- Är din hund rastypisk? - *ärlighetstråd*

prinsessfeminist

Trådstartare
Med tanke på att alla rekommenderar just sin ras oavsett önskemål från trådskaparens fråga - så vore det roligt att få veta den osminkade sanningen om vilka egenskaper våra hundar faktiskt har. Vilka egenskaper har din hund? Rastypisk eller udda? Följsam eller egensinnig?

Många återkommande trådar handlar om egenskapsbeskrivningar. Motsvarar just din hund sitt rykte?

Svara nu ärligt på följande frågor:

Ras?

Är din hund rastypisk - på vilket sätt?

Följsam eller egensinnig?

Vek eller tuff?

Människoälskare eller reserverad?

Arbetsvillig eller soffpotatis?

Övrig information som kan vara intressant:

Sv: - Är din hund rastypisk? - *ärlighetstråd*

Ras?
Chinese Crested Powder Puff

Nej

Egensinnig

Vek eller tuff?
Vek

Människoälskare så länge de inte är barn

Arbetsvillig som gärna ser på tv med matte

Ras? Bearded collie

Är din hund rastypisk - på vilket sätt? Nej, det tycker jag inte, han är för liten och har sluttande kors. Dessutom är kan kortklippt :D

Följsam eller egensinnig? Mer följsam isf...

Vek eller tuff? Våde och, emn mest vek.

Människoälskare eller reserverad? Människoälskare

Arbetsvillig eller soffpotatis? Både och :D

Ras?

Dvärgschnauzer

Ja, han är aktiv, lättlärd och mycket lojal med familjen.

Otroligt följsam och har mycket will-to-please. Han mår allra bäst när han får en uppgift att fylla. Han skulle aldrig komma på idén att själv knalla iväg och nosa för sig själv. Han är en riktig "bästis" och vill alltid vara med sin familj.

Vek eller tuff?

Förarvek, men mycket trygg. Det finns inga rädslor, men han går inte på och utmanar.

Reserverad tills dess att någon vill hälsa. Då är han artig och vänlig utan att bli översvallande.

Otroligt arbetsvillig. Han blir inte trött i första taget och vill verkligen jobba. Tydlig on/off-knapp. Är det jobb är han intensiv. När han vilar så sover han som en liten gris.

Jag skall inte svära på att han är rastypisk även om jag träffat en del dvärgschnauzrar som har just hans egenskaper. En mycket tilltalande sida hos honom är att han gärna ligger och vilar där jag är. Han följer mig verkligen "som en liten hund".

Många återkommande trådar handlar om egenskapsbeskrivningar. Motsvarar just din hund sitt rykte? Nae.. de andra Beauceroner jag träffat har inte haft samma rädsla och osäkerhet.

Ras? Beauceron

Är din hund rastypisk - på vilket sätt? Nix, han är för hög, vita tecken lite varstanns + att han är krypto

Både och

Vek eller tuff? Beror helt på. Efter en korrigering kan han; 1. Skärpa till sig och bli vek. 2. Springa iväg helt oberörd.

Människoälskare eller reserverad? Älskar en del men ogillar de flesta främlingar. Däremot otroligt social med oss i flocken. Vill gärna ligga i soffan och sängen.

Arbetsvillig eller soffpotatis? MYCKET arbetsvillig, har svårt att slappna av. Men hemma ligger han mer än gärna och myser i soffan. Har dock hög aktivitetsnivå, måste ha koll på allt som händer.

Ras? Belgisk Vallhund/Tervueren

Är din hund rastypisk - på vilket sätt? Förarvek , arbetsvillig , reserverad , lättlärd , håller på mkt med munnen , leker som en terv osv

Vek eller tuff?

Övrig information som kan vara intressant: Älskar andra hundar , bland människorna har hon sina vänner och har inget intresse av att hälsa på andra. Rädd/tycker inte om för barn

Min hund är bara 7 mån, men jag utgår från hur han är nu.

Ras?

Korthårig collie

Ja, än så länge. Utseendemässigt enl raskunnig domare då han är utställd med gott resultat, mentalt upplever jag också att han motsvarar det jag lärt mig om rasen innan jag skaffade honom.

Följsam

Vek eller tuff?

Vek

Människoälskare, men jag misstänker att främmande människor samtidigt utgör ett litet osäkerhetsmoment eftersom han gärna hälsar alltför översvallande på dem han inte känner. Börjar dock bli bättre efter att vi tränat på att bara hälsa på folk då och då, att matte alltid hälsar först och att man inte får hälsa alls om inte tassarna är i backen.

Arbetsvillig men har lätt att slappna av då inget händer. Generellt sett aktiv ute, lugn inne.

Aktiv och uppmärksam på allt som händer, kan därför ibland ha svårt att koncentrera sig(han är ju bara en bäbis...) men jag upplever honom ytterst sällan som direkt olydig eller trotsig. Lyckas han däremot kanalisera all energi till det han ska göra brukar jag bli grymt imponerad både vad gäller lydnad och spår med tanke på vilken spånig nybörjare han har till matte ibland :o. Läser av mig väldigt bra, därför måste jag träna på att hålla mig lugn i vissa situationer. Reagerar snabbt men verkar avreagera lika snabbt.

Ras?
- Chinese crested dog hairless

- Både ja och nej. Han är inte färdigvuxen än så jag hoppas få lite mer massa i honom. Just nu har han för lång överlinje och långa ben!

- Lommar gärna iväg om man har honom lös och hittar på egna små hyss både ute om han är lös och inne. Men lyssnar bra på inkallning. Har dock inte haft honom lös där jag tror vi kan möta andra hundar för då vet jag inte om han skulle lyssna på mig :crazy:

Vek eller tuff?
- Varken eller men måste jag välja något så tar jag mot det tuffare hållet. Han går alltid fram och hälsar på hundar och folk mm.
Men om han gör något och man säger åt honom på skarpen så tar han det och går och lägger sig på rygg eller kryper ihop och tycker jättesynd om sig själv.... Jag vet inte om det har med vekhet att göra?

- Det tar kanske två gånger/träffar innan han lär känna en människa och i början är han försiktig. Sedan när han vet vem det är så blir han jätteglad och hoppig!

- Soffpotatis, helt klart!

Han är en stor personlighet i litet format!:p

Ras?
Welsh Corgi Cardigan.

Mentalt, ja: Smart, flockkänsla. Fysiskt, nja: Ser ut som en typisk Cardigan förutom att hon har ett blått öga.

Mer följsam än egensinnig. Men har klart en egen vilja.

Vek eller tuff?
Mittemellan, kaxig mot andra hundar och katter, men respekterar människor. Är lätt att tillrättavisa.

Gillar familjen. Övriga är inte så intressanta om dem inte har mat! :p

Arbetsvillig men ingen narkoman. Tycker om att lära sig nya saker och att träna. Men kan gå kortare promenader utan att flippa ur.

Svarar inte på alla mina raser i kväll, utan resten kommer sedan..

Ras?
Border Collie

Ja. Mkt vallning, livlig, lättlärd, snabb och smidig.

Både och, beroende på situation och att hon är så pass ung ännu

Vek eller tuff?
Relativt förarvek, men tuff som fan, när hon vallar. Backar INTE för 120-kg´s baggar som försöker att stånga henne

Människoälskare

Mkt arbetsvillig, men älskar att ligga och gosa i soffan efter en tuff arbetsdag..

Jepp, min hund är tämligen rastypisk. Speceillt till psyket
Om än en ganska ful repsentant. Får nog en 2 om domarne är på bra humör och gillar den lätta typen.
Är det en domare som gillar "fettstövare" så åker vi ut med en 3a
Han har inga diskfalicerande fel.

Följsam eller egensinnig? Följsam, men ändå en del självständighet

Vek eller tuff? tuff. INga kvarstånde rädlor på korningen, måttligt hård och med stor dådkraft.

Människoälskare eller reserverad? männsikoälskare

Arbetsvillig eller soffpotatis? arbetvillig

Senast ändrad:

Ras?
Labrador och Schäfer

L: utseendemässigt, nej. har för lång nos, är för stor, har för lång päls på ryggen. mentalt: ja. älskar att ha saker i munnen. älskar vatten. älskar mat. älskar människor och hundar. massor av energi och mycket will to please.

S: utseendemässigt, nej. det enda som stämmer är färgen. mentalt: nja. är förarvek som schäfrar ska vara, vaktar och har viss skärpa. men hon saknar lite motor och tycker det är jobbigt att vara ute om det regnar för mycket.

L+S: följsamma

Vek eller tuff?
L: vek

S: förarvek men "miljöhård".

L+S: människoälskare. S kan dock vara något reserverad mot vissa män.

L: arbetsvillig

S: soffpotatis

Ras?
Weimaraner

Hon är snygg, som de ska vara, typisk showhund, dock ingen vidare jakthund (bra på fågel, men för lite viltskärpa). Enmanshund som de ska vara. Inte så flamsig, utan rätt trygg.

Definitivt följsam, MEN jag har tränat henne från dag ett att vara just följsam, inget direkt typiskt rasdrag.

Vek eller tuff?
Svårt att säga. Beskriver henne gärna mer som försiktig med enorm respekt för mig, andra är dock som luft för henne. Något mellanläge, andra hundar existerar inte heller för henne, men hon vaktar mig gentemot våra andra hundar.

Hon bryr sig inte, som sagt, hon ser bara mig...

Slappnar av jättebra, men älskar att vara i gång om det så är på appellplan, skogen eller luffsa i stallet.

Jag rekommenderar aldrig min hundras, för min hund är unik. Var på W-mästerskap förra helgen (inoff) och min hund är den enda som lägger sig ner och sover när vi sitter stilla. De andra stressar, fjollar och hoppar. Jag har valt min hund med omsorg, något de flesta inte gör och det är ingen direkt hemlighet att det är väldigt få som reder ut denna rasen.
Påstår inte att jag är någon supermatte, min hund är bara väldigt trygg med mig. Hon är ju sämre på mycket annat, hon har ju inte den motorn som många andra Ws har, men hon är ju hanterbar....

//E

Ras?
Lagotto Romagnolo

Utställningsmässigt så har vi inte varit iväg så mycket, men av den kritik vi fått, ja hon är rätt rastypisk. Har dock inte riktigt rätt päls än, men den brukar vara sen och komma vid 2års åldern ofta.
Rastypisk i mentaliteten!

Både och....När hon tränar är hon otroligt följsam, men emellanåt kommer trotsryck :crazy: .

Vek eller tuff?
Mer vek än tuff, men det kan nog ha med åldern att göra. Absolut ingen som ställer till bråk eller mopsar upp sig i onödan. I alla fall mot hundar. Tuff och ska ha sista ordet mot mig ibland :angel: ...

Människoälskare med stor Ä!

Definitivt arbetsvillig!

Rasen ska ha lätt för att lära, vara arbetsvillig (och behöver arbeta). Älskar att spåra och gräva!
Ska tillägga själv angående detta med att man rekommenderar egen ras, gör det endast till folk som skriver att de vill arbeta med hunden - lagotton är en aktiv ras!

Ras?
Labrador Retriever

Utseendemässigt ja, men något låg svansföring. Är dock inte visad på uställning speciellt. Mentalt som labbar brukar vara (älskar allt och alla och mat).

Följsam, men börjar få något selektiv hörsel....

Vek eller tuff?
Vek, skulle aldrig ställa till bråk och går undan om det blir nåt.

Människoälskare!

Gör gärna saker, men har heller inget emot att ta det lugnt vissa regniga dagar. Ställer upp på allt!

Får väl skäll nu, men hon är köpt som sällskapshund! Har dock använt henne till agility samt aktiverat på promenaderna och kört viss lydnad.
Tycker att en labbe visst kan skaffas in som sällskapshund om man bara aktiverar den rätt.
Vet att denna individen är rätt speciell (uppvuxen med labbar och känner/känt flera) så hon går inte att jämföra med många andra....

Ras?
Rottweiler

Nja, jag tycker nog hon är väldigt finlemmad (om man kan säga så?) för att vara rottweiler

Följsam skulle jag nog säga om hon inte kännes sig hotad (vilket hon gör av andra hundar) hon vill gärna vara till lags.

Vek eller tuff?
Tuff, utan tvekan

Reserverad men när hon hälsat brukar hon gilla dem om de inte är på henne för mkt.Hon kräver utrymme!

Arbetsvillig!

Med tanke på att alla rekommenderar just sin ras oavsett önskemål från trådskaparens fråga - så vore det roligt att få veta den osminkade sanningen om vilka egenskaper våra hundar faktiskt har. Vilka egenskaper har din hund? Rastypisk eller udda? Följsam eller egensinnig?

Många återkommande trådar handlar om egenskapsbeskrivningar. Motsvarar just din hund sitt rykte? Ja, det gör han nog.

Ras?
Fila Brasileiro

Ja. Han är rastypisk i utseende, storlek, mentalitet osv.

Både och. Svårt att beskriva, men han är väldigt följsam med mig, gör vad jag ber om osv, men han har mycket egen vilja som man får gå runt ibland.

Vek eller tuff?
Tuff. Rakt igenom.

Väldigt reserverad. Gillar enbart sin flock.

Med rätt motivation tycker han om att jobba, men han älskar mest att ligga framför kaminen och värma sig :D

Han är av den skarpare typen i rasen, som vaktar mer och är mer reserverade. Det är svårt att få in någon i flocken, men han uppför sig mot främmande så länge dom håller sig på sin kant. Fast det enbart för att han är ganska så lydig, med tidigare ägare har han inte uppfört sig bra alls. Trots allt han varit med om, är han fortfarande stabil mentalt och följer rasstandarden i hur dom ska vara.

Ras?
Eurasier.

Till utseendet följer hon inte helt rastypiskt, enligt mig. Har dock aldrig ställt ut henne så kan inte säga något säger.
Mentalt tycker jag dock att hon är väldigt rastypisk. Väldigt lugn och har en hög retningströskel. Anpassar sig väldigt lätt till de flesta situationer. Hon är väldigt bunden till familjen och är inte särskilt intresserad av andra människor. Kräver inte speciellt mkt motion, men följer mer än gärna ut vad man än ska göra. Hon vaktar inte, utan är mer uppmärkssam. Skäller YTTERST sällan, det kan komma ett litet, rappt skall ibland.

Både och faktiskt. Hon är väldigt envis, men lyder för det mesta. Beror lite på vad det handlar om.

Vek eller tuff?
Mer åt det veka hållet.

Reserverad, men inte på det sättet att hon hon är misstänkssam. Hon bryr sig helt enkelt inte så mycket om andra människor. Hennes sätt kan kännas lite nonchalant.

Väldigt arbetsvillig.

Ras?
Eurasier.

Till utseendet följer hon inte helt rastypiskt, enligt mig. Har dock aldrig ställt ut henne så kan inte säga något säger.
Mentalt tycker jag dock att hon är väldigt rastypisk. Väldigt lugn och har en hög retningströskel. Anpassar sig väldigt lätt till de flesta situationer. Hon är väldigt bunden till familjen och är inte särskilt intresserad av andra människor. Kräver inte speciellt mkt motion, men följer mer än gärna ut vad man än ska göra. Hon vaktar inte, utan är mer uppmärkssam. Skäller YTTERST sällan, det kan komma ett litet, rappt skall ibland.

Både och faktiskt. Hon är väldigt envis, men lyder för det mesta. Beror lite på vad det handlar om.

Vek eller tuff?
Mer åt det veka hållet.

Reserverad, men inte på det sättet att hon hon är misstänkssam. Hon bryr sig helt enkelt inte så mycket om andra människor. Hennes sätt kan kännas lite nonchalant.

Väldigt arbetsvillig.

Ras?
Eurasier.

Till utseendet är hon inte helt rastypiskt, enligt mig. Har dock aldrig ställt ut henne så kan inte säga något säkert. Något för stor (och därmed något för tung trots att hon är väldigt smal), lite för stora öron. Småsakerna har jag ingen koll på.
Mentalt tycker jag dock att hon är väldigt rastypisk. Väldigt lugn och har en hög retningströskel. Anpassar sig väldigt lätt till de flesta situationer. Väldigt bunden till sin familj och är inte särskilt intresserad av andra människor. Kräver inte speciellt mkt motion, men följer med överallt. Hon vaktar inte, utan är mer uppmärkssam. Skäller YTTERST sällan, det kan komma ett litet, rappt skall ibland. Har ingen märkbar jaktinstinkt.

Vek eller tuff?
Mer åt det veka hållet.

Reserverad, men inte på det sättet att hon hon är misstänkssam. Hon bryr sig helt enkelt inte så mycket om andra människor. Hennes sätt är lite mer åt det nonchalanta hållet..

Väldigt arbetsvillig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 911
Senast: Johanna_B
·
Hundavel & Ras Ursäkta ännu en sådan här tråd :p Jag funderar på att köpa hund, kanske inte detta året, men om ett, två år. Jag försöker hitta en...
2
Svar
20
· Visningar
6 575
Senast: NotlikeI
·
G
Hundavel & Ras Lite spinoff på tråden angående vad man anser är en svår hund. Jag funderade lite mer på det och tänkte på det att man kanske spontant...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 823
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar