Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
har en del funderingar på att börja rida med renskinn helst till giggen, vilket han är ganska känslig i huden, fungerar det att ha under en bomlös sadel? och motverkar det skav? vore tacksam för svar mvh anne
Sv: är det någon som vet vad jag får tag på renskinn
Min erfarenhet är att renskinn motverkar skav väldigt bra. Det är inga problem att ha det under en bomlös sadel.
Renskinn finns lite överallt. Det finns en annons på distanslistan, kaupre säljer, Lillhästen i Stav mfl.
gör det stor skillnad att rida med renskinn. Fick tips om att skaffa renskin till min häst häromdagen pga av friktion längst bak under min bomlösa. Min häst rör sig som en ål och baktill på sadeln o paden rör sig sidledes på ryggen o ruggar upp pälsen lite. Dock verkar den ligga helt still sidledes framtill och där jag sittier i sadeln. Nästan samma sak med min bomsadel, att bossan nästan läger sig på ryggraden när hon rör sig o min kropp inte hänger med.Blir ju friktion men om jag ska ha renskinn underst och sedan pad och sedan sadel det blir väldigt tjockt väl? någon som har så?
Ja, har man en häst som vintertid brukar få lite skav av bakkanten på sadeln så kan man motverka det med ett renskinn. Det har i alla fall funkat för hästen jag rider. Sommartid har han inte lika känslig päls, så då brukar jag inte ha skinnet, men såhär på vintern skavs pälsen väldigt lätt om jag rider utan.
Jag har renskinnet under padden, och upplever inte att det känns tjockt så det stör.
blir det mkt skillnad på att ha fårskin under sadeln istället för renskin. Har fårskin här hemma men har aldrig haft dem till hästen, men isf behöver man ju kanske ej köpa ngt renskin
Jag tycker de på jysk verkar okej men de är ju svindyra! Du får 2 skinn för samma pris nästan från andra försäljare.
Gun Carlsson sålde jättebra renskinn innan bra pris och mycket bra kvalite.
Knapplån
Vilket håll lägger ni renskinnet åt?
Gissar jag rätt att stråna på fällen ska ligga mot sadeln, med riktningen bakåt?
Hittade en lagom bit hos en same i somras.
Hej Anne!
På senvintern och våren använder jag alltid renskinn under sadeln då pälskvalitén inte är så bra längre. Jag har handlat mina skinn från Kero. De är stora och fina, priset är ca 900:-
Hör av dig om du vill ha adress.
Ska försöka fixa ett renskinn och prova på min pålla, fått skav både förra vintern och även i år.
Bytte sadel i våras som för övrigt ligger bra.
Hoppas man får tag i ett bra renskinn... annars får jag väl ringa hem och skicka ut pappa på renjakt
(brukar stå många oönskade renar på vår tomt såhär års )
Ni som har lagt renskinn på hästar med skav, kommer pälsen tillbaka när ni rider med renskinnet??? Hur snabbt har ni märkt resultat??
Pälsen har inte växt tillbaka när jag andvänt renskinn, men det har iaf inte blivet värre. Efter fällningen så har de kala fläckarna försvunnit.
Min ena är superkänslig för skav. Han har tom kala fläckar på halsen efter tyglarna...
Håren "ska" väl ligga i samma riktning som hästens enligt trådar jag läst här. Jag fick precis hem mitt skinn och testade att lägga det så håren gick från sida till sida och det låg stilla och bra. Däremot blev hästen kanske onödigt bred...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.