Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226
Sv: Är det inte det ena...

*kl*
Nyss hemkommen igen, inte ett dugg klokare än igår. :(
De ringde i morse innan jag åkte in och berättade att hon haft en väldigt jobbig natt, så pass att de väckte upp en av veterinärerna för att undersöka henne och när jag kom ut idag var det blodblandad diarée på väggarna men hon såg dock piggare ut. :bow: Svullnaderna runt ögonen hade gått ner något och de var inte lika blodsprängda som igår, men hon är fortfarande väldigt svullen och sårig om huvudet.

"Plutten" som är en ganska stor gosse har fått glucos då han låg lite lågt igår, även om det var inom normalgränserna, antibiotika + magsårsmedicin för att vara på den säkra sidan. G:s avföring ser trots allt bättre ut idag, inte lika mycket blod och han är ju där och snaskar i sig, så eftersom de inte ännu vet vad som felas henne får han antibiotika då man inte vill riskera att han också blir dålig.

Jag frågade veterinären om vad hon trodde om man skulle försöka med mitt andra sto, men hon tycker det är bättre att jag letar efter en amma med mjölk istället och det har hon ju rätt i, så slipper vi pysslet med att flaskmata honom. Jag var inne och tittade i morse som hastigast men ligger lågt så länge G fortfarande är i livet.

De har gjort en ny rektalisering idag, slemhinnan är som ett sandpapper och de känner att hon är gasfylld men hittar inget mer konkret. De lyckades även med bukpunktatet och mitt hjärta sjönk som en sten när jag såg färgen på det, blodblandat. :cry: Det kan vara en omvridning, instjälpning eller vad som helst nästan trots att hon äter och har avföring. :crazy: Hon har även stor proteinförlust och de har lämnat in proverna till labb för att kolla hur det är med koaguleringsförmågan. Hon är nu uppe i ca 150 l dropp och svarar lite bättre på det smärtstillande men behöver det ganska ofta. Ser väldigt olycklig och eländig ut.

De ska göra vad de kan för att rädda henne, men de kommer inte att försöka operera och jag har även sagt att om proverna visar att det är kört får de ta bort henne direkt. Det finns inga fördelar med att försöka hålla henne i livet så länge som möjligt om det inte finns några chanser att hon ska klara sig. "Plutten" äter ur nappflaskan och har sluppit sonden så om det värsta händer borde han klara sig ändå. Hon har tack och lov fyllt juvret igen så han får lite tröstsnuttar från henne numera, men börjar tycka boxlivet är tråkigt och har sprattel i benen.

Hästen i grannboxen på Ultuna vinschades upp på ett släp efter att ha kommit in akut då den på egen hand smällt i sig 20 kg kraftfoder, den betar på de evigt gröna ängarna nu istället. Innan jag åkte i morse hörde jag om en stallbrand i Gottröra i natt där 3 hästar brunnit inne, så det finns ju de som har det värre. :cry: :cry: :cry:

Men du, lite piggare är bättre än status quo! :D Pepp, pepp! Bra att de fick ut bukvätska även om den inte såg så rolig ut.

Jo, det känns trots allt lite bättre även om jag försöker att inte hoppas för mycket. Måste tänka över alternativen i väntan på provsvaren och vågar inte tro något alls så länge. :confused:

Jag förstår det och det kan vända snabbt igen. När får du provsvaren på bukvätskan?

Det är tur att du är du!!

Klokt av dig att förbereda för ev amma, ifall, och jag förstår att du inte vågar hoppas, men hon HAR faktiskt klarat ett drygt dyng nu!

Vi får hoppas att hon seg och livskraftig som sin lille unge!!

Jag hade hoppats på svar innan jag åkte hem men får väl, förhoppningsvis, besked i morgon istället.

mimus: Vet inte vem jag skulle varit annars ;), men jag vet ju hur jag funkar i kriser och det är ju tack och lov rationellt. Rasa ihop får man göra sen, efter att allt det praktiska är ordnat. :idea: :crazy:

Jag hade hoppats på svar innan jag åkte hem men får väl, förhoppningsvis, besked i morgon istället.

mimus: Vet inte vem jag skulle varit annars ;), men jag vet ju hur jag funkar i kriser och det är ju tack och lov rationellt. Rasa ihop får man göra sen, efter att allt det praktiska är ordnat. :idea: :crazy:

vad stark du är som tänker rationellt. En annan hade nog varit en förtvivlad vår fläck.

Håller verkligen tummarna för er! gör ont i mitt hjärta att läsa fast jag verken känner dig eller hästen.

Sådär blir jag också i akuta lägen. Lugn, praktisk och rationell utåt sett, men mår egentligen hemskt dåligt inombords.

Stackars ditt sto, hennes föl och dig förstås! Jag hoppas verkligen att hon repar sig så du får hämta hem henne. Håller tummarna hårt och tänker på er!

Misstänker de inte att fölet har skadat henne invärtes vid fölningen?

Följer den här tråden och håller tummarna för dig och ditt sto!

Jag min lilla realist som också är oerhört praktisk i akuta lägen trots att det är kaos inombords (när min pappa dog vid 50 års ålder gick vi ut och fodrade grisarna efter dödsbeskedet - något som ju MÅSTE göras men i andras ögon gör man inte sånt när man är i chock - det gjorde vi...) tänker att det ju alltid finns dom som har det värre!
Någon gång måste det vända...kanske är den gången nu...

/Kristin

Nej, vad de har kunnat konstatera så långt verkar det inte ha någon koppling till fölningen. De tror att det är en colit och även om de inte kunnat lokalisera ngt sår så måste det sitta långt bak eftersom blodet är så färskt. Misstanken är ju förstås även att koaguleringen inte fungerar som den ska och att hon blöder genom tarmväggen med tanke på punktatet. Det verkar inte vara någon perforering av själva tarmen med anledning av färgen på bukvätskan, men det är illa nog om än inte en direkt dödsdom som det ser ut. Tårarna höll på att svämma över när jag såg färgen på vätskan, men igår så fanns det inte en chans att hålla dem tillbaka utan de rann över flera gånger.

Jag vill så gärna få veta om det är kört eller inte! :eek: Hellre få besked och i värsta fall låta henne sluta plågas eller fortsätta behandla även om oddsen är dåliga men dock att det finns en chans. Ovissheten är fruktansvärt frustrerande och jag blir så stressad när jag se henne försvinna in i apatin. De korta stunder hon intresserar sig för omvärlden och äter vaknar ju hoppet och jag har fått ett morbidt intresse av färg och konsistens på skit så jag springer och kollar så fort hon lyfter på svansen. :p

Idag vet jag inte ens hur hennes blodprover ser ut, de har haft häcken full med de andra patienterna och jag har ju skött både matningen av honom och övrig passning, så jag har knappt sett ngn utom när de bytt dropp och gett smärtstillande. Det hade varit roligt om jag visste ifall toxinen är oförändrat eller minskat, om blodet är lika basiskt som igår mm. Hjärtfrekvensen har iaf gått ner från runt 80 till 60.

Ungdomsligisten har däremot börjat visa humör och har hunnit kicka till mig på smalbenet idag och bita mig i fingrarna. Måste nog tyvärr säga ifrån på skarpen åt honom nu när han börjar tycka det är kul att slå och har försökt brösta upp sig genom att vräka sig mot mig en gång. :mad: Som min sambo sa, de har ju personal där som kan lappa ihop honom när jag beklagade mig över att inte veta hur hårt jag ska säga ifrån. :angel: :crazy: :cool:

Jag hoppas det löser sig och att du får hem henne igen!

Hon är ju varje fall på det bästa stället hon kan vara på.

Jag kan inte låta bli att tycka det är tröstfullt att läsa att hon sätter lite mjölk igen. Om inget annat för att behålla fölungen intresserad av juvret.
Håller både tummar och tår!

Blir så ledsen när jag läser...men håller tummarna så hårt jag kan för er att det ska gå vägen

//Tina

Senast ändrad av en moderator:

Jag beundrar dig, att du orkar skämta o tänka så klokt iallt elände.
Vet inte hur jag själv skulle reagera idag om något liknade hände mig.
Men när mitt hbl sto dog på operationsbordet i tarmvred när jag var 21 år så var jag så chockad att jag bara tänkte" skönt att hon dog med nya skor" (hovis hade skott henne samma dag o vi hade varit ute på en skön ridtur o galopperat på fälten). Varför det kändes så viktigt att hänga upp mig vid att hon var nyskodd vet jag inte...o jag har skrattat åt min reaktion många ggr efter det.
Det var trots allt en hemsk upplevelse, där hon krossade sitt öga när hon föll ihop i gången på Ultuna.
Önskar er lycka till o håller tummarna jätte hårt för er.

:eek:
Det är inte sant!!
Jag lider verkligen med dig och håller alla tummar som går för att hon klarar sig.
Jag som blev så himla glad när jag läste att G hade fått ett friskt föl och att allt var bra... :(

usch tycker du är så stark som orkar stå på dej... Hopaps värkligen allt går bra... Vill baar de bästa..

massa pepp kramar till dej o stot o fölet....

När min första häst förolyckades var jag så chockad att jag nog aldrig riktigt kommit över det helt, men jag tog hand om allt det praktiska och stängde sedan av då sorgen och andra omständigheter som hände nästan knäckte mig totalt efteråt. Jag klarade inte av att tänka för att inte bli fullkomligt tokig. Min dåvarande kollega hade även mist sin son nyss i cancer och jag hade ju "bara" förlorat min häst. Nu är det trots allt inte samma dramatik även om det räcker och blir över, utan jag hinner med på ett annat sätt. Galghumorn är väl ett sätt att få lite utlopp och jag har ju er, vänner och familj att ösa mitt elände över istället för att bita ihop och inte försöka visa något utåt. :crazy:

Jag försöker att inte hoppas något men det känns lite ljusare så länge hon fortfarande lever, även om det kan ändra sig snabbt. Det känns lite som "be carefull with your wishes"... Jag känner mig dum som köpte en fölgrimma i förväg, kort efter så kastade ju unghästen. Jag hade även tänkt på pengarna till avgiften på ungligisten men jag har ju fölförsäkringen från kastningen så det löser sig, vilket det ändå hade gjort. :( Jag har tjurat över att jag skulle åka till Danmark med jobbet under min lediga vecka då det är mycket som behöver fixas med husrenoveringen, ja då blir det ambulans till Ultuna så kanske får vi extra pengar även nu och resan blev inställd. :cry: Igår när jag hade handlat mackor, dricka, tidning, massor med morötter och tog en stol med mig för att sitta hos dem är bukpunktatet blodigt och jag trodde de skulle säga att hon måste avlivas så jag skulle få åka lika snabbt nästan som jag kom. :eek:

Hur ska jag göra idag och vad händer nu? :confused: Jag har iaf varit i kontakt med Agria nu på morgonen så liten har en egen försäkring upp över öronen för alla eventualiteter. :cool:

Usch, jag förstår vad du upplever just nu, har precis haft mitt dräktiga sto en vecka inne på klinik där hon svävade mellan liv och död. Ovissheten är utan tvekan det värsta. Jag håller båda tummarna för att det går bra för ditt sto.

Mitt sto står som nummer tre på ammajouren (om det värsta skulle hända), men det är ju tyvärr för långt bort (Danmark).

Styrkekramar och många tankar från mig!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10