Sv: Är det vanligt ?
Jag tycker helt enkelt att folk ska skita i varför enskilda familjer gör de val de gör. Jag tycker inte man ska generalisera och säga att mamman är hemma första året för att pappan är ointresserad, för att mamman inte tillåter det, pga. ekonomiska skäl osv. Var familj har sina skäl till att göra de val de gör och man ska inte sitta och tro att man alltid vet varför.
Ja, då faller ju hela diskussionsämnet överhuvudtaget. Då är det ju inget kvar att prata om så att säga.
Det finns naturligtvis tusen olika anledningar till att man gör på olika sätt. Men jag tror att
en stor orsak (ofta omedveten) faktiskt är normer och något "inlärt". Sen kanske man själv säger att det handlar om ekonomi eller amning eller något annat. Men jag tycker mig ofta (i de IRL-fall jag känner till) märka att det faktiskt mer verkar vara en "konstruerad" anledning.
Jag är för övrigt för en mer individualiserad föräldraförsäkring, men det kanske har framgått ändå.
Naturligtvis kan man ha mycket tid med sitt barn "utanför statistiken". Men det
är skillnad på att vara hemma på heltid under en längre tid och att vara hemma med familjen på fritid efter jobbet. Det är inte samma sak att ha
ensamt ansvar för barnet under 40 timmar i veckan som att ha
delat ansvar med barnet under helger och kvällar. (naturligtvis har man
alltid ansvar för sitt barn som förälder, men nu menar jag ansvar för daglig skötsel och att finnas tillänglig hela tiden). Åtminstone är det så både jag och min sambo upplevt det. Jag tror inte vi är ensamma om att få en annan förståelse för hur det faktiskt ÄR att vara föräldraledig.
Ja, som systemen ser ut idag så väljer ju föräldrarna själva. Och det är inget jag lägger mig i i enskilda fall. Men i en diskussion på internet om ämnet ur ett generellt perspektiv så tillåter jag mig att ha åsikter. Om än inte likadana som dina eller någon annans.
Att vara hemma utan att ha betalt; ja, vi snålar på dagarna vi med. Men det är ändå
oftast så att det är mamman som är hemma längst med barnet. ÄVEN i de fall när hon slutat heltids- eller ens deltidsamma. ÄVEN I de fall när HON har högst inkomst eller egen firma. osv.