Är det vanligt ?

Sv: Är det vanligt ?

Visst, det nya är att vilja ha ett enskilt samtal.
På min tid så fanns inte det.
Behovet fanns t.ex. inte för männen följde sällan med varje gång ändå.

Nej, inte alls. Den här tråden verkar snarare bekräfta att det inte finns någon ny rutin med enskilda samtal. Det sker definitivt inte på den MVC jag och min sambo går till och det fanns inte heller där min syster gick (födde senaste barnet för 3 år sedan). Vi går inom olika landsting.

Det nya verkar tvärtom vara att försöka inkludera mannen mer även om långt ifrån alla MVC lyckas med detta. Det nya verkar vara att försöka fokusera på familjen, inte bara på kvinnan och barnet.

Det har jag inte alls påstått.

Utan jag påstår bara att ett möte med BM bör vara vigt åt enskilt samtal utan mannen för att prata med bara kvinnan om hennes kropp på bara hennes villkor.
Resten av besöken är det ju bra att den blivande fadern följer med på.

Och jag anser att om man INTE VILLgå på det samtalet så ska man inte tvingas till det, allra minst av "solidariska" skäl. Vill man gå så går man, vill man inte gå så låter man bli och lämnar därmed den tiden ledig för någon annan som är i behov av tid på mottagningen

Det nya verkar tvärtom vara att försöka inkludera mannen mer även om långt ifrån alla MVC lyckas med detta. Det nya verkar vara att försöka fokusera på familjen, inte bara på kvinnan och barnet.

Och DET tycker jag är en sund fokusering, att frångå de stereotypa uppfattningarna att graviditeten och barnafödandet mest berör kvinnan, utan att istället betona att BÅDA parterna är LIKA delaktiga i det nya liv som växer

Boccia behövde minsann inte det, så det gör inte du heller.
Litar du inte på mig va? Vaddå litar på?? Har själv varit gravid 3 gånger, fött barn 2 gånger, genomgått en abort, så jag VET vad JAG behöver/inte behöver

Här så missuppfattade du mig.

"Litar du inte på mig va?" Var en mening som jag kan höra den blivande pappan säga när kvinnan vill ha ett enskilt besök utan honom.
Den kontrollerande mannen skulle knappast släppa kvinnan på egen hand till ett möte.
Kanske är det det som de kontrollerar?

Jag är helt övertygad om att du vet vad just du behöver.
Men nu så handlade det inte bara om dig utan om alla gravida kvinnor och hur deras olika behov skall tillgodoses.

Det förekommer oerhört mycket kritik mot hur dålig vården är på att hitta och hjälpa utsatta kvinnor.
Och här så försöker de komma på ett sätt som vissa av er omedelbart motarbetar.
Solidariteten kvinnor emellan verkar död.

För ni verkar ju sammaväxta med era väntade barns fäder och inte möjliga att sära på.

Definitivt inte, men vi är väldigt öppna mot varandra och det som berör graviditeten och mig berör även min partner och kan sägas inför honom.

Men OM mannen nu skulle säga så och neka sin kvinna ett enskilt samtal när BM pratar om det, då vet BM att mannen kan ha kontrollerande tendenser, och kvinnan kan fångas upp iaf genom att man förklarar att detta samtal är praxis.

Det nya verkar vara att försöka fokusera på familjen, inte bara på kvinnan och barnet.

Det är inte ett dugg nytt.
Utan fanns redan på 70-talet.
När jag väntade mitt första barn, som nyss fyllde 17år, så var det oerhört familjefocuserat.
Bl.a. så var det en lång föräldrautbildning med en särskild "blivande pappa"-träff.

Några MVC kontroller gick jag dock på själv.
Men jag tyckte nog att vi sprang på MVC mest hela tiden.

Men OM mannen nu skulle säga så och neka sin kvinna ett enskilt samtal när BM pratar om det, då vet BM att mannen kan ha kontrollerande tendenser, och kvinnan kan fångas upp iaf genom att man förklarar att detta samtal är praxis.

Det kan ju vara det som är meningen med frågan faktiskt.
Att bara genom att höra svaret så vet de om de behöver vara extra uppmärksamma.

Det kanske handlade om flytningar, förlossningsskräck eller what ever :crazy: Eller kanske inte om något alls? Kan bara en fråga om man var orolig för något?

Men det är bra att få en tråd 8 sidor lång utan att någon vet vad det handlar om *fniss* :banana: Lite roligt är det!! :D

Nej det är ju också för pinsamt.
Eller för excluderande.
Eller behäftat med något annat problem.

Så om alla snällt går på det där enskilda samtalet, så fångar man upp dem som verkligen behöver det.

Kan ni verkligen inte offra er på det?

:bow::bow::bow:
Det var det bästa svaret i hela tråden. Ser inte heller problemet att inte gå på ETT samtal ensam.

Inte mitt fel att tråden ramlade i väg, kan tyvärr inte styra den ;)

Jag ville bara kolla läget om det var mer "rutin" runt om i Sverige vilket jag angav.

Vi får se, jag kanske får ett svar på frågan inom sin tid ..

Det kanske handlade om flytningar, förlossningsskräck eller what ever :crazy: Eller kanske inte om något alls? Kan bara en fråga om man var orolig för något?

Men det är bra att få en tråd 8 sidor lång utan att någon vet vad det handlar om *fniss* :banana: Lite roligt är det!! :D

Men det bör väl rimligtvis gå att ta upp sådant även när partnern är med (ökade flytningar pratade iaf min bm om på första träffen för föräldrautbildningen dvs. inför 8 par). Märker bm att det blir en obekväm stämning av frågorna kan hon ju fråga om man ska ta det enskilt istället.

Min partner har f ö märkt av hur graviditeten påverkar flytningarna helt på egen hand. ;) Inte något som direkt gått att hålla hemligt eftersom vi hela tiden har haft ett aktivt sexliv.

Nu får ni förlåta mig men om man är så enormt emot att gå på ett samtal ensam så högs en varningsflagg i min skalle. Förr var det otroligt vanligt att kvinorna gick ensamma och mannen var bara med på UL och de kvinnor som jag har kommit i kontakt med som inte kan gå ensamma ens på ett samtal eller provtagning är för det mesta dom som är kontrollerade av sina män. Typ litar du inte på mig? Varför får inte jag vara med? Vad har du att dölja? Vad kommer du att tala om som inte jag får veta? Hur kan jag vara säker på att du verkligen berättar exakt allt för mig om jag inte är med.

Nu får ni förlåta mig men om man är så enormt emot att gå på ett samtal ensam så högs en varningsflagg i min skalle. Förr var det otroligt vanligt att kvinorna gick ensamma och mannen var bara med på UL och de kvinnor som jag har kommit i kontakt med som inte kan gå ensamma ens på ett samtal eller provtagning är för det mesta dom som är kontrollerade av sina män. Typ litar du inte på mig? Varför får inte jag vara med? Vad har du att dölja? Vad kommer du att tala om som inte jag får veta? Hur kan jag vara säker på att du verkligen berättar exakt allt för mig om jag inte är med.

Du får tro precis vad du vill om mitt förhållande. Det rör mig inte i ryggen vad främmande människor tror om det. Jag har inget behov av enskilda samtal och som sagt, jag tror inte att ett enskilt samtal är avgörande för om bm avslöjar misshandel i förhållandet eller inte.

I doktorsavhandlingen som det länkas till framgår även detta, att frågan egentligen bör ställas flera gånger för att misshandlade kvinnor ska våga berätta. Då handlar det helt plötsligt inte om bara ett enskilt samtal för ska man kunna ställa frågan flera gånger vill det till fler samtal. Då kan vi ju lika gärna utestänga männen helt för så jäkla många möten med bm hinns inte med under graviditeten (inte i mitt landsting iaf).

Om en kvinna har en kontrollerande partner är det väl tveksamt om partnern kommer låta den gravida kvinnan gå på enskilda träffar oavsett om de är rutin eller inte. Kanske riskerar kvinnan att få spö bara för att hon är duktig och gör som "alla andra" för att inga misstankar ska väckas. Hur man än gör är arslet bak och jag är för att man anpassar sig efter de enskilda parens behov.

För min del skulle enskilda samtal vara slöseri med tid, barnmorskan kan säkert göra något vettigare med den tiden. Visst, barnmorskan kan prata på bäst hon vill men då är vi där igen... jag går inte dit för hennes skull. Jag går dit för barnets skull, inte för någon annans.

Och som sagt, att öht. gå till MVC när man är gravid är frivilligt så det går liksom inte att lägga in tvingande moment. Eller ska vi göra det obligatoriskt att gå till MVC under graviditeten och hur ska vi då straffa dem som ändå inte går?

Jag KAN gå själv, HAR gått själv, men VILL inte gå om min man inte är välkommen att följa med. Kontrollerad är det absolut sista jag är av honom. Som jag sagt tidigare.... det finns andra som är i bättre behov av den tiden ett sådant möte skulle ta än vad jag är, för så rackarns gott om tider finns det inte på barnmorskemottagningarna att den tiden inte kommer kunna fyllas upp av ett annat besök

För mig känns det snarare så att de som verkligen propsar på att dessa möten ska besökas är de som styrs så till den grad i sina förhållanden att de inte själva kan be om ett sådant möte om det skulle behövas (för hur svårt är det att boka in ett sådant möte per telefon om det behövs?)

Men barnmorskemottagning har väl inget mera med mannen att göra än vad MVC har.
Där så handlar det om att mottagningen inte bara är för gravida kvinnor utan för alla kvinnor som behöver olika vård runt fortplantningsorganet.
Typ preventivmedel och så.

Männen går till urologen med sitt fortplantningsorgan.
Inte till en barnmorska.

Barnmorskemottagning heter det ju för att de som jobbar där är just barnmorskor. Barnmorskor är utbildade inom graviditet och barnafödsel, och är till för båda blivande föräldrarna

Kvinnor går inte heller till en barnmorska med sitt fortplantningsorgan, de går till gynekologen

Kvinnor går inte heller till en barnmorska med sitt fortplantningsorgan, de går till gynekologen

Jo också.
Det är BarnMorske mottagningarna som sköter om preventivmedelsdelen - på det kvinnliga könsorganet.
Och cellprovstagning - på det kvinnliga könsorganet.

Bl.a.

Jag går dit för barnets skull, inte för någon annans.

Du bör gå dit för din egen skull också.
Vissa graviditetskomplikationer, typ havandeskapsförgiftning och föreliggande moderkaka, kan vara direkt livshotande för den blivande modern.

Någon sådan risk finns inte för den blivande faderns liv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka