan ha sin häst i verksamhet om man inte tex kör i skog, ridskola tex? en som utbildar hästar tex vad har deras egna häst för uppgift i företaget
I alla fall jag har en häst privat och driver näringsverksamhet med bland annat inackorderingsverksamhet. Och ja, jag betalar marknadsmässig uppstallningsavgift från mig själv privat till det företag jag driver tillsammans med en annan familjemedlem (HB).
Jag förstår inte riktigt hur man sen kan ha sin häst i verksamhet om man inte tex kör i skog, ridskola tex? en som utbildar hästar tex vad har deras egna häst för uppgift i företaget
Fast att man behöver ha hästar i företaget om man utbildar hästar är inte så konstigt. Det kan vara en grundläggande förutsättning för att kunna driva företaget.
Det beror på vem man som har gården är. Är man privatperson som äger och driver gården med skattade pengar, så kan man använda stallet hur man vill. Ägs/drivs gården istället av ett bolag så betyder det normalt att kostnaderna för drift etc betalas med "oskattade" pengar, och då kan man inte ställa sin privata häst där utan att betala hyra till bolaget eller skatta för förmånen.Vad är det som gäller då? Säg att man har en gård i Sthlm. Erbjuder endast fullskötsel för 5000.-/mån. Ska man då även betala till sig själv för att man mockar åt sina privata hästar?