- Är din hund rastypisk? - *ärlighetstråd*

Sv: - Är din hund rastypisk? - *ärlighetstråd*

Ras?
Eurasier.

Är din hund rastypisk - på vilket sätt?
Till utseendet är hon inte helt rastypiskt, enligt mig. Har dock aldrig ställt ut henne så kan inte säga något säkert. Något för stor (och därmed något för tung trots att hon är väldigt smal), lite för stora öron. Småsakerna har jag ingen koll på.
Mentalt tycker jag dock att hon är väldigt rastypisk. Väldigt lugn och har en hög retningströskel. Anpassar sig väldigt lätt till de flesta situationer. Väldigt bunden till sin familj och är inte särskilt intresserad av andra människor. Kräver inte speciellt mkt motion, men följer med överallt. Hon vaktar inte, utan är mer uppmärkssam. Skäller YTTERST sällan, det kan komma ett litet, rappt skall ibland. Har ingen märkbar jaktinstinkt.

Följsam eller egensinnig?
Både och faktiskt. Hon är väldigt envis, men lyder för det mesta. Beror lite på vad det handlar om.

Vek eller tuff?
Mer åt det veka hållet.

Människoälskare eller reserverad?
Reserverad, men inte på det sättet att hon hon är misstänkssam. Hon bryr sig helt enkelt inte så mycket om andra människor. Hennes sätt är lite mer åt det nonchalanta hållet..

Arbetsvillig eller soffpotatis?
Väldigt arbetsvillig.

Ras?
Eurasier.

Till utseendet är hon inte helt rastypiskt, enligt mig. Har dock aldrig ställt ut henne så kan inte säga något säkert. Något för stor (och därmed något för tung trots att hon är väldigt smal), lite för stora öron. Småsakerna har jag ingen koll på.
Mentalt tycker jag dock att hon är väldigt rastypisk. Väldigt lugn och har en hög retningströskel. Anpassar sig väldigt lätt till de flesta situationer. Väldigt bunden till sin familj och är inte särskilt intresserad av andra människor. Kräver inte speciellt mkt motion, men följer med överallt. Hon vaktar inte, utan är mer uppmärkssam. Skäller YTTERST sällan, det kan komma ett litet, rappt skall ibland. Har ingen märkbar jaktinstinkt.

Både och faktiskt. Hon är väldigt envis, men lyder för det mesta. Beror lite på vad det handlar om.

Vek eller tuff?
Mer åt det veka hållet.

Reserverad, men inte på det sättet att hon hon är misstänkssam. Hon bryr sig helt enkelt inte så mycket om andra människor. Hennes sätt är lite mer åt det nonchalanta hållet..

Väldigt arbetsvillig.

prinsessfeminist skrev:
Ras?

Dvärgschnauzer

Ja, han är aktiv, lättlärd och mycket lojal med familjen.

Otroligt följsam och har mycket will-to-please. Han mår allra bäst när han får en uppgift att fylla. Han skulle aldrig komma på idén att själv knalla iväg och nosa för sig själv. Han är en riktig "bästis" och vill alltid vara med sin familj.

Vek eller tuff?

Förarvek, men mycket trygg. Det finns inga rädslor, men han går inte på och utmanar.

Reserverad tills dess att någon vill hälsa. Då är han artig och vänlig utan att bli översvallande.

Otroligt arbetsvillig. Han blir inte trött i första taget och vill verkligen jobba. Tydlig on/off-knapp. Är det jobb är han intensiv. När han vilar så sover han som en liten gris.

Övrig information som kan vara intressant:

Jag skall inte svära på att han är rastypisk även om jag träffat en del dvärgschnauzrar som har just hans egenskaper. En mycket tilltalande sida hos honom är att han gärna ligger och vilar där jag är. Han följer mig verkligen "som en liten hund".

Izor (dvärgschnauzer för er som inte vet) är ungefär som din. Förutom att han väldigt gärna vill hälsa på alla, hundar som människor.
Men Izor är ju bara 7 månader (imorgon) än, så det kan ju förändras.
Och det där med sova som en gris instämmer jag med - ikväll sov han på rygg i min famn:love: i två timmar medan vi i familjen tittade på tv.
Han känner sig nog trygg när vi är med, för när vi åkte hem till min farbror för första gången så la sig Izor ner efter ett tag och somnade på vardagsrumsgolvet (vi var lite oroliga för att han skulle nosa överallt och pinka revir då min farbror med hustru brukar passa en hanhund, men alltså inget av detta).

Ras?

Schäfer

Utseendet - ja. temprament och mentalt - ja, kanske lite för lite motor i tiken. Kan inte köra daglig träning, utan hon behöver 1-2 dagar ledigt i veckan, där hon bara går promenad och slipper jobba mentalt.

Följsam eller egensinnig? Båda är mycket följsamma.

Vek eller tuff? De är båda förarveka, tiken var som liten väldigt förarvek, men är bättre nu. Tiken tar psykiska korrigeringar bättre, får inte gärna peta på henne i en korrigering. Hanen är tvärtom. Han tar väldigt hårt på psykiskt korrigering.

Människoälskare eller reserverad? Varken eller. De är inte reserverade, men älskar heller inte alla. De är ointresserade av människor de inte känner. Precis som jag vill ha dem. Älskar naturligtvis sina nära och kära och blir heltossiga när man ska hälsa.

Arbetsvillig eller soffpotatis? Arbetsvilliga.

prinsessfeminist skrev:
Med tanke på att alla rekommenderar just sin ras oavsett önskemål från trådskaparens fråga - så vore det roligt att få veta den osminkade sanningen om vilka egenskaper våra hundar faktiskt har. Vilka egenskaper har din hund? Rastypisk eller udda? Följsam eller egensinnig?

Många återkommande trådar handlar om egenskapsbeskrivningar. Motsvarar just din hund sitt rykte?

Svara nu ärligt på följande frågor:

Ras?

Vek eller tuff?

Enya är renrasig dobbis och Nadya är dobermann med lite grann labbe i farfarn elelr något sånt.

Enya är nog rastypisk till personligheten, men är för hög för att vara tik, dessutom är hon ganska grov, kanske är hon inte lika arbetsvillig som rasen säger..... Nadya har dobermannens personlighet och labbens vilja att ha allt i munnen och utseendemässigt är hon en riktig liten skönhet och ser ut som en dobermannvalp
Nadya som är valp älskar alla och Enya älskar också alla om hon fått hälsa först.
Enya ÄR en latmask och sover GÄRNA i soffan istälelt för att fara runder....men samtidigt trivs hon utmärkt med det arbetet som ges, men älskar att komma in igen och sooovvaa:D Och när det regnar kan man lika gärna slappa inne tycker hon....
Nadya älskar att göra en massa...en liten arbetsmyra som älskar sitt arbete lika mycket som fåtöljen hon slänger sig i efter långpromenaderna:D
Skulle inte beskriva Nadya som vare sig vek elelr tuff, hon bara är än så länge.
Enya är nog också ganska vek mot människor, men en tuff men rättvis ledare mot huindar.

Enya har blivit den underbara hunden som jag önskade mig, hon och jag passar så bra ihop, allt fungerar nu och folk som komemr hit bhar börjat tycka om henne, beskriver henne som lugn och sansad:D Valpenm är ju som en yr höna än så länge, men å andra sidan älskar jag ju just denna valpighet, som jag faktiskt tror att dobermanns har länge :love: Hon är en riktig liten cooling, min tjej!!

Ras?
Grand Danois

Ja han är mycket rastypisk( hela hunden), det säger alla raskunniga som träffat honom

Följsam, att han inte lyder beror mer på träning än att han skulle vara egensinnig

Vek eller tuff?
Vek

Reserverad mot personer han inte känner väl, de han känner väl älskar han

Definitivt soffpotatis

Ras?

Rottweiler, tik, 5 år

Min hund är väldigt otypisk för att vara Rottweiler. Däremot ett typexempel på vad som händer om man inte tänker sig för när man avlar. Rasen dras med ökad rädsla, nervositet och dålig motor och det har hon alltihop. Hon är inte den stabila, modiga och arbetsvilliga hund som en Rottweiler ska vara.

Väldigt följsam, inte heller det något rastypiskt, men jag ser det inte som något negativt.

Vek eller tuff?
Alldeles för vek. Förvisso är en viss grad av förarvekhet trevligt, men den här hunden har för mycket av alla sorters vekhet.

Mycket resreverad och dessutom rädd för okända. De hon känner är hon däremot oerhört fäst vid.

Varken eller. Hon pallar inte att lata runt i soffan flera dagar i sträck utan att bli nipprig, men har inte heller direkt jättestor lust eller förmåga att faktiskt arbeta. Det hon är mest intresserad av är att leka och springa lös i skogen. Motion utan direkt krav på tankeverksamhet. Inte alls önskvärt hos en rottis. En brukshund som inte vill jobba, hmmm.

Övrig information som kan vara intressant
Det här är alltså vad man kan få om man köper Rottweiler efter föräldrar som är trevliga men inga stjärnor. Om föräldrarna har halvdana nerver och sådär med arbetslust. Något att tänka på för den som vill ta valpar på sin egen tik som egentligen inte presterat något mer än MH och som inte hade direkt lysande resultat där. Riktigt bra hundar ger stjärnor och medelmåttor. Medelmåttor och skräp ger skräp.

Ras? Golden Retriever

Är din hund rastypisk - på vilket sätt? Han ser ut som han ska, men gillar inte vatten och att apportera

Följsam eller egensinnig? följsam

Vek eller tuff? vek

Människoälskare eller reserverad? människoälskare

Arbetsvillig eller soffpotatis? arbetsvillig

Ras?
Irländsk röd setter

Nej, verkligen inte!! :p

Följsam

Vek eller tuff?
vek

MänniskoÄLSKARE

Hmm, lite både och! Asså han är alltid jätte villig att leka och träna nya saker men är ändå lite av en soffpotatis som mer än gärna ligger och tittar på film med matte!

Förstår inte hur man kan fästa sig till någon så mycket!! Skulle inte kunna tänka mig att inte få tusen med pussar när man kommer hem i från skolan och ha den där illa luktande stanken på kudden från märgbenet, eller det sista skulle jag kunna skippa ;)

Ras?

Belgare (terv)

lättlärd, lyhörd, aktiv o.s.v.

Både och (han är bara 7 mån och lite trotsig ibland).

Vek eller tuff?

tuff

människoälskare

arbetsvillig

Ras?
Schäfer.

Är arbetsvillig, uppmärksam, vaktar bra.
Utseendemässigt har han fått bra omdömme på utställning, något räkrumpad.

både och beroende på att han är i den åldern (12 mån), mest följsam.

Vek eller tuff?

Förartuff, miljövek men det var mer när han var yngre.

Reserverad. Bryr sig inte om folk på stan, vaktar mycket mot främlingar hemma. Har inget intresse att vara social mot andra än flocken, som han älskar.

arbetsvillig!

Övrig information som kan vara intressant:[/QUOTE]

Senast ändrad av en moderator:

Ras?
Schäfertik, snart 6mån

Inte om man ser utställningsmässigt. Hon är inget utställningskräk med räkrumpa.

Inte så stor flockkänsla som Schäfrar vanligtvis har, men visst är hon följsam i lydnaden.

Vek eller tuff?
Förarvek men blir ganska hård i starka drifter.

Hon tycker om människor men hälsar inte ofta på andra utanför flocken. Folk kan nog uppfatta henne som reserverad eftersom hon aldrig går fram till någon om jag inte säger till henne att hälsa.

Trevlig och arbetsvillig, men mkt lugn och stabil för sin ålder.

Skådespelare som skulle få anställning på Dramaten omgående. Piper gärna till lite (läs: mycket) extra så fort man tar tag i henne. Annars en grymt trevlig hund som jag är väldigt nöjd med än så länge.

Ras? Tysk Mittelspitz

Är din hund rastypisk - på vilket sätt? Nej. Vi fick till och med köpa henne bra mycket billigare än kullkamraterna på grund av att hon inte är rastypisk. Hon har alldeles för lite underull och var också som liten för kvadratisk, för högbent.

Följsam eller egensinnig?Följsam, aldrig egensinnig

Vek eller tuff?Vek

Människoälskare eller reserverad?Reserverad

Arbetsvillig eller soffpotatis?Hihi, både och? Hon älskar att ligga i soffan och goa sej men jag tror hon älskar ännu mer att få jobba både med kropp och knopp. Men ingen krävande arbetsnarkoman, nej.

Trots att vi köpte henne billigare på grund av att hon är "orastypisk" så har hon fått en 1:a på utställning. Vet ej om domaren var okunnig just när det gäller hennes ras, eller om vi ställde ut henne rätt period på året (hösten), eller om hennes andra egenskaper väger upp den lite ynkliga behåringen (hon har ett vackert huvud, och det är nog viktigt på just den här rasen).

Ras?
Engelsk springer spaniel

Hund1: Inte alls
Hund2: Lik orginaltypen, som dock inte är så önskvärd på utställning :smirk:

Hund1: Egensinnig
Hund2: Följsam

Vek eller tuff?
Hund1: Tuff
Hund2: Vek

Hund1: Människoälskare
Hund2: Reserverad mot främlingar

Hund1: Soffpotatis
Hund2: Både och

Hund1: Har uppvisat agressivitet, ogillar att bada
Hund2: Ikke barnvänlig

Svara nu ärligt på följande frågor:

Ras?

Irish Softcoated Wheaten terrier

Ja, hon är SUCH med flera BIR

Följsam

Vek eller tuff?

Tuff

Reserverad

Arbetsvillig

Övrig information som kan vara intressant:[/QUOTE]

Ras?
västgötaspets
upp i dagen ,
skällig
stubbsvans
grå färgad päls med vita partin vid mage och ben ,
mkt vargliknande som västgötar ska vara
vallar "nafsar" i hälarna
hon går inte riktigt att förklara vi brukar säga : "hon är en riktig hund"

följsamm

Vek eller tuff?
både och , kan vara mkt vek men tuff när hon vet vad det gäller

reserverad mot folk hon inte känner , barn går hel bort !;) men folk hon känner och gilalr älskar hon storhjärtat , men hon väljer oxå ut nåra favvisar :)

mkt arbets villig och gör alltid sitt bästa , en riktig pärla men en soffpotatis oxå i mattes säng eller framför tv:n!:D

västgötaspetsen är en urhundras och är mkt specielll den beter sig oftast som vargar och ser ut oxå fasr med korta ben, det är en urhund och beter sig som det oxå .
skällandet försvinner aldrig och det är mkt rastypisk !

Senast ändrad av en moderator:

:

Ras?
2 st border collies K & J
K - utseendemässigt ja men temperatment nej. J är precis tvärtom, ser inte ut som en bc men beter sig som en sådan

Båda är följsamma

Vek eller tuff?
K - tuff, J, beror på situationen

Båda älskao människor

K- soffpotatisens anmoder:D J- arbetsnarkoman

Övrig information som kan vara intressant
Båda är omplaceringar. Kira har bott här sedan midsommar förra året och Jesper kom i somras. Kira var i dåligt skick med sjukdomar och fet. Jesper var en virrpanna som knappt hade koll på sina egna ben. Båda är idag mycket bättre. Jesper kommer med tiden att bli en kanonhund att arbeta med:love:

Ras: Västgötaspets

Är din hund rastypisk - på vilket sätt? Mentalt - synnerligen rastypisk. Kaxig, skällig, lite vaktig, självständig, ko-älskare och mån om sin flock. Utseendemässigt: jag vet inte riktigt, han är mörkare och slankare än de flesta västgötaspetsar jag sett. Har bara ställt ut honom några gånger, då har han fått förstapris, hederspris, CK - men å andra sidan så tyckte domaren ena året att han hade synnerligen väl ansatta öron, medan domaren året därpå anmärkte på att öronen satt för vitt isär... :smirk:

Följsam eller egensinnig? Följsam när man får honom intresserad. Ganska självständig.

Vek eller tuff? Tuff som en bandyboll.

Människoälskare eller reserverad? Ganska reserverad mot folk han inte känner. Är inte särskilt glad för barn. Men folk i flocken och folk han känner älskar han - och han har ett eget "harem" som glatt ställer upp och passar honom när det behövs.

Arbetsvillig eller soffpotatis? Arbetsvillig, men kopplar lugnt av när han är med mig på jobbet. Jag har dock passivitetstränat honom för lite märkte jag när vi testade att träna lite rapport... Tre koppel bet han av!

Övrig information som kan vara intressant: En förfärligt rolig ras tycker jag. Jag gillar vallhundens flockkänsla i kombination med västgötaspetsens kaxighet. Sen tycker jag ju förfärligt mycket om hans ursprungshundsutseende. Pälsen är kanon! (sa hon som passat en beardis och en briard i helgen - goa hundar men OJ så mycket päls, och OJ så mycket lera och kvistar som fastnar i den - och följdaktligen följer med in).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 911
Senast: Johanna_B
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 575
Senast: NotlikeI
·
G
Hundavel & Ras Lite spinoff på tråden angående vad man anser är en svår hund. Jag funderade lite mer på det och tänkte på det att man kanske spontant...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 823
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar