Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226
Sv: Är det inte det ena...

Så vitt jag vet är man inte helt säker på orsakerna till vare sig baron Gruff eller colitis x. Endel hävdar att överväxt av clostridier (en sorts bakterier) kan vara orsaken till colitis x. Nån toxisk reaktion tror man också är inblandad. Colitis betyder inflammation i colon (dvs grovtarmen) och x är ju en okänd faktor - alltså en slags slaskdiagnos. Sen vet jag inte hur mycket längre man kommit med forskningen på det området sen jag pluggade.
Det jag inte riktigt får i hop i ditt stos fall är den blodiga diarrén. I colitis x brukar det vad jag vet inte vara blodig diarré.
Om behandlingen sätts in tidigt så finns det ju chans att hästen överlever, men jag skulle ljuga om jag skrev att det var goda överlevnadschanser. Men det har du väl redan förstått.
Jag håller tummarna för henne i alla fall.

Jag vet hur oerhört orolig man är och hur hjälplös man känner sig... :( Man mår rent fysiskt dåligt av all oro och ångest...
Håller också allt som går att hålla för att det löser sig!

Mia, som jag skrev tidigt i tråden ¨så fick ju min ponny det, han överlevde på Ultuna.

De sa att det var väldigt ovanligt att ponnys fick sjukdomen för de kopplade den till hög fodergiva. (det här är ju många år sedan).

En annan häst i stallet insjuknade dagen innan min, och de hade inte ens fått samma foder. Bara betforen.
Vi tog prover på vattnet, men kunde inte hitta någon gemensam faktor till varför just våra hästar insjuknat. Tillägger att båda hästarna hade blodig avföring och insjuknade väldigt snabbt, var extemt dåliga. Den andra hästen var ett fullblod.

Hoppas hon klarat natten, har tänkt mycket på er.

Mia...hoppas du känner av alla stärkande tankar vi sänder dig och ditt sto!

jag har sett ett sto med perforerad tarm...hon hade liknande symptom.

Finner inte ord - men vet att du förstår att vi "är med er"...

*Styrkekramar* i mängder

KL
Hur mår din fröken idag?

*klappar om*

Tack för allt stöd. Jag har sovit konstigt inatt och väntat hela tiden på att telefonen ska ringa, var uppe till efter midnatt och höll inte på att våga somna för jag oroade mig att hon skulle bli sämre utan att de hann titta till henne. :crazy: Raglar omkring här hemma och väntar på att de ska hinna gå ronden och bävar för att de ska höra av sig och vad de ska säga. Hör jag inget så åker jag, hör jag något så åker jag.

"Skönt" att det inte hände idag för då hade jag varit på Arlanda med jobbet redan när de ringde. Visst, flyget hade inte hunnit gå men det blev så mycket enklare att åka hemifrån igår istället för att dra från Arlanda idag. Ännu skönare hade det förstås varit att komma hem i morgon kväll och allt det här aldrig hade hänt. :(

Det som oroar mig mest är att de inte vet vad som är fel eller om det är värt att fortsätta, de prover som togs igår visade att hon var mycket, mycket dålig och veterinären poängterade hela tiden att hon i princip kunde dö när som helst men att de skulle göra vad de kunde för att rädda henne. Jag önskar verkligen att de hade fått fram lite bukvätska så de hade kanske kunnat se om avlivning hade varit det enda raka och att hon inte plågas i onödan nu. Måste kolla med ammajouren för säkerhets skull om det värsta händer. Så sabla typiskt att Lillan hunnit gå i sin för annars hade hon varit mitt förstahands val att försöka med, men det finns väl inte en chans i h-vete att hon efter 3 veckor skulle kunna producera mjölk igen även om hon hade adopterat? :confused:

:cry: :cry: :cry:

Fy vilken hemsk situation. Håller tummarna för mirakulöst tillfrisknande för stoet!

Funderar på din Lillan (om det inte skulle gå vägen) och om hon verkligen hunnit sina helt på 3 veckor? Hos människor kan man ju tom få igång mjölkproduktion hos adoptivmammor som aldrig ammat tidigare. Finns ju även läkemedel som ökar mjölkproduktion om den är dålig. Ingen aning om det kan använad på hästar, men det var iaf en tanke.

*tummar*

ja fy tusan vad jag tycker synd om dig! Satt och pratade om det som hänt dig i hela gårkvällen och var lika förtvivlad som om det hänt mig själv, är nog extra blödig efter allt elände vi gått igenom!

Sambon bad mig i all välmening sluta gå in på dessa forum och läsa om allt elände som händer! :cry:

Tänkte också igår på om det värsta inträffar ( som vi självklart håller tummarna för att det inte gör) om det skulle gå att få igång det andra stoet , jag skulle ge det ett försök iallfall !
Kanse ge henne oxytocin( heter något likande) hormon för att släppa ner mjölk och sen helt enkelt hoppas på det bästa samt stödmata den lilla under tiden.
Vårt ammasto tog det ju ett tag för att komma ikapp och då stödmatade vi den lille under tiden!

Lider verkligen med dig och ditt sto samt bebis :cry:

Jag hoppas att du får iallafall besked under dagen och att dessa är positiva håller tummar och tår för er .

Mvh Mia

Lagen om allts jävulskap. Blir så ledsen när jag läser hur illa det gått för dig i år.Hoppas hoppas att det går vägen. Tycker att du ska pröva med det andra stoet om det inte skulle gå bra.
Massor av tröstkramar o tankar från mig.!!

Jag blir så ledsen för din skull :cry: Det är alltid så att händelser kommer i klumpar i antingen positivt eller negativt, stackars dig vilken tuff vår du haft

Jag önskar verkligen att de hade fått fram lite bukvätska så de hade kanske kunnat se om avlivning hade varit det enda raka och att hon inte plågas i onödan nu.

Åter igen, jag lider verkligen med dig. Hoppas att du har fått lite positiva besked nu. Om de dröjer med att ringa _brukar_ det vara lite mer positivt än negativt. Ringer de direkt är det ofta för att hon är sämre.

Ang bukvätska, beroende lite på varför de inte fick ut någon, så kan det också ses positivt (försöker hitta de positiva sakerna :p ). För hade hon haft massor av fri vätska i buken så hade de garanterat fått ut något. Att de nu inte fick ut något beror förhoppningsvis då på att det inte fanns särskilt mycket vilket är bra. :D

Skriv så fort du vet mer!

det behöver inte vara kört med ditt andrasto...även om det gått några veckor, så kan det gå att få igång igen...

OM det värsta skulle hända vill säga...snyft

Min gamla skothast var som en kossa ;) Hon fick ett fol om aret och sinade aldrig helt.

Haller tummarna for Mia Rs hast.

Det här är, ja jag vet inte vad jag ska skriva!
Tycker så synd om dig och ditt sto!
Jag hoppas att din häst reder ut det här och blir bra igen!

Vi hade en pålle som pga många tarmupphägningar fick ärrvävnader på tarmen.
En dag bara det rann skit ut från henne. In på djursjukhuset och allting var kaos på henne. De kämpade och kämpade. De frågade om de fick buköppna henne, men de fick de inte (pga alla hennes andra operationer) då hennes förra vet. sagt att han inte rekomenderade det, samt att vi såg att hon inte hade klarat det.
Dagen efter på eftermidagen ringde de och bad oss komma in och säga förväl till hästen.
Vid en obuktion visade det sig att alla organ var akut infekterade, dvs tarmen hade gått läck. Så hennes liv hade inte gått att rädda oavsätt vad.

Så jag känner riktigt vad du går igenom, den osäkerheten som finns om sin kompis liv. Man kämpar mellan hopp och förtvivlan, men framförallt maktlöshet. Och man vill ju inget annat än det bästa för sin häst, att se när de mår dåligt är fruktansvärt för man kan inte göra något åt det.

Jag hoppas innerligt att din häst m. veterinärerna klarar av detta!
Stora, stora kramar på dig!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur