Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?
Däårför att jag tycker att du tolkar det som skrivs i trådarna på ett i alla fall för mig tokigt sätt.
Fång är ju en sjukdom där forskarna fortfarande, trots många forskningsprojekt under flera års tid, inte har lyckats lösa gåtan om hur ett fånganfall sätts igång.
Då tolkar tydligen jag dig oxå på ett tokigt sätt. Du skrev i quoten det jag
fetmarkerat.
Å jo,, gåtan är sedan länge löst
hur ett fånganfall sätts igång, däremot är det inte för dagen enligt forskning framkommit exakt alla bidragande orsaker till
varför ett fånganfall sätts igång.
Axel skrev:
Säger igen- hästar mår bra av att brukas- för sitt välbefinnande både fysiskt o psykiskt.
Detta är mkt tänkvärda ord om man vänder på det, se det så här.
En hästägare som inte psykiskt eller fysiskt mår bra kommer ofelbart att "överföra" sina personliga problem till individen. Detta leder secundärt att individen heller inte mår bra, och cirkeln är sluten.
Vi kan ta ett Ex: En hästägare som är anorektiker kommer ofelbart att överföra sin egen "kostcirkel" och foderlära via manisk "teoretisk" uträkning av sina individers näringsbehov. Man blir helt enkelt så teoretisk och hemmablind att man inte ens kan se varesig sin egen verklighet i spegeln, ännu mindre sina individers verkliga näringsbehov eller välbefinnande.
Det komiska i detta sammanhang är att det
alltid är hästägaren som på ett eller annat sätt brister i sin kunskap när en individ brabbas av dessa trauma.
Tyvärr så framgår det väldig sällan att så är fallet utan endast ett antal otaliga försvarstal både här och där i ett desperat försök att bevisa sin oskuld.
Domaren i dessa fall är
alltid den ensklida individen och tyvärr kommer alltid sanningen i dager, ofta förr.