Sv: Är det vanligt ?
Jag förstår att grundtanken handlar om omsorg för utsatta kvinnor. Men vad har den omsorgen/omtanken egentligen just med föräldraskapet att göra? Utsatta kvinnor och män som är i en kontrollerande relation med en partner finns ju överallt, det pågår ju även utanför just familjebildningen. Visst; när ett barn blir inblandad så handlar det ju också om att skydda BARNET, men jag tycker liksom inte det hör till MVC:s område/ansvar att generellt göra såna här åtgärder.
Det är säkerligen så de tänker, men jag tycker det är ett ojämställt tänk. Barnet som ska komma är bådas barn, att bli förälder är vad båda ska bli. Om en kvinna blir misshandlad/kontrollerad så är ju det förstås ett problem i sig, men jag tycker INTE att lösningen är att kalla ALLA blivande mödrar till ett enskilt samtal. OM det nu handlar om såna misstankar så är det enligt min åsikt faktiskt diskriminerande; att på något sätt särbehandla den ena blivande föräldern p g a misstankar om att just mannen skulle kunna vara en kontrollerande/misshandlande partner. Vad är det som säger att inte kvinnan kan vara det?Grejen kan ju vara att just att BM kallar till ett möte utan pappan kan vara det som möjligen gör att en blivande mamma vågar börja berätta... Att hon kan använda BMs önskan om enskilt samtal som svepskäl för att FÅ komma dit utan sin kontrollerande pojkvän/sambo/make.
Jag förstår inte denna misstänksamhet som tydligen finns bland blivande mödrar, mot de undersökningar och frågor som MVC står bakom. De är ju liksom till för att HJÄLPA....
(min man har nog varit med vid ETT mvc-besök, ETT besök på förlossningen för att stoppa förvärkar och vid alla tre barnens födelse. Han har hållit sig uppdaterad om vad som händer ändå...)
Jag förstår att grundtanken handlar om omsorg för utsatta kvinnor. Men vad har den omsorgen/omtanken egentligen just med föräldraskapet att göra? Utsatta kvinnor och män som är i en kontrollerande relation med en partner finns ju överallt, det pågår ju även utanför just familjebildningen. Visst; när ett barn blir inblandad så handlar det ju också om att skydda BARNET, men jag tycker liksom inte det hör till MVC:s område/ansvar att generellt göra såna här åtgärder.