Jag har visst läst vad du skrev. För att ta ett exempel, säg att uppfödaren uppställer som villkor att denna bara säljer till personer som röntgar hundarna när dom är vuxna. Hur menar du då att uppfödaren kan genomdriva detta villkor om en valpköpare, som tillfullo har erlagt betalning för valpen, inte gör det?
Självklart står det uppfödaren fritt att sälja till vem dom vill. En uppfödare kan meddela intressenter att dom bara säljer till valpköpare som gör x, y och z. Men har dom väl sålt en valp så spelar det ingen roll vilka villkor uppfödaren uppställde för att sälja valpen. (Obs detta gäller när valpen har blivit såld, dvs när äganderätt har gått över till valpköparen).
Som parentes, jag tycker verkligen uppfödare ska lobba hårt för att dennes valpköpare ska göra för rasen relevanta tester. Det är dock en annan sak än att rättsligt kunna tvinga igenom det.
Avtalslagen. Du kan stämma dem. Och om det går igenom så visar det att man har rätten på sin sida.
I ett fall kanske det betyder det att när hundägaren blir meddelad om det så röntgar hen. I ett annat , precis det du säger, hunden blir ej röntgad.
Men det är extremt ovanligt att det inte blir som planerat/som avtalet säger förr eller senare.
Och extremt ovanligt att någon behöver ifrågasätta något om det finns ett avtal. De flesta är ju glada att få sina hundar röntgade, särskilt om de ej behöver betala för det. De flesta ser fördelar med att få sin hund utvärderad, de ger utrymme för reflektion.
Så är det ju också med vissa raser, att det är lätt att få valpköpare att vara medhjälplig vid utvärdering av hunden.
Men jag tror absolut det är lättare om det finns ett tydligt avtal.
Gäller också om man säljer hund med avelstillägg, bra om allt är väldigt tydligt och utformat på ett sätt som ger trygghet för båda parter.
Jo, det spelar roll vilka villkor som fanns vid tiden för påskrivandet av köpeavtal.
Jag vet inte vad mer jag kan förklara för att du ska förstå att det går att göra på ett sätt som är genomförbart och rättsligt möjligt.