Är det nödvändigt att slå hästarna så mycket?

T

Tjalfe

Jag kan absolut inget om galopp. Har bara lagt märke till att jockeis(stavas?:angel: ) slår hästarna så otroligt mycke! Är likadant i travsporten. Varför?

Sv: Är det nödvändigt att slå hästarna så mycket?

definiera "otroligt mycket" :smirk:

Finns en hel del gamla trådar om detta, bara att söka för alla slutar typ på samma sätt... :(

Jag kan absolut inget om galopp. Har bara lagt märke till att jockeis(stavas?:angel: ) slår hästarna så otroligt mycke! Är likadant i travsporten. Varför?

I Sverige har vi strikta regler vad det gäller hur och när man får använda spöet i lopp. Det är även väldigt strikt hur spöet skall se ut, den får nämligen inte vara för lång eller för smal (piskarna är betydligt tjockare än ”ridhäst spön”, vilket gör dem inte fullt så snärtiga. I reglementet (det svenska) står det ”Spö får användas endast för lättare drivning och som hjälpmedel för att hålla rakt spår.”

Sedan regleras även bruket av att man max får använda spöet 3 (2årslopp) resp. 5 ggr(äldre hästar). Men spöet får inte användas tex i för snabb följd, genom att lyfta armen över axeln, inte användas på en häst som är uppenbar vinnare, om hästen inte kan förbättra sin position osv. Spöet får heller inte träffa huvud, ljumske eller buk och inte användas i onödan på hästar som ligger för långt bak i fältet osv...

Skiljedomstolen tar även hänsyn till individen, så reagerar en häst negativt på en spödrivning och jockeyn trotts detta fortsätter så kommer jockeyn att dömas till böter eller ridförbud...

Just hur sköna används inom galoppen är en het fråga efter som man i Norge i princip har tagit bort användandet. De har kortare piskar (typ ”hopppiskar”) som enbart får användas ned vinklade i korrigeringssyfte. Medan man i andra länder tillåter betydligt fler slag eller inte har några regler över huvud taget.

Ja varför använder man spöet, vissa hästar behöver markeringen för att växla tempo osv... I vilka situationer använder du själv pisken? Jag skulle tro att det svenska travet har hårda spö regler de också, medan man utomlands nog får använda pisken betydligt mer.

Men ser du lopp från utlandet så kan det alltså förekomma betydligt mer slag, och i tex England slår jockeyerna med en lite annan teknik än vad vi gör här i Sverige. Vilket gör att de viftar mer och det ser helt klart värre ut...

förutom kanonsvaret ninni redan givit, kan du lägga till det faktum att många jockeys viftar med spöet lite vid huvudet på hästen UTAN ATT SLÅ eller nudda.
Om loppet filmas på långt avstånd eller bilden är oskarpt kan ju deta uppfattas som att de slår också kanske?

Sedan kan en jockey även i efterhand få böter om hästen fått rappmärken efter pisken ( detta uppmärksammas isåfall av banveterinär eller annan personal) Dessa rappmärks-böter kan de alltså få även om de bara salgit en eller två gånger.

I vilka situationer använder du själv pisken?

Tack för ditt svar:bow:

Ja dom gånger jag använder pisken tar jag långt ifrån i så hårt som jag sett många jockeisar göra(har sett ut som dom gjort iaf).
Dom gånger jag har använt spö har det varit för att få en "extra skänkel".. Har aldrig slått en häst med någon som helst kraft, har bara använt spö till att "peta" med.

Sluta smirka.

Jag tycker det har sett ut som att dom verkligen TAR I för att slå.

Jag vet förlåt! :o

Blir bara så trött på alla "påhopp" ibland, men jag ber om ursäkt för det lätt griniga svaret! :crazy:

Vill bara tillägga lite till de redan bra svaren du fått. Du säger att du först rättar med skänklarna och det gör jag också vid vanlig ridning, men i de korta lädrena har du inga skänklar att tala om utan är hänvisad till din vikt och tyglarna och spöet.

Sedan finns det faktiskt lata galopphästar med som på upploppet kan behöve en liten påminnelse om att faktiskt ta i det där lilla sista. ;)

Som supercassie också sa, oftast ser det värre ut än vad det är. Ibland viftar de bara med spöet sidan om hästen. Men som Ninni också sa, reglerna är ju olika från land till land och utomlands finns det ju länder där spöet är mycket mer tillåtet än här och det ser inte alltid så kul ut- nej!:(

Hoppas du inte tycker att galoppen är fullt så hemsk som ditt första intryck! :)

Nej nu ser väl galopp sporten lite bättre ut i mina ögon.:angel: Och jag antar att många utav hästarna faktiskt tycker det är roligt?
Jag skulle därimot aldrig sätta mej på en häst med så korta läder, ser ut som att om hästen tvärnitar så trillar man av:o ;) Måste vara svårt att hålla balansen?

Nej nu ser väl galopp sporten lite bättre ut i mina ögon.:angel: Och jag antar att många utav hästarna faktiskt tycker det är roligt?
Jag skulle därimot aldrig sätta mej på en häst med så korta läder, ser ut som att om hästen tvärnitar så trillar man av:o ;) Måste vara svårt att hålla balansen?

Skönt! Trevligt med personer som lyssnar och inte bara bestämmer sig för att allt är hemskt! :bow:

99% av hästarna tycker det är kul, annars får de satsa på en annan karriär... (ridhäst till exempel) en häst som inte springer för att den tycker det är kul kommer aldrig att ge det dä lilla extra!

Jo visst ibland fortsätter man, men om du står rätt så har du "mycket häst" framför dig och hinner parrera innan du fortsätter fram över halsen. Det är en vanesak helt enkelt! :D

Skulle kunna satsa mitt liv på att min häst drömmer om ett liv som galopp häst! Hon skulle nog springa 3 extra varv efter målgång :p Sen är hon ju en tokig arab me :love:

Om man vill se på hästar som blir spöade på riktigt får man nog komma ner hit till Niger. Jag har sett hästar bli spöade i full kraft på ryggen innan jockeyn ens suttit upp, bara för att de ska vara "ordentligt fokuserade". Som kontrast spöas mina ston inte alls och det har varit en eye-opener för många. Inte bara det att ston kan tävla, men att utan spön...!
Jag skojar ofta med dem om att anordna spö-fria race, men alla blir förfärade eftersom de flesta jockeys inte vet hur de ska få sina hingstar att flytta sig utan att spöa dem. Tycker synd om hästarna, särskilt när de blir störda i sin slutspurt och inte kan springa ett rakt lopp bara för att slagen haglar. Tycker också väldigt illa om när en uppenbarligen slutkörd häst spös när han redan gett allt han har. Det var roligt att läsa om reglerna i Sverige Ninni. Har redan delat med mig av denna kunskap! ("I MITT land så...." :idea: )

IMG_2186.jpg

Det är nödvänligt på tävlingar om man vill vinna pengar. :(

så du menar att det inte går att få fram en vinnare om man inte piskar skiten ur den?

Kan intyga de där med hästar som inte vill springa inte kommer springa heller: med eller utan spö. Hade en jättefin vallack i mitt stall, hade kapacitet o allt... Hade ingenting emot o gå i paradringen o visa upp sig men springa ville han inte göra... Inte iaf så fort som han egentligen kunde... lol. Så han blev såld, eftersom det inte går att tvinga dem... Det var lite synd eftersom han trivdes bra med rutinerna att vara i träning, ville bara inte springa löp.

De inte bara spöt som kan användas för mycket... Det tittas mycket på hur mycket jockeyn behöver driva hästen... Om du driver för hårt kan även det få en jockey avstängd för en kortare tid... Spöt e bara ett sätt o driva hästen

Att använda pisken på en häst som gör sitt yttersta blir ju en bestraffning när hästen gör sitt bästa. Inte f*n gör den sitt bästa igen.

Å andra sidan kan man banka ganska mycket utan att hästen känner speciellt mycket. Jämför en liten, tillåten pisk med hur hästar biter och sparkar varandra när dom leker i hagen.

vet inte om någon har skrivit liknande men om någon kanske har läst boken "Från mina händer till dina" av :bow:Monty Roberts:bow:

Det var ett tag jag läste den, men i boken stog det någon om att om man slår hästen mycket så kommer hästen tillslut att springa långsammare! För att hästen vill ju mer "gå emot" och ja..
Det ska ju vara KUL för hästen!

Det är iaf vad jag också tycker, och jag gör inga påhopp på någon säger bara vad jag läste!:D

Angående Monty Roberts.
Min tränare har samarbetat med honom förrut om jag förstått det rätt. I en av hans böcker tror jag även att en av "problemhästarna" e en av hästarna som min tränare tränade.

Vi brukar beta våra hästar efter de har gjort sina cantrar (varje dag) så att de har tid o komma ner i varv och han kan lyssna på hur de andas. Då går han runt o frågar oss hur hästarna var o hästar som verkar lite oroliga klappar han o pratar med, eller om de inte betar plockar han upp en handfull med gräs för att väcka lite intresse för gräset.

Vi får heller inte rida med spö hos för vår tränare... De e bara de som har licens eller haft licens som får: kan anses både possitivt o negativt.

Stallet/Gården i säg e byggd på ett sätt som min tränare anser inte ska stressa upp hästarna.

Fast jag har bara jobbat för min tränare i + - 1½år så mina fakta kanske inte e %100, men de här e så jag uppfattat de

Angående Monty Roberts.
Min tränare har samarbetat med honom förrut om jag förstått det rätt. I en av hans böcker tror jag även att en av "problemhästarna" e en av hästarna som min tränare tränade.

Vi brukar beta våra hästar efter de har gjort sina cantrar (varje dag) så att de har tid o komma ner i varv och han kan lyssna på hur de andas. Då går han runt o frågar oss hur hästarna var o hästar som verkar lite oroliga klappar han o pratar med, eller om de inte betar plockar han upp en handfull med gräs för att väcka lite intresse för gräset.

Vi får heller inte rida med spö hos för vår tränare... De e bara de som har licens eller haft licens som får: kan anses både possitivt o negativt.

Stallet/Gården i säg e byggd på ett sätt som min tränare anser inte ska stressa upp hästarna.

Fast jag har bara jobbat för min tränare i + - 1½år så mina fakta kanske inte e %100, men de här e så jag uppfattat de

Låter som en ansvarsfull tränare som bryr sig om hästarna till 100% och inte bara pengar! :bow:

Vad hästar svarar för i löp är olika, vissa hästar räcker det med att man viftar lite när det är dags så springer dom för kung o fosterland, andra sura gamlingar trivs bäst med en "glad amatör" som sitter o tjoar (hehe passar in på mig). Medans vissa är tungridna och verkligen behöver en påminnelse, men de hjälper inte med nån som sitter o bankar skiten ur dom utan va dom behöver är en stark jockey som verkligen kan pusha dom i finishen. Det är iaf min uppfattning tycker inte spö skulle behövas i annat en korrigerande syfte, för vi skulle ju fortfarande ha en vinnare och en förlorare

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 361
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 590
Senast: Claraclara
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
384
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar