Jag har mycket bra förståelse för juridik. Jurkand, 8 år på advokatbyrå, varav 5 är som advokat, följt av drygt 4 år som bolagsjurist har gett mig en mycket god förståelse och kunskap om juridik. Så du behöver inte antyda att jag inte förstå lagar, rättsliga principer etc.Avtalslagen. Du kan stämma dem. Och om det går igenom så visar det att man har rätten på sin sida.
I ett fall kanske det betyder det att när hundägaren blir meddelad om det så röntgar hen. I ett annat , precis det du säger, hunden blir ej röntgad.
Men det är extremt ovanligt att det inte blir som planerat/som avtalet säger förr eller senare.
Och extremt ovanligt att någon behöver ifrågasätta något om det finns ett avtal. De flesta är ju glada att få sina hundar röntgade, särskilt om de ej behöver betala för det. De flesta ser fördelar med att få sin hund utvärderad, de ger utrymme för reflektion.
Så är det ju också med vissa raser, att det är lätt att få valpköpare att vara medhjälplig vid utvärdering av hunden.
Men jag tror absolut det är lättare om det finns ett tydligt avtal.
Gäller också om man säljer hund med avelstillägg, bra om allt är väldigt tydligt och utformat på ett sätt som ger trygghet för båda parter.
Jo, det spelar roll vilka villkor som fanns vid tiden för påskrivandet av köpeavtal.
Jag vet inte vad mer jag kan förklara för att du ska förstå att det går att göra på ett sätt som är genomförbart och rättsligt möjligt.
Avtalslagen anger vissa principer och visst man kan basera en stämningsansökan på den. Men, det är inget jag skulle rekommendera. Oavsett att vi har avtalsfrihet som princip i Sverige, frånsett vissa specifika ämnen, så har vi många andra lagar och principer som begränsar avtalsfriheten. En sådan är att man som säljaren inte kan uppställa villkor på såld vara, dvs när köpeskillingen är betald har du som säljare inget att säga till om vad gäller den sålda varan. När detta avser hundar beskriver SKK detta på ett bra sätt. Du kan läsa om det här https://www.skk.se/sv/uppfodning/avel-och-uppfodning/avelsutvardering/att-folja-upp-sina-valpar-/
Bla anges: "När en vara, en hund i det här fallet, är såld har du som säljare inte längre något som helst att säga till om. Du kan inte ha krav ”hängande” kvar om valpen är betald. Så snart köpesumman är erlagd har köparen hela bestämmanderätten över hunden."
Visst kan du skicka in en stämningsansökan och basera den på avtalslagen. Kanske skrämmer detta köparen så pass att den gör som du vill pga av att den inte förstår. Men skulle det prövas så skulle det jag har skrivit ovan gälla.
Jag sätter här punkt för denna diskussion då jag inte ser att någon ytterligare diskussion om detta med dig kommer att ge något.