Är det såhär hingstar beter sig? :P

Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P

Men nu förstår jag inte riktigt hur du menar??
Du frågade om det var ett hingst betende?? Om du inte ser det som ett problem och du tycker det är okej, vad spelar det då för roll?
Det jag menar är att du väljer vad för beteende du vill ha oavsett om den är hingst eller ej.

Skrev ju förut om min häst och han går idag själv pga den hästen han kan gå med är sto och hon har dessutom lätt bakdel. Alltså att hon sparkar typ jämt när hästar kommer i närheten och hon brunstar typ jämt.

Om jag var du och verkligen inte ville att han skulle gå själv så kunde han få gå med stona men just under den här års tiden verkligen ha koll på stona och direkt när man märker att det finns risk för brunst ta ut ur hagen på en gång då ist för att ni tar ut när han väl har börjat klättra. Då minskar ni skaderisken ganska mkt. För jag skulle vara mer rädd för min häst om han klättra det är så lätt att en spark träffar fel och du måste ta bort din häst finns ju fler saker som kan skada din häst som någon annan oxå tog upp.

Min har gått med ston när dom inte brunstat och då är han inte på och klättrar eller visar intresse för ston men det gäller då att man verkligen känner stona så man inte får dom onödiga upphoppen innan man tar isär.

Det är skillnad på att vara envis och att inte orka tänka. Förstår du inte att när han väl rider så är det försent. Även om du struntar i stona, tänk på din egen häst. Du är nog lagom katig när han en dag ligger i hagen med ett brutet ben...

Som alla andra redan sagt, LÅT HONOM INTE GÅ MED STONA. Det finns så stora skade risker att det inte är värt det bara för att han ska slippa gå själv.
Det är ändå bättre att han går själv än att riskera att han eller någon av stona blir ordentligt skadad, och tänk på att det är du som får stå för ev skador oavsett det är din häst eller nått av stona som blir skadad.
Tänkte på en annan grej du skrev, om en häst sparkar en gång får den gå själv. Är det inte samma sak när valacken rider på stona, att han borde gå själv minst från tidig vår till vinter ( hade det varit min hade han fått gå med val och inte ston året runt, hade det inte funkat med andra val hade han fått gå själv pga skaderisken) för att inte skada vare sig själv eller andra och varför vänta tills han börjar rida på dom innan ni delar på dom, har ni kollat upp ordentligt så han inte redan har skadat nått sto för han kan ju ha ridit på stona några gånger före ni upptäckte att han börjat om att rida på dom.

Ursäkta om det är allt för rörigt :o skriver på mobilen.

å ena sidan tack för lästips, är alltid kul :) är det den gröna boken, den har jag läst redan på några håltimmar. Har väl bara inte kommit till kapitlet om hingstiga valacker än. ska också leta upp vad det står om ensamgående hästar ;)
å andra sidan så kan jag bara skratta när en person jag aldrig mött säger att jag borde lära mig om hästhållning, "snälla". Alla behöver alltid lära, men du uttryckte det som att jag inte kune någonting, och då kan jag inte låta bli att undra vad du har för belägg för det? :)

finns människor som lägger fyra täcken på sin häst, som låter hästen bli jättetjock, som har dem i små små fållor och aldrig i hage, etc.. ändå klassas dessa människor ibland som duktiga. Vad jag menar är att bara för att man inte råkar ha erfarenhet av hingstiga valackar så betyder inte det att man är helt okunniga om andra saker, och jag vill mena att vi alla är bra på olika saker :)
Sen kan jag inte allt annat heller, lååångt ifrån, men tja, tyvärr så skratta jag bara åt din kommentar att jag borde lära mig mer, vi har ju liksom aldrig träffats :p

som sagt så var jag bara nyfiken, man vill ju lära sig :)
sen tycker jag inte man kan välja beteende riktigt, det hör ju till hästens personlighet :) däremot kan man ju välja om den ska lyssna på mig som ledare eller inte.

Skrev ju förut om min häst och han går idag själv pga den hästen han kan gå med är sto och hon har dessutom lätt bakdel. Alltså att hon sparkar typ jämt när hästar kommer i närheten och hon brunstar typ jämt.

Om jag var du och verkligen inte ville att han skulle gå själv så kunde han få gå med stona men just under den här års tiden verkligen ha koll på stona och direkt när man märker att det finns risk för brunst ta ut ur hagen på en gång då ist för att ni tar ut när han väl har börjat klättra. Då minskar ni skaderisken ganska mkt. För jag skulle vara mer rädd för min häst om han klättra det är så lätt att en spark träffar fel och du måste ta bort din häst finns ju fler saker som kan skada din häst som någon annan oxå tog upp.

Min har gått med ston när dom inte brunstat och då är han inte på och klättrar eller visar intresse för ston men det gäller då att man verkligen känner stona så man inte får dom onödiga upphoppen innan man tar isär.

jaa det är så jag har tänkt det eftersom han inte gör nåt när de inte brunstar :)
sen var vi sena med att flytta isär dem i år, oerfarenhet från alla parter i stallet förmodligen, och att vi alla ville ge honom en andra chans :)
nästa gång får vi vara lite mer förutseende, nu vet vi ju att han rider på dem varje gång de brunstar, visste vi ju egentligen inte förut mer än från säljarens ord, och hon sa att ibland när stona brunstar.

har du aldrig mött någon som visst förstår och egentligen håller med, men är så envis, och dryg, att h*n säger emot bara för att?
Inte?
I så fall grattis till en ny livserfarenhet :p

Som alla andra redan sagt, LÅT HONOM INTE GÅ MED STONA. Det finns så stora skade risker att det inte är värt det bara för att han ska slippa gå själv.
Det är ändå bättre att han går själv än att riskera att han eller någon av stona blir ordentligt skadad, och tänk på att det är du som får stå för ev skador oavsett det är din häst eller nått av stona som blir skadad.
Tänkte på en annan grej du skrev, om en häst sparkar en gång får den gå själv. Är det inte samma sak när valacken rider på stona, att han borde gå själv minst från tidig vår till vinter ( hade det varit min hade han fått gå med val och inte ston året runt, hade det inte funkat med andra val hade han fått gå själv pga skaderisken) för att inte skada vare sig själv eller andra och varför vänta tills han börjar rida på dom innan ni delar på dom, har ni kollat upp ordentligt så han inte redan har skadat nått sto för han kan ju ha ridit på stona några gånger före ni upptäckte att han börjat om att rida på dom.

Ursäkta om det är allt för rörigt :o skriver på mobilen.

Jag menade att bara för att en häst sparkar en gång så får den väl INTE gå själv hela livet, den får ju en andra chans.

Om dy ser en häst med en röd rosett i svansen på ridbanan lägger du dig med din häst rakt i rumpan på den hästen? Nej det skulle jag inte tro, Då hade du varit korkad.
Det folk försöker få fram här att att det du gör när du släpper din häst med ston är motsvarande att rida upp i rumpan på hästen med rosett. Din häst löper mycket större risk att bli sparkad än om du red i baken på en häst som inte är känd för att sparka.
Sedan kan vi jämföra det med att du själv rider en häst som sparkar. Då håller du givetvis på säkert avstånd från andra hästar så mycket du kan, inte sant? Du vill ju inte att din häst skall skada andra hästar eller hur?
Vad är skillnaden mellan att förhindra att din häst skadar andras hästar med hovar och tänder och på att han skadar dom med tyngd och sin penis?

KL
Om jag ska vara ärlig förstår jag inte riktigt vad du o dina stallkompisar kommit fram till, om han ska gå med stona eller inte men det verkar på dina inlägg som han går med stona under "icke-brunstsäsong"?

Vill, i all välmening, berätta vad som kan hända med en betäckande valack när stoet inte vill. Jag har själv en valack som rider på stona om han skulle få möjlighet, därför går han ALDRIG med ston. Han går alltså ensam om ingen lämplig valack finns som sällskap.

Förr-förra senhösten gick min valack själv men smet på någt vänster (Genom två eller om det var tre staket.) in till mitt sto. Detta var alltså under "icke-brunstsäsong".

På eftermiddagen när vi skulle ta in hästarna står min valack inne hos mitt sto på tre ben. Körde in honom till kliniken dagen därpå där de fick söva honom och gå in i benet för att se vad som hänt. Stoet hade sparkat honom så illa att det gått ur benflisor ur benet, farligt nära leden...

Lyckligtvis blev han bra efter rehabilitering och många sköna tusenlappar till veterinärkostnader (försäkringen täckte inte allt).

Antagligen ville han betäcka men det ville uppenbarligen inte stoet... och så kan det gå.
Vill med detta långa inägg bara göra dig uppmärksam på vilka risker du utsätter din häst för, för att inte tala om stona...

Visst är det tråkigt för hästar att gå själva med det är väldigt tråkigt för dem att stå skadade också... Man får helt enkelt välja det minst onda alternativet.

å ena sidan tack för lästips, är alltid kul :) är det den gröna boken, den har jag läst redan på några håltimmar. Har väl bara inte kommit till kapitlet om hingstiga valacker än. ska också leta upp vad det står om ensamgående hästar ;)
å andra sidan så kan jag bara skratta när en person jag aldrig mött säger att jag borde lära mig om hästhållning, "snälla". Alla behöver alltid lära, men du uttryckte det som att jag inte kune någonting, och då kan jag inte låta bli att undra vad du har för belägg för det? :)

finns människor som lägger fyra täcken på sin häst, som låter hästen bli jättetjock, som har dem i små små fållor och aldrig i hage, etc.. ändå klassas dessa människor ibland som duktiga. Vad jag menar är att bara för att man inte råkar ha erfarenhet av hingstiga valackar så betyder inte det att man är helt okunniga om andra saker, och jag vill mena att vi alla är bra på olika saker :)
Sen kan jag inte allt annat heller, lååångt ifrån, men tja, tyvärr så skratta jag bara åt din kommentar att jag borde lära mig mer, vi har ju liksom aldrig träffats :p

I min värld är det ett tecken på okunskap och nonchalans att låta sin "hingstiga", betäckande valack gå ihop med ston som låter sig bli betäckta.
Jag känner inte dig, nej, men dina svar i denna tråd och det du skrivit i andra trådar tyder på ganska stor okunskap, ja.

Ta chansen och lär dig nåt, du har fått bra svar, var lite ödmjuk istället för att vara så j-a fjortisuppkäftig, det är inte häftigt att säga emot bara för att när man vet att man har fel, för det borde du förstått att du har vid det här laget, om du inte är helt korkad.

Jag har inte sagt att det är ok med dålig hästhållning bara för att andra har det sämre. Det är alltid väldigt trist med hästar som far illa, även om din valack och stona han går ihop med inte skadats ÄNNU (vad du vet, infektioner syns inte utanpå alltid).

Riktigt tråkig attityd du har, lämnar tråden nu.

Jag håller med dig. TS äger inte någon som helst förmåga att ta till sig vad andra säger.

skillnaden mot att rida i rumpan på en häst som har röd rosett är ju att den hästen sparkar. Min häst rider inte på dem när de inte brunstar, alltså ingen fara då. Jag är fullt medveten, och var redan innan denna tråden att det är farligt att ha honom tillsammans med stona när han rider på dem, men förstår inte varför det skulle vara farligt när han inte gör det?

(lite KL) den som kan förklara vad som är farligt med att ha han med stona under perioden han inte rider på dem får gärna göra det. är liksom ingen som gett ett bra argument för det än. eller har jag missat nåt? :)

ja det är så jag vi har bestämt i stallet :)

bra och bra, vore ju schysst om folk inte skriver utropstecken i första inlägget när de inte vet all bakomliggande fakta..
men jo innehållsmässigt är de väl bra, men vissa borde kanske lära sig lite grundläggande om pedagogik och inte minst vett.

tycker inte det är häftigt att säga emot, är bara så som person, förlåt för min personlighet... haha jobbar på att vara lite mindre dryg men man får faktiskt skylla sig själv när man skriver massa utropstecken och förutfattade saker.

vad har jag skrivit i andra trådar? vore kul att veta ;)

angående det sista - tack detsamma :cool:

haha läs några inlägg tidigare, jag tar till mig, visar det bara inte kanske. Skulle gjort det om ni andra inte varit så j***a dryga och otrevliga i början.. ;)

(lite KL) den som kan förklara vad som är farligt med att ha han med stona under perioden han inte rider på dem får gärna göra det. är liksom ingen som gett ett bra argument för det än. eller har jag missat nåt? :)

Om du läser lite till så ser du att folk har skrivit att det kan hända att valacker betäcker även när stoet inte brunstar. Du säger förvisso att han inte betäcker under den tiden, men du säger även att ni inte har koll på honom 24 h/dygn, så alltså kan du omöjligt veta om han försökt eller lyckats betäcka.

Jag gillar inte heller din nonchalanta ton i tråden, flera stycken har gett dig bra råd och du verkar bara slå ifrån dig och inte ta till dig av råden. Även om vissa kanske gick för hårt fram i början av tråden, så behöver man väl inte vara spydig och käfta emot? Om du funderar ett ögonblick på vad folk har sagt, att både valacken och stoet kan ta skada, så förstår du kanske också varför folk har reagerat så starkt som de gjort.

I övrigt tycker jag att din häst borde uppfostras något, så slipper du förmodligen ha problem när du tar honom från flocken.

KL:

som sagt så var jag bara nyfiken, man vill ju lära sig
sen tycker jag inte man kan välja beteende riktigt, det hör ju till hästens personlighet däremot kan man ju välja om den ska lyssna på mig som ledare eller inte.

har du aldrig mött någon som visst förstår och egentligen håller med, men är så envis, och dryg, att h*n säger emot bara för att?
Inte?
I så fall grattis till en ny livserfarenhet

Och TS viftar glatt på långa ludna svansen över alla svar h*n fått.

"var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig" den gyllene regeln.
Klart man "käftar emot" när folk är otrevliga. Men jag vet inte om jag har käftat emot, jo lite kanske, men mest har jag försökt förklara för folk som inte verkar anstränga sig för att förstå. Skrev jag i det första inlägget att han går med ston? nej jag skrev att han gärna rider på dem (alltså OM han går med dem). Men ändå så drar alla slutsatsen att han går med ston.
kom på vad det heter: förhastade slutsatser.
klart man blir lite irriterad då när man förklarar att så inte är fallet och andra ändå fortsätter att hävda och tro att så är det.
ber om ursäkt till alla att jag kanske varit väldigt dryg, men jag försökte faktiskt hålla en positiv stämning ett tag, men när ingen annan gjorde det så ja vad ska man göra? och vad göra när ingen verkar orka bry sig om verkligheten utan fortsätter hålla sig vid sina förhastade slutsatser?
få verkar bry sig om inläggen där jag skrivit att vi har flyttat på dem, att vi kommer göra det nästa år etc.
verkar som alla bestämt sig för att jag tror att jag kan allt och har rätt etc.
Men har jag någonsin ifrågasatt att de kan göra sig illa? Nej. (har jag gjort det var det i et infall av irritation)
har som sagt bara försökt förklara saker som ingen verkar förstå.

och jo klart att han kan rida på dem annars också, men inte så troligt och som sagt så märker man på honom när han börjar bli intresserad.
Risken att han helt plötligt efter 18 år skulle rida på dem annars är ju lika stor som risken att de sparkar varandra när de gör upp om mat etc. Och jag tycker man är rätt oschysst mot hästen om man har dem isär bara för att de ju kan sparka mot varandra..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama