Sv: Är det inte det ena...
*kl*
Nyss hemkommen igen, inte ett dugg klokare än igår.
De ringde i morse innan jag åkte in och berättade att hon haft en väldigt jobbig natt, så pass att de väckte upp en av veterinärerna för att undersöka henne och när jag kom ut idag var det blodblandad diarée på väggarna men hon såg dock piggare ut.

Svullnaderna runt ögonen hade gått ner något och de var inte lika blodsprängda som igår, men hon är fortfarande väldigt svullen och sårig om huvudet.
"Plutten" som är en ganska stor gosse har fått glucos då han låg lite lågt igår, även om det var inom normalgränserna, antibiotika + magsårsmedicin för att vara på den säkra sidan. G:s avföring ser trots allt bättre ut idag, inte lika mycket blod och han är ju där och snaskar i sig, så eftersom de inte ännu vet vad som felas henne får han antibiotika då man inte vill riskera att han också blir dålig.
Jag frågade veterinären om vad hon trodde om man skulle försöka med mitt andra sto, men hon tycker det är bättre att jag letar efter en amma med mjölk istället och det har hon ju rätt i, så slipper vi pysslet med att flaskmata honom. Jag var inne och tittade i morse som hastigast men ligger lågt så länge G fortfarande är i livet.
De har gjort en ny rektalisering idag, slemhinnan är som ett sandpapper och de känner att hon är gasfylld men hittar inget mer konkret. De lyckades även med bukpunktatet och mitt hjärta sjönk som en sten när jag såg färgen på det, blodblandat.

Det
kan vara en omvridning, instjälpning eller vad som helst nästan trots att hon äter och har avföring.

Hon har även stor proteinförlust och de har lämnat in proverna till labb för att kolla hur det är med koaguleringsförmågan. Hon är nu uppe i ca 150 l dropp och svarar lite bättre på det smärtstillande men behöver det ganska ofta. Ser väldigt olycklig och eländig ut.
De ska göra vad de kan för att rädda henne, men de kommer inte att försöka operera och jag har även sagt att om proverna visar att det är kört får de ta bort henne direkt. Det finns inga fördelar med att försöka hålla henne i livet så länge som möjligt om det inte finns några chanser att hon ska klara sig. "Plutten" äter ur nappflaskan och har sluppit sonden så om det värsta händer borde han klara sig ändå. Hon har tack och lov fyllt juvret igen så han får lite tröstsnuttar från henne numera, men börjar tycka boxlivet är tråkigt och har sprattel i benen.
Hästen i grannboxen på Ultuna vinschades upp på ett släp efter att ha kommit in akut då den på egen hand smällt i sig 20 kg kraftfoder, den betar på de evigt gröna ängarna nu istället. Innan jag åkte i morse hörde jag om en stallbrand i Gottröra i natt där 3 hästar brunnit inne, så det finns ju de som har det värre.