Är det vanligt ?

Sv: Är det vanligt ?

Har inte hänt mig i alla fall på 3 graviditeter. Är väl olika mellan landstingen/mvc-mottagningarna kan man tänka.

Nej det är just det som jag tycker är så konstigt. Hon som berättade dethär för mig går på samma MVC och hennes BM hade sagt att detta var rutin på våran MVC vilket gjorde att jag skapade tråden.

Men jag blev inte alls kallad till enskilt möte utan min sambo var välkommen på alla möten om han ville :)

Men samtidigt så måste ju pappan ges plats att växa in i sin roll som just pappa,...

Visst.
Men det kan han göra de andra gångerna.

Det är fortfarande - trotts all jämlikhet - kvinnans kropp som bär och föder barnet.

Och ett möte som bara focuserar på kvinnan och hennes kropp kan nog vara bra även för mannen.
För då så kan de andra mötena ägnas åt det väntade barnet.

*knapplån*

Men hallå!
Det är kvinnans kropp som föder barnet.
Och att BM vill ha ett enskilt samtal för att prata om just det utan att mannen är med och lägger sig kan jag faktiskt förstå.

BM vill fråga om det bör tas en HIV test.
Att då säga -"Ja det vore bra för min man var otrogen förra året", är inget som man gör framför mannen.
HIV är ju också en fara för vårdpersonalen.
BM vill fråga om intima detaljer som kvinnan - hon som upplåter sin kropp för att där skall bli ett barn - kanske har svårare att svara på inför mannen.

Vissa män blir så entusiastiskt att de stör det samtal som BM vill ha med kvinnan.

Är det verkligen så svårt att bara ta och pallra sig iväg på ett enskilt möte?
För den goda sakens skull liksom.

Om mannen stör samtalet är det väl bara att be honom att sluta med det?

Och ja, det är kvinnan som föder barnet men partnern märker ju att saker sker med kvinnan och kanske är det lättare för partnern att förstå varför kvinnan mår som hon gör/reagerar som hon gör om han har mer kunskap om vad som händer med kroppen.

Bm kanske inte ska fråga om man bör HIV-testa, då frågar man ju mer eller mindre om det finns skäl att testa och det kan vara känsligt. Min bm frågade om jag hade något emot att testas för all sköns könssjukdomar och eftersom det är gratis fanns liksom inget bra skäl att säga annat än att det är OK att de testar. Det handlar ju även som du skriver om en säkerhetsåtgärd för personalen.

Männen behöver i min mening inte exkluderas mer än vad som redan sker. I min värld handlar en graviditet om alla inblandade, inte bara om barnet och kvinnan som bär på barnet.

Visst.

Det är fortfarande - trotts all jämlikhet - kvinnans kropp som bär och föder barnet.

Och ett möte som bara focuserar på kvinnan och hennes kropp kan nog vara bra även för mannen.

Då borde väl männen ges samma möjlighet. Ett samtal där man bara fokuserar på mannen? Hur han känner inför det hela. Att se sin partner förändras, att kanske se henne ha ont, hur han känner inför förlossningen (det finns ju män som är livrädda för förlossningen) osv.

Visst.
Men det är inte BMs jobb.
Det får ramla in under något annat.

Det heter MÖDRAVÅRD har ni glömt det?
MVC Mödra Vårds Centralen.

BVC borde nog vara rätt ställe för det.
För där så handlar det om just barn och föräldraskap.
På MVC så handlar det om graviditet, något som mannen inte är.

Om han går med alla gånger som det handlar om barnet och avstår den gång som det handlar om kvinnospecifika saker ser jag inte som något konstigt alls.

Hur många här kan prata med sin partner om kiss och bajs?
Om att kissa på sig när man nyser?
Bajsa på sig för att man inte kan hålla tätt på slutet av graviditeten?

Massor av kvinnor ser risken att bajsa på sig som det största problemet under en förlossning.
För att det är pinsamt.

Och för att prata om detta är det nog bra att vara ensam med BM.

MVC kanske är ett föråldrat namn. :grin: De kontroller som görs och det iaf våra träffar går ut på har med graviditeten att göra och senast jag kollade krävs två parter för att ett barn ska bli till, en graviditet involverar tre parter.

Vad har pappan för hjälp av att prata om sin förlossningsskräck på BVC, när förlossningen redan är genomgången? Vart ska han gå med sina funderingar om graviditeten, fostrets utveckling och partners förändringar om inte till MVC?

Jag har för min del inga problem att prata om kiss, bajs, flytningar, blod, könssjukdomar etc. med min partner. Visst förstår jag att det finns de som inte är som jag, men kan de inte boka in enskilda möten på eget bevåg? Eller helt enkelt be sin partner stanna hemma en gång för även om man inte kan prata om allt är förhoppningsvis de flesta partners tillräckligt förstående för att inse att den gravida kvinnan kanske vill prata med bm om sådant man vet att man inte talar om sins emellan, eller?

Visst.

Och vart tog mannen vägen i det resonemanget? Ett enskilt möte där kvinnans frågor kan ventileras mellan 4 ögon, och resten av mötena med fokus på barnet... :confused: It takes 2 to tango...

Varför då inte avsätta tid även för ett möte som enbart fokuserar på MANNEN och MANNENS funderingar? Han är ju lika mkt delaktig i graviditeten som kvinnan.
Visst, det är kvinnans kropp som bär barnet, men det är bådas liv som förändras under och efter graviditeten. Tycker att alldeles för många kvinnor ser det som "deras" graviditet och utelämnar mannens känslor, tankar, funderingar om graviditet/förlossning. Skulle aldrig kunna utelämna min man på det sättet (och nej, jag har inga som helst problem att prata med honom oavsett om det rör sig om vad vi ska ha för middag, om jag kissar på mig, har kliande hemmorrojder, flytningar, oroar mig för att inte kunna hålla tätt under förlossning osv osv)

Därför att om mannen inte klarar utav förlossningen så fungerar det ändå.
Men om kvinnan inte gör det så skiter det sig.

Han är ju lika mkt delaktig i graviditeten som kvinnan

Men det är han väl inte.
Det är fortfarande kvinnan som föder barn.
Får hemoröjder.
Får foglossning.
Har ont i brösten och använder kroppen.

Varför kan ni inte acceptera att det är en större belastning än att hälla in en spermie i en vagina?

Senast ändrad:

Visst förstår jag att det finns de som inte är som jag, men kan de inte boka in enskilda möten på eget bevåg?

Nej det är ju också för pinsamt.
Eller för excluderande.
Eller behäftat med något annat problem.

Så om alla snällt går på det där enskilda samtalet, så fångar man upp dem som verkligen behöver det.

Kan ni verkligen inte offra er på det?

Varför kan ni inte acceptera att det är en större belastning än att hälla in en spermie i en vagina?

Min man har iaf gjort betydligt mkt mer än att bara "hälla in en spermie i en vagina". Dessutom så är mannen ett väldigt stort stöd under förlossningen om han bereds tillfälle att vara det, och varför då frånta honom möjligheten att faktiskt stötta på bästa sätt?

Tycker att samhället överlag tjatar om jämstäldhet, men trots det så stängs ofta männen ute även när det inte är befogat.

Nej det är ju också för pinsamt.
Eller för excluderande.
Eller behäftat med något annat problem.

Så om alla snällt går på det där enskilda samtalet, så fångar man upp dem som verkligen behöver det.

Kan ni verkligen inte offra er på det?

Nej, vad ska jag gå ensam för? Jag har inget behov av det. De får gärna boka in en tid för enskilt samtal (sådana rutiner har vi dock inte på den MVC jag får till) men jag kommer inte dyka upp. Jag har inget att diskutera på ett enskilt möte och således blir det bara slöseri med tid, både med min och MVCs.

.... och varför då frånta honom möjligheten att faktiskt stötta på bästa sätt?
Det gör han väl inte bara för att han inte får vara med på ett av mötena?
Himmel vilka slutsatser.

Tycker att samhället överlag tjatar om jämstäldhet, men trots det så stängs ofta männen ute även när det inte är befogat.
Det handlar om kvinnans kropp intimt och bara.
Den har inte mannen alltid med att göra.
För den är hennes.

Och det är bra att komma ihåg även under en graviditet.
Kvinnans kropp är fortfarande hennes egen.
Inte barnets och inte mannens.
Utan hennes.

Och ärligt talat så verkar vissa utav er behöva påminnas om det.
En viss integritet från rollen som kuvös måste man ha även som gravid kvinna, annars så kommer man inte att må bra i längden.

Därför att om mannen inte klarar utav förlossningen så fungerar det ändå.
Men om kvinnan inte gör det så skiter det sig.

Men det är han väl inte.
Det är fortfarande kvinnan som föder barn.
Får hemoröjder.
Får foglossning.
Har ont i brösten och använder kroppen.

Visst, man klarar sig utan mannen men jag skulle personligen inte klara mig lika bra utan min partner och målet är väl att man ska försöka få bästa möjliga förlossning?

Och ja, kvinnan tar den fysiska belastningen av graviditeten men partnern är den som måste stötta henne. Klarar han inte av den biten blir det jobbigare för... den gravida kvinnan. Jag skulle inte klara mig särskilt bra utan min sambo under min graviditet. Sjukskriven och kan inte ens sköta basic saker här hemma. Bor 100 mil från familjen och jag har inga vänner här som har möjlighet att komma och handla, laga mat och städa dagligen.

För mig innebär själva graviditeten mer än bara befruktningen och den biten är lika enkel för båda parter. Jag kan inte påstå att jag slet mycket för att bidra med ägg heller. Graviditeten handlar dock inte bara om vad som fysiskt händer med min kropp.

Jag har inget att diskutera på ett enskilt möte och således blir det bara slöseri med tid, både med min och MVCs.

Men BM kanske har det.
Antagligen så kommer hon att ta upp frågeställningen ändå.
Och så får det bli som det blir.

Ofta så brukar de lyckas att pricka in det vid ett senare tillfälle då det ser ut att behövas.
För det kommer.
Var så säker.

En viss integritet från rollen som kuvös måste man ha även som gravid kvinna, annars så kommer man inte att må bra i längden.

Jag har aldrig betraktat mig som en kuvös. :grin: Integritet är olika för olika människor. En del skulle aldrig kunna prata ens med sin mamma om sin menstruation. Jag har inga som helst problem att prata om "kvinnobesvär", kräk, kiss, bajs eller vad det nu må vara med min sambo. Det innebär dock inte att jag anser att min kropp inte är min eller att jag skulle vara en kuvös.

Graviditeten handlar dock inte bara om vad som fysiskt händer med min kropp.

Nej inte bara.
Men också.
Faktiskt.

Och det är du som kommer att få bära med dig spåren efter graviditeten på din kropp.
Inte barnets pappa.
Och de spåren bör du för din egen skull tala om med en BM på ett enskilt samtal.

Tro mig - snälla.

Men BM kanske har det.
Antagligen så kommer hon att ta upp frågeställningen ändå.
Och så får det bli som det blir.

Ofta så brukar de lyckas att pricka in det vid ett senare tillfälle då det ser ut att behövas.
För det kommer.
Var så säker.

Jag går till MVC för mitt barns skull, inte för barnmorskans skull.:grin: Det hon vill säga till mig kan hon säga till mig inför min partner.

Min graviditet är snart över och alla fortsatta möten är inplanerade. Träffar för mig, barnmorskan och min partner. Det är redan avklarat.

Nej inte bara.
Men också.
Faktiskt.

Och det är du som kommer att få bära med dig spåren efter graviditeten på din kropp.
Inte barnets pappa.
Och de spåren bör du för din egen skull tala om med en BM på ett enskilt samtal.

Tro mig - snälla.

Jag vet, jag är inte dum och vi pratar om det... när min partner är med. Det funkar för oss.

Och du kan inte på något vis tänka dig att ha ett enskilt samtal för att visa solidaritet med dem som behöver denna rutin?
Kan du förstå att vissa behöver den?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V