Är det slut nu? *Depptråd..Långt*

Sidekick

Trådstartare
Allt har varit så bra, Allie har blivit behandlad för diverse spänningar i kroppen och har förövrigt börjat gå riktigt riktigt bra.
Vi har börjat komma igång, börjat träna på bosal och allt har liksom fallit på plats (förutom hans huvud:D).
Allie har alltid haft en typ av sadeltvång, han har spänt sig och stapplat i första stegen med sadel på, men det har alltig släppt efter att han rört på sig, men jag kände att nu ville jag kolla upp det ordentligt så att det verkligen är så.
Sagt och gjort, idag bar det av till Ultuna hästklinik och lillkillen fick sig en genomgång. Allt var bra! Hon utförde en neurologisk undersökning såväl som rörelsekoll med och utan sadel. Och även hon sa att det endast var en psykologisk störning, alltså sadeltvång. Skönt, riktigt skönt!
Men hon ville ändå böja honom för att dubbelkolla och självklart, det är ju bara bra. Båda bak och vänsterfram var kanonfina, sen kom vi till högerfram. Efter 50 sekunder reste han sig och ville inte alls vara med längre, därefter påvisade han första steget 3 graders hälta, sedan 2 grader och tillslut en ½ grad. Åh nej! var min första tanke.
Tänkte att nu vill hon ta in honom på röntgen och allting, men hon sa endast att hon inte var någon hältutredare utan det skulle vi boka annan tid för, och att vi skulle hem och ta det lugnt.
"Aha??" Vi kom ju dit med ett problem, och bara för att hon redan tror sig ha fastslagit att det bara var sadeltvång, kan det då inte hänga ihop med hans reaktion här? Tänkte hon inte på det, att de kanske inte alls "bara" är sadeltvång då?? Men nej, så var det såklart inte, precis som om bogen inte skulle kunna hänga ihop med hans beteende under sadel??
Hon utförde en helböjning, alltså enda upp i bogen. Borde hon inte fortsatt sin undersökning?

Jag deppar ihop. Så fort allt går bra för oss så är det något. Nu får jag avbryta vår träning IGEN.
Och så har det varit med alla 4 hästar jag haft fram till Allie. Han är 3 år, HUR kan han ha så mycket problem?

Jag vill packa ihop och gömma mig i en stuga i norrland. :(

Sv: Är det slut nu? *Depptråd..Långt*

Jag kan tyvärr inte ge dig varken tips eller råd, är helt grön på detta område.

Men jag kan säga dig att inte ge upp! Du älskar din häst, och han kommer säkert bli bra igen! Stå på dig och snacka med veterinären! Jag håller tummarna för er!

//E

Usch, ja jag är helt nere.. Har varit med om så många hästar som man åker in med bara för att det känns "olustigt" och sen kommer man hem utan eller med "skrot" (om man får säga så.. Och det höjer direkt inte humöret.
Inte för att jag tror, eller jag vill inte tro att det ska vara något allvarligt, men det är svårt att inte förvänta sig det värsta med något som betyder så mycket.
Och alla dessa skräck historier kan inte heller hålla sig borta från skallen.

Fast just nu är jag mest sur över att hon inte fortsatte sin undersökning, när hon väl hittade något som kunde påverka.:mad:

Usch, vad tråkigt för dig och Allie!!! Egendomligt att man inte kallade in en annan vet.för vidare undersökning och röntgen när ni ändå var där. Ramkvilla ATG-klinik gjorde precis tvärtom. Det blev visserligen en heldag där men det kan man ta så vet man att hästen blir helt genomgången.

Jag håller verkligen tummarna för att det är något tillfälligt som rättar till sig så småningom. Han är ung, din guldklimp, så räkna inte ut honom. Stor kram!!!!

Ja visst är det konstigt! Dessutom med en så ung häst, då ska de inte reagera sådär. Och han rör sig hur bra som helst, visar sig endast när man helböjer benet. Det gör det hela ännu konstigare..:confused:

Jag vill bara ha svar och ingen vet. vill ge mig det!!:eek::smirk:

Kanske höra med en annan klinik? Jag hade tidigare en ATG-klinik i norr som jag kände lika inför och då bytte jag till en privat i Timrå som hjälpte mig snabbt och mer grundligt än ATG-kliniken. Beror så mycket på vad det är för veterinärer som jobbar där.

Ramkvilla är rätt nytt och jag är imponerad av deras kunnande:bow:

Ja, vi ska ta och åka till Täby bara vi får en tid. Ultuna har alltid varit 110%iga för oss, men idag så bara nää!

Ta det nu lugnt!

Hältan kan ha samband med spänningarna, absolut. Vilket som orsakat vad är omöjligt att säga utan grundlig hältutredning. Givetvis ska du göra en sådan, så fort som möjligt.

Just att det är en ung häst, som är ganska tränad nu, kan visst göra att han reagerar hårdare. Han kan ah fått problem i en tillväxtzon eller dylikt, någon form av mindre överansträngning som har orsakat något mer osv. Och för det behöver du inte gå och dra något gammalt över dig, det behöver inte vara så att du har "övertränat" eller varit för hård, eller gått för fort fram. En del unghästar är känsligare än andra så är det bara. Och träning har givetvis med det att göra också.

Jsut för att han är ung och du har varit uppmärksam kanske du har upptäckt något i tid som han kommer att återhämta sig till 100% efter, med tid, behandling och rätt träning.

Börja med hältutredningen och diskutera fram lämplig behandling med vet. När du vet vad som gäller rekomenderar jag tex IR-behandling, akupressur eller annan för skadan lämpligt komplement (med det är ju min åsikt, så hade jag gjort)

Framför allt, låt det ta sin lilla tid om det måste...

För övrigt står Emiil på Ulltuna nu pga en skada som föranlett operation :( Du såg inte till honom? Han har visst charmat hela personalen :smirk:

Haha, tack för stöttning!

Nej, det gjorde jag inte, vad är det för skada?:(
Aa, min lilla Allie charmade de flesta där också, bara för att han va så väluppfostrad:D

Dock så blir man bara trött, har precis kommit igång liksom.. Och hela det här halvåret har jag bespetsat mig på att kommande tävlingssäsong ska vi vara tiptop.. Men det är klart, hans hälsa går före allt! Det får ta den tid det tar, det är bara SÅ tråkigt när saker inte går som man planerat. (Nackdelen med att vara en extrem tävlingsmänniska och älska sin häst över allt annat på samma gång:D)

Senast ändrad:

Håller med Wrangler...Ta det lugnt, ge det tid och så småningom rätt behandling så är han snart på banan igen.

...jag vet precis hur du har det. Lillys problem slog ju undan benen på mig lite men nu har vi lite hopp igen och hon är under igångsättning. Bara att hoppas att det håller nu;)

Han hade skurit sig på benet på något sätt (hos sin "soon to be-nya matte")...men det verkar inte vara så allvarligt som dom först trodde.

Men han har impat på dom tydligen, det är ju bra att vi ger Quarterhästarna ett gott rykte hos veterinärerna :D
Han är väldigt snäll och väluppfostrad och han tycker det är jättespännande att vara på klinik :smirk: Dessutom är han stor som ett hus numera den gule.....

Haha ja det är kanon!
Hur stor är han nu? Allie har kommit ända till 161:D

Han är väl ungefär samma i manken, men ungefär en Allie till på bredden :rofl:

Tänkte att nu vill hon ta in honom på röntgen och allting, men hon sa endast att hon inte var någon hältutredare utan det skulle vi boka annan tid för, och att vi skulle hem och ta det lugnt.

Men de hade kankse inte tid just då? Kanske var mkt att göra? Boka en tid för hältutredning? Tycker det var bra att hon sa ifrån om hon inte kände sig tillräckligt kompetent, tänk om det vart tvärtom :eek:

Hoppas ni får tid för en ordentlig undersökning o han blir bra!

Ja men vi hade bokat tid för en komplett utredning. Då tycker jag att den ska vara komplett också..

Hej
Jag som är uppvuxen på täby galopp vill bara lägga in en grej.
Jag tycker personligen inte att dom är så jätte bra.
Så om du inte är nöjd el likn efter varit där ta och åk till mälardalensklinik dom har jag bara bra erfarenhet av.
( tycker en del av vet på täby dömmer hästar fel.)
Ville bara säga det.
Annars håller jag m wrangler helt och hållet. Lycka till.

Tack för rådet! Fast täby har alltid funkat kanon tidigare, anledningen att vi inte åkte dit nu var att vi var skickade till neurologen på ultuna..

Mälarkliniken dömde ut min ponny efter fyra behandlingar mot kotledinflammation, hon hade efter obd. en lös benbit som låg såpass att en operation hade gjort henne helt bra...

(Den missade dom trots tre eller fyra plåtar på benet)

Men jag får se, har lite svårt att lita på kliniker öht.. Men någon måste man ju ta sig till! :cool:

Ja men vi hade bokat tid för en komplett utredning. Då tycker jag att den ska vara komplett också..

Jaha :mad: Men de kan ju forf ha bra hältutredare :idea: Även om man blir lite trött för sådana grejer, uppenbarligen hade de fått lite om bakfoten eftersom de inte räknade med att behöva göra hältutredning trots att ville ha genomkoll.

tiotio

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 170
Senast: Mirre
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
635
Senast: Grazing
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 958
Senast: Cattis_E
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 631
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V