Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P
skrev jag inte att jag var envis som en shettis
jag lär mig och tar till mig allt ni säger, min envisa sida vill bara inte erkänna det för varken mig själv eller andra än
quote:
alltså att de rider på varandra är ju ändå en naturlig sak, men självklart är det farligt ändå.
Han har aldrig i min ägo ridit på dem så de skadat sig, men självklart kan det hända om han får fortsätta.
när din valack betäcker (det heter så) stona är det stor risk att det blir infektioner, dvs skador som inte syns utanpå. Det kan bli riktigt otäckt, stoet kan bli sjukt och förlora möjligheten att någonsin mer bli dräktigt. Det räcker med en enda gång för att skador ska uppstå och hände det fler gånger är risken givetvis större, speciellt när det är flera ston som alltså kan bli smittade av varandras eventuella bakterier, virus etc via valacken. Om han "inte prickar" kan det bli farligt. Han kan råka tränga in i analen på stoet eller träffa brevid. Googla på "kloakbildning". Kan vara nyttigt för dig. nja, för mig är betäcka att stoppa in snoppen i stoet, vilket han inte gör nånstans (obs de gånger jag sett), därav kallar jag det rida, för rida är det han gör på deras ryggar, men man kanske benämner saker olika på olika ställen, är ju rätt vanligt. okej förlåt nu för mycket oseriöst men jag kom på det, jag köper en kondom till honom
nej förlåt..
typ kl
- antingen skriver jag som en kratta så ingen fattar
du skriver som en kratta, men vi fattar ändå. Läs svaren. läst dem men tycker svaren hela tiden påstår saker som inte är vad jag sagt, därav undrar man ju.
- eller så pallar ingen läsa alla inlägg eller hela mina inlägg
jag har läst alla dina inlägg i denna tråden och blir mer förfärad för varje, du måste, för hästarnas skull, lära dig mer om hästhållning, snälla. ska, men finns det många som borde (syftar inte på någon specifik obs), jag har i alla fall ambitionen
även om det inte märks, envis som sagt..
- eller så pallar ingen anstränga sig för att förstå och har redan bestämt sig för att något är på ett speciellt sätt
ja, vi har bestämt oss, för vi vet att det kan ge skador. Det är inte det minsta naturligt för en valack att betäcka, för valacker existerar inte i naturen och beter sig inte som en hingst skulle bete sig i samma situation menar att ni betämt er för att jag låter min valack gå med stona när han rider dem, så är inte fallet, vi flyttar isär dem då.
- eller så är alla... Ska nog inte skriva det förresten
nej, vi är inte dumma(eller vad det nu var du tänkte) ja precis framgick det så tydligt
obs inte så seriöst menat dock.
läs nu detta:
Vi flyttar isär dem när han börjar rida på dem, vilket han gör ibland när stona brunstar. Ingen, varken jag eller stoägarna är väl helt dumma i huvudet?!
Men ingen av oss ser nån anledning att hålla dem isär när de inte brunstar, eftersom han då inte rider på dem.
så länge de inte brunstar alls och han verkligen inte betäcker en enda gång är det väl okej, men jag skulle personligen aldrig någonsin ta risken att ha en valack som ens visat tendens till att betäcka en enda gång ihop med ston. Varken om det var stoet eller valacken jag ägde, av rena djurskyddsskäl!
blev kanske lite förvirrande inlägg men..
får väl prata med stoägarna vad de säger, säga till dem att några på buke tycker de är korkade och oansvariga. Men ja som sagt, jag lyssnar på allt ni säger, även om det inte framgår så tydligt ibland, bara så ni vet