Är det vanligt ?

Sv: Är det vanligt ?

Men det bör väl rimligtvis gå att ta upp sådant även när partnern är med (ökade flytningar pratade iaf min bm om på första träffen för föräldrautbildningen dvs. inför 8 par). Märker bm att det blir en obekväm stämning av frågorna kan hon ju fråga om man ska ta det enskilt istället.

Min partner har f ö märkt av hur graviditeten påverkar flytningarna helt på egen hand. ;) Inte något som direkt gått att hålla hemligt eftersom vi hela tiden har haft ett aktivt sexliv.

Ja nu tog jag bara ett exempel ur luften.

För egentligen vet ingen vad det där besöket var tänkt till... Tänk om det verkligen var något helt "oskyldigt". Bara för att jag inte har problem med att prata ditten och datten med min partner så har jag fantasi nog att tänka mig att inte alla har det. Jag har umgåtts rätt så frekvent med folk som inte tillhör min bekantskapskrets sista tiden och inser att alla inte är som vi...

Du bör gå dit för din egen skull också.
Vissa graviditetskomplikationer, typ havandeskapsförgiftning och föreliggande moderkaka, kan vara direkt livshotande för den blivande modern.

Någon sådan risk finns inte för den blivande faderns liv.

Och dessa saker är även negativa för barnet så eftersom jag går dit för barnets skull blir det även delvis för min skull. Min hälsa påverkar barnet och därför går jag dit, med min partner. Även om hans hälsa inte påverkar barnet (nu) så är han i allra högsta grad inblandad i barnets och min hälsa.

Jag ser inget som helst fel i att ha en partner som är involverad, som vill följa med och som vill veta vad som händer. Varför de händer osv.

Vi är oerhört nöjda med vår bm, vi trivs jättebra med henne och det sätt hon tar hand om oss.

Jag hoppas att andra är nöjda med hur de blir omhändertagna av sin bm, även om deras bm inte gör som vår. Don efter person.

Ja nu tog jag bara ett exempel ur luften.

För egentligen vet ingen vad det där besöket var tänkt till... Tänk om det verkligen var något helt "oskyldigt". Bara för att jag inte har problem med att prata ditten och datten med min partner så har jag fantasi nog att tänka mig att inte alla har det. Jag har umgåtts rätt så frekvent med folk som inte tillhör min bekantskapskrets sista tiden och inser att alla inte är som vi...

Ja, men om det enskilda samtalet endast handlar om att diskutera "pinsamma saker" ser jag verkligen inte problemet med att man bokar in det själv om man har behov av det. Eller att man helt enkelt ber sin partner stanna hemma en gång för man har något man tycker är lite pinsamt att diskutera med barnmorskan.

Alla klarar inte av det.
Utan de känner att de inte kan göra så.

Allvarligt talat, handlar det enbart om pinsamheter får man väl som vuxen ta sig i kragen och be om ett enskilt samtal om man behöver det. Lite ansvar får man ta själv. Samhället kan inte sköta allt åt en. Vågar man lyfta på telefonen och boka in sig för inskrivning borde det inte vara så svårt att boka in sig för "rådgivning".

Det bör ju rimligtvis vara väldigt problematiskt att vara så vansinnigt blyg även när man inte är gravid. Vad gör man om man får "pinsamma kvinnobesvär" när man inte är gravid? För sin egen skull får man nog försöka övervinna den där blygheten.

Jag hoppas att du går dit för att din hälsa även påverkar dig.

Jag tar alltid hand om mig, för min egen skull. Sedan är det betydligt lättare för mig att hålla koll på min egen hälsa än på barnets. Jag är inte insatt i hur mycket magen ska växa, jag kan inte kolla på barnet med ultraljud själv och jag kan inte lyssna på hjärtljuden och avgöra om det låter bra eller inte.

Jag tror inte att ni riktigt har förtått vad Mödra Vård handlar om.

Den är till för att kontrollera att inga medicinska komplikationer tillstöter under graviditeten.
Typ havandeskapsförgiftning, föreliggande moderkaka, utomkvedeshavandeskap o.s.v.
Tillväxtkurvan visar om den blir fel, att något är fel.
Så att man kan fånga riksgraviditeterna.
Detta är något som handlar om kvinnan då det är hon som är gravid.

Den andra biten som handlar om förlädraskapet skall tas om hand i föräldrautbildningen.
Har ni inte gått på en sådan?
Där så handlar det om förlossningen och båda föräldrarnas roller under den.
Samt den mentala biten i att bli föräldrar som båda de blivande föräldrarna har.

Det är 2 olika saker det där.

Jag tycker inte att jag missförstått någonting alls.
Möten med barnmorskan innebär en möjlighet att ställa frågor och göra sig trygg i det kommande föräldrarskapet.
Barnmorskans uppgift (enligt studielitteratur i psykosocial obstetrik) är också att fånga upp psykologisk ohälsa hos modern, detta borde rimligen vara lika viktigt att fånga upp hos fadern, men mödravården har väl inte riktigt vaknat upp i vårt årtusende.
Men att enbart ge fadern tre (vilket det är här) föräldrarkurstillfällen verkar lite väl snålt. och korkat.
Allt som rör barnet och dess välmående är väl lika mycket båda föräldrarnas business, eller hur menar du?

Senast ändrad av en moderator:

Nu får ni förlåta mig men om man är så enormt emot att gå på ett samtal ensam så högs en varningsflagg i min skalle. Förr var det otroligt vanligt att kvinorna gick ensamma och mannen var bara med på UL och de kvinnor som jag har kommit i kontakt med som inte kan gå ensamma ens på ett samtal eller provtagning är för det mesta dom som är kontrollerade av sina män. Typ litar du inte på mig? Varför får inte jag vara med? Vad har du att dölja? Vad kommer du att tala om som inte jag får veta? Hur kan jag vara säker på att du verkligen berättar exakt allt för mig om jag inte är med.

:D
Jag skulle inte gå på ett enskilt samtal. Just för att jag redan tycker att männen nochaleras och excluderas.
Min sambo som kontrollerande hustrumisshandlare... :rofl:

Du kan inte tänka dig att det faktiskt är så att en del anser att man är två om barnalstrandet och inte ser någon orsak att gå på möten med barnmorskan utan den blivande fadern?

Jo också.
Det är BarnMorske mottagningarna som sköter om preventivmedelsdelen - på det kvinnliga könsorganet.
Och cellprovstagning - på det kvinnliga könsorganet.

Bl.a.

Jasså. Jag går till en gynekolog med sådant.

:D
Jag skulle inte gå på ett enskilt samtal. Just för att jag redan tycker att männen nochaleras och excluderas.
Min sambo som kontrollerande hustrumisshandlare... :rofl:

Du kan inte tänka dig att det faktiskt är så att en del anser att man är två om barnalstrandet och inte ser någon orsak att gå på möten med barnmorskan utan den blivande fadern?

Jösses vad lätt det är att missförstå om man vill :grin:

Precis som I_U skriver så är det DIN kropp och ingen annans. Så det är ju inte så konstigt att det finns enskilda samtal där BM kan rikta all fokus på DIG utan att bli störd av någon annan som kanske ställer en massa frågor som gör att dina frågor kommer i skymundan och glömms bort. När sen alla andra besök gör tillsammans så finns det gott om tid för mannen att ställa alla frågor han vill.

Alla barn är varken planerade,önskade eller kanske bara önskade av en part osv.

Hur ofta hör man inte en kvinna säga "jag är så glad att jag plussade men min kille fick kalla fötter även fast vi planerade barnet tillsammans" osv.

Jo, så är det nog ibland. Men samtidigt: i de fallen så har ju uppenbarligen parterna inga problem att kommunicera dessa tankar med varandra!

Om man inte vill tala om "pinsamma saker" eller oro inför sin respektive så är det ju rätt sorgligt att det är så. Jag tycker dock inte det ska tas för givet att alla känner så. De som känner att de vill/behöver ha en egen tid/eget samtal kan ju faktiskt initera det själva!

Så länge man inte är ständigt övervakad av en svartsjuk partner (= man är inte inlåst) så kan man ju faktiskt ringa eller åka till mvc själv utan att partnern ens behöver veta om det. Oavsett om man är kvinna eller man.

Hur har ni haft det på er BVC? Efter ett par veckor fick jag som mamma gå på ett möte som inte pappan fick gå på. Detta var tydligen rutin att alla får gå på det mötet om man följer deras program. Det gick ut på att se hur mamman mår efter förlossnignen och tiden efter. Jag fick fylla i någon enkät hur jag mår och meningen var att försöka hitta förlossningsdepression.
Jag fick fylla i en pappersenkät. Vi var dock där båda två den dagen eftersom vi gått dit med vårt barn tillsammans.

Och de spåren bör du för din egen skull tala om med en BM på ett enskilt samtal.

Tro mig - snälla.

Men du, nu är du väl väldigt enkelspårig? :crazy:

Alla är olika. Alla. Jag har inte haft några som helst problem med att diskutera mina graviditetsbesvär med min sambo (och vi är nog inte några extrema rariteter vi som känner så). Jag har heller inte haft några problem med "spåren" efter graviditeten. Därför behöver inte alla för sin egen skull prata om sådant med en BM!

Jag har full förståelse för att vissa behöver det. Men; som flera sagt: vissa fäder behöver också få diskutera sina rädslor, farhågor osv med någon utomstående (för att just inte lasta den gravida kvinnan med det och för att vara ett bra stöd för den gravida kvinnan och senare en bra, delaktig fader till det nya barnet).

Jag tycker dock att de som behöver detta enskilda samtal med en BM (eller psykolog eller vad det vara må) faktiskt kan initiera detta själva. Det kan dock vara på sin plats att MVC "öppnar" för sådant. T ex genom att tala om och/eller skriva i sin in information hur man får till stånd ett sånt möte. Både som man och kvinna! Jag tycker det är fullt möjligt och önskvärt att både erbjuda man och kvinna det (för att just graviditeten och kvinnans tillvaro ska vara så bra som möjligt och för att det blivande barnets föräldrar ska vara så redo som möjligt). Det är möjligt att inte BM ska ta just "manskontakten", men då kan ju faktiskt männen hänvisas till någon annan lämplig instans ditt oroliga blivande fäder kan vända sig. Någonstans måste de ju ändå få ta vägen om de känner en oro?

Därför att då så är det de normala rutinderna att alla blivande mammor går på ett enskilt samtal.
Om vissa hoppar över det så finns en risk att även de som skulle behöva samtalet hoppar över det.
För att verka lika tuff och duktig som boccia, eller för att visa att förhållandet minsann är lika bra som boccias eller för att mannen inte vill ge kvinnan den friheten.
Boccia behövde minsann inte det, så det gör inte du heller.
Litar du inte på mig va?

Men hur mycket/många pratar egentligen om sina mvc-besök med alla möjliga andra som råkar bli föräldrar samtidigt? Jag har då inte diskuterat med vänner/bekanta eller dem i föräldragruppen hur vi gjort med mötena - när/om jag gick själv (för det gjorde jag som sagt några gånger) eller om sambon var med.

Jag upplever inte att andra heller pratar så detaljerat om sådant. Det är ungefär lika intressant som att tala om tandläkarbesök eller andra läkarbesök. Det är väl inget som är något jättestort samtalsämne som blir till ett socialt tryck på dem som inte gör som "de flesta".?

Och av denna tråden att döma så måste de nog hitta på något annat sätt att få tala med kvinnan i enrum på.
För ni verkar ju sammaväxta med era väntade barns fäder och inte möjliga att sära på.
:grin:
Det kanske snarare handlar om att jag/vi ser att pappan till det blivande barnet redan idag är styvmoderligt behandlad genom hela graviditeten. Jag är definitivt inte sammanvuxen med min sambo. Jag gick själv på flera BM-kontroller, men det var helt fritt valt från vår sida. Hade de sagt att "nu får du ett eget möte då din sambo inte får följa med" så hade jag faktiskt blivit obstinat! Han har blivit nog mycket nonchalerad som blivande förälder ändå!!

Självklart ska den medicinska omsorgen/vården röra MIN kropp. Men herreminje; de har ju inte hälsat på sambon vid vissa instanser. De har inte svarat på hans frågor när vi gjort ultraljud mm. Och när vi kom med vår bebis till BVC första gången och sambon ställde någon fråga så ignorerades han och sen kom svaret riktat till mig. Det är en principsak för mig: jag tycker det är ojämställt redan nu gällande graviditeten och föräldraskapet. Jag tycker inte att ett enskilt obligatoriskt samtal skulle förbättra den saken.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Gamla trotjänare
  • Sommarföräldrar 2022

Hund, Katt, Andra Djur