Sv: Är detta djurplågeri?
Nu förstår jag vad du menar och håller helt med dig. Jag har inte fri tillgång till mina hästar (annat än att de alltid har halm att tugga på). Två av dem hade nog klarat det men ponnyerna undrar jag hur de hade sett ut.
Utanför tråden?
Egentligen har jag undrat ibland över detta med vildhästarnas perioder av knapp tillgång på mat och att vi ger våra lika mkt alltid. Jag menar inte att vi ska svälta dem på vintern men undrar ändå om det fanns ngt positivt med "vintersvälten" - antagligen inte.
Precis så menade jag!
Fri tillgång på mat året runt kan vara lika onaturligt som att tex ge givor 4 gånger per dag. Inget är speciellt stäpplikt. I naturen förekommer ofta ibland rena svältperioder och det är ju inget vi förepråkar heller.
Det är ofta det faktiskt inte går att ha fri tillgång på ensilage. Risken är att hästarna blir väldigt bundna vid höhäcken och därför rör sig för lite. Idealet vore riktigt stora vintebeten där hästarna kan gå och leta lite gammalt gräs hela tiden men de flesta kan tyvärr inte ha den hästhållningen.
Halm däremot tycker jag är ett bra komplement. Då kan man hå fri tillgång på grovfoder.
Nu förstår jag vad du menar och håller helt med dig. Jag har inte fri tillgång till mina hästar (annat än att de alltid har halm att tugga på). Två av dem hade nog klarat det men ponnyerna undrar jag hur de hade sett ut.
Utanför tråden?
Egentligen har jag undrat ibland över detta med vildhästarnas perioder av knapp tillgång på mat och att vi ger våra lika mkt alltid. Jag menar inte att vi ska svälta dem på vintern men undrar ändå om det fanns ngt positivt med "vintersvälten" - antagligen inte.