Sv: Är detta djurplågeri?
Kan du ju slänga ut en bild på hur mitt hönät ser ut, tycker själv det är toppenbra
, fodrar som sagt i hönätet eftersom jag har en häst som äter relativt fort.
Förövrigt tycker jag som så här att man får utfodra efter varje individ. Det är svårt att sätta vad som är rätt eller fel eftersom alla individer är olika och har olika behov. En del hästar fungerar säkert på fri tillgång, medan det för andra invidider kan vara direkt skadligt.
Jag tycker det är jättebra om hästen har sysselsättning och möjlighet att något att göra, t.ex. anser jag att hästar ska gå med andra hästar om det rent praktiskt fungerar, jag anser också att de bör ha stora arealer att röra sig på, gärna lite kuperad hage, där de ska ha lite gräs, buskar, träd osv. för att kunna leva ett sunt hästliv.
Tyvärr har man kanske inte praktiska möjligheter och alla hästar fungerar kanske inte att ha så. Likaså är det ifrågan om fri tillgång till hö, jag anser att det är Nödvändigt att fodra med minst 1 kg hö per 100 kg häst, men gärna mer. Fri tillgång är ju jättebra om det passar för hästen.
T.ex. tror jag att lösdriftshästar som har stora arealer, och just gärna kuperad terräng där de (förhoppningsvis) rör sig mer en de som går i platt avig fyrkanting 6 timmar om dagen och som kanske behöver mer energi pga. kyligare väder osv. mår bra utav mer hö eller hösilage. En del hästar lär också förbränna mer en andra och kan säkert på så vis stå på mer grovfoder.
Som jag ser det är det varje hästägares skydlighet att försöka ordna det så bra som möjligt för sin häst. Mitt halvblodssto som väger ca 600-650 kg får 10-12 kg hö om dagen och mellan 0.2-2 kg kraftfoder i princip beroende på hur mycket och om hon rids eller ej. Just nu går hon på ca 10-11 kg hö + totalt 0.5 kg kraftfoder om dagen, hon verkar fungera bra på det, rids nu ca 5 dagar i veckan men förnärvarande inte så krävande utan relativt lätt arbete. Samtidigt så ger jag fri tillgång på halm inne/ute men hon petar i sig Max ett kg om dagen. Jag har tyvärr en ganska platt hage, där det inte finns något att göra och hon går just nu själv för trots att jag har världens bussigaste häst så är alla "nötter" så envisa och nästan alla privatryttare på anläggningen vill ha sin häst i egen hage. Så då får det väll vara så då, hon lider ju inte, har annan häst på annan sidan staketet som hon brukar stå och prata med men synd är det ju. Hade hon stått med någon annan hade hon förmodligen rört sig mer vilket hade varit bra och hon hade fått mer social kontakt med en annan häst.
Jag tycker inte att det är Optimalt att ha det som det är nu. Men det fungerar, min häst mår bra, är lagom i hull och har alltid lite halm att pilla med. Tyvärr fungerar ju inte alla hästar på halm heller, det finns ju en del invider som äter väldigt mycket halm och tycker det är smakligt, jag har sett flera fall där ägarna tycker hästen är tjock men i själva verket är det så att hästen är "rund" och ser bukig ut men att den i själva verket är tunn och det råder proteinbrist. Och själv så räknar jag ut foderstaten och lägger till ev. ändringar och kontrollerar mellan varven om jag ändrat något. Jag går efter papprena men fodrar ändå med ögat, och håller koll på hur hon ser ut, ibland kanske det blir någon mer tuss om dagen.
Ibland tycker jag att hästfolk verkar vara så fixerade vid att "så här är det" , punkt slut... Tänk vad bra det vore om folk skulle lära sig att läsa sin häst i stället, se efter hur den mår och försöka anpassa saker och ting efter vad man har tillgång och möjlighet till (så hästen mår så bra som möjligt alltså, om inte det redan framgick) .
T.ex. så kanske min häst hade kunnat få hästkompis och något bättre hage på annat ställe men där hade jag å andra sidan inte haft de ridmöjligheter jag hade haft idag och hade kanske i stället inte kunnat rida henne och hålla i gång henne på det sättet jag kan göra idag. Själv tror jag min häst mår bättre utav att gå kontinuerligt 5 dagar i veckan, omväxlande inne och ute och jag försöker anpassa sysselsättning och utfodring osv. så gott det går, ta hänsyn till hennes behov och hon får fortsatt motionering.
Min häst skulle förmodligen inte fungera på fri tillgåg, inte till det höet jag ger idag i alla fall som är bra näringsmässigt, ganska optimalt för hur min häst utfodras i dagsläget. På fri tillgång skulle hon se ut som en ballong förmodligen. Hon är ju importerad och har inte haft det så lätt med fodret under de tidigare förhållanden hon levt i vilket gör att hon skulle äta i stort sett konstant med fri tillgång. Hon har gått på fri tillgång tidigare, till en början när hon var smal var det jättebra och hon verkade återhämta sig bra snabbt med fri tillgång, men sista tiden det året vart hon snarare nästan överviktig i stället pga. åt nästan konstant..
En överviktig häst, är inte heller en sund häst som kommer vara hållbar i längden och på alla hästar fungerar det inte heller med daglig motionering. Som sagt får man anpassa efter varje individs särskilda behov
.
Ber om ursäkt om det blev något flummigt, skyller på att jag är trött