Är detta djurplågeri?

Sv: Är detta djurplågeri?

Precis så menade jag!

Fri tillgång på mat året runt kan vara lika onaturligt som att tex ge givor 4 gånger per dag. Inget är speciellt stäpplikt. I naturen förekommer ofta ibland rena svältperioder och det är ju inget vi förepråkar heller.

Det är ofta det faktiskt inte går att ha fri tillgång på ensilage. Risken är att hästarna blir väldigt bundna vid höhäcken och därför rör sig för lite. Idealet vore riktigt stora vintebeten där hästarna kan gå och leta lite gammalt gräs hela tiden men de flesta kan tyvärr inte ha den hästhållningen.

Halm däremot tycker jag är ett bra komplement. Då kan man hå fri tillgång på grovfoder.

Nu förstår jag vad du menar och håller helt med dig. Jag har inte fri tillgång till mina hästar (annat än att de alltid har halm att tugga på). Två av dem hade nog klarat det men ponnyerna undrar jag hur de hade sett ut.

Utanför tråden?

Egentligen har jag undrat ibland över detta med vildhästarnas perioder av knapp tillgång på mat och att vi ger våra lika mkt alltid. Jag menar inte att vi ska svälta dem på vintern men undrar ändå om det fanns ngt positivt med "vintersvälten" - antagligen inte.

Motsvarande c:a 5 kg ts, dvs alldeles för lite. Vad får hästen att äta i övrigt? 3-5 kg kraftfoder brukar vara ett vanligt svar på den frågan. :angel:

Jag är medveten om att det är för lite, men kan inte påverka detta. Jag har redan höjt dom andra "tjockisarna" (proteinbrist så det visslade om det), börjar jag blanda mej i denna kommer dom ändå bara byta tillbaka.. Hon får2,5 kg kraft/dag och "går inte"att sänka för hon är redan ganska långsam att rida... (obs! inte vad jag tycker)..

Hur man gör, beror på alla omständigheter. Men en sak är klar (för mig!), man låter inte hästar må dåligt för att dom kanske har olika näringsbehov i en flock. Man löser det!!

Jag kan väl hålla med, men det är inte alltid så klart för alla att man ska lösa sånt..

LIA

/Lavinia, som löst sin tjockis med massor av mer motion och nu har en snart lagom rund pålla med enorm livslust och gåvilja

Se till att fodra grovfoder i någon form av häck som gör att hästen inte kan MOSA i sig maten på en gång. (har en sån här hemma med, hon gapar och trycker i sig maten som en grävskopa...).
Med en gallerlåda med lock får hästen pilla i sig höet och kan på så vis få samma mängd att räcka längre.
Dock tycker jag som någon ovan att det låter väldigt lite med 10 kg silage till en stor häst... (sen skulle jag säga att bästa lösningen är att se till att hästen rör mer på sig- SLÄPP UT DEM I HAGE!!! Men det kan du kanske inte styra över.:cry:)

/migo
som tycker att det är fruktansvärt grymt att det fortfarande förekommer stall där hästarna inte får gå ut... Vart finns djurskyddet:cry::cry:

Hej!

Helt riktigt kan jag inte påverka utevistelsen. Hästarna går ca 3 lektioner /dag, så motion får dom ju, men visst vore det trevligt med hagar... Och visst får hon för lite.. Jag önskar jag kunde påverka, men hon har "funkat" på den foderstaten i flera år och skulle jag börja gräva runt skulle hon ändå bara ändras tillbaka av nån annan.. Jag är glad över att jag lyckats ändra så pass många andra till mer grovfoder och mindre kraft... Från början fick nästan alla ca 9 kg silage. Tyvärr klagar ekonomiansvarige på att det går för mycket hö...

/ Lavinia, som gör sitt bästa för att hästarna ska ha det så bra som möjligt..

Har haft mina (halvblod) på fri tillgång (på hösilage de sista 4-5 åren)i flera år nu. Funkar jätte bra, ingen övervikt överhuvudtaget. Trodde inte att det skulle funka till det senaste tillskottet (2 år sedan), eftersom hon var en liten knubbis och väldigt lättfödd enligt tidigare ägaren. Hon sköter dock sitt intag själv och rundar inte på sig. Tjockar inte heller på sig vid längre viloperioder, utan äter mindre då det går åt mindre energi.

Har haft olika hästraser som inackorderingar, och även nordsvenskar och Tinkerhästar har klarat fri till gång. De hästar som inte är vana brukar dock vräka i sig de första veckorna, sen lugnar de ner sig när de märker att maten inte tar slut:p! Har en tinker i stallet som dock lätt blir tjock då hon vilar. För henne är det ett måste att motioneras ordentligt om hon ska ha fri tillgång!

Detta eller att ge hästarna får fri tillgång på halm är enda alternativet för mig. Dessutom blir de så harmoniska, tex aldrig stress vid insläpp etc.

En häst i frihet äter 18 timmar per dygn och under hela tiden produceras magsyra (upp till 1.5 liter per timma) som användas för matspjälkningen.
Också hästar som utfodras 2-3 ggr/dygn producerar samma mängd magsyra hela tiden utan att under längre perioder inta ha ngt. foder att spjälka. Ett överskott av magsyra kommer därför att finnas som bl.a. bidrar till att 50% av våra hästar är drabbade av magsår som kan härledas till felaktiga utfodringsrutiner.
Hur kan detta få fortsätta trots att kunskap finns hur en häst fungerar och hur den skall utfodras?

Jag har installerat automatisk utfodring i stallet och i hagen och hästarna får nu sin mat fem gånger per dygn. Hästarna mår bättre, är lugnare och jag slipper passa fodringstider. Skönt med "färdigfodrad" häst när jag kommer till stallet för att rida på em.:)

Egentligen har jag undrat ibland över detta med vildhästarnas perioder av knapp tillgång på mat och att vi ger våra lika mkt alltid. Jag menar inte att vi ska svälta dem på vintern men undrar ändå om det fanns ngt positivt med "vintersvälten" - antagligen inte.

Jag läste en artikel av en kvinnlig forskare... kommer ej ihåg namn... Hon sa att det är naturligt för hästen att "svälta" på vintern. Enligt henne skulle man ge hästen mindre mat under vintern för att det var så det var för vilda hästar som fick skrapa fram lite gräs under snön under vintermånaderna.

Enligt hennes resonemang skulle alltså en häst bli tjockare på vintern av samma fodergiva som den på resten av året skulle få lagom hull av. Plus att hästens mage skulle tåla mer "svält" under vintern. Alltså, mindre mat på vintern = friskare hästar, enligt henne.

Jag vet inte vad jag tror om detta. Låter både logiskt men samtidigt lite knas. Jag menar visst en vildhäst får mindre mat på vintern men den kanske också då rör på sig mindre (eller?). Om vi motionerar våra hästar lika mkt året runt borde de oxå behöva samma fodergiva. Fast samtidigt så fryser ju en vildhäst lika mkt som en tam (oklippt) häst - så av den aspekten borde de klarar sig på lika mkt/lite mat. Hmmm... svårt...

Jag kan inte säga att jag anammat "svält-fodring", mina hästar har i princip fri tillgång på halm samt får mkt hösilage året runt (förutom såklart när de går på bete , då är det ju fri tillgång automatiskt ;)).

Det skulle kunna svara på frågan varför hästarna frivilligt kan stå utan mat utan problem i 8-10 timmar.

Mvh

Tora

Du måste ha speciella hästar. Ingen av våra har någonsin stått o glott i 8-10 timmar utan att äta (jag har haft i princip alla typer o raser, från shettis till halvblod/fullblod).

Går dom ute dygnet runt så äter dom som mest i gryningen o till kvällen, däremellan äter dom givetvis i omgångar, men står också o vilar, men aldrig så länge som 8-10 timmar

Precis så menade jag!

Fri tillgång på mat året runt kan vara lika onaturligt som att tex ge givor 4 gånger per dag. Inget är speciellt stäpplikt. I naturen förekommer ofta ibland rena svältperioder och det är ju inget vi förepråkar heller.

Det är ofta det faktiskt inte går att ha fri tillgång på ensilage. Risken är att hästarna blir väldigt bundna vid höhäcken och därför rör sig för lite. Idealet vore riktigt stora vintebeten där hästarna kan gå och leta lite gammalt gräs hela tiden men de flesta kan tyvärr inte ha den hästhållningen.

Halm däremot tycker jag är ett bra komplement. Då kan man hå fri tillgång på grovfoder.

Jag instämmer också i det resonemanget. Själv har jag hästen i ett stall med 4 utfodringar per dag, tyvärr ligger senaste fodringen ganska tidigt och hästarna får sitt kvällsfoder vid kl. 20. Själv hade jag gärna flyttat fram kvällsfodringen ett par timmar men det är svårt att lösa det helt praktiskt så att alla ska bli nöjda. Löser det så att jag ger 60% (6 kg) utav dagsgivan vid kvällsfodringen, dessutom fodrar jag i små maskigt nät så hon får pilla i sig grovfodret lite. Som komplement får hon en tuss halm (finns alltid några strån kvar på morgonen) på kvällen och lite i hagen också.

Har haft mina (halvblod) på fri tillgång (på hösilage de sista 4-5 åren)i flera år nu. Funkar jätte bra, ingen övervikt överhuvudtaget. Trodde inte att det skulle funka till det senaste tillskottet (2 år sedan), eftersom hon var en liten knubbis och väldigt lättfödd enligt tidigare ägaren. Hon sköter dock sitt intag själv och rundar inte på sig. Tjockar inte heller på sig vid längre viloperioder, utan äter mindre då det går åt mindre energi.

Har haft olika hästraser som inackorderingar, och även nordsvenskar och Tinkerhästar har klarat fri till gång. De hästar som inte är vana brukar dock vräka i sig de första veckorna, sen lugnar de ner sig när de märker att maten inte tar slut:p! Har en tinker i stallet som dock lätt blir tjock då hon vilar. För henne är det ett måste att motioneras ordentligt om hon ska ha fri tillgång!

Detta eller att ge hästarna får fri tillgång på halm är enda alternativet för mig. Dessutom blir de så harmoniska, tex aldrig stress vid insläpp etc.

Kunde inte sagt det bättre själv:bump::bump::bump:

Nu förstår jag vad du menar och håller helt med dig. Jag har inte fri tillgång till mina hästar (annat än att de alltid har halm att tugga på). Två av dem hade nog klarat det men ponnyerna undrar jag hur de hade sett ut.

Utanför tråden?

Jag undrar lite över vårat eget frosseri i mat, godis o dyl.....

Vi kanske ska prova på att svälta som dom gör i Afrika, så kanske vi kan diskutera sedan om vildhästar kontra tamhästar.

Jag rekommenderar alla att titta på Animal Planet, där djurpolisen i Texas ofta tar hand om hästar som verkligen fått svälta, ofta är det tjocka människor som äger dom. Vid ett tillfälle tog dom tre hästar (tror jag) som hade fått stå o titta på höet som låg en bit bort i ladan (staket var emellan).

Så magra hästar hittar du knappast i Sverige.

Man mår direkt illa när man ser det.

Ägarna hade väl också inställningen att hästarna kunde tugga barken på träden, eller vildhästarna klarar sig ju.

En häst kollapsade när den blev omhändertagen och fick äta hö.

Mitt samvete skulle aldrig klara att låta något djur som finns i min ägo må dåligt

Nu är det väl iofs ganska stor skillnad på svält modell vanvård eller att dra ner kosten ngt.:cool:

/Migo
vars hästar äter ca 15-20 kg grovfoder häst/dag.

Jag läste en artikel av en kvinnlig forskare... kommer ej ihåg namn... Hon sa att det är naturligt för hästen att "svälta" på vintern. Enligt henne skulle man ge hästen mindre mat under vintern för att det var så det var för vilda hästar som fick skrapa fram lite gräs under snön under vintermånaderna.

Enligt hennes resonemang skulle alltså en häst bli tjockare på vintern av samma fodergiva som den på resten av året skulle få lagom hull av. Plus att hästens mage skulle tåla mer "svält" under vintern. Alltså, mindre mat på vintern = friskare hästar, enligt henne.

Jag vet inte vad jag tror om detta. Låter både logiskt men samtidigt lite knas. Jag menar visst en vildhäst får mindre mat på vintern men den kanske också då rör på sig mindre (eller?). Om vi motionerar våra hästar lika mkt året runt borde de oxå behöva samma fodergiva. Fast samtidigt så fryser ju en vildhäst lika mkt som en tam (oklippt) häst - så av den aspekten borde de klarar sig på lika mkt/lite mat. Hmmm... svårt...

Jag kan inte säga att jag anammat "svält-fodring", mina hästar har i princip fri tillgång på halm samt får mkt hösilage året runt (förutom såklart när de går på bete , då är det ju fri tillgång automatiskt ;)).

Man kan ju undra hur hästen skulle kunna anpassa sig så efter årstiderna att den behöver mindre mat på vintern. Men det kan den kanske? Jah har ingen aning om de rörde sig mer eller mindre. jag kan tycka att de rörde sig mer men de hushållade kanske med energin. Sedan ska man nog tänka på att det ofta måste ha varit antingen dräktiga ston eller växande unghästar.

Jag vet inte heller vad jag ska tro men jag har undrat ibland. Men det måste vara samma sak för alla vilda djur ex rådjur och andra. Jag kan inte påstå att jag vet ngt om dem heller.

Jag undrar lite över vårat eget frosseri i mat, godis o dyl.....

Vi kanske ska prova på att svälta som dom gör i Afrika, så kanske vi kan diskutera sedan om vildhästar kontra tamhästar.

Jag rekommenderar alla att titta på Animal Planet, där djurpolisen i Texas ofta tar hand om hästar som verkligen fått svälta, ofta är det tjocka människor som äger dom. Vid ett tillfälle tog dom tre hästar (tror jag) som hade fått stå o titta på höet som låg en bit bort i ladan (staket var emellan).

Så magra hästar hittar du knappast i Sverige.

Man mår direkt illa när man ser det.

Ägarna hade väl också inställningen att hästarna kunde tugga barken på träden, eller vildhästarna klarar sig ju.

En häst kollapsade när den blev omhändertagen och fick äta hö.

Mitt samvete skulle aldrig klara att låta något djur som finns i min ägo må dåligt

Jag hoppas att du inte tror att jag menade att vi ska svälta hästarna under vintern. Det är klart att de ska ha mat. Jag tycker också att det är hemskt med magra, utsvultna hästar. Mina är inte magra.

Men däremot har jag ibland undrat lite över det som jag skrev med vintrar och vildhästar. Men det är mest mina tankar och funderingar. Visst är vi själva inte något bra exempel med allt godis och annat. Men att jämföra med de som svälter i Afrika passar väl inte riktigt in i sammanhanget. De får ju vad jag förstår aldrig mat någon gång under året. En vildhäst åt lite mat under en viss del av året men kunde sedan fylla på reserverna. Det är inte riktigt samma sak för mig.

Jag hoppas att du inte tror att jag menade att vi ska svälta hästarna under vintern. Det är klart att de ska ha mat. Jag tycker också att det är hemskt med magra, utsvultna hästar. Mina är inte magra.

Men däremot har jag ibland undrat lite över det som jag skrev med vintrar och vildhästar. Men det är mest mina tankar och funderingar. Visst är vi själva inte något bra exempel med allt godis och annat. Men att jämföra med de som svälter i Afrika passar väl inte riktigt in i sammanhanget. De får ju vad jag förstår aldrig mat någon gång under året. En vildhäst åt lite mat under en viss del av året men kunde sedan fylla på reserverna. Det är inte riktigt samma sak för mig.

Jag förstår precis hur du menar, och mina jämförelser är ju drastiska, lite för att man ska tänka efter, även jag.

Vildhästarnas förutsättningar är ju helt olikt tamhästarna.
Dom tar sig ju till olika platser under de växlande årstiderna för att kunna tillgodose sig så got det går. Och dessa hästar blir heller inte lika stora som våra tamhästar, och där slås ju de svaga ut.

Har vi skadade eller veka hästar, så tar vi ju hand om dom extra mycket, precis som med människor.

Vildhästarnas förutsättningar är ju helt olikt tamhästarna.
Dom tar sig ju till olika platser under de växlande årstiderna för att kunna tillgodose sig så got det går. Och dessa hästar blir heller inte lika stora som våra tamhästar, och där slås ju de svaga ut.

Har vi skadade eller veka hästar, så tar vi ju hand om dom extra mycket, precis som med människor.

Egentligen ska man kanske inte jämföra mellan dessa. Jag håller med dig om att förutsättningarna inte är de samma. Jag antar att de inte levde så länge heller.

Hej!

När du säjer det så.. Jag kan tycka att du har rätt i att det är att klassa som djurplågeri, men sen ska man ju kunna fixa det bra för hästen på nåt vis.

Där jag jobbar har vi ett gäng extremt lättfödda hästar, en av dom, ett sto på ca 170 cm får 3,3,4 kg i hösilage. Dvs 10 kg sammanlagt. Hon har hunnit äta upp på under 1 timme och står sen resten av dygnet och är hungrig.. Men rent praktiskt.. hur förhindrar man att en sån blir tokfet, speciellt i ett stall med flera olika hästtyper där vissa är som spjälstaket med hur mycket mat som helst??

Min egen häst står på fri tillgång och måste motioneras ganska hårt för att inte bli en rullande tunna. Hon får 2 kg till kvällen i boxen, men står på halm, så hon har alltid något att äta.. Hon blir tokgrinig annars..

/ Lavinia, som ser magsårstecken på flera av hästarna på jobbet..

Du har lösningen själv- foderhalm :)!

Men å andra sidan, vid "dåligt" väder är mina väldigt snabba att gå ute och äte heela dagen. Är behovet större efter mat då (vid dåligt väder)?

*ff spekulationer*

Hästar håller värmen genom att äta. Kanske beror på det?

KL

När det gäller naturlighet och fri tillgång på mat måste man tänka på att hästen är ett stäppdjur. Det är inte naturligt att ha tillgång till hö eller ensilage med bra värden lättillgängligt i en höhäck. I naturen måste hästarna hela tiden gå för att hitta mat.

Så fri tillgång genom att köra in en bale hö eller ensilage kan inte klallas naturligt.

Men är det skadligt med fri tillgång? För det va väl det tråden handlade om? Hästen produserade magsyra konstnt. Upp till 1.5 liter i timmen. Och då ökade risken för att hästen skulle drabbas av magsår!

Så tråden handlade om vad som är skadligt. Inte om vad som är naturligt. För vad där naturligt för dagens hårt avlade djur?

Men är det skadligt med fri tillgång? För det va väl det tråden handlade om? Hästen produserade magsyra konstnt. Upp till 1.5 liter i timmen. Och då ökade risken för att hästen skulle drabbas av magsår!

Så tråden handlade om vad som är skadligt. Inte om vad som är naturligt. För vad där naturligt för dagens hårt avlade djur?

Övervikt är ju skadligt. Fri tillgång på ensilage kan lätt ge övervikt. Vi har frångått helt fri tillgång på ensilage till våra islandshästar av den orsaken.

men fri tillgång på stråfoder där halm eller gräsfröhalm är en del är säkert inte alls skadligt, tvärtom.

Anledingen till att jag tog upp det här med naturlighet är att många med fri tillgång på hö eller ensilage hävdar att det är naturligt. Mne det är det ju inte.

Många metoder att fodra kan vara mer eller mindre naturligt. Men.............de där stackarna som står utan foder större delen av dagen pga få fodringar/för lite foder vad att göra???:cry:

Liknande trådar

Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 217
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama