Sv: Japp, ännu en rasvalstråd..
Okej, då ska vi se vad jag fått uppstolpat kring de raser som dykt upp som jag funderat över:
Golden retriever (då jakt)
+ "enkel" ras
arbetsvillig
glad familjehund
mångsidig
- slätstruken/tråkig?
Labrador (jakt)
Se golden, har dock uppfattningen om att vara snäppet "piggare"
Aussie
+ "fartig" ras
mycket bra arbetsglädje
mångsidig (ska nog sluta skriva det här, då jag ser alla raser som kommer upp som mångsidiga)
frisk
rolig att arbeta med
- för mycket hund? Kräver den mer än jag kan erbjuda?
temperanent? Svårt att hitta stabila rasrepresentanter.
Lätt att gå upp i stress?
Kelpie
+ Se aussie, arbetsvillig men med mildare temerament. Lättare att hitta bra hundar
- kommer inte direkt på något..
Lapsk Vallhund
+ Har för dålig koll på rasen för att uttrycka mig. Verkar vara mångsidig som de andra vallhundsraserna med arbetsglädje. Dock inte samma "krav" på hårt arbete.
- Svårt att hitta bra hundar
Rottweiler
+ godsinnig
arbetsvillig
stabil/hetsar inte upp sig (om vi jämför med vallhundarna, som är betydligt rappare, svårt att helt beskriva med några få ord vad jag menar..)
familjehund/flockkänsla
- skärpa?
svårt att hitta mentalt stabila hundar som samtidigt är friska..
Vit herdehund
+ familjehund
arbetsvillig utan att bli "för mycket"
(lite för dålig koll än)
- hälsa/mentalitet?
svårt att hitta bra hundar?
Beauceron
+ "Stabilare" och lugnare än de andra vallhundsraserna
friska
- temperament - lätt att få hund med ostabilt psyke?
Genom att ha gjort detta har jag nog själv insett vilka hundar som sticker ut lite mer i mina ögon.
Jag har verkligen fått upp ögonen för Kelpien, som verkar ha det som aussien har, fast är stabilare på något vis (och otroligt fina! Tackar cillamuffins så mycket för bildbidraget i tråden!
).
Jag gillar aussien skarpt också, vilket inte är så konstigt eftersom skillnaderna inte är enorma mellan dem och kelpien. Dock är jag orolig för det där med mentaliteten. Att det är en hel del efterforskande för att möjligen få en mentalt stabil hund. Samtidigt, har man tur och får en bra hund - ja då är det en RIKTIGT bra hund! (och tackar även här line_n för bild, så otroligt söt tjej du har!!).
Jag har alltid gillar vallhundsraserna men alltid trott att jag inte har det som krävs för att vara ägare till en sådan ras. Man hör ofta om lättlärdheten som lätt blir till "jag hittar på nåt eget för att matte inte fattar/är för långsam/för otydlig" osv
Jag tror visserligen att det bara är min brist på erfarenhet att faktiskt arbeta med dessa raser, men detta är ju inget man inte kan lära sig på vägen - och jag är ju faktiskt ute efter något "vassare" träningsmässigt än fröken jag har hemma idag, om ni är med på vad jag menar...
Sen är Rottisen fortfarande högt i kurs. Dock är det på helt andra premisser än aussien/kelpien. Där är det en helt annan sida av mig som väljer. Jag står dock mycket och väger där...men så var jag och tränade på klubben i helgen tillsammans med en rottisfröken - så himla underbar! Visst får ägare arbeta lite granna vid de tillfällen hund tappar fokus, men största delen av tiden funkade hon toppen och utstrålade sådan självsäkerhet och lugn. Och mellan passen en riktig mysgris
Sedan har vi jaktgolden/labbe, som känns som ett säkert kort. Dock känns den på något vis lite...tråkig...vet inte om jag riktigt kan sätta fingret på det. Det är glada och arbetsvilliga hundar som är svåra att inte älska. Men det är just det där att "jag älskar alla och nöjer mig lika bra med grannen som med matte" typ :P
Anledningen till att jag inte nämner de andra är av det enkla skälet att jag vet för lite om dem för att uttala mig. Dessutom får jag be om ursäkt om min uppfattning om raserna inte stämmer överens med er, men det är inte helt lätt att uttrycka sina för - och nackdelar i bara några små rader. Skyller även på att uppstolpandet är lite snabbt nedrafsat på papper