Är det vanligt ?

Sv: Är det vanligt ?

Och som någon sa, att HIV-tester är en medicinsk fråga och denna en social. Hur blir det främst en social fråga om pappa sparkar på bebisen i mammas mage?

Om pappa sparkar på mammas mage lämnar det antagligen synliga märken och då finns helt klart ett giltigt skäl att påbörja någon slags utredning.

Och som sagt, om MVC blir något slags medel för samhället att aktivt försöka avslöja kvinnomisshandel, tror ni inte att det finns risk att misshandlade partners kommer börja hålla sina kvinnor hemma då? Göra dem ännu mer isolerade.

Och som sagt, om MVC blir något slags medel för samhället att aktivt försöka avslöja kvinnomisshandel, tror ni inte att det finns risk att misshandlade partners kommer börja hålla sina kvinnor hemma då? Göra dem ännu mer isolerade.

Det är möjligt. Och framgången i att identifiera och förhoppningsvis hjälpa dessa kvinnor beror ju antagligen på hur man sätter detta i system. Jag svarade mest på frågan om att känna sig kränkt eller icke.

Men å andra sidan, att hålla sin partner isolerad från mvc-kontroller är ju också ett varningstecken i sig, att man hållits isolerad lär ju iaf upptäckas när man börjar gå till bvc. Om det nu inte är lika illa ställt där som i vissa andra sammanhang - vattentäta skott mellan olika professioner.

Och som någon sa, att HIV-tester är en medicinsk fråga och denna en social.

Hänger inte alls med i diskussionen, men jag gjorde inte något HIV-test när jag var gravid. Inte heller kollade de om jag hade några könssjukdommar och jag behövde inte heller göra nått klamydia test innan de (försökte) sätta spiralen som alla säger är så obligatoriskt.

KL

Inte helt OT, men lite åt det hållet.

Hur har ni haft det på er BVC? Efter ett par veckor fick jag som mamma gå på ett möte som inte pappan fick gå på. Detta var tydligen rutin att alla får gå på det mötet om man följer deras program. Det gick ut på att se hur mamman mår efter förlossnignen och tiden efter. Jag fick fylla i någon enkät hur jag mår och meningen var att försöka hitta förlossningsdepression. Jag antar också att det var en möjlighet att kunna prata av sig om det tex inte fungerar med pappan på något vis.

Just då tyckte jag att det kändes lite märkligt då vi har en bra relation där båda tar lika mycket ansvar samt att jag inte kände mig ett dugg deppig. Nu i efterhand kan jag dock förstå funktionen med det enskilda samtalet.

Och som någon sa, att HIV-tester är en medicinsk fråga och denna en social. Hur blir det främst en social fråga om pappa sparkar på bebisen i mammas mage?
Det var jag som sa. Kvinnomisshandel är som jag skrev inte ett medicinskt problem som botas med piller eller vård, inte vård av kvinnan i varje fall. Barnmorskor är heller inte kuratorer eller terapeuter av nåt slag som har kompetens att föra den typen av känsliga samtal som kanske skulle kunna få kvinnan att anmäla. De har alltså noll resurser att göra något åt saken mer än att slussa kvinnan vidare och sätta en pinne i protokollet.

Ett mycket mer rimligt alternativ, om man nu inte ser några problem med att alla ska behöva gå igenom en misshandelsdiskussion, är att samtliga blivande pappor kallas på enskilt möte och informeras om riskerna med att slå gravida kvinnor. Det är ju där problemet ligger, inte hos kvinnorna.

Det är möjligt. Och framgången i att identifiera och förhoppningsvis hjälpa dessa kvinnor beror ju antagligen på hur man sätter detta i system. Jag svarade mest på frågan om att känna sig kränkt eller icke.

Men å andra sidan, att hålla sin partner isolerad från mvc-kontroller är ju också ett varningstecken i sig, att man hållits isolerad lär ju iaf upptäckas när man börjar gå till bvc. Om det nu inte är lika illa ställt där som i vissa andra sammanhang - vattentäta skott mellan olika professioner.

Fat hur vet samhället att en kvinna hålls hemma från MVC av sin partner? Att gå till MVC under graviditeten är helt frivilligt och har man aldrig skrivit in sig kommer de inte sakna en.

Både jag och min man gick mest dit för att lyssna på hjärtljuden :love:

Min sambo följde med mycket på grund av det, och för att vi helt enkelt tyckte att det var mysigt att gå dit tillsammans. Han blev så glad varje gång barnmorskan berömde mig för mina fina värden, och han fick höra direkt från henne att bebisen hade det bra där i magen. Det var nog lika viktigt för honom att få höra som det var för mig. :)

*knapplån*

Men hallå!
Det är kvinnans kropp som föder barnet.
Och att BM vill ha ett enskilt samtal för att prata om just det utan att mannen är med och lägger sig kan jag faktiskt förstå.

BM vill fråga om det bör tas en HIV test.
Att då säga -"Ja det vore bra för min man var otrogen förra året", är inget som man gör framför mannen.
HIV är ju också en fara för vårdpersonalen.
BM vill fråga om intima detaljer som kvinnan - hon som upplåter sin kropp för att där skall bli ett barn - kanske har svårare att svara på inför mannen.

Vissa män blir så entusiastiskt att de stör det samtal som BM vill ha med kvinnan.

Är det verkligen så svårt att bara ta och pallra sig iväg på ett enskilt möte?
För den goda sakens skull liksom.

Är det verkligen så svårt att bara ta och pallra sig iväg på ett enskilt möte?
För den goda sakens skull liksom.

Nej egentligen inte, däremot ( som jag skrivit ) så tycker jag att om enskilt samtal ska höra till rutin på MVC så borde båda kallas till ett enskilt möte.

Det är ändå intressant att läsa om hur olika människor diskuterar i en sådan fråga tycker jag :)

Hänger inte alls med i diskussionen, men jag gjorde inte något HIV-test när jag var gravid. Inte heller kollade de om jag hade några könssjukdommar och jag behövde inte heller göra nått klamydia test innan de (försökte) sätta spiralen som alla säger är så obligatoriskt.

HIV-testet tas väl rutinmässigt vid första blodproven efter inskrivningen, i samband med tester för HB-värde, Rubella, Syfilis och hepB. Klamydiatest rekommenderas för kvinnor som är yngre än 26 år vad jag hört, men skiljer sig väl ganska mkt mellan olika mottagningar.

Ja jag gick på ett sådant samtal eefteråt. Jag tycker att det är jättebra. Det är för att fånga upp problem.

Jag sa också att jag tyckte att det var lite diskriminerande mot pappan som säkert också kan känna mycket press och stress (många pappor oroar ju sig t.ex. för ekonomin etc så att de får ont i magen) Hon svarade då att det förhoppningsvis kom fram under samtalet med mig så att de kunde slussas vidare. *hmm* tja...

Jag trodde också att det var rutin. Jag tror att alla mina kompisar också gjort det blodprovet. Däremot är jag inte testat mot klamydia eftersom att jag haft samma partner så länge och då verkar det vara safe ;) (Nej det där menade jag egentligen inte, men det verkar som att har man fast partner så har man inte klamydia *hmm*)

Däremot var jag mottaglig för rubella, så det ska jag vaccinera mig emot innan jag bestämmer mig för om det blir syskon eller ej.

Nej egentligen inte, däremot ( som jag skrivit ) så tycker jag att om enskilt samtal ska höra till rutin på MVC så borde båda kallas till ett enskilt möte.

Varför det?
Mannens kropp är ju inte inblandad på det viset.

Det finns 2 individer som det handlar om vid en graviditet.
Barnet och kvinnan.
När det gäller allt som hör barnet till så angår det naturligtvis båda föräldrarna.
Men mammans kropp är hennes egen.
Och vissa saker hör bara henne till.

Om hon sedan vill dela med sig av informationen till mannen, så kan hon göra det efter mötet.

Det är inte bra att glömma bort att den egna kroppen faktiskt är inblandad i det hela.
Och att det är en privat sak som gäller bara dig.
Det är bara du som får ta de medicinska konsekvenserna av din graviditet.

Inte mannen - han går fri.

Jag anser ( som jag skrivit ) att om det ska vara rutin på MVC att ha enskilda mötet så ska både mannen och kvinnan erbjudas denna hjälp, det är vad jag tycker.

Ja, det finns ju faktiskt män som misshandlas av sin flickvän/sambo/fru och det lär ju vara mist lika förödande för barn att växa upp och se det som vice versa..

Har heller aldrig varit på ngt enskilt möte vid någon av mina graviditeter, varken när jag bodde i Mariestad eller nu i Älmhult. Frågade min syster, och hon blev heller aldrig kallad till ngt enskilt möte när hon bodde i Gbg, så jag tror precis som dig, att det varierar mkt mellan mottagningarna

Många män är så exalterade över att bli pappor att de bara kan focusera på barnet och glömmer bort att där finns en kvinna med i graviditeten.
Så de ger inte kvinnan den plats som hon behöver för att få goda råd runt krämpor och kroppsliga förändringar.

Men samtidigt så måste ju pappan ges plats att växa in i sin roll som just pappa, tycker många gånger att det fokuseras alldeles för lite på pappans roll under graviditeten, och då borde ju han också få ett enskilt samtal, där han kan ta upp det han vill och kanske inte bereds tillfälle till under de vanliga mvc-besöken...

Många kvinnor är så exalterade över livet inom dem att de glömmer bort mannens del i allting.

Personligen skulle jag INTE gått med på ett enskilt möte

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 236
Senast: Red_Chili
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023