Är det såhär hingstar beter sig? :P

Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P

har ju inte direkt fått så många svar på det jag egentligen undrade om :p
men tack alla som svarat på det :bow:

Hej!
Jag har en valack som dock tror sig vara en hingst. Han, hrm, rider gärna på stona i hagen när de brunstar, om de tillåter det, och flörtar med dem hela tiden.
Inget konstigt egentligen, men idag var han lite rolig :p
Stona brunstar just nu, han har itne börjat rida på dem än dock :angel:

I ditt första inlägg så skriver du så här, är det då så konstigt tycker du att folk reagerar och tror att han går med ston? Det verkar han ju ha gjort nu med eftersom han började rida på ett sto ganska nyligen, så vad är det då som är problemet att folk reagerar?

Otrevliga och dryga har jag inte tolkat några av svaren, däremot har folk reagerat starkt på att du har/haft din valack bland ston när du vet att han betäcker. När du sedan käftat emot och nonchalerat så är det väl klart att folk reagerar ännu mer på det?

Om du funderar lite på varför folk reagerat som de gjort, så kanske du förstår att de inte menade att vara elaka som du uppfattat det som, utan att de faktiskt tänker på hästarna i första hand och inte vill att någon ska skada sig.

Sedan tycker jag absolut inte att det är "klart" att man käftar emot om man tycker folk är otrevliga, inte om man först tänker efter på varför de reagerar som de gjort och utgår i från det. Är folk spontant otrevliga så är det väl bara att ignorera.

få verkar bry sig om inläggen där jag skrivit att vi har flyttat på dem, att vi kommer göra det nästa år etc.
verkar som alla bestämt sig för att jag tror att jag kan allt och har rätt etc.
Men har jag någonsin ifrågasatt att de kan göra sig illa? Nej. (har jag gjort det var det i ett infall av irritation)

Du ifrågasätter indirekt att hästarna kan göra sig illa när du hela tiden svarar nonchalant på råden du fått och försöker förklara bort dig. Det är ju dock bra att du nu har särat på hästarna, gör det tidigt nästa brunstperiod också.

wooops pinsamt :o hade visst lite för bråttom när jag läste igenom mitt första inlägg, man vet ju vad man själv menar liksom, men okej förstår om det misstolkades av andra. Liksom jag förmodligen misstolkade svaren, där det stod i stil med "låter du han gå med ston NÄR han betäcker dem" och jag menade på och försöker förklara att nej NÄR han betäcker dem så särar vi på dem. den som svarat fortsatte då svara utifrån vad h*n menat och ja då blev allt blev liksom missförstått från början och alla blev dryga :rofl:

Nej de kanske inte menade att vara otrevliga, men då tycker jag inte man ska använda ?! utan bara ? exempelvis. och inte skriva saker som "aldrig i livet att jag skulle låta en sån häst gå med ston!" utan nåt i stil med "det kanske inte är så bra etc."
Du kanske inte uppfattar dem som dryga och otrevliga, men jo, vissa har varit det.
Tycker jag försökte ignorera det i början, men när det fortsätter så ja som sagt vad gör man om inte drygar tillbaka? men vem var det som tog sig samman först? dom eller jag? skrev jag inte att "jag känner mig ägd"? skrev jag inte att jag faktiskt inte har nån erfarenhet av hingstiga valacker? har jag inte varit liite ödmjuk i alla fall? neej kanske inte..?

nonchalerat svaren och försökt förklara bort dem har jag väl inte gjort? däremot, vilket jag också försökt förklara, så har jag försökt förklara för alla att vi INTE har dem tillsammans NÄR de brunstar, vilket ingen verkade fatta i början, ja missförstånd som sagt :)

Senast ändrad av en moderator:

KL

vill bara meddela att när jag äntligen träffade en av stoägarna idag så pratade jag med henne :) kom dock inte fram till något utan vi sa att vi tar det när stona slutat brunsta och bestämmer om vi ska släppa ihop dem igen :)
så kom inte och säg att jag inte lyssnar :p har egentligen gjort det hela tiden som sagt, förlåt bara för att man har en dryg personlighet och för ett missförstånd som jag tror berodde på båda parter :p

Det vill säga, vi är dryga för att vi inte missbrukar smileys och inte håller med dig?
Varför ska man linda in saker i bomull? Det är lättare att skriva som det är och inte dalta.

Det kan hända att min uppfattning om svaren du fått inte är relevant, men jag tycker att som trådskapare så ska du tänka efter en eller två gånger vad folk menar med svaren innan du hugger emot och försvarar dig, om du ens behöver göra det. Har du förståelse för svaren du får så finns det ingen anledning att vara dryg. Om det nu är så att du verkligen tycker något är elakt skrivet så kan du rapportera det till moderator.

Mycket hur folk reagerat tror jag hänger på hur du skriver och uttrycker dig, jag tycker att du ska se över allt sådant och på så sätt undvika dryga svar och missförstånd. Det är ju många som faktiskt har tolkat dina svar som nonchalanta och det säger du ju själv - du tar till dig råden men visar inte det i tråden. Kanske inte så snällt för de som tagit sig tid till att svara i tråden. Visa din tacksamhet istället.

Nej de kanske inte menade att vara otrevliga, men då tycker jag inte man ska använda ?! utan bara ? exempelvis. och inte skriva saker som "aldrig i livet att jag skulle låta en sån häst gå med ston!" utan nåt i stil med "det kanske inte är så bra etc."

Alla har inte din uppfattning om hur man ska skriva, så du kan egentligen inte förvänta dig något. Folk blev upprörda att du hade en betäckande valack i samma hage som ston, och folk uttrycker sig olika - det är sådant man får ta när man skriver i och skapar trådar.

wooops pinsamt :o hade visst lite för bråttom när jag läste igenom mitt första inlägg, man vet ju vad man själv menar liksom, men okej förstår om det misstolkades av andra. Liksom jag förmodligen misstolkade svaren, där det stod i stil med "låter du han gå med ston NÄR han betäcker dem" och jag menade på och försöker förklara att nej NÄR han betäcker dem så särar vi på dem. den som svarat fortsatte då svara utifrån vad h*n menat och ja då blev allt blev liksom missförstått från början och alla blev dryga :rofl:

Utifrån de svaren du har fått så borde det vara lätt att räkna ut att NÄR han betäckt stoet kan det redan vara för sent. Jag skulle gissa på att det var något i den stilen personen menade också. Att hästarna ska säras innan man ser att valacken betäcker, och inte efteråt om man nu ska ha de tillsammans.

Varför ska man linda in saker i bomull? Det är lättare att skriva som det är och inte dalta.

Jag håller med till viss del. Att skriva att någon är korkad om denne inte förstår är däremot lite över gränsen enligt mig. Alla är vi oerfarna från början och TS skriver att hon inte har så mycket erfarenhet av "hingstiga" valacker, som i detta fall betäcker. Då kan man åtminstone vara lite konstruktiv och inte göra påhopp, oavsett hur man tolkar TS inlägg.

Dock inte sagt att just du skrev att TS var korkad.

Jag skrev ren fakta i början av tråden, berättade att hennes häst troligvis var oupfostrad och skrev ner vad som kunde hända om ett sto
blev betäckt av en skitig valack, men fick då höra att jag var dryg och dum.

nej det är inte direkt därför ni är dryga, det är bara jag som råkar vara smileymissbrukare, sorry about that.

och jag tror vi egentligen håller med varandra om det mesta, förutom att jag tycker det är viktigare att han får gå med andra hästar än risken är stor att han rider dem i hagen när de inte brunstar.

dock oerfaret av mig och stoägarna att inte sära på dem tidigare, men ja man lär av sina misstag :)

men i denna tråden var det ordet när som ställde till det, ni menade allmänt att om en valack gör så, och jag menade perioden när han gör så. Som sagt blev det fel där redan från början :)

och ja, kanske är lättare att säga som det är (särskilt när man "gömmer" sig bakom ett användarnamn). Men frågan är vad som är det smartaste när man vill påverka någon och lära någon något.

KL
lämnar tråden med dessa ord så kan ni fundera över det, hur man egentligen ska gå tillväga när man vill lära någon nåt.
Eller ni kanske inte vill lära utan bara klanka ner? varför? beror ju oftast på osäkerhet hos en själv.. men ja, jag känner er ju inte så.
till de som ville lära mig nåt, tack, men nästa gång tänk på hur ni lägger fram det. står vad jag menar i mittstycket på mitt förrförra inlägg :)

har inte längre tid nu när ledigheten är slut att ödsla tid på folk som inte vill förstå, eller att sitta vid datorn så mkt öht egentligen :p har ju dessutom fått svar på det jag ville, om än få, och dessutom på massa annat :cool:
så ja vi ses väl kanske i nästa tråd, hej svejs :)

bra och bra, vore ju schysst om folk inte skriver utropstecken i första inlägget när de inte vet all bakomliggande fakta..
men jo innehållsmässigt är de väl bra, men vissa borde kanske lära sig lite grundläggande om pedagogik och inte minst vett.

tycker inte det är häftigt att säga emot, är bara så som person, förlåt för min personlighet... haha jobbar på att vara lite mindre dryg men man får faktiskt skylla sig själv när man skriver massa utropstecken och förutfattade saker.

vad har jag skrivit i andra trådar? vore kul att veta ;)

angående det sista - tack detsamma :cool:

Kunde inte låta bli att svara trots att jag skulle lämna tråden.

Jag vill helst inte ta upp vad jag läst i andra trådar du skrivit i, men bla vad gäller utfodring och annan grundläggande hästkunskap etc verkar du ha en del kvar att lära, jag menar inte att du är dålig, bara att det finns mycket kvar att lära. Det har alla. Om du läser denna tråd om 10 år kommer du nog förmodligen förstå vad jag menar. Ju mer man kan, desto mer inser man att man har kvar att lära. Som sagt, jag trodde också att jag kunde allt när jag var 18.

Om du vill ha svar baserade på all fakta får du väl skriva all fakta som är relevant också, de svar du får i tråden är ju baserade på den fakta du ger. Och du skriver ju till och med själv att du uttryckte dig fel i första inlägget -hur ska vi veta det?

Jag tycker inte jag har varit otrevlig, kanske skarp i tonen, ursäkta om du uppfattat mig som otrevlig, men du inbjuder faktiskt till otrevliga svar.
Pedagogik är inte min grej, däremot kan jag faktiskt en del om hästar och det är det många andra som försökt svara dig i denna tråden som också kan. Du är säkert kunnig inom många områden, det tvivlar jag inte på, men Var ödmjuk och fråga så lär du dig mer om det du faktiskt inte kan istället för att vara så fast i din övertygelse, du säger ju till och med att du inte har erfarenhet inom området du frågar om, för ingen kommer bara hålla med dig när du så tydligt brister i kunskap, om det är medhåll du vill ha har du valt fel forum.

Välkommen till buke :angel: ;)

Jag skrev ren fakta i början av tråden, berättade att hennes häst troligvis var oupfostrad och skrev ner vad som kunde hända om ett sto
blev betäckt av en skitig valack, men fick då höra att jag var dryg och dum.

Jag försvarar inte TS beteende, jag tycker inte det är okej att kalla någon korkad/dum/dryg oavsett.

och ja, kanske är lättare att säga som det är (särskilt när man "gömmer" sig bakom ett användarnamn). Men frågan är vad som är det smartaste när man vill påverka någon och lära någon något.

Om man spontant vill lära någon något så bör man vara konstruktiv. Det är givetvis trevligast att man är konstruktiv även när någon frågar efter råd, men jag tycker inte att man som trådskapare kan förvänta sig något sådant. Det beror ju dock på vad som skrivs också, och i detta fallet riskerar både du och de andra hästägarna att hästarna får allvarliga skador - vilket tordes vara därför folk reagerar som de gör och "glömmer" att vara konstruktiva.

Du som trådskapare bör rimligtvis ta till dig vad som sägs oavsett, för att du just frågar efter råd.

Det övriga du skrev vet jag inte riktigt hur jag ska tolka, det känns inte som du tar åt dig av vad folk skriver alls. Dessutom verkar du se dig själv som ett offer när även du har hållit en otrevlig ton i dina inlägg. Jag upprepar att du bör förbättra din teknik att skriva och uttrycka dig så alla parter slipper missförstånd och dryga kommentarer.

Jag har inte kallat ts dum eller dryg. Jag skrev att TS inte har förmågan att lyssna på andra.

Du frågade mig ett flertal gånger om jag läst inläggen. Jag råder dig att verkligen läsa vad som står. Det är ingen som försöker hoppa på dig eller verka dryg. Alla försöker få dig att förstå vad problemet är och utifrån dina senaste inlägg har du fortfarande inte förstått riskerna... Det är som att läsa 10 varningskyltar och ändå fortsätta frammåt över stupet.

och jag tror vi egentligen håller med varandra om det mesta, förutom att jag tycker det är viktigare att han får gå med andra hästar än risken är stor att han rider dem i hagen när de inte brunstar.

dock oerfaret av mig och stoägarna att inte sära på dem tidigare, men ja man lär av sina misstag :)

Läste du mitt inlägg om vad som kan hända en betäckande valack även under "icke-brunstsäsong"?

Jag förstår att du tycker det är viktigt att hästar inte skall gå ensamma i hagen och jag håller med dig. Dock finns det situationer när det ligger i hästarnas bästa intresse att de inte går med andra hästar. Till exempel när skaderisken hos hästarna bedöms vara högre än genomsnittligt.

Det är din häst och du sköter den så klart efter eget huvud och säkert med din hästs bästa i åtanke. Jag ville bara upplysa om min valacks historia för att du skulle kunna bedöma riskerna med att låta honom gå i hage med ston.

Alltså jag vill inte alls vara dryg eller något men om man inte frågar får man inget heller veta.

Men vet ni verkligen att det var så att han skulle klättra på stoet? det kan ju faktist vara så att stoet bara har sparkat när han kommit in i hagen. Sett många hästar som stegrat och sparkat mot varandra speciellt vid ihop släpp (även hästar som gått med varandra innan) och tyvärr så kan det träffa olyckligt.

KL

Åå drygt jag som verkligen bestämt mig för att inte skriva mer i den här tråden men jag kan inte hålla mig för vet ni vad jag kom på? Pållen min har ju gått med sällskap hela vintern så om han blir själv i sommar är det ju inte väärldens katastrof. tänk vad smart till och med jag kan bli när jag lugnat ner mig lite :idea:
men å andra sidan är det ju i sommar som det är viktigast för dem med sällskap så de kan vifta bort flugor åt varandra etc. Och nu har de ju heller inge täcken på sig och kan klia varandra obehindrat. Så jag får se hur det blir men ska överväga saken i alla fall.
Jag förstår er oro bra efter allt ni har varit med om med betäckande valacker, det är efter era erfarenheter. Men jag tycker är sällskap är väldigt viktigt efter de erfarenheter jag varit med om. Ni kanske aldrig har sett en häst matvägra för att den blev tvungen att gå själv? Det har jag... :cry:

En liten fråga bara, tycker ni att jag är dryg för att jag är glad och positiv och kanske lite skämtsam ibland? förlåt i så fall det är inte meningen, jag bara är glad av mig. men så ni vet att jag inte menar att vara dryg i alla fall :D

Sen måste jag bara säga att jag tycker det är lite roligt och ironiskt att några av er hela tiden säger till mig att jag ska tänka efter före jag skriver, att jag måste förstå att folk får lite panik över att han går med ston och inte tänker på vad de skriver och ska tänka efter innan jag blir irriterad.
Men om jag ska göra det, varför ska inte ni? Borde inte ni också tänka efter innan ni skriver även om ni blir arga över att jag hade min häst med ston? och om jag ska ha förståelse att ni blir arga borde inte ni ha förståelse för att jag blir lite arg?
tycker det är lite flumm att ingen verkar ha tänkt så långt :p

Fjordtokan: anledningen till att jag frågade om du hade läst alla inlägg var för att du frågade om han inte kunde gå med valacker och jag hade skrivit i bara att några inlägg tidigare att det inte gick. Men det blev väldigt onödigt otrevligt skrivet av mig, tar på mig det, förlåt..

Eme_liie: Bara så du vet tycker jag att du är en förebild för oss andra i "uppförande" :bow: och det jag skriver att alla är otrevliga är inte till dig såklart så du inte tar illa upp, men det förstår du hoppas jag :)

Finns även fler trevliga i den är tråden, jag tror ni själva vet vilka ni är :bow:

KL igen
nej nu får detta verkligen bli mitt sista på riktigt.
jag är i alla fall inte irriterad på nån av er längre. Vill ni vara arga på mig så okej, ni får väl vara det då :p

Ja men visst är det viktigt att hästarna ska ha sällskap. Men hästarnas välfärd är betydligt viktigare.
Om din häst blir så deprimerad av att gå själv så kanske du borde leta efter lämpligt sällskap till den istället.

Du kan inte kolla om det andra när liggande stallet kanske har en betes hage med bara vallacker?
Kommer han in i en flock med några stycken och hoppas på en stark ledare så kommer han bli lite fostrad och ha rätt typ av kompisar..

Du måste förstå att det är jobbigt för din häst att han har problem med hormoner på det viset. Det är inte snällt att ha han med ston och inte själv heller. Med hans hormon problem så mår han inte bra med de på vintern heller. Mina ston har brunstat i vinter också...

Du kan kolla med de andra stallet. Har de 3 vallacker är det inte så stor risk att alla de flyttar. Eller bara om de har 2 st. Men då har du gjort vad du kunnat för din häst.
I bland får man tänka på vad som är bäst för din häst och inte för dej själv. Är det så att du inte kan ge han det han behöver kanske han trivs och funkar bättre hemma hos någon som har vallacker...

Han behöver ha sällskap och ska inte gå själv och bör aldrig gå med ston, vare sej på sommar eller vinter, för att han ska må bra...

Vill du att dina stallkompisar ston ska blir förstörda? Många ston pga av bakterier kan inte bli dräktiga efter de blivit betäckta av vallacker.
Det är varken snällt mot stona eller ägarna. En sånn häst blir mycket mindre värd. Så det är ett stort annsvar du har både mot din häst och sto ägarna.
Så sluta tänka på dej själv och ta ditt annsvar och hitta ett ställe där han kan vara och trivas.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama