Är detta djurplågeri?

Sv: Är detta djurplågeri?

Övervikt är ju skadligt. Fri tillgång på ensilage kan lätt ge övervikt. Vi har frångått helt fri tillgång på ensilage till våra islandshästar av den orsaken.

men fri tillgång på stråfoder där halm eller gräsfröhalm är en del är säkert inte alls skadligt, tvärtom.

Anledingen till att jag tog upp det här med naturlighet är att många med fri tillgång på hö eller ensilage hävdar att det är naturligt. Mne det är det ju inte.

Jag skrev tidigare i tråden att en vän har 1 nordis, en shettis och en islänning på fri tillgång till hö. Ingen av dem är överviktig. Hon tränar sina så gott som varje dag..

Kan du ju slänga ut en bild på hur mitt hönät ser ut, tycker själv det är toppenbra :bump: , fodrar som sagt i hönätet eftersom jag har en häst som äter relativt fort.

115.jpg

Förövrigt tycker jag som så här att man får utfodra efter varje individ. Det är svårt att sätta vad som är rätt eller fel eftersom alla individer är olika och har olika behov. En del hästar fungerar säkert på fri tillgång, medan det för andra invidider kan vara direkt skadligt.
Jag tycker det är jättebra om hästen har sysselsättning och möjlighet att något att göra, t.ex. anser jag att hästar ska gå med andra hästar om det rent praktiskt fungerar, jag anser också att de bör ha stora arealer att röra sig på, gärna lite kuperad hage, där de ska ha lite gräs, buskar, träd osv. för att kunna leva ett sunt hästliv.

Tyvärr har man kanske inte praktiska möjligheter och alla hästar fungerar kanske inte att ha så. Likaså är det ifrågan om fri tillgång till hö, jag anser att det är Nödvändigt att fodra med minst 1 kg hö per 100 kg häst, men gärna mer. Fri tillgång är ju jättebra om det passar för hästen.

T.ex. tror jag att lösdriftshästar som har stora arealer, och just gärna kuperad terräng där de (förhoppningsvis) rör sig mer en de som går i platt avig fyrkanting 6 timmar om dagen och som kanske behöver mer energi pga. kyligare väder osv. mår bra utav mer hö eller hösilage. En del hästar lär också förbränna mer en andra och kan säkert på så vis stå på mer grovfoder.

Som jag ser det är det varje hästägares skydlighet att försöka ordna det så bra som möjligt för sin häst. Mitt halvblodssto som väger ca 600-650 kg får 10-12 kg hö om dagen och mellan 0.2-2 kg kraftfoder i princip beroende på hur mycket och om hon rids eller ej. Just nu går hon på ca 10-11 kg hö + totalt 0.5 kg kraftfoder om dagen, hon verkar fungera bra på det, rids nu ca 5 dagar i veckan men förnärvarande inte så krävande utan relativt lätt arbete. Samtidigt så ger jag fri tillgång på halm inne/ute men hon petar i sig Max ett kg om dagen. Jag har tyvärr en ganska platt hage, där det inte finns något att göra och hon går just nu själv för trots att jag har världens bussigaste häst så är alla "nötter" så envisa och nästan alla privatryttare på anläggningen vill ha sin häst i egen hage. Så då får det väll vara så då, hon lider ju inte, har annan häst på annan sidan staketet som hon brukar stå och prata med men synd är det ju. Hade hon stått med någon annan hade hon förmodligen rört sig mer vilket hade varit bra och hon hade fått mer social kontakt med en annan häst.

Jag tycker inte att det är Optimalt att ha det som det är nu. Men det fungerar, min häst mår bra, är lagom i hull och har alltid lite halm att pilla med. Tyvärr fungerar ju inte alla hästar på halm heller, det finns ju en del invider som äter väldigt mycket halm och tycker det är smakligt, jag har sett flera fall där ägarna tycker hästen är tjock men i själva verket är det så att hästen är "rund" och ser bukig ut men att den i själva verket är tunn och det råder proteinbrist. Och själv så räknar jag ut foderstaten och lägger till ev. ändringar och kontrollerar mellan varven om jag ändrat något. Jag går efter papprena men fodrar ändå med ögat, och håller koll på hur hon ser ut, ibland kanske det blir någon mer tuss om dagen.

Ibland tycker jag att hästfolk verkar vara så fixerade vid att "så här är det" , punkt slut... Tänk vad bra det vore om folk skulle lära sig att läsa sin häst i stället, se efter hur den mår och försöka anpassa saker och ting efter vad man har tillgång och möjlighet till (så hästen mår så bra som möjligt alltså, om inte det redan framgick) .

T.ex. så kanske min häst hade kunnat få hästkompis och något bättre hage på annat ställe men där hade jag å andra sidan inte haft de ridmöjligheter jag hade haft idag och hade kanske i stället inte kunnat rida henne och hålla i gång henne på det sättet jag kan göra idag. Själv tror jag min häst mår bättre utav att gå kontinuerligt 5 dagar i veckan, omväxlande inne och ute och jag försöker anpassa sysselsättning och utfodring osv. så gott det går, ta hänsyn till hennes behov och hon får fortsatt motionering.

Min häst skulle förmodligen inte fungera på fri tillgåg, inte till det höet jag ger idag i alla fall som är bra näringsmässigt, ganska optimalt för hur min häst utfodras i dagsläget. På fri tillgång skulle hon se ut som en ballong förmodligen. Hon är ju importerad och har inte haft det så lätt med fodret under de tidigare förhållanden hon levt i vilket gör att hon skulle äta i stort sett konstant med fri tillgång. Hon har gått på fri tillgång tidigare, till en början när hon var smal var det jättebra och hon verkade återhämta sig bra snabbt med fri tillgång, men sista tiden det året vart hon snarare nästan överviktig i stället pga. åt nästan konstant..

En överviktig häst, är inte heller en sund häst som kommer vara hållbar i längden och på alla hästar fungerar det inte heller med daglig motionering. Som sagt får man anpassa efter varje individs särskilda behov :) .

Ber om ursäkt om det blev något flummigt, skyller på att jag är trött :p

Senast ändrad:

Jag skrev tidigare i tråden att en vän har 1 nordis, en shettis och en islänning på fri tillgång till hö. Ingen av dem är överviktig. Hon tränar sina så gott som varje dag..

Det här är individuellt som du nog förstår. man måste prova sig fram. Det som är rätt för din kompis måste inte fungera för alla.

knapplån

Vad många inte tänker på är att hästar inte blir mätta av hur mycket foder de äter utan av hur många gånger de har tuggat! Om jag kommer ihåg rätt så tuggar en vanlig häst ca 40000-55000 ggr per dygn. Det tillgodoses inte med pelleterat foder eller näringsrikt grovfoder. Höga värden på energi o protein är bara trav- o galopphästar i träning i behov av. Sänker man värdet på grovfodret kan hästen äta en större volym o vikt utan att gå upp i vikt samtidigt som tuggbehovet tillgodoses. En galoppör i hård träning "orkar" inte tugga lika mycket o behöver därför energirikare foder eftersom den har ett energibehov som är mer än dubbelt så stort som för en vanlig ridhäst med samma kroppsvikt.

Ofta har vanliga ryttare en tendens att överskatta hur mycket motion deras häst får och överfodrar därför sina hästar med kraftfoder (som sen leder till beteende problem, men det är en annan femma:cool:). Myter som att hästar blir tjocka av hö gör ju inte saker o ting lättare... Alla kraftfoderblandningar som det görs reklam för är ett annat problem. Lilla Lisa vill så gärna att hennes häst ska äta samma mat som kändisarnas hästar gör. Det måste ju vara bra?! Rekomendationerna på kraftfodersäckarna är ju ofta dessutom väldigt flummiga o rekommenderar mystiskt höga givor av deras specialmat.:crazy:

knapplån

Vad många inte tänker på är att hästar inte blir mätta av hur mycket foder de äter utan av hur många gånger de har tuggat! Om jag kommer ihåg rätt så tuggar en vanlig häst ca 40000-55000 ggr per dygn. Det tillgodoses inte med pelleterat foder eller näringsrikt grovfoder. Höga värden på energi o protein är bara trav- o galopphästar i träning i behov av. Sänker man värdet på grovfodret kan hästen äta en större volym o vikt utan att gå upp i vikt samtidigt som tuggbehovet tillgodoses.

Det är möjligt att jag är fel på det men jag har trott att man egentligen inte vet vad det är som gör att hästen blir mätt.
Men att det är viktigt för den att tugga är jag med på.

Om du sänker värdet på höet för en häst som inte har så stort energibehov måste den därmed äta onödigt mkt energi för att få i sig den mängd proteiner som behövs. Överskottet av energin omvandlas till fett. Min ponny är en sådan häst.

Det är möjligt att jag är fel på det men jag har trott att man egentligen inte vet vad det är som gör att hästen blir mätt.

Nu är jag inte helt uppdaterad på det senaste forskningsrönen, men när jag senast läste in mig på området var rådande teorin/(en av de rådande teorierna) att:

- Den kortsiktiga mättnasregleringen styrs av antalet tuggningar
- Den långsiktiga mättnadsregleringen styrs av metaboliter i tarmen

Med andra ord måste det råda en balans mellan fodrets volym och dess näringsinnehåll.

Nu är jag inte helt uppdaterad på det senaste forskningsrönen, men när jag senast läste in mig på området var rådande teorin/(en av de rådande teorierna) att:

- Den kortsiktiga mättnasregleringen styrs av antalet tuggningar
- Den långsiktiga mättnadsregleringen styrs av metaboliter i tarmen

Med andra ord måste det råda en balans mellan fodrets volym och dess näringsinnehåll.

Tack för svaret.

Senast ändrad:

Om du sänker värdet på höet för en häst som inte har så stort energibehov måste den därmed äta onödigt mkt energi för att få i sig den mängd proteiner som behövs. Överskottet av energin omvandlas till fett. Min ponny är en sådan häst.

Detta med tuggningarna lärde jag mig på SLU förra våren. Angående MJ/protein så behöver låg MJ inte per automatik betyda låg proteinhalt. Proteinbehovet kan dessutom tillföras i form av grovfoder dvs som lusern om övrigt grovfoder har lågt proteininnehåll.

Det här är individuellt som du nog förstår. man måste prova sig fram. Det som är rätt för din kompis måste inte fungera för alla.

För de flesta jag umgås med/känner/ känner till/mött och har fri tillgång då... Men de rider rikligt. Men det är väl oxå indivduellt.

För de flesta jag umgås med/känner/ känner till/mött och har fri tillgång då... Men de rider rikligt. Men det är väl oxå indivduellt.

jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram. menar du att alla skall eller bör ha fri tillgång på ensilage tex?

*kl*

Det talas om fri tillgång som om det bara innebär en sak och samma, grovfoder oavsett. Ska man ge fri tillgång måste man anpassa grovfodret efter behovet. Våra får lite grövre, hårt pressat hösilage med hög ts halt med en kvot på c:a 5. Med den mängd de sätter i sig 7-10 kg/dygnet beroende på väder får de den mängd energi och protein de behöver med tanke på mängden arbete de utför på vinterhalvåret. Det är också beroende på hur hagarna ser ut, de går på c:a 5 ha vintertid och i år har det varit bete hela tiden och är fortfarande, så åtgången har bara varit c:a 4 kg/dygnet.
Några av pållarna äter lite mer och blir lite mer runda om buken men inte fetare. Det kan betyda att de behöver mer grovfoder för att tillgodogöra sig näringsämnena.Det är en hel vetenskap att ha lösdrift och fri tillgång men gör man rätt fungerar det alldeles utmärkt. Det går inte att bara slänga ut pållarna och en höbal och kalla det för lösdrift.

Sedan attityden från de som inte kan erbjuda mer anpassning till mer naturlig hästhållning "då kan man släppa dem fria eller att hur vi än gör blir det inte naturligt" köper jag inte. Nä vi kan inte erbjuda helt naturlig hästhållning men vi kan sträva efter att förstå hästens grundläggande behov och anpassa så mycket vi kan för att få en stark och frisk häst.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift (och fri tillgång på 4:de året)

Sedan attityden från de som inte kan erbjuda mer anpassning till mer naturlig hästhållning "då kan man släppa dem fria eller att hur vi än gör blir det inte naturligt" köper jag inte. Nä vi kan inte erbjuda helt naturlig hästhållning men vi kan sträva efter att förstå hästens grundläggande behov och anpassa så mycket vi kan för att få en stark och frisk häst.

Jag håller i princip med men frågan är om det verkligen är mest naturligt med fri tillgång på ensilage i en foderhäck?

Det gäller att anpassa sin hästhållning efter vilka hästar man har och var man bor. Det som passar dig med dina marker passar nödvändigtvis inte mig. Sen kan ju nästa steg vara att bara de med optimala förutsättningar skall ha hästar men det tycker inte jag är rimligt heller.

Vi har provat fri tilgång på ensilage och i var inte nöjda med resultatet. Fri tillgång på grovfoder däremot tror jag är bra.

Jag ogillar också argument som att det fungerar bra för oss så därfor borde det fungera för alla.

Jag ogillar också argument som att det fungerar bra för oss så därfor borde det fungera för alla.

Exakt, det gäller att anpassa efter de förutsättningar man har. Man kan ju iofs förändra förutsättningarna också ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Vi har haft tomma boxplatser utanonserade och av flera har jag fått reaktionen att deras hästar inte kan gå på fri tillgång för att de är tävlingshästar och blir så slöa av fri tillgång på hö :eek:.

I år blev höskörden så dålig så vi fodrar fri tillgång med fjolårshö, alltså ganska låga näringsvärden. Så har vi köpt in hö med lite bättre värden till kvällsfodringen inne. Själv tycker jag det fungerar ypperligt, jag har en dam som har lätt för att lägga på sig och därför måste jag vara noga med att motionera henne. Därför är det också viktigt att inte höet har för högt näringsvärde. Jag tjatar hela tiden på stallägaren att han inte behöver ha bråttom med skörden utan bra hygenisk kvalitet är HÖGT prioriterat framför bra värden. Min häst har också anpassat sig, i början åt hon som en galning hela tiden men idag ser man henne ofta spralla runt med kompisarna. Jag håller dock med om att man måste hålla koll på hästens hull och behov och även anpassa efter hur mycket de motioneras.

Det jag däremot tycker är slående, är hur lungt det blir i flocken med fri tillgång, det är aldrig några stressade hetsiga hästar att hantera vid in- och utsläpp. Inte heller gentemot varandra i flocken är det tjaffsigt. Och vad det gäller slöheten så kan jag bara säga att det gäller första tiden när hästen är helt euforisk över att få äta hur mycket den vill och därmed äter konstant. Så fort den anpassar sig (ofta ett par veckor) blir beteendet normalt, möjligtvis med undantag för att det blir mindre stressade (som jag nämnde ovan) men det ser i alla fall inte jag som något negativt :D.

Sedan ÄR det också oerhört bekvämt att slippa passa en massa fodringar under dagen... och att veta att om det är skitväder så har de i alla fall att äta.

Trodde först det var jag som skrivit det men sen såg jag att det var det inte :D Har haft fri tillgång så länge att jag glömt det du skrev ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

*knapplån (delvis)*

Nu har jag läst hela den här tråden på en gång *pust* Kunde inte sluta :D Jag vill också ha lösdrift!

Min pålla är dräktig nu, så hon får i stort sett fri tillgång på hö både inne o ute, nu behöver hon det ju. Innan har jag aldrig provat att ha henne på fri tillgång. Står i kollektivstall så det är lite knepigt.

Ska prova, om det blir möjligt. Önskar mig en fin liten gård med mycket bra mark till hagar :D

jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram. menar du att alla skall eller bör ha fri tillgång på ensilage tex?

Att oftast (inte alltid) det som saknas är motion om hästarna blir fet av fritt med hö/hösilage.

Sen menade du i tidigare inlägg att det inte heller va bra med fri tillgång. Då de vilda fick gå och småknapra efter maten då det ofta va magert i "vilda" livet.
Men jag tycker då hellre att det är sämre att de får mindre och en massa magsyra samlas magen. Fri tillgång har ingen annan eftekt (som jag känner till) än att de blir feta. Och då oftast pga för lite motion!

Lägger till att jag inte alls tycker alla ska köra på detta. Men i väldigt många fall så är det för lite grovfoder.

Så vad jag säger är mer grovfoder (gärna utspritt på dygnet om man har möjlighet). Sen behöver det inte vara fri tillgång.

Åsikter från min sida!

*Delvis kl*

Mina går på lösdrift. Dom får så gott som fri tillgång på hö, dom har alltid havrehalm att tugga på med i vindskyddet.

Jag ger dom två gånger om dagen, eftersom jag inte har en hel rundbal stående i hagen, men dom får så passmycket att dom precis orkar äta upp det.

Dom får även kraftfoder en gång om dagen. Får dom mycket kraftfoder delas det upp på två gånger. Då står dom uppbundna ett tag.

Mina har hull, men är inte jättefeta och dom gör inte mer än nödvändigt. Dom är båda två 4 år nu i maj, en är dräktig och fölar i maj.

Enda nackdelen jag kan komma på med lösdrift är att mina sätter en björnpäls.. ;)

Det jag fått reda på vid en foderföreläsning är att hästar inte blir mätta på det sätt vi människor blir mätta. Utan det är TUGGBEHOVET som styr hästens ätande.

När hästen väl börjar äta så sätts tuggbehovet igång och det är viktigt att hästen får så pass mycket grovfoder att äta då så att tuggbehovet blir uppfyllt. Så det rådet vi fick var att hellre ha ett MINDRE antal utfodringar och vid varje fodringstillfälle ge rejäl grovfodergiva, än att ha fler utfodringstillfällen och dutta med små grovfodergivor.

För om hästen får för liten grovfodergiva och alltså inte får tuggbehovet tillgodosett fortsätter ju ändå att ha ett tuggbehov och kan börja med stressbeteenden t ex krubbita eller väva.

Så den agronomen som höll i föreläsningen, framhöll att det var bättre att ge färre t ex 3-4 rejäla grovfodergivor och hästarna får "tugga klart", än att man försöker dutta in 1 kg här och 1 kg där för att få till fler fodringstillfällen.

Man kan alltså fodra 2 ggr/dag, men då ge så mycket grovfoder att det räcker hela tiden mellan fodringarna. Är ju i princip som att ha "fri tillgång".

Överskott av energi bildas till fett på alla hästar. Så har man en häst/ponny som inte behöver så mycket energi så kan man komplettera med halm eller försöka hitta ett grovfoder med lägre energi/proteinvärden. Det viktigaste är ju att kvoten mellan energi och proteinet är rätt, om det är lågt energivärde så blir det ju lågt proteinvärde och man kan fodra på med mera grovfoder.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 217
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama