Är det såhär hingstar beter sig? :P

Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P

nu är ju ändå inloggad så svarar. Det är inte min häst som matvägrar, men jag menar med det är bevis på att hästar inte trivs ensamma, även om vissa tycker det är värre än andra, min häst tycker det är ganska tråkigt att gå själv nu, men ponny är ponny och dom äter ändå :cool:

Du skriver hästens välfärd, men vad är viktigast? Att hästen har ett bra liv den tid den lever och får gå med andra hästar, eller att hästen har ett tråkigt liv bara för att den kanske, kanske, kanske riskerar att skada sig annars?
Självklart kan vi inte ha dem tillsammans När han rider på dem (det visste jag ju redan sen förut :p) men när han inte gör tycker jag det är väldigt elakt att sänka min hästs livskvalité för att han eventuellt kan börja göra det utan anledning fast han aldrig gjort det förut (och jo någon borde ju ha märkt det på 10 år om han gjort det) och om han då gör det kanske gör sig illa?
en häst kan alltid skada sig, och som sagt så känner jag att risken att han ska rida på dem och göra sig illa ungefär är lika stor som att de ska sparka varandra och göra sig illa. Men du kanske har din häst ensam av sparkrisk också?

Som sagt så tror jag det beror på vad man har erfarenhet sen tidigare vad man värderar högst och du och jag vi har helt enkelt olika synsätt beroende på vad vi upplevt och vad vi lärt oss :)
tycker ditt användarnamn är väldigt passande måste jag säga :p

Om inte det är ett alternativ att låta honom få byta stall till stall med vallacker. Så ska du nog fundera på om du ska sälja han. Skriv i annonsen att han bara kan gå med vallacker. Eller sätt ut han på foder eller hitta en valack shettis som han kan gå med... Eller fråga stall ägaren om du kan få annonsera efter någon vallack om hon har bete för fler hästar... Men det är bara en tillfällig lösning..

Men om du tar dit annsvar rätt så släpper du han inte med stona till vintern.. Även om du tycker att det funkat hela 10 år så är det inte snällt och han borde få ha en eller flera kompisar som är av rätt kön för han. Som han kan ha på sommaren också... Det borde väll vara självklart än att han ska gå halva året helt själv!!!!!!

Senast ändrad:

tänker inte ens försöka...
det är upp till dig om du vill förstå min synvinkel, om inte så okej, fine.
Jag har förstått eran, håller bara inte med helt och hållet, så är det, man tycker olika ibland.

men nu måste jag gå och äta lunch och jag kommer inte tillbaka denna gång, har sagt vad jag tycker och varför, så är det med den saken :)
over and out ;)

DU är ensam mot flera stycken och du säger att dú inte är kunnig och hästen trivs inte själv?
Alla säger att du bör ändra på hur hans liv är. Men du vill inte förstå..

Du tror helt enkelt att hästen är en maskin utan känslor alls och du tänker bara på vad som är bra för dej själv och inte hästen. DU borde inte vara häst ägare alls........

Att ens tänka tanken att han ska gå själv hela sommaren är inte att ta sitt annsvar över sin häst eller mot sto ägarna.. Synd de inte har läst hela tråden. Får då skulle de aldrig tillåta något så okunnigt att låta din häst gå med sina ston...

Du borde sälja han om du inte kan byta ställe på han... Så han får ett bra liv.. Du försöker inte ens förstå din hästs sitts alls, eller vad som händer i hans kropp. För då hade du gjort något åt det, i stället för att låta det fortsätta så här..

Men du tänker inte alls att din syn på det hela är helt fel, att hästen vantrivs själv och den ska gå själv hela sommaren???
Hur logiskt är det?

Jag tycker inte det är kul att sälja hästar, men är det de som krävs för att de ska trivas så har man inte så mycket att göra.... Att behålla hästen är egostiskt när du inte ens kan kolla med de andra stallet om han kan få komma dit.. Du har ju ett alternativ..

Senast ändrad:

Jag förstår er oro bra efter allt ni har varit med om med betäckande valacker, det är efter era erfarenheter. Men jag tycker är sällskap är väldigt viktigt efter de erfarenheter jag varit med om. Ni kanske aldrig har sett en häst matvägra för att den blev tvungen att gå själv? Det har jag... :cry:

Klart att sällskap är viktigt, men skaderisken är väl också viktig? Visst finns det alltid en skaderisk, men kan man undvika det så gör man ju det.

Lider hästen av att gå ensam så skaffar man en sällskapshäst, som passar och där skaderisken är liten.

Sen måste jag bara säga att jag tycker det är lite roligt och ironiskt att några av er hela tiden säger till mig att jag ska tänka efter före jag skriver, att jag måste förstå att folk får lite panik över att han går med ston och inte tänker på vad de skriver och ska tänka efter innan jag blir irriterad.
Men om jag ska göra det, varför ska inte ni? Borde inte ni också tänka efter innan ni skriver även om ni blir arga över att jag hade min häst med ston? och om jag ska ha förståelse att ni blir arga borde inte ni ha förståelse för att jag blir lite arg?

Givetvis ska alla se över hur de skriver. Jag tycker ju dock att den som skapar tråden och ber om råd inte ska ta illa upp av råden som ges i form av att nonchalera och försvara sig. Varför skapa trådar om man inte är beredd på vilka svar man än kan tänkas få? Om du inte tvunget ville ha några råd om din betäckande valack så kan man ju undra varför du ens hade med att han betäcker stona? Det hade varit lätt att bara skriva och undra varför han inte ville från flocken.

Min häst går själv för att hon är livrädd för andra hästar, såvida det inte är föl eller fölston, men med föl eller fölston kan hon inte
gå för då stjäl hon föl. Släpps hon ihop med andra hästar så spränger hon staketet eller så står hon och skakar i ett hörn.
Hade det fungerat så hade jag mer än gärna haft henne med andra snälla ston.

Men jag skulle aldrig i mitt liv låta henne gå ihop med en valack som betäcker eller hänger på stona. Aldrig.
Det är djurplågeri att utsätta oskyldiga djur för sådana hemska infektioner och skador som faktiskt kan inträffa om en valack betäcker.

Kan kanske skada sig? Om din valack hänger på stonas ryggar och om han lyckas betäcka ett sto, så är stona antalgligen redan skadade.

Senast ändrad:

Tycker du verkar ta ganska lätt på det här med att din valack rider på stona i hagen. VET du hur allvarliga skador det kan bli av det beteendet? Om det blir på din egen häst, det är ditt eget problem, men den dag en av stoägarna vill betäcka sitt sto och upptäcker att det inte går pga vad din häst orsakat något år tidigare, då blir det inte så roligt kanske.

Nonchalant stil, ta brt valacken från stona! Och att hålla på och sätta ihop och sära på hästarna mellan brunstperioderna verkar lite stökigt, för hästarnas skull.

skillnaden mot att rida i rumpan på en häst som har röd rosett är ju att den hästen sparkar. Min häst rider inte på dem när de inte brunstar, alltså ingen fara då. Jag är fullt medveten, och var redan innan denna tråden att det är farligt att ha honom tillsammans med stona när han rider på dem, men förstår inte varför det skulle vara farligt när han inte gör det?

(lite KL) den som kan förklara vad som är farligt med att ha han med stona under perioden han inte rider på dem får gärna göra det. är liksom ingen som gett ett bra argument för det än. eller har jag missat nåt? :)

Du har nog missförstått.
Saken är den att du inte kan veta till 100% att hästen inte försöker sig på att betäcka när du inte ser och att du inte kan veta till 100% när stona börjar att brunsta.
Du samt ägarna till stona tar en enorm onödig risk för skador på era hästar genom att låta din betäckande valack gå med stona. En risk som enkelt kan undvikas. lika enkelt som att man undviker att rida upp i rumpan på andra hästar.
förutom risker med avsparkade ben. trasiga vaginor samt infektioner så finns även risken för ryggskador på stona om de har en klängande valack.
Visa att du är en ansvarsfull hästägare och håll din valack från stona oavsett om du vet att de är i brunst eller ej.

Har inte orkat läsa igenom tråden, men har som du valack som hoppar, han får därför gå själv för både sin och stonas säkerhet. Aldig att jag släpper ihop honom med ett sto mer då det har kostat mig 1½ år med skador på honom för ett ihopsläpp på 10 min x___x

Min häst går själv för att hon är livrädd för andra hästar, såvida det inte är föl eller fölston, men med föl eller fölston kan hon inte
gå för då stjäl hon föl. Släpps hon ihop med andra hästar så spränger hon staketet eller så står hon och skakar i ett hörn.
Hade det fungerat så hade jag mer än gärna haft henne med andra snälla ston.

Men jag skulle aldrig i mitt liv låta henne gå ihop med en valack som betäcker eller hänger på stona. Aldrig.
Det är djurplågeri att utsätta oskyldiga djur för sådana hemska infektioner och skador som faktiskt kan inträffa om en valack betäcker.

Kan kanske skada sig? Om din valack hänger på stonas ryggar och om han lyckas betäcka ett sto, så är stona antalgligen redan skadade.

Min pålle är liknande din :p Han får gå själv med, är jätte svårt med sällskap till honom. Han gick super med ett ranglågt ponnysto i stallet... tills hon började brunsta :o Så ston går inte. Han kan gå ihop med valack, om det är en och den är ranglåg eller älde lugnare valack. Fler eller tuffa hästar så går han igenom staketet :(

Men personen i frågas häst. Gillar inte alls att gå själv säger hon ju.
Hade han trivts med det är det ju lugnt..
Men hon säger att hästen blir deprimerad... Då ska den ju inte gå själv hela sommaren. Om dne inte klarar det..

Men personen i frågas häst. Gillar inte alls att gå själv säger hon ju.
Hade han trivts med det är det ju lugnt..
Men hon säger att hästen blir deprimerad... Då ska den ju inte gå själv hela sommaren. Om dne inte klarar det..

Då får man väl låna någons valack eller köpa en att ha till sällskap.

Veta med 100% säkerhet kan vi ju inte eftersom vi inte var där när det hände. I så fall hade vi ju tagit ut honom ur hagen. Att jag tror att han försökt klättra på stoet baserar jag på olika saker.
För det första så stod de här två hästarna i boxarna bredvid varandra och hade gjort det i över ett år, med andra ord så hade de avklarat det "vanliga sparkandet" i boxväggarna långt tidigare. Det andra skälet är att jag känner mina hästar, stoet är inte ett sådant som sparkar något värst vid hopsläpp och valacken har en historia av att försöka betäcka ston. Det tredje skälet är hur valackens skada var placerad, strax ovanför carpus ena fram. Så jag är tämligen säker helt enkelt, att skadan berodde på att han försökt betäcka stoet.

Visst att hästen inte trivs själv men skall man utsätta hästar för hemska sjukdomstillstånd bara för att
ägaren inte kan fixa lämpligt sällskap till sin häst som är den som orsakar problem?

Det är hemskt jobbigt. Jag försöker träna henne att hälsa på andra hästar och så, det är dock svårt. För hon har ingen lust alls!

Men ibland kan hon sparka efter andra hästar, även om de är 5-10 meter ifrån henne, medens vissa går superbra att gå nära.
Hon tyckte om en häst som stod i vårat stall förr. Men det var en icke godkänd hingst och därmed inget lämpligt hagsällskap.

Jag har själv en "hingstig" valack (inte konstigt, sent kastrerad) men man får nog skilja lite på personliga egenskaper/känslomässiga reaktioner/hormoner?
Den värsta perioden var när den gick med ston som var väldigt förföriska (den ena var alltså "ökänd" för att inte ska gå ihop med valacker, för att den vid brunst kunde locka nästan vilken valack som helst till att försöka betäcka... fast det fick jag höra först i efterhand) för att den då var så fäst vid "sin" flock som den skulle beskydda (ranghög, kanske hade uttryckts på annat sätt på mindre ranghög?) en form av separationsångest skulle man kunna säga. Men för mig att rida/hantera och för hästen själv hälsomässigt var det mycket värre efteråt när (vi såklart separerade dom) att sen gå i valack-hage och skymta stona längre bort. Dels problematiken med att han fortfarande såg det som sin flock = risk för fight med likasinnade valacker, dels just separationsångesten.

Han betedde sig distraherat, som att han alltid ville ha koll i fjärran, gnäggade ofta efter sina kompisar, lyssnade bara med ett halvt öra, kunde stampa i backen ordentligt med frambenet vid möte av andra valacker, sprang så gott som oavbrutet längs staketet till hagen (sure, man hade säkert kunnat få bort mer av lydnads- koncentrationsdelen vid umgänge med människor, men 100 gånger mer krävande på den fronten än normalt).

Det är dock de enda stona han någonsin försökt betäcka, vad jag och stallägaren vet om iaf, och då har stallägaren mycket koll eftersom hagarna syns från huset och gården. Hästen har gått med ston både före och efter och går t ex just nu med en stoflock med 4st varav en brunstig. Det var just det lockande stoet som fick det att rinna över. (Nu säger jag inte att det alltid är så, snarare tror jag också det hör till undantagen! :p .) Visst var det lite av en chansning (vilket alltså både jag och stoägare var medvetna om) men det är grymt skönt att slippa samma scenario i år igen med stressen och hingstbeteendet, och slippa byta stall för en sån sak. I år är det inga problem alls med hingstbeteende och på två år nu har han aldrig reagerat på ston vare sig de brunstat eller ej. (vad vi sett, givetvis, men det har inte funnits några antydningar till det vilket det klart och tydligt fanns i beteendet vid det enstaka tillfälle det inträffade, plus att vi alltså kunnat hålla koll stor del av tiden.) däremot reagerade han hingstigt när han som sagt snarare upplevde separationsångest till stona i en annan hage med en rivaliserande valack i sin egen hage.

Senast ändrad:

Det finns ston som inte är så tydliga när de brunstar, har ni koll på dem? Har ni skrivit upp brunstscheman på stona han går med? Om inte hur har ni då koll på när de brunstar.

I vårt stall har vi 8 ston som alla brunstar olika tider. Gemensamt är att de brunstar i 21 dgr cykler vilket innebär att det alltid är någon som brunstar hos oss.
Valackar som en gång visat intresse för ston alt ston som visat intresse för den valacken, får ALDRIG gå med ston hos oss. Jag har sett ston som blivit skadade av "harmlösa" valackar och kommer aldrig vara så dum igen att jag låter några av mina ston gå tillsammans med dem.

ENDA gången jag har valack med ston är när stona är dräktiga, då låter jag mitt ledarsto gå med de pojkar som tuktas skall :devil:

kl
ston som fått infektion av en valack och inte blir dräktiga kan man behandla dem så dom blir dräktiga?

Helt ofattbart att man bara kan vara så korkad rent ut sagt.
Och det gäller BÅDE dig och stoägarna.
Jag kan inte för mitt liv begripa hur man släpper in en sån häst till ett sto, vad gör du om din häst eller något av stona blir rejält skadad på grund av er okunskap? Jag har sett skador på ett sto där en vallack hade försökt betäcka och tro mig, det var ingen vacker syn. Men du verkar iofs inte bry dig nämnvärt om vare sig din egen häst eller de andras. Alla normala människor vet att en vallack betäcker en gång, aldrig mer! Man skapar aldrig den situationen igen om man inte vill ha en skada på sitt samvete

Ibland kan det gå att behandla dom. Men är det länge sedan dom blev betäckta av valacken så kan dom ha haft en infektion så länge att den har blivit kronisk och då går det inte att få stoet dräktigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama