Är det såhär hingstar beter sig? :P

Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P

Det är hemskt jobbigt. Jag försöker träna henne att hälsa på andra hästar och så, det är dock svårt. För hon har ingen lust alls!

Men ibland kan hon sparka efter andra hästar, även om de är 5-10 meter ifrån henne, medens vissa går superbra att gå nära.
Hon tyckte om en häst som stod i vårat stall förr. Men det var en icke godkänd hingst och därmed inget lämpligt hagsällskap.
Din ponny lärde sig skit av en annan ponnymärr- att backa järnet på långt håll 30 m. o hålla skräcken uppe.

fy fasen vad det är viktigt att alla hagkamrater är vettiga. annars lär dem sig en massa dumheter o uppförande som gör att ingen vill vara med den- en mobbare.

varför ber du om råd och hjälp om du inte känner för att ta till dig infon?
Din häst rider på brunstiga ston när ni ser det - ni vet inte om han rider på obrunstiga ston när ni inte ser.
Beteendet kan orsaka skador på såväl ston som valack (vet ett sto som fick avlivas pga betäckande valack som sparkat av en sena i ryggen på stoet)

Du käftar emot för att andra råder dig till att sluta ha dem ihop. Bra att du skriver att du tränar på att få bort ditt käftande. Vet av egen erfarenhet att det är jobbigt att inse att man gjort "fel", men ibland måste man. Som nu. Vill du riskera din hästs hälsa?

klapphingst tror jag inte han är :o borde ju nån ha upptäckt efter 18 år i så fall :cool: eller hur märker man att de är klapphingst egentligen?

sent tagen är mycket möjligt, vet dock ingenting om hans uppväxt, var han kmmer ifrån eller nånting. Men just därför är ju vad som helst möjligt, har själv funderat på om han är sent kastrerad just eftersom han är så hingstig av sig :)

Min erfarenhet är att valacker är väldigt olika. Även hingstar...;)

Jag har haft unghingstar som kastrerats eftersom man "ska" göra det. De hade noll och intet intresse av att vara hingstiga. Andra ungherrar har blivit av med kulorna så fort som möjligt för att de var jobbiga.

Vissa valacker är totalt ointresserade - andra kan aldrig gå med ston.

Jag har t.o.m. haft en valack som "proberhingst". Trots att han skars tidigt. Vi testade stona mot honom innan vi åkte till station. Han pratade rätt han nafsade rätt och gjorde rätt. De blev helt till sig om de var brustiga.

En valack kan vara väldigt hingstig. T.ex. ha stort behov av att skita över andras högar, kaxa sig och prata med brunstiga ston. Samt försöka döda andra valacker. Min övertygelse är att det inte har något samband med tidpunkten för kastrering. Det är helt enkelt individuellt.

Uppfostran är en annan sak. Även hingstar -kanske speciellt de! - behöver uppföra sig. De flesta hingtar är väldigt hårt hållna. de vet att de inte får bete sig illa.
Vet en station där hingstarna tävlades frekvent och de hingstarna var väldigt lätta att hantera - men inte de gånger de leddes i riktning mot rummet med bocken. Då var det verkligen en HINGST i änden av kedjan.

Jag tror att TS häst helst enkelt är intresserad av ston. Och har hingstbeteendet "nära". Och därför behöver lite mer diciplin :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama