Är detta djurplågeri?

Sv: Är detta djurplågeri?

Överskott av energi bildas till fett på alla hästar. Så har man en häst/ponny som inte behöver så mycket energi så kan man komplettera med halm eller försöka hitta ett grovfoder med lägre energi/proteinvärden. Det viktigaste är ju att kvoten mellan energi och proteinet är rätt, om det är lågt energivärde så blir det ju lågt proteinvärde och man kan fodra på med mera grovfoder.

/Lizzie

Jag är inte med på hur du tänker med kvoten. Jag håller med dig om att om hästen inte behöver så mkt energi kan man behöva komplettera med ex halm. Men kvoten säger inte ngt om hur mkt energi eller protein fodret innehåller. Du kan ha ett foder med höga protein och energivärden och du kan ha ett där båda är låga. I båda fallen får du en låg kvot.
Om du har en häst med lågt energibehov blir kvoten högre eftersom det är en kvot mellan proteinbehov och energibehov.

Jag är inte med på hur du tänker med kvoten. Jag håller med dig om att om hästen inte behöver så mkt energi kan man behöva komplettera med ex halm. Men kvoten säger inte ngt om hur mkt energi eller protein fodret innehåller. Du kan ha ett foder med höga protein och energivärden och du kan ha ett där båda är låga. I båda fallen får du en låg kvot.
Om du har en häst med lågt energibehov blir kvoten högre eftersom det är en kvot mellan proteinbehov och energibehov.

Det jag menar är att kvoten mellan energi och smältbart råprotein ska vara i balans, t ex ska vara 6 (om man nu har en häst som det funkar för, kan lika gärna vara 5 eller 7).

Om man då har en ponny som inte behöver ha så mycket energi, så är ju det ultimata att hitta ett grovfoder med hyfsat lågt energivärde men med en kvot på t ex 5. Alltså att det är 5 ggr så mycket mer protein än energi i fodret.

Då kan man ge tillräckligt mängd av grovfodret utan att det blir för mycket energi och ändå får ponnyn rätt mängd med protein.

Om man har en häst som behöver mycket energi så är ju det ultimata att hitta ett grovfoder med lite högre energiinnerhåll och med en kvot på minst 6 eller kanske 7 beroende på hästen, min t ex behöver en kvot på 7 för att behålla sin överlinje.

Beror ju alldeles på om det är en hobbyhäst eller en häst i hård träning.

/Lizzie

Om vi utgår från hästen och om den behöver (exempel bara) 50 mj och 320 smrp om dygnet så beror det på hur mycket den äter. I det här exemplet får vi fram att en kvot på 6,4 behövs. Då tar vi som exempel två foder med kvoten 6,4.

ex1. 8 mj/51.2 smrp vilket innebär 6,25 kg foder

ex2. 6,5mj/41,6smpr vilket innebär 7,7 kg foder

Hur mycket äter de och hur länge räcker det att tugga på? Det är flera faktorer som spelar in, grovlek hur hårt pressat, typ av gräs osv.
Jag producerar eget grovfoder och kan styra allt detta. Ger också fri tillgång och jag vet att de äter c:a 7-9kg/dygnet beroende på vädret. Om jag räknar på ovanstående förutsättningar ska jag ha ett foder på 6,25mj/40 smrp. Jag reglerar alltså ungefärlig rätt näringsinnehåll med hjälp att foder med rätt mj och smrp.
Om du portionerar ut reglerar du med mängden grovfoder.

Vet inte om det blev klarare men det var ett försök i alla fall ;)

Det jag menar är att kvoten mellan energi och smältbart råprotein ska vara i balans, t ex ska vara 6 (om man nu har en häst som det funkar för, kan lika gärna vara 5 eller 7).

Om man då har en ponny som inte behöver ha så mycket energi, så är ju det ultimata att hitta ett grovfoder med hyfsat lågt energivärde men med en kvot på t ex 5. Alltså att det är 5 ggr så mycket mer protein än energi i fodret.

Då kan man ge tillräckligt mängd av grovfodret utan att det blir för mycket energi och ändå får ponnyn rätt mängd med protein.

Om man har en häst som behöver mycket energi så är ju det ultimata att hitta ett grovfoder med lite högre energiinnerhåll och med en kvot på minst 6 eller kanske 7 beroende på hästen, min t ex behöver en kvot på 7 för att behålla sin överlinje.

Beror ju alldeles på om det är en hobbyhäst eller en häst i hård träning.

/Lizzie

Jag får inte ihop ditt resonemang. Min uppfattning är att proteinbehovet ofta är detsamma om man har två lika stora hästar. Den som sedan är lättfödd ex en ponny behöver sedan mindre mängd energi. Då blir kvoten hög. Om du har en svårfödd häst så kräver den mer energi och du kan välja ett grovfoder med lägre kvot. Det gör då inte så mkt om den måste äta mkt grovfoder för att få i sig proteinmängden och då dessutom får energi på köpet.
Den som är svårast att utfodra tycker jag är den lättfödda eftersom man måste se till att strå mängden ändå blir tillräcklig. Det är i alla fall mina erfarenheter. Vi har hästar av båda varianterna.

Jag ger min lättfödda ponny grovfoder med medelvärden (hittar ej bättre) och kompletterar med lusern just för att ge henne mer protein och då öka kvoten. Hon har aldrig varit så smal som nu.
Jag räknar alltså energibehovet för sig och proteinbehovet för sig.
Men man kan naturligtvis göra som man vill. jag har hittat ett sätt som passar mig och min lättfödda häst som tidigare har varit svår att hålla smal.

Jag får inte ihop ditt resonemang. Min uppfattning är att proteinbehovet ofta är detsamma om man har två lika stora hästar. Den som sedan är lättfödd ex en ponny behöver sedan mindre mängd energi. Då blir kvoten hög. Om du har en svårfödd häst så kräver den mer energi och du kan välja ett grovfoder med lägre kvot. Det gör då inte så mkt om den måste äta mkt grovfoder för att få i sig proteinmängden och då dessutom får energi på köpet.
Den som är svårast att utfodra tycker jag är den lättfödda eftersom man måste se till att strå mängden ändå blir tillräcklig. Det är i alla fall mina erfarenheter. Vi har hästar av båda varianterna.

Jag ger min lättfödda ponny grovfoder med medelvärden (hittar ej bättre) och kompletterar med lusern just för att ge henne mer protein och då öka kvoten. Hon har aldrig varit så smal som nu.
Jag räknar alltså energibehovet för sig och proteinbehovet för sig.
Men man kan naturligtvis göra som man vill. jag har hittat ett sätt som passar mig och min lättfödda häst som tidigare har varit svår att hålla smal.

Men jag förstår vad du menar :D Håller fullständigt med att 2 hästar av samma typ kan ha olika energibehov, men samma proteinbehov.

Jag skulle i alla fall inte ge mitt halvblod ett grovfoder med låg kvot mellan energi/protein. Är kvoten för låg så måste jag komplettera med proteinfoder. Annars så blir ju glappet större och större ju mer grovfoder hon käkar. Hon skulle kunna käka ett grovfoder med låga värden OM kvoten är minst 6-7. Hon kräver rätt mycket energi, men klarar av att käka rätt mycket hö om det skulle behövas.

Men skulle jag ha en häst som t ex inte klarar av att peta i sig mer än 6-7 kg hö per dag, då skulle jag satsa på hö med lite mer energivärde (och kvot på minst 6) och sedan komplettera med som ev skulle behövas.

Håller med om att det är svårast att få till med bra mängd grovfoder på lättfödda hästar.

/Lizzie

Om vi utgår från hästen och om den behöver (exempel bara) 50 mj och 320 smrp om dygnet så beror det på hur mycket den äter. I det här exemplet får vi fram att en kvot på 6,4 behövs. Då tar vi som exempel två foder med kvoten 6,4.

ex1. 8 mj/51.2 smrp vilket innebär 6,25 kg foder

ex2. 6,5mj/41,6smpr vilket innebär 7,7 kg foder

Hur mycket äter de och hur länge räcker det att tugga på? Det är flera faktorer som spelar in, grovlek hur hårt pressat, typ av gräs osv.
Jag producerar eget grovfoder och kan styra allt detta. Ger också fri tillgång och jag vet att de äter c:a 7-9kg/dygnet beroende på vädret. Om jag räknar på ovanstående förutsättningar ska jag ha ett foder på 6,25mj/40 smrp. Jag reglerar alltså ungefärlig rätt näringsinnehåll med hjälp att foder med rätt mj och smrp.
Om du portionerar ut reglerar du med mängden grovfoder.

Vet inte om det blev klarare men det var ett försök i alla fall ;)

Jodå - jag fattar! :D

/Lizzie

Jo, det är såklart ett tråkigt faktum men jag tror aldrig det kommer med i "lagboken" s a s. Mina får mat 3 ggr/dag och har fritt på silage

*kl*

Det talas om fri tillgång som om det bara innebär en sak och samma, grovfoder oavsett. Ska man ge fri tillgång måste man anpassa grovfodret efter behovet. Våra får lite grövre, hårt pressat hösilage med hög ts halt med en kvot på c:a 5. Med den mängd de sätter i sig 7-10 kg/dygnet beroende på väder får de den mängd energi och protein de behöver med tanke på mängden arbete de utför på vinterhalvåret. Det är också beroende på hur hagarna ser ut, de går på c:a 5 ha vintertid och i år har det varit bete hela tiden och är fortfarande, så åtgången har bara varit c:a 4 kg/dygnet.
Några av pållarna äter lite mer och blir lite mer runda om buken men inte fetare. Det kan betyda att de behöver mer grovfoder för att tillgodogöra sig näringsämnena.Det är en hel vetenskap att ha lösdrift och fri tillgång men gör man rätt fungerar det alldeles utmärkt. Det går inte att bara slänga ut pållarna och en höbal och kalla det för lösdrift.

Sedan attityden från de som inte kan erbjuda mer anpassning till mer naturlig hästhållning "då kan man släppa dem fria eller att hur vi än gör blir det inte naturligt" köper jag inte. Nä vi kan inte erbjuda helt naturlig hästhållning men vi kan sträva efter att förstå hästens grundläggande behov och anpassa så mycket vi kan för att få en stark och frisk häst.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift (och fri tillgång på 4:de året)

Jag håller med! Har en Welsh Cob på halvvila p.g.a. skada. Hon, liksom shettisen och åringen (paintkorsning) har fritt med silage som jag tar in själv. Det är grovt, mycket grovt och tar tid att äta. Ingen av hästarna står och käkar konstant utan rör sig över hela hagen och knaprar i sig annat som dom finner mellan tuvor och bland buskarna. Ingen är överviktig trots att Welsh Coben alltså inte jobbar. Jag tror att är hagen tillräckligt stor och ger utrymme för att leta annat så blir det inte att hästarna står vid silaget hela tiden...baserat på mina erfarenheter här.

Liknande trådar

Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 217
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama