Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226
Sv: Är det inte det ena...

Ja jag var också jättechockad o jag får än idag, 16 år senare fortfarande panikont i magen så fort jag kommer in till Ultuna....ändå var det ju inte Ultunas fel.
Du är inte av en händelse författare eller skribent eller något?
Du beskriver så levande allt du upplever att man känner att man är mitt i det med dig.
Första jag gjorde i morse var att gå in här för att se hur det gått för er. Kanske hjälper det att hästtokiga människor över hela sverige håller tummarna för er:) .
Kram

Inte jag heller, jag tänker på Mia och hennes hästar hela tiden.

:crazy:

Mia, vad jag menar är att det är tur att du är du, det är för att jag vet hur du sörjer, och hur det smärtar dig när dina :love: far illa, eller när du mister dem

Att ändå vara så "krass" i tankesättet tyder på en stor styrka.

Jag hoppas innerligt att det går vägen.

Slängde mig in här så fort jag kom hem nu för att se hur det går. Så, hur går det? *hoppas, hoppas på bättring*

Tack vännen. :love:

Det ser lite ljusare ut faktiskt, jag vågar nästan tro att oddsen stigit till 50/50 istället för de tidigare 20/80, men det är min egen uppfattning och inget veterinären sagt. :crazy: Hon har haft ont i natt igen och väggen som de kan dela av boxen i en större och en mindre del har hon lyckats sparka så den måste nog bytas. :o Den är spräckt hela vägen uppifrån och ner och då har de ändå inte använt den utan den har hängt på sidan på väggen.

Hon har diarée igen, rejält, det bara sprutar men har normal färg och ser inte blodblandad ut. Kunde det bara få rätt konsistens igen skulle jag vara lite lugnare. Hon har plaskat omkring lite med vattnet i vattenkoppen två gånger och letat upp en morot sedan igår + ätit en jag bjöd henne idag, ätit lite betfor och hö några gånger under dagen. Står nu på antiinflammatoriskt, smärtstillande och massor med dropp och ser hemskt olycklig ut men inte lika apatisk som igår. :bow: Benen har svällt på henne så nu står hon lindad runt om.

Vad som talar emot är att hon fortfarande har ont, diaréer, dålig cirkulation, låg andel vita blodkroppar, proteinförlust och har börjat falla ur något. Tyvärr så har hon ingen mjölk åt honom och han försöker snutta men blir bortkörd, så det är nappflaska som gäller. :( Bukpunktatet från igår gav inga ledtrådar, hon har förmodligen inre blödningar men de kan fortfarande inte utesluta omvridning. Möjligheten finns ju förstås att hon haft en omvridning som rättat till sig när hon kastat runt? Jag har skött matningen under dagen och hållit rätt på lill-ligisten när de ska kolla status på dem bägge, så de har kunnat ägna sig mer åt de andra patienterna istället. De har varit väldigt trevliga och talat om hur skönt det är när djurägarna har möjligheter att hjälpa till. Jag får söka jobb som vaktmästare där, lagade droppställningen som gick sönder innan jag åkte. :D

Ungdomsligisten har fått en egen försäkring nu för att vara på den säkra sidan även om han vid ev sjukdom går på hennes de första 30 dagarna, även om hon dör. Slyngeln har även dagen till ära fått sina första smiskningar på stjärten. En dask med handen efter att han sparkat mig på låret och han hoppade iväg till andra sidan boxen förvånat blängande på mig. "Vi som hade så kul, vad skulle det där vara bra för?" :eek: En annan liten dask efter att hans bakhov tjongade in i väggen så det small när skötaren skulle komma in, men han träffade mig inte då iaf, den hade nog gjort ont! :mad: Hut går hem iaf, han var lite mer återhållsam med bakbenen än vad jag tycker att han var igår efter att ha kommit på hur man gör. :smirk:

kicket: jag har läst tekniskt, men har alltid gillat att skriva och haft bra betyg på mina svenskauppsatser. Livlig fantasi sedan barnsben, även om det inte är några fantasier just nu. ;)

Glömde: de har tagit salmonellaprov men vi får inte svaret förrän om några dar. Det mesta lutar dock åt colit.

Senast ändrad:

Vad skönt att hon verkar lite piggare, jag fortsätter krama tummarna blå för att hon fixar det här!

Jag tänker på er, denna tråd har verkligen berört mig trots att jag aldrig träffat er. Vågar knappt öppna tråden rädd för vad du ska ha skrivit sen jag läste sist... Blev lite lättad över ditt senaste inlägg.
Hoppas så innerligt att hon tids nog får åka hem med sin fölis igen och bara vara mamma!

Senast ändrad:

Skönt att de e lite bättre.. liak orolig o läsa.. hoppas för guds skull att de går bra.. att hon e stark nog o kämpa....

Det låter ju åtminstone som om det är klart på bättringsvägen! :) Även om smärtorna är det som låter mest negativt just nu. Men det gör j**igt ont med tarmproblem och hästar är ju svåra att smärtlindra ordentligt då de är så jäkla känsliga, typ i magen, :angel: för allt som finns att ge. Det har ju trots allt bara gått två dygn sen hon kom in. Jag tror på din häst!! :D

Stackars...
Hoppas innerligt att det går bra...

Håller tummarna för att det gör det.

Kram till er allihop:love:

Skönt att höra att du fått ett hopp!

Fortsätter att hålla tummarna för att hon ska klara det!

Stackars hast, det later som vad jag fick i vintras, naml campilo bacter. Blev jattesjuk med diarreer och blodande tjocktarm (colitis). Nar de tillslut efter mkt om och men (typ uteslutningmetoden, blindtarm, UC, osv) fick svar pa proverna fick jag antibiotika och fick ata riktig mat igen, da gick det snabbt att bli frisk :)

Så trött, så trött. Jobbigt att orka upp på morgnarna och jag sover ganska dåligt, så jag kan nog snart ligga kvar på Ultuna och få lite dropp jag med tror jag. :idea:

Idag åker jag inte in förrän i eftermiddag om inget händer och de ringer in mig. Vi ska göra röja ligghallen några timmar och jag bjuder mina stackars vänner på lunch som tack för hjälpen, så jag planerar att sitta hos mor och son em/kväll istället. De har trots allt full personalstyrka dagtid och eftersom hon verkar ha mest problem nattetid blir jag nog kvar där till nån gång runt 23 - 24 ikväll.

Det kommer med andra ord ingen lägesrapport förrän tidigast inatt/ i morgon bitti. Får se hur trött jag är när jag kommer hem om jag orkar skriva något. *zzzzzzzzzz*

Usch vad tråkigt! Håller tummarna för att din tjej ska klara sej!

Som många andra följer jag dagligen hur det går för dig och din tjej. Jag hoppas verkligen att allt går bra och att hon snart blir frisk.
Önskar dig Lycka till!!

Jag gör som alla andra här inne och håller tummar och tår för dig, din tjej och bebis.

Har inte haft tid att vara inne på buke och läsa nåt på ett par dagar (måste ju jobba också :crazy: ). Men jag har hållt tummarna så att de nästan vitnat. Låter ju bra att den blodiga diarrén har avtagit,men att det fortfarande är diarré och att hon har så ont låter ju inte så bra. Hoppas, hoppas att det går vägen. Du ska ha en eloge för att du tänker på hästen i första hand och inte på dig själv. Det är så lätt att man som hästägare i akuta situationer vill rädda hästen till varje pris och inte alltid tänker på hur mycket lidande det kan orsaka hästen.

Jag tänker ju på henne men även på mig, jag klarar inte av att de jag älskar mår dåligt och förstår inte hur man kan blunda för deras lidanden och till varje pris försöker hålla dem vid liv. Jag mår fysiskt illa av att de lider och lider själv alla h-vetets kval när de är skadade eller sjuka. :(

Jag var vid gott mod och började rent av hoppas när jag såg henne idag. Hon åt och såg ganska pigg ut och övre halvan av boxdörren stod öppen så hon kunde se lite vad som hände utanför och fick lite luft och ljus. Liten var nersprejad med skit på hela en sidan och jag fick en känga på insidan låret som tack när jag försökte torka honom ren. Han var betydlig gladare när jag nappade honom, men sen försökte han kicka igen och jag petade till honom med tån två ggr så hans lilla svans slog arg men han slutade. :mad: Jag har märkt att han inte reagerar speciellt på om jag lyfter benet, men stampar jag med foten drar han in rumpan och hoppar iväg.

De kom in och tog status på henne och febern har stigit. När hon kom in låg den över 38, igår låg den över 37 och nu låg den över 39. :crazy: Veterinären kom in innan hon skulle gå och de har fortfarande ingen riktig förklaring till varför hon mår som hon mår. Hon har haft ont igen idag och är tydligen sämre, men det går enligt vet upp och ner hela tiden med henne och jag tyckte ju att hon verkade bättre och såg ganska glad ut när jag kom. :confused:

Jag började hoppas och trodde de skulle få komma hem snart, men under kvällen har mitt hopp förbytts mot mer och mer hopplöshet. :cry: Det bara rinner ur henne hela tiden, inte bara förresten, det sprutar en hel del också men det är mest bara vatten som kommer. Smutsbrunt, lerigt vatten med väldigt lite substans. Fölis har flera gånger dykt in under svansen på henne och blivit nerskitad och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag försökt tvätta bort skiten från en arg bäbis. Magen bubblar så det låter som en dykarfilm, jag har aldrig hört något liknande från en häst. Hon har fått dropp dygnet runt sedan hon kom in men har väldigt dålig cirkulation och "trögt" blod. Benen är uppsvällda och jag skulle så gärna vilja ta ut henne och gå en runda så hon får röra på sig, men jag vet inte om jag skulle få eller om det är så bra.

Jag tror att hon tycker om att jag är där. När hon mår lite bättre och står och äter vid boxdörren sitter jag och läser, pratar med henne eller pillar med fölis. Sen kommer hon bort till mig och står bredvid mig hela tiden och ser olycklig ut. :( Ibland smeker jag henne över halsen medan jag pratar med henne och ibland vill hon inte att jag rör henne, men strax efter så står hon så vi har fysisk kontakt med hennes huvud mot min arm. Det har ändå känts bra större delen av kvällen jag var där, men ju senare det blev desto större blev min misströstan och innan jag åkte satt jag och grät hos henne. :cry: :cry: :cry:

Jag vill inte fortsätta så här om hon inte har chans att bli bättre. Jag kan inte se henne lida och de vet inte riktigt vad de ska göra eller varför. Jag fattar inte heller var maten tar vägen eftersom det bara rinner ur henne. Hon har tiggt lite morötter av mig flera gånger ikväll men äter lite och vill sen inte ha mer. Det känns ändå bra att det inte är något blod i avföringen, men det här vattnet kan väl knappast vara något bättre. Det kändes som jag svek när jag åkte och jag vet inte hur jag ska klara av att jobba efter helgen om det inte sker en förändring snart.

I morgon åker jag in på förmiddagen igen och pratar med veterinären så får vi se vad som händer. Hon har inte velat sätta henne på antibiotika än, men jag undrar om det inte börjar bli sista halmstrået? Vad kan man ge henne att äta som är snällt mot magen men som ändå göder henne lite? Hon börjar tappa hullet och hennes runda rumpa blir spetsigare och spetsigare och ryggraden börjar sticka upp. :cry:

Fy vad jobbigt med ovissheten!
Gör de något för att stabilisera hennes tarmflora?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10