Är det nödvändigt att slå hästarna så mycket?

Sv: Är det nödvändigt att slå hästarna så mycket?

Angående Monty Roberts.
Min tränare har samarbetat med honom förrut om jag förstått det rätt. I en av hans böcker tror jag även att en av "problemhästarna" e en av hästarna som min tränare tränade.

Vi brukar beta våra hästar efter de har gjort sina cantrar (varje dag) så att de har tid o komma ner i varv och han kan lyssna på hur de andas. Då går han runt o frågar oss hur hästarna var o hästar som verkar lite oroliga klappar han o pratar med, eller om de inte betar plockar han upp en handfull med gräs för att väcka lite intresse för gräset.

Vi får heller inte rida med spö hos för vår tränare... De e bara de som har licens eller haft licens som får: kan anses både possitivt o negativt.

Stallet/Gården i säg e byggd på ett sätt som min tränare anser inte ska stressa upp hästarna.

Fast jag har bara jobbat för min tränare i + - 1½år så mina fakta kanske inte e %100, men de här e så jag uppfattat de

Låter som en väldigt bra tränare! Vad heter han?

Men om du jämför hur mkt hästar biter o bankar på varandra i hagen kontra att du kan banka på ganska mkt med spö för att de inte känner det så mkt... fundera då varför hästarna kan känna en fluga som landra på samma ställe...

Har varit två tävlingsdagar de senaste veckan - har bara sett ett enda (!) slag på själva hästen och det i en upploppskamp. DÅ ökade hästen och ryttaren var nöjd (och vann...).
Står precis brevid banan och kollar - man hör och ser när det händer - bara 20 m ifrån.
Däremot viftar de febrilt vid sidan av hästen för att få fart på den på upploppet! Tittar man noga ser man att de viftar spöt framåt och inte bakåt. Då kommer en skugga mot hästens ögon och den reagerar framåt, precis som en häst ska göra...
Och det här var derbydagar. Så jag skulle säga att många gånger tror man att det är "pisk" när det är vift!
Dessutom - om ryttaren känner att hästen ändå inte kommer att svara - så gör de ingenting utan "gliiiiider" i mål på den plats de nu kommer på.
Jag är jättekinkig på bra hantering av hästar och kunde pusta ut och anser att de flesta jockeys sköter sig på ett utomordentligt sätt!!!

Sverige är väldigt bra på att INTE slå hästrna och man jämför med usa och sånna andra länder! I travsporten på man inte göra enn s.k "enhandare" då tar man tömmarna i en hand och slår med den andra, det ger mer kraft! det får man INTE göra i sverige.. I gallopen slår man mest på upploppet. då får man slå en gång sedan "pusha" 2 gånger.

för att dom ska springa fortare såklart, vad trodde du? :smirk:

nej du, det märks att du inte kan något om sporten/sporterna. Den som slår sin häst för mycket kan få tävlingsförbud på flera månader! Det vill man inte riskera även om en och annan åker dit varje år..

Loppen filmas dessutom och vem som helst kan "anmäla"

ja har hört att dom slår på stövlarna av en som håller på med galopp men ja vet ej:confused::crazy:

för att dom ska springa fortare såklart, vad trodde du? :smirk:

nej du, det märks att du inte kan något om sporten/sporterna. Den som slår sin häst för mycket kan få tävlingsförbud på flera månader! Det vill man inte riskera även om en och annan åker dit varje år..

Loppen filmas dessutom och vem som helst kan "anmäla"

Sluta ":smirk:"!

gammal tråd förresten och jag har fått mitt svar. Nej självklart kan jag inget om sporterna för jag är inte ett dugg intresserad. Därimot hatar jag när djur far illa men det verkar dom ju inte göra då.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 361
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 590
Senast: Claraclara
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar