O
Ottoman
Sv: Är detta en hund?!
Har dü akhal-teke Varto hittade den de är ju gästernas kung
Har dü akhal-teke Varto hittade den de är ju gästernas kung
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite info ang KangalenOm jag inte mins fel så kallas varianten utan mask Akbash istället. Den är oftast vit, men fortfarande en anatolisk herdehund.
Jag har följt rasen och tycker den är grymt vacker. Men jag har mest läst om Kangal typen och vet därmed inte säkert om mitt påstående är korrekt![]()
vallhund skrev:"Herdehundarnas ursprungliga uppgift var att, på egen hand, vakta boskapshjordarna mot de stora rovdjuren. Hundarna var därför stora och kraftiga.
De släpptes ut på berget som valpar där de gick tillsammans med fåren. Där hade de två uppgifter: att vakta mot rovdjur och att skaffa mat till sig själv och den lilla vallhunden. Mat fick de ingen tilldelning av, troligtvis var deras föda olika hönsfåglar, det finns även en gnagare i samma storlek som en svensk räv som de jagade och åt (Marmotte). Eftersom döda får, lamm och foster från fåren drar till sig rovdjur så fick hundarna även skaffa undan dessa, så troligtvis ingick även dessa döda djur i dieten."