Är det vanligt ?

Sv: Är det vanligt ?

Den kontrollerande mannen skulle knappast släppa kvinnan på egen hand till ett möte.
Kanske är det det som de kontrollerar?

Fast det är ju en väldigt konstig "kontroll" - för hur vet de varför en kvinna inte kommer på ett eget möte? Det kan ju bero på att kvinnan inte vill det.

Nu får ni förlåta mig men om man är så enormt emot att gå på ett samtal ensam så högs en varningsflagg i min skalle. Förr var det otroligt vanligt att kvinorna gick ensamma och mannen var bara med på UL och de kvinnor som jag har kommit i kontakt med som inte kan gå ensamma ens på ett samtal eller provtagning är för det mesta dom som är kontrollerade av sina män. Typ litar du inte på mig? Varför får inte jag vara med? Vad har du att dölja? Vad kommer du att tala om som inte jag får veta? Hur kan jag vara säker på att du verkligen berättar exakt allt för mig om jag inte är med.

Nej, men fy fan! Nu blir jag uppriktigt förbannad! Ska det nu insinueras att man är kontrollerad för att jag är emot att rutinmässigt införa enskilda samtal som standard??? :mad:

Så; då är alltså vi kvinnor som skriver här och har åsikter egentligen styrda av våra män? För kvinnor kan inte tycka så som jag/vi gör utan att det beror på att vi har kontrollerande män??

Du kan inte på egen hand avgöra om du håller på att få havandeskapsförgiftning.
Många kvinnor har missat det genom tiderna.
Eller tar du blodtrycket själv hemma?
Och på ultraljudet så ser man även en ev. föreliggande moderkaka eller ett utomkvedeshavandeskap, två för kvinnan livshotande tillstånd.

Men hur mycket/många pratar egentligen om sina mvc-besök med alla möjliga andra .....

Väldigt många.
I mitt tycke alldeles för många.
Under en period när många på förra arbetsplats var gravida så kände jag ofta att det stod mig upp i halsen faktiskt.
När jag sedan också blev gravid så blev det nästan outhärdligt.

Jag hade väldigt svårt att uppbåda samma entusiasm över senaste magmåttet med mitt 3dje barn som de med sina första.

Privat då eller?
I vårt landsting så tar inte de landstingsanställda gynekologerna emot patienter för sådan saker som barnmorkorna kan utföra.
De prioriterar att ta hand om de mera komplicerade patienterna.

Jag går privat.
Skulle inte vilja gå till en barnmorska då jag är mycket nöjd med min gynekolog som är expert på just gynekologi...:)

Någonstans måste de ju ändå få ta vägen om de känner en oro?
Javisst.
Det är bara för mannen att ringa till BM och fråga.
Precis som du skriver i citatet nedan.

Det gjorde min sambo när jag fick hotande förtidsbörd och låg på sjukhus.
Han blev mycket väl omhändertagen.

Jag tycker dock att de som behöver detta enskilda samtal med en BM (eller psykolog eller vad det vara må) faktiskt kan initiera detta själva.

Men vissa kvinnor är så kontrollerade att de inte kan det.
Hur många män tror du är så kontrollerad av sin kvinna att han inte kan det?

Vi har ett samhällsproblem med att män slår sina kvinnor och barn så att de ibland t.o.m. dör.
Men inte riktigt samma problem med att kvinnorna slår ihjäl sina män - även om det förekommer.

Varför kan inte vi alla vara solidariska med dessa våra olyckliga systrar och snällt knalla iväg på ett enskilt samtal om det nu hjälper utsatta kvinnor ur ett samhällsperspektiv.

Och jag går till BM då det är extremt lättillgängligt då det finns i Byn där jag bor.
Annars så måste jag trassla med "Stora Sjukhuset" i Staden och det tar en hel dag i anspråk i stället för kanske en halvtimme.
Sätta in spiral eller ta cellprov är de fullt kapabla att göra på MVC.

Fast det är ju en väldigt konstig "kontroll" - för hur vet de varför en kvinna inte kommer på ett eget möte? Det kan ju bero på att kvinnan inte vill det.

Det kan de ju inte veta.
Inte heller varför kvinnan inte vill det.

Hon kanske i inte vill det för att hennes kille blir arg då.

Jösses vad lätt det är att missförstå om man vill :grin:

Precis som I_U skriver så är det DIN kropp och ingen annans. Så det är ju inte så konstigt att det finns enskilda samtal där BM kan rikta all fokus på DIG utan att bli störd av någon annan som kanske ställer en massa frågor som gör att dina frågor kommer i skymundan och glömms bort. När sen alla andra besök gör tillsammans så finns det gott om tid för mannen att ställa alla frågor han vill.

Ja visst är det min kropp. Eftersom det inte råder någon förvirring angående det anser jag inte att jag behöver stänga honom ute från någon del av graviditeten.
Jag behöver inte allt fokus riktat på mig, vi är som sagt två. Ja, barnet växte i min kropp, men där tog min exklusivitet slut. Vi är två. Punkt.
Varför vill man stänga sin partner ute från en endaste liten del av denna fantastiska resa? Om man inte är misshandlad och kontrollerad, är inte detta någonting man då vill dela med sin partner så mycket som möjligt? Varför detta behov av att var "speciell" ?
I mina ögon har man lika stor del i tillverkningen av barnet. Jag hade inte klarat det utan honom.

Så; då är alltså vi kvinnor som skriver här och har åsikter egentligen styrda av våra män?

Nej jag tror att det är tvärt om faktiskt.
Att ni är så självständiga att ni inte på något vis kan sätta er in i situationen hur det är ett leva med en kontrollerande man.

Det övergår er begreppsvärld att det skall behövas enskilda samtal.
Vilket både är vackert - därför att ni ju tror att världen och män är goda.
Men samtidigt farligt - då ni inte inser den otäcka verklighet som vissa kvinnor lever i.

Tror du verkligen på att alla kan det?
I sådana fall så är det mycket naivt - vilket jag inte trodde om dig.

Nej, det är klart att det finns extrema undantag. Jag tycker dock inte det är MVC:s generella roll att dona och ordna med det. Mödravården är ju som sagt helt frivillig.

Misshandlade kvinnor (och män) är ett samhällsproblem. Men jag är defintivt inte övertygad om att den rätta vägen att gå för att minska denna grupp består i att just MVC bokar separata möten med blivande mammor. För det första är inte alla misshandlade kvinnor blivande föräldrar, för det andra så är hela MVC-grejen helt frivillig. Som någon sagt: om man kan ringa för att beställa tid för inskrivning borde man väl kunna ringa för ett enskilt samtal? Om man är så kuvad/misshandlad att man inte törs yppa något i andra sammanhang - varför skulle man plötsligt våga yppa något vid ett enstaka MVC-besök?

Det är väl utmärkt om MVC tar upp saken: att man KAN få stöd och hjälp om man t ex har problem i relationen. Men vägen därifrån till att införa någon slags obligatorium tycker jag är lång. Det ÄR faktiskt så att merparten av män och kvinnor INTE misshandlar varandra.

De frågar inte så.
De frågar mera allmänt om hur förhålandet till pappan är.
Och den frågan antar jag att du fick.
Eller att ni fick.

Ja, så klart. Likväl som de talade om alkoholbruk, tobaksbruk, förhållandet till egna föräldrar mm mm.
De frågade också om både mina och pappans känslor inför graviditeten och inför att bli föräldrar.

Jag tycker dock inte det är MVC:s generella roll att dona och ordna med det.

Har du läst länken till Brotts Offer Jouren som jag lade in?
Där det står varför man från samhällets sida har valt att försöka fånga dessa problem just på MVC.

Läs den för där så står varför man har gjort just detta valet.
Det är möjligt att det finns bättre ställen att fånga detta på.
Men jag kan då inte komma på något.

Kan du?

Varför kan inte vi alla vara solidariska med dessa våra olyckliga systrar och snällt knalla iväg på ett enskilt samtal om det nu hjälper utsatta kvinnor ur ett samhällsperspektiv.

Därför att jag
a) tycker att det är ett slags allmängiltigt misstänkliggörande mot män generellt.
b) inte tror att just ett enskilt obligatoriskt samtal på MVC hjälper till att minska antalet misshandlade kvinnor.

Om vi ska vara så solidariska så kan vi ju lika gärna säga att alla kvinnor ska ringa kvinnojourerna med jämna mellanrum för att minska risken att kvinnor som gör det för att de BEHÖVER det blir misstänkta av sina män?

Solidaritet i all ära, men som någon sa: det är väl ganska befängt att tid ska upptas av alla oss som INTE har några relationsproblem - det TAR ju tid från dem som bättre behöver den!

Det kan de ju inte veta.
Inte heller varför kvinnan inte vill det.

Hon kanske i inte vill det för att hennes kille blir arg då.

Ja. Visst. Och hur hjälper då det enskilda mötet? Om kvinnan inte kommer för att mannen blir arg om hon går själv - vad ska MVC göra då då? Anmäla att misshandel förmodligen förekommer i alla de lägen när en kvinna inte väljer att komma till ett enskilt möte?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka