Är det såhär hingstar beter sig? :P

Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P

jaa men hade du läst alla inlägg hade du också läst att det inte finns några andra valacker :p

sen så säger ju många att stona kan få invärtes skador, men de gånger jag har varit med så har han, det här kommer låta helt sjukt, men han har aldrig "fått in den", han verkar inte vara så skills på det
Det är just det som är den största risken för stoet.

har förstått det, jag är inte heelt osmart :p
men sån tur då att han aldrig lyckats ;) (vad jag vet, fråga mina stallkamrater om annat, de såg den andra gången :o)

Jag har läst samtliga inlägg i tråden. Och jag tycker liksom flera andra att din pojk behöver uppfostras ordentligt.

Och om jag vore du så skulle jag se mig om efter ny stallplats. Jag skulle inte tillåta att min betäckande valack går med ston över huvudtaget.

Förstår inte att vissa tar så lätt på en sådan här allvarlig och farlig sak? :crazy:

Mitt sto blev betäckt av en valack i vintras och dom togs isär på en gång! Han får aldrig mera gå med ston, vare sig dom brunstar eller ej..
Min häst klarade sig förhållandevis bra, ont i ryggen ett par dagar, fula sår runt öppningen och så. Dock är det inte säkert att hon kan bli dräktig sedan om det skulle bli aktuellt.

Jag skulle absolut inte låta honom gå med ston, en dag är det försent och antingen blir han, stoet eller båda skadade.

En valack kan hålla på hur länge som helst (nästan) = väldigt skadligt för stoet.

Att han inte "prickar rätt" kan ge väldigt stora skador det med!

det krävs mer än så för att jag ska lyckas byta stallplats, finns bara ett annat stall tillräckligt nära och vad jag vet är det fullt :o har man inte körkort och bor på landet så finns inte så många alternativ..
Och vad finns det för garantier att han ska kunna gå med en annan häst i nåt annat stall? OM du nu har läst tråden vet du väl att han inte kan gå med vilken valack som helst? har skrivit det några gånger :p så då kan jag ju lika gärna stanna, det kan ju komma hit en valack om en vecka, liksom alla valacker i det andra stallet kan flytta ;)

och jo, han är rätt ouppfostrad, mot mig i alla fall, inte mot stona :p
men han är så himla snäll så de har aldrig varit nåt problem, och är itne nu heller, jag menar han vill vända hem, men en skänkel och han fortsätter fram i alla fall :) som sagt vet jag inte om det är ett "hingstbeteende", trodde bara att det kunde vara det men tydligen inte, han har väl fått knäppryck bara denna veckan :cool:

alltså att de rider på varandra är ju ändå en naturlig sak, men självklart är det farligt ändå.
han har aldrig i min ägo ridit på dem så de skadat sig, men självklart kan det hända om han får fortsätta.

typ KL
- antingen skriver jag som en kratta så ingen fattar
- eller så pallar ingen läsa alla inlägg eller hela mina inlägg
- eller så pallar ingen anstränga sig för att förstå och har redan bestämt sig för att något är på ett speciellt sätt
- eller så är alla... ska nog inte skriva det förresten :p

Läs nu detta:
Vi flyttar isär dem när han börjar rida på dem, vilket han gör ibland när stona brunstar. Ingen, varken jag eller stoägarna är väl helt dumma i huvudet?!
Men ingen av oss ser nån anledning att hålla dem isär när de inte brunstar, eftersom han då inte rider på dem.

Fast hur vet ni det? Det kan ni bara veta om ni sitter och tittar på hästarna hela tiden när de är i hagen.
Jag tycker att ni är riktigt naiva om ni tror att de bara gör saker när ni ser på i några minuter.

Hur vet du att stona inte fått skador? Har de stona blivit undersökta ordentligt?

Du skriver att ni flyttar isär dom om/när han börjar rida på stona, men då kan det ju redan vara försent..?!
Om ni ska ha honom ihop med ston så lär ni flytta honom på en gång ett sto börjar brunsta! Inte "vänta och se".

Ja, det är naturligt att hingstar rider på ston, men det är skillnad.
En valack kan gå upp på ett sto x antal ggr under väldigt kort tid..

Bra att ni flyttat isär dom! Men eftersom man aldrig har stenkoll på NÄR de börjar brunsta så ska ni inte ha dom ihop mer, iaf inte under vår/sommar/höst. Som många i tråden säger så kan det bli hemska skador på båda parter!

visst ser vi vad du skriver, jag personligen tycker dock det är svårt att ta någon seriöst som skriver; typ, pallar, och lägger in smileysar som inte alls hör till meningen i sig.

tycker du verkar tycka det är häftigt att han en valack som är hingstig. Och du skriver att han går med ston, alltså flera än ett sto, vilket gör mig bedrövad att det rör sig om fler än du & en ägare till som inte begriper att det är idioti att ha betäckande valack med ston.

okej då skriver jag väl DELVIS KL
förlåt...
..att man är ungdom...
..att man inte vill låta så arg och därför kan råka missbruka smilisar ibland...
..att man inte har så mycket (ingen alls) erfarenhet av hingstiga valacker...
..att man är envis som en shetlandsponny...
..att man tycker synd om sin häst att han alltid ska behöva gå själv...
..att man inte är så himla cynisk att man låter en häst gå själv för att den uppför sig illa när stona brunstar...
..om jag låter (inte är) oseriös igen...

jo och sen så märker man ganska tydligt på han när han blir intresserad av stona = när de brunstar. och är han inte intresserad så rider han ju inte på dem. och om inte dem är intresserade gör han det inte heller, han är liksom ingen våldtäktsman :p (sorry about smily again)
ni har ju inte sett dem... liksom...
och nej jag tycker inte det är så häftigt, mest jobbigt.. men visst jag älskar min häst ändå och tycker han är bäst så det kan ju bli feltolkat såklart.

alltså att de rider på varandra är ju ändå en naturlig sak, men självklart är det farligt ändå.
Han har aldrig i min ägo ridit på dem så de skadat sig, men självklart kan det hända om han får fortsätta.
när din valack betäcker (det heter så) stona är det stor risk att det blir infektioner, dvs skador som inte syns utanpå. Det kan bli riktigt otäckt, stoet kan bli sjukt och förlora möjligheten att någonsin mer bli dräktigt. Det räcker med en enda gång för att skador ska uppstå och hände det fler gånger är risken givetvis större, speciellt när det är flera ston som alltså kan bli smittade av varandras eventuella bakterier, virus etc via valacken. Om han "inte prickar" kan det bli farligt. Han kan råka tränga in i analen på stoet eller träffa brevid. Googla på "kloakbildning". Kan vara nyttigt för dig.

typ kl
- antingen skriver jag som en kratta så ingen fattar du skriver som en kratta, men vi fattar ändå. Läs svaren.
- eller så pallar ingen läsa alla inlägg eller hela mina inlägg jag har läst alla dina inlägg i denna tråden och blir mer förfärad för varje, du måste, för hästarnas skull, lära dig mer om hästhållning, snälla.
- eller så pallar ingen anstränga sig för att förstå och har redan bestämt sig för att något är på ett speciellt sätt ja, vi har bestämt oss, för vi vet att det kan ge skador. Det är inte det minsta naturligt för en valack att betäcka, för valacker existerar inte i naturen och beter sig inte som en hingst skulle bete sig i samma situation
- eller så är alla... Ska nog inte skriva det förresten :p nej, vi är inte dumma(eller vad det nu var du tänkte)

läs nu detta:
Vi flyttar isär dem när han börjar rida på dem, vilket han gör ibland när stona brunstar. Ingen, varken jag eller stoägarna är väl helt dumma i huvudet?!
Men ingen av oss ser nån anledning att hålla dem isär när de inte brunstar, eftersom han då inte rider på dem.
så länge de inte brunstar alls och han verkligen inte betäcker en enda gång är det väl okej, men jag skulle personligen aldrig någonsin ta risken att ha en valack som ens visat tendens till att betäcka en enda gång ihop med ston. Varken om det var stoet eller valacken jag ägde, av rena djurskyddsskäl!

101010101010

okej då skriver jag väl DELVIS KL
förlåt...
..att man är ungdom...
..att man inte vill låta så arg och därför kan råka missbruka smilisar ibland...
..att man inte har så mycket (ingen alls) erfarenhet av hingstiga valacker...
..att man är envis som en shetlandsponny...
..att man tycker synd om sin häst att han alltid ska behöva gå själv...
..att man inte är så himla cynisk att man låter en häst gå själv för att den uppför sig illa när stona brunstar...
..om jag låter (inte är) oseriös igen...

jo och sen så märker man ganska tydligt på han när han blir intresserad av stona = när de brunstar. och är han inte intresserad så rider han ju inte på dem. och om inte dem är intresserade gör han det inte heller, han är liksom ingen våldtäktsman :p (sorry about smily again)
ni har ju inte sett dem... liksom...
och nej jag tycker inte det är så häftigt, mest jobbigt.. men visst jag älskar min häst ändå och tycker han är bäst så det kan ju bli feltolkat såklart.

Frågar man får man svar! :idea:

Lyssna på oss gamla rävar så lär du dig nåt! Du säger ju själv att du inte kan så mkt, ta chansen nu att lära dig mer då!

Ödmjukhet är den bäst läraren! Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man inte kan, jag känner mig 1000 gånger sämre på att rida och på allmän hästkunskap nu än när jag var 18, då kunde jag ju allt! :p

Du har fått så många kloka svar här redan så jag behöver inte ge dig det igen (att inte ha han med ston varken sommar eller vinter!)
Ville bara tala om att jag hade en hingst en gång där det var planerat att han skulle betäcka ett sto på fri betäckning. han gled av henne och bröt höften!!! Så snabbt och enkelt kan det vara att vara tvungen att få nödslakta en häst.
Om han är 18 år så tror jag inte det har någon betydelse alls när han kastrerades. Han är som han är och kommer betäcka ston resten av sitt liv. Låt han gå själv om du inte kan hitta en vallack han kan gå med.
har haft hingstar som kastrerats vid 10 års ålder som blivit så mycket vallack inom 6 månade och har haft hingstar som kastrerats tidigt som aldrig fattat att de är kastrerade. Men oavsett vad så ska de lyssna vid hantering. Så det finns ingen ursäkt eller anledning att anta att det är ett hingst betende att han vill vända.
Sen undrar jag om du har läst alla svaren? Då du frågar alla om de läst hela tråden? För m du läser svaren igen kan du se att alla svar är lika. Låt han inte gå med ston!!

skrev jag inte att jag var envis som en shettis ;)
jag lär mig och tar till mig allt ni säger, min envisa sida vill bara inte erkänna det för varken mig själv eller andra än :angel:

quote:
Han har aldrig i min ägo ridit på dem så de skadat sig, men självklart kan det hända om han får fortsätta.
när din valack betäcker (det heter så) stona är det stor risk att det blir infektioner, dvs skador som inte syns utanpå. Det kan bli riktigt otäckt, stoet kan bli sjukt och förlora möjligheten att någonsin mer bli dräktigt. Det räcker med en enda gång för att skador ska uppstå och hände det fler gånger är risken givetvis större, speciellt när det är flera ston som alltså kan bli smittade av varandras eventuella bakterier, virus etc via valacken. Om han "inte prickar" kan det bli farligt. Han kan råka tränga in i analen på stoet eller träffa brevid. Googla på "kloakbildning". Kan vara nyttigt för dig. nja, för mig är betäcka att stoppa in snoppen i stoet, vilket han inte gör nånstans (obs de gånger jag sett), därav kallar jag det rida, för rida är det han gör på deras ryggar, men man kanske benämner saker olika på olika ställen, är ju rätt vanligt. okej förlåt nu för mycket oseriöst men jag kom på det, jag köper en kondom till honom :idea: nej förlåt..

typ kl
- antingen skriver jag som en kratta så ingen fattar du skriver som en kratta, men vi fattar ändå. Läs svaren. läst dem men tycker svaren hela tiden påstår saker som inte är vad jag sagt, därav undrar man ju.
- eller så pallar ingen läsa alla inlägg eller hela mina inlägg jag har läst alla dina inlägg i denna tråden och blir mer förfärad för varje, du måste, för hästarnas skull, lära dig mer om hästhållning, snälla. ska, men finns det många som borde (syftar inte på någon specifik obs), jag har i alla fall ambitionen :) även om det inte märks, envis som sagt..
- eller så pallar ingen anstränga sig för att förstå och har redan bestämt sig för att något är på ett speciellt sätt ja, vi har bestämt oss, för vi vet att det kan ge skador. Det är inte det minsta naturligt för en valack att betäcka, för valacker existerar inte i naturen och beter sig inte som en hingst skulle bete sig i samma situation menar att ni betämt er för att jag låter min valack gå med stona när han rider dem, så är inte fallet, vi flyttar isär dem då.
- eller så är alla... Ska nog inte skriva det förresten nej, vi är inte dumma(eller vad det nu var du tänkte) ja precis framgick det så tydligt :p obs inte så seriöst menat dock.

läs nu detta:
så länge de inte brunstar alls och han verkligen inte betäcker en enda gång är det väl okej, men jag skulle personligen aldrig någonsin ta risken att ha en valack som ens visat tendens till att betäcka en enda gång ihop med ston. Varken om det var stoet eller valacken jag ägde, av rena djurskyddsskäl!

blev kanske lite förvirrande inlägg men..
får väl prata med stoägarna vad de säger, säga till dem att några på buke tycker de är korkade och oansvariga. Men ja som sagt, jag lyssnar på allt ni säger, även om det inte framgår så tydligt ibland, bara så ni vet :)

Nä det behöver du inte alls säga om du inte vill. Du kan bara säga som det är. Att din häst inte ska gå med ston för han "rider" dem och du inte vill ha varken din eller deras hästar skadade. Det är faktiskt du som ägare som ansvarar för det. Inte kul om det skulle hända något oavsett om han fullbordar en betäckning eller ej.

Du har fått så många kloka svar här redan så jag behöver inte ge dig det igen (att inte ha han med ston varken sommar eller vinter!)
Ville bara tala om att jag hade en hingst en gång där det var planerat att han skulle betäcka ett sto på fri betäckning. han gled av henne och bröt höften!!! Så snabbt och enkelt kan det vara att vara tvungen att få nödslakta en häst.
Om han är 18 år så tror jag inte det har någon betydelse alls när han kastrerades. Han är som han är och kommer betäcka ston resten av sitt liv. Låt han gå själv om du inte kan hitta en vallack han kan gå med.
har haft hingstar som kastrerats vid 10 års ålder som blivit så mycket vallack inom 6 månade och har haft hingstar som kastrerats tidigt som aldrig fattat att de är kastrerade. Men oavsett vad så ska de lyssna vid hantering. Så det finns ingen ursäkt eller anledning att anta att det är ett hingst betende att han vill vända.Sen undrar jag om du har läst alla svaren? Då du frågar alla om de läst hela tråden? För m du läser svaren igen kan du se att alla svar är lika. Låt han inte gå med ston!!

han lyssnar i princip alltid, men alla hästar är ju lite olydiga ibland, annars undrar jag vad man gjort med dem, lite egen vilja måste de ju få ha kvar.
för mig är inte att vilja vända hem olydnad, det är vilja.
att vända hem är olydnad, men det gör han ju inte. så därför är ju rätt uppfostrad trots allt som gör vad jag säger, trots att han vill vända, dock kan han vara rätt ouppfostrad i andra situationer.
var mest bara nyfiken om det berodde på hingstigheten att han ville vända, som jag sagt många gånger tidigare (för de som läst det :p)

Det räcker med att du säger att du inte vill ta risken att din häst skadar nån av deras hästar eller att dom skadar honom.
Det förstår dom alldeles säkert.

Ett litet lästips; Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg, finns säkert på ditt lokala bibliotek, eller kanske på skolan! :idea:

tänk om jag vill säga det då, för det är ju så ni säger ;)

nej alltså tack för en spännande kväll men jag ska ta ut hästarna imorrn och ska sova nu. så så ni vet, inga fler svar ikväll i alla fall, får se imorrn om jag hinner :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama