Är det vanligt ?

Sv: Är det vanligt ?

Och du kan inte på något vis tänka dig att ha ett enskilt samtal för att visa solidaritet med dem som behöver denna rutin?
Kan du förstå att vissa behöver den?

Jag kan förstå att vissa vill prata enskilt med barnmorskan och då kan de boka in enskilda möten. Jag har inte det behovet. Att gå till MVC är fortfarande helt frivilligt så ska vi försöka tvinga dit de som avstår helt också? För solidaritetens skull?

Jag tycker man ska nyttja MVC på det sätt som passar var och en bäst. Alla behöver inte göra lika. Alla gör bevisligen inte lika heller. En del har säkert större behov av att prata än jag. Man har olika stöd via sin omgivning också så för en del kommer träffarna med barnmorskan vara av mycket större betydelse än för andra. Vi är alla olika och det bör man kunna anpassa sig lite till.

Jag tror som sagt inte heller att enskilda samtal är rätt väg att gå om man vill fånga upp misshandelsfall (vilket tas upp som en av de främsta anledningarna till dessa enskilda samtal i början av tråden).

Och du kan inte på något vis tänka dig att ha ett enskilt samtal för att visa solidaritet med dem som behöver denna rutin?
Kan du förstå att vissa behöver den?

Varför skulle man visa solidaritet med dem bara för att man går? Förstår att vissa behöver den (jag är inte en av dem), men förstår däremot inte vad de skulle vinna på att någon som INTE behöver ett sådant möte går (och tar upp tid på MVC som faktiskt kunde ha nyttjats av någon som bättre behöver den)

Visst.... Min kropp är min, har alltid varit min och kommer alltid att vara min. MEN! varför skulle jag behöva prata enskilt om de förändringar min kropp eventuellt kan drabbas av under graviditeten? Min man kommer ju iaf upptäcka dem, och de han inte upptäcker skadar det ju ändå inte att han vet om att man kan få (och skulle man nu tycka att det var så pinsamt att erkänna för den man delar liv med att man kanske har svårt att hålla tätt efter förlossningen t.ex så är det ju bara att hålla tyst)

Kan inte du, SNÄLLA, inse att alla inte är stöpta i samma form, att alla inte har samma behov??

Samtalet.

Många män är så exalterade över att bli pappor att de bara kan focusera på barnet och glömmer bort att där finns en kvinna med i graviditeten.
Så de ger inte kvinnan den plats som hon behöver för att få goda råd runt krämpor och kroppsliga förändringar.

Då förstår jag.
Jag upplever det så att MVC nonchalerar männen.
En är gravid, men två ska bli föräldrar. Den mentala biten påverkar bägge två.

Därför att om mannen inte klarar utav förlossningen så fungerar det ändå.
Men om kvinnan inte gör det så skiter det sig.

Sanning med modifikation.
Om min sambo inte klarat av förlossningen hade det skitit sig rejält för mig. JAG var beroende av att ha honom där, och att HAN skulle stötta mig.

Varför skulle man visa solidaritet med dem bara för att man går?
Därför att då så är det de normala rutinderna att alla blivande mammor går på ett enskilt samtal.
Om vissa hoppar över det så finns en risk att även de som skulle behöva samtalet hoppar över det.
För att verka lika tuff och duktig som boccia, eller för att visa att förhållandet minsann är lika bra som boccias eller för att mannen inte vill ge kvinnan den friheten.
Boccia behövde minsann inte det, så det gör inte du heller.
Litar du inte på mig va?

(och skulle man nu tycka att det var så pinsamt att erkänna för den man delar liv med att man kanske har svårt att hålla tätt efter förlossningen t.ex så är det ju bara att hålla tyst)
Men här så skriver du ju problemet.
"Bara att hålla tyst".
Det är ju inte det som man skall göra, man skall prata om problemen så att man kan få hjälp.
Det finns nämligen hjälp att få, men om man håller tyst så kan man ju inte få den.

Kan inte du, SNÄLLA, inse att alla inte är stöpta i samma form, att alla inte har samma behov??
Och jag tycker att det är du som inte kan se att alla inte är stöpta i din form.
Att vissa behöver ett enskilt samtal och om det ingår i rutinerna att alla kommer så kommer de mest behövande också att komma på samtal.

Jag behövde för egen del inga enskilda samtal.
Jag talar för andra och du talar bara för dig själv.
Min sambo gick utan mig på studiebesöket på förlossningan.
Det var hans första barn och mitt tredje, så jag hade redan varit där.

Men jag hade inte sambon med när jag skulle undersökas för att få underlivsplastik för att återställas efter mina 3 förlossningar.
Jag tror ärligt talat inte att läkaren hade tillåtit det.
En fråga var nämligen om det var någon annan som tyckte att mitt underliv borde snyggas till eller om det bara var för min egen skull.

Samma sak med samtalet inför min sterilisering.
Där så krävde de ett enskilt samtal för att vara säkra på att det inte var en partner som låg bakom beslutet.
Och detta trots att min fertilitet faktiskt är en fråga för hela familjen.

Senast ändrad:

Jag upplever det så att MVC nonchalerar männen.
En är gravid, men två ska bli föräldrar. Den mentala biten påverkar bägge två.

Jag tror inte att ni riktigt har förtått vad Mödra Vård handlar om.

Den är till för att kontrollera att inga medicinska komplikationer tillstöter under graviditeten.
Typ havandeskapsförgiftning, föreliggande moderkaka, utomkvedeshavandeskap o.s.v.
Tillväxtkurvan visar om den blir fel, att något är fel.
Så att man kan fånga riksgraviditeterna.
Detta är något som handlar om kvinnan då det är hon som är gravid.

Den andra biten som handlar om förlädraskapet skall tas om hand i föräldrautbildningen.
Har ni inte gått på en sådan?
Där så handlar det om förlossningen och båda föräldrarnas roller under den.
Samt den mentala biten i att bli föräldrar som båda de blivande föräldrarna har.

Det är 2 olika saker det där.

Den är till för att kontrollera att inga medicinska komplikationer tillstöter under graviditeten.
Typ havandeskapsförgiftning, föreliggande moderkaka, utomkvedeshavandeskap o.s.v.

Den andra biten som handlar om förlädraskapet skall tas om hand i föräldrautbildningen.
Samt den mentala biten i att bli föräldrar som båda de blivande föräldrarna har.

På min MVC är de rätt så duktiga på att integrera de två sakerna med varandra. Jättebra tycker jag eftersom föräldrautbildningsträffarna endast är 4 st under hela graviditeten och lite mer än så kan nog behövas.

Kanske är det så att saker och ting håller på att föräldras lite, att även denna del av sjukvården håller på att moderniseras lite.

"Föräldrautbildningen". Kan man verkligen räkna med den när den inte finns överallt?

På min MVC har man en föreläsning på förlossningen om själva förlossningen, och sedan en träff på MVC om tre timmar. Dem är det så stort tryck på att jag fick en tid mindre än en vecka för BF. Skönt när det diffar två veckor åt vart håll, känner verkligen att jag skulle behöva Föräldrautbildning, men fick då rådet att gå på vattengympan, där går ju andra gravida som jag kan prata med.... Tack för den.

Därför att då så är det de normala rutinderna att alla blivande mammor går på ett enskilt samtal.
Om vissa hoppar över det så finns en risk att även de som skulle behöva samtalet hoppar över det. Och om de som INTE behöver det istället avböjer så lämnas den tiden öppen, och någon annan kan istället utnyttja den tiden. Det är inte alltför lätt att få tider på MVC/BM-mottagning nuförtiden i alla orter
För att verka lika tuff och duktig som boccia, eller för att visa att förhållandet minsann är lika bra som boccias eller för att mannen inte vill ge kvinnan den friheten. Handlar inte om att vara "TUFF" handlar om integritet. Vill man inte gå så varför tvingas till det bara för att vara "solidarisk"????
Boccia behövde minsann inte det, så det gör inte du heller.
Litar du inte på mig va? Vaddå litar på?? Har själv varit gravid 3 gånger, fött barn 2 gånger, genomgått en abort, så jag VET vad JAG behöver/inte behöver

Men här så skriver du ju problemet.
"Bara att hålla tyst".
Det är ju inte det som man skall göra, man skall prata om problemen så att man kan få hjälp.
Det finns nämligen hjälp att få, men om man håller tyst så kan man ju inte få den. Syftade på att hålla tyst inför sin partner. VARFÖR skulle det skada att båda blir medvetna om vad som kan komma att ske under/efter graviditeten/förlossningen? Tycker man att det är dödspinigt att prata om det med sin partner så kan man hålla tyst inför honom, men självklart ska man veta att det finns hjälp att få (och i vissa förhållanden är det tvärtom BRA att mannen också vet vart hjälpen finns att få, för deras kvinna tycker att det är pinsamt att söka den hjälpen

Och jag tycker att det är du som inte kan se att alla inte är stöpta i din form.
Att vissa behöver ett enskilt samtal och om det ingår i rutinerna att alla kommer så kommer de mest behövande också att komma på samtal. Har ju faktiskt skrivit" Förstår att vissa behöver den (jag är inte en av dem), men förstår däremot inte vad de skulle vinna på att någon som INTE behöver ett sådant möte går (och tar upp tid på MVC som faktiskt kunde ha nyttjats av någon som bättre behöver den)", så hur får du det till att jag inte ser att alla inte är lika????? :confused:

Jag talar för andra och du talar bara för dig själv. Talar som sagt INTE bara för mig själv, SJÄLVKLART ska de som är i behov av dessa samtal få dem, men jag står fast vid att de som INTE är i behov av dessa samtal utan sin partner inte ska tvingas till det bara för att som du uttrycker det "visa solidaritet"
Min sambo gick utan mig på studiebesöket på förlossningan.
Det var hans första barn och mitt tredje, så jag hade redan varit där.

Men jag hade inte sambon med när jag skulle undersökas för att få underlivsplastik för att återställas efter mina 3 förlossningar.
Jag tror ärligt talat inte att läkaren hade tillåtit det.
En fråga var nämligen om det var någon annan som tyckte att mitt underliv borde snyggas till eller om det bara var för min egen skull. Det har ju inte direkt med graviditeten att göra...

Samma sak med samtalet inför min sterilisering.
Där så krävde de ett enskilt samtal för att vara säkra på att det inte var en partner som låg bakom beslutet.
Och detta trots att min fertilitet faktiskt är en fråga för hela familjen. Där handlar det ju om din kropp, ditt beslut. En graviditet är i de flesta fall ett gemensamt beslut, där min åsikt är att båda parter ska beredas möjlighet att delta aktivt

Får tydligen citera och förtydliga mig själv också, klistrar in det med röd stil i ditt inlägg...
Öppna dina sinnen när du läser andras inlägg, så får du en mer rättvisande bild av vad inläggen försöker få fram

Senast ändrad:

Kan det kanske vara därför som just benämningen MÖDRAVÅRDSCENTRALEN är på väg att arbetas bort, och nu istället kallas för BARNMORSKEMOTTAGNING... :angel: Man har äntligen insett att det inte bara är kvinnan som är med om graviditeten. Ska vi få ett jämställt samhälle där båda föräldrarna tar lika stor del i barnets uppväxt och välbefinnande så kan vi inte exkludera mannen från att verkligen få vara delaktig

Talar du inte emot dig själv nu, du menar att ex boccia ska ställa upp solidariska skäl, men du själv behöver inte ställa upp på enskilda samtal för att?

Kan det kanske vara därför som just benämningen MÖDRAVÅRDSCENTRALEN är på väg att arbetas bort, och nu istället kallas för BARNMORSKEMOTTAGNING

Men barnmorskemottagning har väl inget mera med mannen att göra än vad MVC har.
Där så handlar det om att mottagningen inte bara är för gravida kvinnor utan för alla kvinnor som behöver olika vård runt fortplantningsorganet.
Typ preventivmedel och så.

Männen går till urologen med sitt fortplantningsorgan.
Inte till en barnmorska.

Kanske är det så att saker och ting håller på att föräldras lite, att även denna del av sjukvården håller på att moderniseras lite.

Visst, det nya är att vilja ha ett enskilt samtal.
På min tid så fanns inte det.
Behovet fanns t.ex. inte för männen följde sällan med varje gång ändå.

Men barnmorskemottagning har väl inget mera med mannen att göra än vad MVC har.
Där så handlar det om att mottagningen inte bara är för gravida kvinnor utan för alla kvinnor som behöver olika vård runt fortplantningsorganet.
Typ preventivmedel och så.

Männen går till urologen med sitt fortplantningsorgan.
Inte till en barnmorska.

Så mannen har pga det ingenting att göra på förlossningen heller alltså? Eftersom det är BARNMORSKOR som jobbar där???
Konstigt resonemang i mina ögon. Du anser alltså att mannen ska hållas utanför hela graviditeten, bara han har sprutat in sina spermier i kvinnan så ska han sedan bara stå vid sidan av i 9 månader och inte få vara delaktig alls eftersom det "är kvinnans kropp som är gravid" :confused:

Talar du inte emot dig själv nu, du menar att ex boccia ska ställa upp solidariska skäl, men du själv behöver inte ställa upp på enskilda samtal för att?

Jag hade definitivt ställt upp på enskilt samtal om det hade efterfrågats.
Men inte för att jag behövde det utan för att jag tycker att det är en bra rutin.

Nu så är den rutinen så ny att den inte fanns när jag väntade mitt sista barn.
Men jag var på MVC på egen hand flera gånger i alla fall.

Men det finns ju ingen rutin i dessa samtal tydligen, det sker med enskilda fall och det är inte ens samma rutin inom samma MVC

Så mannen har pga det ingenting att göra på förlossningen heller alltså? Eftersom det är BARNMORSKOR som jobbar där???
En ensam man har inget ärende på förlossningen för egen del.
Det finns inget intressant med hans könsorgan för dem där.
En man som följer med sin gravida kvinna har det som blivande förälder och stöd.
En ensam kvinna kan dock ha ett ärende på förlossningen för egen del.

Konstigt resonemang i mina ögon. Du anser alltså att mannen ska hållas utanför hela graviditeten, bara han har sprutat in sina spermier i kvinnan så ska han sedan bara stå vid sidan av i 9 månader och inte få vara delaktig alls eftersom det "är kvinnans kropp som är gravid" :confused:
Det har jag inte alls påstått.

Utan jag påstår bara att ett möte med BM bör vara vigt åt enskilt samtal utan mannen för att prata med bara kvinnan om hennes kropp på bara hennes villkor.
Resten av besöken är det ju bra att den blivande fadern följer med på.

Men det finns ju ingen rutin i dessa samtal tydligen, det sker med enskilda fall och det är inte ens samma rutin inom samma MVC

Jag har för mig att jag har läst att den skall införas.
Så det är väl inte klar ännu.
Eller så är det ett pilot-test för att se hur det mottages.

Och av denna tråden att döma så måste de nog hitta på något annat sätt att få tala med kvinnan i enrum på.
För ni verkar ju sammaväxta med era väntade barns fäder och inte möjliga att sära på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 986
Senast: warg
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 235
Senast: Red_Chili
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka