Är detta djurplågeri?

Sv: Är detta djurplågeri?

knapplån

Våra hästar har stora träd som de ofta står under på sommardagarna. De går inte och betar hela tiden speciellt inte mitt i sommaren och särskilt inte varma soliga dagar. Då brukar jag ta in dem ett tag för de gillar inte insekterna. Men jag tror inte att de behöver mer mat helt enkelt. Då hade de säkert ätit.

knapplån

Våra hästar har stora träd som de ofta står under på sommardagarna. De går inte och betar hela tiden speciellt inte mitt i sommaren och särskilt inte varma soliga dagar. Då brukar jag ta in dem ett tag för de gillar inte insekterna. Men jag tror inte att de behöver mer mat helt enkelt. Då hade de säkert ätit.

Men å andra sidan, vid "dåligt" väder är mina väldigt snabba att gå ute och äte heela dagen. Är behovet större efter mat då (vid dåligt väder)?

*ff spekulationer*

Men å andra sidan, vid "dåligt" väder är mina väldigt snabba att gå ute och äte heela dagen. Är behovet större efter mat då (vid dåligt väder)?

*ff spekulationer*

Jag förstår hur du menar.
Detta är också spekulationer, kanske helt vilda:
När det är kallt finns ju inte alla dessa hemska monster i luften. Sedan är det kanske inte lika mysigt att stå och sova när det inte är varmt?
De kanske fryser lite men då ska det nog egentligen vara kallare?

En helt annan tanke : när det är soligt innehåller gräset mer näring (i alla fall socker) de kanske blir mättare fortare?

Min fundering kring det är "pest eller kolera-fallet".
De vill självklart vara ute och äta men trycket från insekter är så stort så de väljer att stå inne utan mat.

Obs endast spekulering, då jag inte vet hur insektstrycket upplevs av just dina hästar.

Jo det förstår jag ju men så länge som 8-10 timmar (ibland hade det säkert varit mer om man inte hade putt ut hästarna och stängt till för ingången)? Kan det verkligen vara bra för hästarna eller lider de inte utav det så mycket som man kan tro (om det är självvalt alltså)? För det är inte heller frågan om någon enstaka dag utan det kan vara hela juli och augusti månad

Kanske har de så mycket gräs i magen från att ha ätit resten av dygnet att magen i princip är full väldigt länge?

Mvh

Tora

Fri tillgång är min fasta åsikt. Förutom under korta perioder pga. olika orsaker. I vissa sjukdomsfall kanske man måste reglera tillgången på foder periodvis.

Jag anser att det är fel att inte ge hästen stora ytor, fri tillgång på rörelse och hästkompisar i samma utrymme/hage samt fri tillgång på foder om hästen inte lider av sjukdom eller liknande. Sen är det ju så att man idag inte har tillgång till det som jag anser är ett krav, överallt. Och har man en häst får man göra det bästa av situationen. Men jag skulle inte skaffa häst om jag inte kunde uppfylla dessa krav. För hästens skull, inte för min egen.

Jag har nämligen samma "problem". Men i mitt fall vet jag genom iaktagelser att problemet är just insekter. Mina kan stå inne längre än 8-10 timmar, men så har jag hela skalan av insekter oxå. Därav mitt svar.

Intressant är det iaf. Vaffö gö di på dette viset?

KL

När det gäller naturlighet och fri tillgång på mat måste man tänka på att hästen är ett stäppdjur. Det är inte naturligt att ha tillgång till hö eller ensilage med bra värden lättillgängligt i en höhäck. I naturen måste hästarna hela tiden gå för att hitta mat.

Så fri tillgång genom att köra in en bale hö eller ensilage kan inte klallas naturligt.

KL

När det gäller naturlighet och fri tillgång på mat måste man tänka på att hästen är ett stäppdjur. Det är inte naturligt att ha tillgång till hö eller ensilage med bra värden lättillgängligt i en höhäck. I naturen måste hästarna hela tiden gå för att hitta mat.

Så fri tillgång genom att köra in en bale hö eller ensilage kan inte klallas naturligt.

Det är inte naturligt att ha dem instängda i en hage heller även om den är stor så blir ändå valet av bete begränsat. Det är inte heller naturligt att rida på dem.
Jag förstår inte riktigt varför vi måste jämföra med vildhästar. Men det kanske inte är så du menar?

KL

Där är en tankegång som jag spinner på för tillfället. Jag har haft fri tillgång nu i ca 3-4 år och jag är inte nöjd med resultatet eller det som jag ser. Oxå en frågeställning som skulle behövas luftas och belysas.

*hoppar in och är kanske helt ute och cyklar*

Att hästar äter mer vid dåligt väder kan ju bero på att de håller värmen genom att äta och att de också rent instinktivt vill fylla depåerna när det vankas kallare tider. Kyla innebär mindre tillgång på mat (rent naturligt) och större behov av underhudsfett.

Rent naturligt skulle det vara ganska logiskt iaf.

Och ni vet ju själva. Riktigt varma sommardagar blir man sällan hungrig. Kroppen behöver inte energin för att hålla värmen och man vill helst bara ligga i skuggan och göra ingenting.

*hoppar in och är kanske helt ute och cyklar*

Att hästar äter mer vid dåligt väder kan ju bero på att de håller värmen genom att äta och att de också rent instinktivt vill fylla depåerna när det vankas kallare tider. Kyla innebär mindre tillgång på mat (rent naturligt) och större behov av underhudsfett.

Rent naturligt skulle det vara ganska logiskt iaf.

Och ni vet ju själva. Riktigt varma sommardagar blir man sällan hungrig. Kroppen behöver inte energin för att hålla värmen och man vill helst bara ligga i skuggan och göra ingenting.

Nu menade jag inte så. Mer dåligt väder under sommarmånaderna. Vinter, vår, höst= helt andra förutsättningar.

Men det sista där, helt logisk förklaring.

Några tankar:
1. Hästens mage är inte större än en fotboll.
2. En häst lär varken bli mätt eller vara hungrig som vi människor. Därför äter den i naturligt tillstånd 18 timmar/dygn.
3. Hästens vanor/beteenden är utvecklade under 60 miljoner år

Det jag tror att Tomas menar är att det inte alltid är en höjdare att utfodra med fri tillgång till grovfoder med högt näringsinnehåll. Vissa hästar blir för feta - speciellt om man stängt in dem i en frimärksstor hage.

I det vilda består hästpopulationen av hingstar, ston med avkomma samt växande unghästar. Med andra ord - våra valacker och ston som det inte avlas på hamnar i en annan behovsgrupp vad gäller näring.

Gärna fri tillgång, alltså, men inte övergödning.

Vad som också bör beaktas är att maten inte vandrar iväg av sig självt normalt, utan blir kvar i magsäcken tills det kommer ny mat som puttar iväg den. Inte förrän det går ca 12 timmar mellan fodringarna är magsäcken helt tom.

Det skulle kunna svara på frågan varför hästarna frivilligt kan stå utan mat utan problem i 8-10 timmar.

Mvh

Tora

Intressant att du vet att Lavinias hösilage har en TS-halt på 50% bara. Annars brukar "häst-hösilage" ligga på uppåt 60-70%, dvs hästen får då 6-7 kg TS per dag.

Inte bra att dra för snabba slutsatser.
Det vet jag inte, men jag utgick från vårt hösilage vilket under flera år legat på 50%. Hösilage räknas vanligen 50% och uppåt.

Oavsett, så får hästen för lite grovfoder, vilket väl är den viktigare faktorn i den här tråden?

LIA

Det kan finnas fler möjliga anledningar.
En av dom faktorer som triggar hunger är magsyra. Hästen har ju ingen gallblåsa, varför man tror att det hela tiden utsöndras galla, varför hästen alltså måste äta ofta och länge för att balansera denna.
Men om hästen förmåra att stänga av utsöndringen under vissa omständigheter? Då skulle besvären med att "fasta" från morgon till kväll vara mer överkomligt.

Våra hästar står i "ligghallen" från tidig morgon till sen kväll för att undgå den flygande ohyran. Som dom matvrak dom är, tvivlar jag på att dom skulle göra det, avslappnade dessutom, om hungern plågade dom för hårt.

LIA

Det jag tror att Tomas menar är att det inte alltid är en höjdare att utfodra med fri tillgång till grovfoder med högt näringsinnehåll. Vissa hästar blir för feta - speciellt om man stängt in dem i en frimärksstor hage.

I det vilda består hästpopulationen av hingstar, ston med avkomma samt växande unghästar. Med andra ord - våra valacker och ston som det inte avlas på hamnar i en annan behovsgrupp vad gäller näring.

Gärna fri tillgång, alltså, men inte övergödning.

Precis så menade jag!

Fri tillgång på mat året runt kan vara lika onaturligt som att tex ge givor 4 gånger per dag. Inget är speciellt stäpplikt. I naturen förekommer ofta ibland rena svältperioder och det är ju inget vi förepråkar heller.

Det är ofta det faktiskt inte går att ha fri tillgång på ensilage. Risken är att hästarna blir väldigt bundna vid höhäcken och därför rör sig för lite. Idealet vore riktigt stora vintebeten där hästarna kan gå och leta lite gammalt gräs hela tiden men de flesta kan tyvärr inte ha den hästhållningen.

Halm däremot tycker jag är ett bra komplement. Då kan man hå fri tillgång på grovfoder.

Det vet jag inte, men jag utgick från vårt hösilage vilket under flera år legat på 50%. Hösilage räknas vanligen 50% och uppåt.

Oavsett, så får hästen för lite grovfoder, vilket väl är den viktigare faktorn i den här tråden?

LIA

Fler aspekter att väga in. Vad står hästen på för strö? Framgår inte. Vad äter hästen mer än hösilage och ev. strö? Kanske stallet är ett sådant som fodrar med lusern.

Liknande trådar

Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 217
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama