Är detta en hund?!

Sv: Är detta en hund?!

Struntsamma, glömde bort att hela världen inte har engelska som förstaspråk. ;)

Var bor du, Champagne? Jag blev bara nyfiken, eftersom jag ser du dessutom har en Akhal-teke´! Ovanlig häst OCH hund...
Vad har du din hund till? Enbart vakt, eller?

Jag bor i Ryssland, har ar bade AT och SAO nagot bland det vanligaste i hast och hundvag kan man saga. Vad jag har min hund till? Ingening alls :) Han vaktar hastarna helt enkelt. Jag tror inte att han ar speciellt lampad for annat.

Nä förstod nästan att det inte var en sällskapshund bara på "typen". Grymt fin dock!
Ibland vill man bara starta en egen kennel och avla fram egna varianter, i det här fallet en soffliggandes isbjörnshund :love:

Senast ändrad:

Nja... Jag tycker att rasen ska bevaras som den har varit i flera hundra ar. Det blir sa himla fel nar folk far for sig att skapa en ras bara for att den ska se ut pa ett visst satt, alla andra egenskaper da?

Som de har varghybriderna (ocksa ett vanligt fenomen i ryssland), fattar verkligen inte behovet av en tam varg?? Den lokala jaktklubben hade fangat en varg som de burat in med en lajka, nu i varas skjot dom ihjal vargen efter 2 ars lidande, lajkan var betackt. Antar att dom vill ha jakthundar av de dar varg/lajkorna.

Ja, om det finns behov av den fortfarande. Sen menar jag inte att man ska förstöra den gamla rasen, som har sina egenskaper och färdigheter. Tycker bara inte det är något fel på nya raser kommer fram ur gamla. Jag hade inte sagt nej till en lättlärd, willing to please SAO utan enorm vaktinstinkt. Förstår ju att detta inte är det rasen är till för och kommer ju aldrig skaffa mig en sådan hund just på grund av detta.

Hur man kan vilja ha en vargliknande hund, kan jag också helt och hållet förstå. Min favoritras är helt klart CsV, skillnaden är ju att den är en ras, om än inte så gammal, och ingen varghybrid.

Låter däremot sjukt att utsätta sin hund för en infångad varg!? Ja, man kan ju undra vad de vill ha ungarna till... vad jag förstått är vargkorsningar ganska värdelösa jämfört med alla de specialicerade hundraser som finns.

Nej i Sverige finns inte behovet av en vaktande nalle direkt, men i mitt fall (och alla de andra SAO agarna runtomkring) ar han guld vard! I manga lander finns det fortfarande stort behov av dessa hundar och de anvands ofta som de gjort i arhundranden uppe i berg med far och annat att beskydda.

Ingen ar dum nog att bryta sig in till en SAO :D Det ar skont att ha honom eftersom vi har haft idioter som tagit en hast fran mig forra aret. Nu vill jag inte riskera och har bade personal pa nattjour och hundar.

OJ! Förstår verkligen att han behövs hos dig då! Vad hemskt med folk som tar ens djur :(.

Haha vad svarar man nu? Tack kanske? :) Fast jag erkanner att ibland kanner jag mig valdigt utlamnad har och saknar svensk trygghet, men jag antar att den kanslan forsvinner med tiden.

Kallar man inte båda typerna, akbash och karabash, för kangal? Akbash (vitt huvud) och karabash (svart huvud), där den antoliska herdehunden är en karabash.

KL

Renrasig anatolisk herdehund (Kangal):

30585900.jpg

Vovvens pappa :)

Trådkapning!

champagne Vilken fin häst du har! Men vad använder du "remmen" runt halsen till? Har aldrig sätt en halsring sitta så högt.

Nyfiken i en strut:bump:

Om jag inte mins fel så kallas varianten utan mask Akbash istället. Den är oftast vit, men fortfarande en anatolisk herdehund.

:

Och med är väl Karabash, en ras skiljd från Kangalen om jag förstått det rätt?

hann inte läsa philosophias inlägg...

Så här är det.
En Anatolisk herde hund är en blandning av turkiska hundraser, kan vara en karabash och turkisk mastiff t.ex eller en akbash och kangal mm.mm, en kangal och en karabash är samma ras men eftersom karabash betyder svartskalle så tycker västvärlden inte det är så snyggt så då tog man namnet Sivas Kangal efter byn och regionen som den kommer ifrån, kan oxå kallas Köplig Kangal efter byn Köplig, tror det stavas så är inte riktigt säker.

Så här är det.
En Anatolisk herde hund är en blandning av turkiska hundraser, kan vara en karabash och turkisk mastiff t.ex eller en akbash och kangal mm.mm, en kangal och en karabash är samma ras men eftersom karabash betyder svartskalle så tycker västvärlden inte det är så snyggt så då tog man namnet Sivas Kangal efter byn och regionen som den kommer ifrån, kan oxå kallas Köplig Kangal efter byn Köplig, tror det stavas så är inte riktigt säker.

Har för mig att den heter Coban Cöpegi (skulle vara stavningen som felar) i hemlandet. Jag har läst så mycket om dessa hundar, var påväg in i rasklubben för några år sedan, men har glömt hälften av hur det var med färger och typer :o

Det är en TURKISK AKBAŞ .! Anatolisk vakthund som kom från mittelAsia (dagens Turkistan) till AnatoliaTurkiet, tillsammans med Sumerer (Turkarnas urfader).för 4000 år sedan. Den här hunden heter "Akbaş" Det finns en till rass som Heter TURKISK KANGAL.De är lika stora och starka och intelligenta! De vaktar får och alla andra djur mot vargar,Björn,vildsvin ,osv. Det gör de utan att träna på detta,eftersom de kunskaperna och egenskap har de från födelsen, genetisk!
De är jätte stora och barnvänliga snälla vakthundar. OBS.de är ej mastiff hundar! Akbaş och eller Karabaş heter de!!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 562
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka