- Är din hund rastypisk? - *ärlighetstråd*

Sv: - Är din hund rastypisk? - *ärlighetstråd*

Svarar åt mina föräldras hundar (som även är mina lite grann)

Ras?

Tollare

Är din hund rastypisk - på vilket sätt?

Hanen: Inte så mkt, mer än att han har mer jakt i sig
Tiken: Mer rastypisk

Följsam eller egensinnig?
Hanen: Mkt följsam
Tiken: Mkt egensinig

Vek eller tuff?
Hanen: ganska vek
Tiken: mkt tuff

Människoälskare eller reserverad?
Hanen: Människoälskare
Tiken: Ngnstans däremellan, älskar inte människor men är inte reserverad heller

Arbetsvillig eller soffpotatis?
Båda mkt arbetsvilliga, men hanen mer. Tiken kräver mer hjärnaktivitet än hanen. Han vill helst jaga

Det är knappt man kan tro att dessa hundar tillhör samma ras:) De kompletterar varandra väldigt bra.

Utställningmässigt är tiken nästan perfekt, Utställningschampion med flera Cacib. Hanen är inte vacker, för liten och med svart färg i pälsen. Men vi tycker om honom ändå:)

Senast ändrad:

Ras?

Dvärgschnauzer

Ja, till sättet är hon det. Älskar sin mamma över allt annat och lägger inte ner en massa energi på folk hon inte känner. Tycker inte heller om att bli lämnad själv hemma även om det för det mesta funkar.

Följsam som sjutton. Vill alltid göra rätt.

Vek eller tuff?

Förarvek, men annars trygg och stabil. Dock inte det minsta tuff mot vare sig människor eller hundar.

Reserverad tills dess att någon vill hälsa. Då är han artig och vänlig utan att bli översvallande.

Blir mer och mer arbetsvillig ju mer jag håller på. Men hon trivs minst lika bra med att ligga hemma i soffan med mig och bara mysa.

Ras?
2x Dvärgschnauzer (Isac och Happy)

Ja. De är inte så bra i pälsen (rakar dom....:o ) men annars så. Har fått 2or på utställning men det berodde mest på pälskvaliten.

Isac är egensinnig, men följsam när han vill. Happy är bara följsam, vill alltid göra rätt.

Vek eller tuff?
Isac är tuff, otroligt stabil och skräms inte av någonting. Riktigt schnauzrig med andra ord. Happy däremot är väl raka motsatsen, vek och osäker. Det enda stället hon har självförtroende så det rinner över är på agilityplan, där vet hon att hon är bäst, för det har matte sagt!

Isac tycker om människor på hans villkor, han hälsar gärna men bara en liten stund. Happy vågar oftast inte hälsa överhuvudtaget, hon står hellre en bit bort och skäller.

De är lika mycket av varje faktiskt. De älskar att jobba och hitta på saker, ber man dom göra nåt gör dom det i 110, men är vi inomhus eller på tävling lägger dom sig gärna ner och sover när det går. Har otroligt lätt för att slappna av var som helst.

Övrig information:
Tycker att det är helt underbar ras, bortsett från pälsen, klarar inte av så mycket pälsvård, behöver en ras med obefintlig sådan. Däremot blir det ingen mer, eftersom jag vill satsa på agilityn och även om det går alldeles utmärkt att göra med en dvärg är de inte direkt ulitmata om man vill lyckas i klass 3. Vilket jag vill...:o Men som sagt, vill man hålla på på hobby-nivå är de perfekta! Otroligt roliga att träna med, alerta och glada hundar!

Svara nu ärligt på följande frågor:

Ras?
Korthårig collie

Utseendemässigt är hon definitivt rastypisk, goda rörelser, rejäl underull och här har det minsann inte behövts trixas med några öron. Har gått bra på utställning trots en totalt ointresserad matte. Mentalt är hon också ganska typisk som korthårscollies är, däremot inte som hur de ska vara… Hon har stor arbetslust men kan vila en vecka utan problem. Hon har skärpa men inte riktigt nerverna att balansera upp det med = hetsig. Lätt skottberörd. Möjligtvis är min hund lite mer än genomsnittet, både vad gäller goda och dåliga egenskaper…

Mycket följsam. Skulle aldrig få för sig att dra iväg på egna äventyr.

Vek eller tuff?
Mycket vek. Däremot är hon ”lagom” förarvek, tar åt sig tillsägelser men klarar t.ex. en nervös förare bra(:angel: )

En tillgänglig och trevlig hund som dock inte bryr sig om okända människor om de inte erbjuder någon aktivitet. Accepterar alla människor, även avvikande. Ogillar att bli pillad på men accepterar det och är inte rädd. En typisk enmanshund.

Mycket arbetsvillig men ger upp om det tar emot. Jag saknar ett större intresse för näsarbete. Tyst i arbete. Rädd för får:crazy:

Övrig information som kan vara intressant:
En mycket trevlig allroundhund, lämplig för en aktiv ägare som kanske vill träna och tävla men inte siktar på att vinna i de högsta klasserna. Min hunds rätt svaga mentalitet märks knappt i vardagslivet utan kommer fram i arbete. Ytterst lättskött och en frisk ras. God hundkunskap krävs. Jag kommer att köpa en ras med mer motor nästa gång.

Motsvarar just din hund sitt rykte?
Njaa... Ryktet säger väl att det är snälla barnhundar och bättre sällskapshundar kan man inte få. Den ena hunden skulle äta sig igenom väggar om hon inte fått den mängd träning hon fått. På ålderns höst märks det inte så mycket som när hon var ung. Men trots det inte allt för ovanligt att man träffar Labrador som är just så aktiva och starka. Inget för barn att rasta...

Den andra behöver inte lika mycket aktivitet och hon skulle kanske klara att enbart gå som sällkspashund. Men när hon "vilar" så blir ju allt så mycket jobbigare. Människor är intressantare, hundar är intressantare osv. Då får jag å andra sidan jobba mycket mer med allmänlydnanden.

Båda kräver dessutom mycket MOTION! (Rastypiskt enligt mig och absolut inga soffpotatisar som många tror) De måste få rusa av sig många gånger i veckan. Mycket bus och spring i benen!! För en sportig familj som gillar att vara ute i ur och skur. Bra om man iaf tränar lite spår och apportering även om man inte är intresserad att göra det annat än för hundens skull.

Ras?
Labrador Retriever Labrador Retriever

Ja, halva hunden. Arbetsmässigt mycket rastypisk. Tyvärr nervös och det medför beteende som INTE är rastypiska. Så jag måste säga både ja och nej Rastypisk vad gäller utseende, cert och ck.

Ja mycket! Ser ut som en Labrador, fast lite ful ;) Men hennes temperament lämnar inte mycket att önska för att vara Labrador. Lite mer jävlaranamma i henne, lite mer spontan på opresenterat vilt är väl det som bister.

Mer egensinnig än följsam. Hon tror att hon måste frälsa världen från allt hon inte gillar. Alla som stannar och knyter skorna får sig en utskällning. Så får man INTE göra. Icke rastypiskt...

Följsam (rastypiskt) (men olydig, skyll på matte, inte hunden)

Vek eller tuff?
(Jag tycker inte att vek är motsats till tuff, men jag försöker att svara ändå)

Vek, på gränsen till måttligt hård. Spelar tuff, men blir lätt rädd. (Inte allt för orastypiskt, men kanske inte riktigt så man önksar ha dem)

Vek. Inte så modig när hon blir rädd, men blir å andra sidan inte rädd för så mycket, så det märks inte. Stabil och cool. Rastypiskt enligt mig

Mindre tillgänglig. Varit mycket reserverad som ung. Absolut inte rastypiskt.

Människoälskande *suck* Utan gränser!! Dock med mer lydnad nu för tiden så det är under kontoll. Vi kan åka hiss med folk utan att de märker att hon helst vill slicka de i ansiktet. Det gäller bara att hålla god mig :angel: Mycket rastypiskt och önskvärt (dvs glad men kan behärska sig)

Arbetsvillig utav h****te. Jag tycker att det är rastypiskt.

Arbetsvillig så att det räcker till. Balanserad. Helt inom ramen för att vara rastypisk.

Mattes pussgurkor!!

Har en aptit som är helt rastypisk. Dvs STOR!

Senast ändrad av en moderator:

Ras?
Strävhårig vorsteh
Har stora A på utseendet, är dock lite "snällare" än vad som påstås vara normalt.
Både och, gillar att vara med på det mesta, men - luktar det fågel nånstans är jag utan jycke!
Vek eller tuff?
Han är drygt 1½ år och fortfarande valpig men jag tror inte att han kommer att bli någon riktig tuffing (utom mot grannens katter)
Människor, många människor och gärna barn.
Alltid på gång om det finns nått att hitta på men gillar att ligga i sängen med matte och vila.
Övrig information som kan vara intressant
I 1:a hand jakthund, i 2:a hand familjehund och han är en j*kel på drag.

Ras?
Rhodesian Ridgeback

Jag tror det. Han är pigg och vaken, men ändå avslappnad. Oerhört positiv. Älskar barn (!!!). Naturbegåvning vad gäller allt nosarbete.

Följsam när jag vill. Egensinnig? Nej, jag tror inte det.

Vek eller tuff?
Tuff, helt klart!!! Dock inte i spökperioderna. *suck*

Människoälskare av stora mått, börjar dock äntligen få lite vakt i sig.

Både och. Men är en riktigt sovgris, soffpotatis eller vad man nu kallar det för. I soffan eller sängen, alltid tätt tätt tätt intill matte eller husse.

Det är en rolig hund, som inte är värst förutsägbar. Just när jag tror att jag har koll på honom, så händer något så jag tappar hakan. Oerhört personlig. Min gris ser gärna på teve - tecknat och naturprogram. Är dessutom så oerhört, nästan menlöst, snäll! Låter sig behandlas hur som helst utan att sura. Just ja.. något som jag upplevt som väldigt RR-typiskt är att de är "rasister". Dvs de kan urskilja en RR på 500 meters håll, och bli helt till sig av lycka... och totalt dissa andra lekvilliga hundar. Det påstås ju att RR har ett alldeles eget kroppsspråk.
En annan sak. Det är en tyst ras, på så sätt att de aldrig skäller. Jag har fått lov att lära honom skall. Enda gången han morrar och skäller är när han vaktar. Däremot piper han sådär uttråkat, och det är tydligen rastypiskt enligt de jag träffat..

Senast ändrad:

Ras?
American Staffordshire Terrier

Ja, han har rätt hals, kropp, ögon osv. Har noggerlunda ett sånt beteende en amstaff ska ha.

Både och

Vek eller tuff?
Tuff

Kan vara lite reserverad mot folk han inte känner pga att han är vaktig, annars älskar han människor.

Väldigt arbetsvillig men älskar också att ligga och kela med matte och husse.

En helt underbar ras. Dom är pigga och glada. Har ett väldigt starkt psyke och bra temprament. Min älskling Enzo är en riktig mamma gris hehe..

Senast ändrad av en moderator:

Ras?
Australisk Kelpie

Ja, jag anser henne vara rastypisk eftersom hon har rastypisk exteriör och även bra psyke. Dock är hon för stor för att vara en kelpietik. Däremot har hon bra päls, öronplacering, bra tassar och ben.

Både och - följsam mot dem som förtjänar hennes ledarskap, men samtidigt egensinnig.

Vek eller tuff?
Tuff - Men vek och följsam mot mig (även om hornen växer fram i pannan på henne då och då).

Zynni ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLSKAR människor! De är BÄST!

Arbetsvillig OCH soffpotatis! Hon anpassar sig efter mig, men älskar naturligtvis att jobba som en sann kelpie

Ras?
Dvärg Schnazuer

Den äldsta är mkt rastypisk, perfekt huvud och så..
Den yngre har bra gång.. Vi har inte ställt ut han.

Både och...

Vek eller tuff?
Båda och...

Den äldre: Ja
Den yngre: Både och...

Både ;)

Undebara vovvar!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 911
Senast: Johanna_B
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 575
Senast: NotlikeI
·
G
Hundavel & Ras Lite spinoff på tråden angående vad man anser är en svår hund. Jag funderade lite mer på det och tänkte på det att man kanske spontant...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 823
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar