Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226
Sv: Är det inte det ena...

Med alla dessa tummar som hålls så hoppas jag verkligen att det kommer gå. Hon är hos kunniga folk som gör vad de kan. Svårt att komma på något intelligent att skriva, men jag tänker på er. Förstår hur jobbigt det är.
U

Jag ska hålla tummarna så hårt jag kan att hon kommer hem igen med lillen!!!!
Vilken pärs ni får gå igenom i år.:(

Jag hade en ponny som hade nästan samma symptom och händelseförlopp som du beskriver, men Ultuna räddade honom, han hade en sjukdom som kallades Baron Gruff, men var visst ovanlig.

Lider verkligen med dej. Fy vilken situation.
Men jag tycker mej kunna utläsa av din rapport från sjukhuset att du står med båda fötterna på jorden och resonerar förnuftigt.
Hoppas det går bra trots det i dagsläget dystra läget.

Kramar och tankar till dej, sto och föl.

Hoppas allt går bra.
Jag håller tummarna för att det sluter lyckligt.
Lycka till!!

Tänker på er i detta svåra, hoppas verkligen att detta slutar bra!

Skickar massa styrkekramar till dig och framförallt till ditt sto att hon tar sig igenom detta. Fy vilken mardröm:(

Men jisses vad hemskt! Låter inte särskilt roligt alls. :crazy: Håller alla tummar och tår jag har. Alltid ett gott tecken att avföringen börjar normaliserar sig om än ej perfekt. :idea:

kl

låter inte alls bra det där :(
Låter ju inte som en diffus blödning direkt, utan någonting mer massivt, perforerad tarm?
Håller tummarna för er!

Jag kom nyss hem, kan inte göra något ändå men det ser väldigt illa ut. Oddsen är 20 - 80 till vår nackdel. Hon får smärtstillande, plasma och när jag åkte så var hon inne på 40 l dropp. :( Känns rätt tungt, de vet inte vad som är fel eller orsaken. Hon var som vanligt igår kväll och i morse var det Sthlms blodbad.

Hon har legat och kastat sig i boxen så huvud och ögon är uppsvällda och såriga, benen såriga och hon var svårt uttorkad med kraftiga, blodiga diaréer. Tack och lov så har hon snabbt fått hjälp med smärtstillande, dropp och antibiotika och veterinären ringde efter ambulansen men pga trafiken så tog det ändå några timmar innan hon fick komma in. Det var inte ens säkert att de skulle ta emot oss pga överbeläggning, men de lyckades få till en ledig box på isoleringen så vi slapp försöka med Strömsholm. Jag vet inte om hon hade överlevt transporten dit. :crazy:

Fölis mår tack och lov väldigt bra och hade klarat sig nästan oskadd undan mammsens boxdemolering. Lite småsår på bakbenen är allt vad vi kunde se men han villl inte låta sig nappas och G har ingen mjölk åt honom så den stackaren har en sond fastsydd nu så han ska få i sig mat. Han är ändå där och försöker dia men utan större framgång.

G har troligen en kraftig grovtarmsinfektion men de vet inte säkert och proverna pekar inte åt något håll. De försökte ta prov på bukvätskan för att se om det ens är lönt att försöka rädda henne men inte en droppe kom ut. De blev inte klokare efter att ha pratat med den veterinär som gav första hjälpen i morse men hon har väldigt mycket toxiner i blodet och riskerar cirkulationskollaps, hjärta och njurar kan lägga av när som helst och hon har mycket gaser i både mage och tarmar.

Själva ögonen har klarat sig från sårskador iaf, alltid något. De har sköljt henne för att se om det kunde vara livmoderinfektion som spökar men inte, hon är hur fin som helst efter fölningen. Skulle det vara något som behöver opereras kommer hon att tas bort då hon inte är i skick att sövas.

Diaréerna har avtagit och hon la en snustorr blodfärgad hög först pga uttorkningen, men tack vare droppet så har avföringen börjat få normal konsistens även om det fortfarande är blodigt och det rinner lite blod från anus ibland. Hon är väldigt svag och har dålig cirkulation, får se om hon överlever natten eller om de ringer och meddelar annorlunda. :cry: :cry: :cry:
jag säjer bara USCH!
Det är inte samma, men alldeles för likt den reaktion som mitt sto fick efter medicinering i augusti, hon hade en s.k toxisk chock och dog inom ett dygn från diarrédebuten trots intensivvård.
Jag håller tummarna att det går bättre med ditt sto!
Det min veterinär höll mitt hopp uppe med var att "Det kan vända nästa sekund"...

Jag kom nyss hem, kan inte göra något ändå men det ser väldigt illa ut. Oddsen är 20 - 80 till vår nackdel. Hon får smärtstillande, plasma och när jag åkte så var hon inne på 40 l dropp. :( Känns rätt tungt, de vet inte vad som är fel eller orsaken. Hon var som vanligt igår kväll och i morse var det Sthlms blodbad.

Hon har legat och kastat sig i boxen så huvud och ögon är uppsvällda och såriga, benen såriga och hon var svårt uttorkad med kraftiga, blodiga diaréer. Tack och lov så har hon snabbt fått hjälp med smärtstillande, dropp och antibiotika och veterinären ringde efter ambulansen men pga trafiken så tog det ändå några timmar innan hon fick komma in. Det var inte ens säkert att de skulle ta emot oss pga överbeläggning, men de lyckades få till en ledig box på isoleringen så vi slapp försöka med Strömsholm. Jag vet inte om hon hade överlevt transporten dit. :crazy:

Fölis mår tack och lov väldigt bra och hade klarat sig nästan oskadd undan mammsens boxdemolering. Lite småsår på bakbenen är allt vad vi kunde se men han villl inte låta sig nappas och G har ingen mjölk åt honom så den stackaren har en sond fastsydd nu så han ska få i sig mat. Han är ändå där och försöker dia men utan större framgång.

G har troligen en kraftig grovtarmsinfektion men de vet inte säkert och proverna pekar inte åt något håll. De försökte ta prov på bukvätskan för att se om det ens är lönt att försöka rädda henne men inte en droppe kom ut. De blev inte klokare efter att ha pratat med den veterinär som gav första hjälpen i morse men hon har väldigt mycket toxiner i blodet och riskerar cirkulationskollaps, hjärta och njurar kan lägga av när som helst och hon har mycket gaser i både mage och tarmar.

Själva ögonen har klarat sig från sårskador iaf, alltid något. De har sköljt henne för att se om det kunde vara livmoderinfektion som spökar men inte, hon är hur fin som helst efter fölningen. Skulle det vara något som behöver opereras kommer hon att tas bort då hon inte är i skick att sövas.

Diaréerna har avtagit och hon la en snustorr blodfärgad hög först pga uttorkningen, men tack vare droppet så har avföringen börjat få normal konsistens även om det fortfarande är blodigt och det rinner lite blod från anus ibland. Hon är väldigt svag och har dålig cirkulation, får se om hon överlever natten eller om de ringer och meddelar annorlunda. :cry: :cry: :cry:

Låter absolut som Clostridios, eller Baron Gruff som någon skrev. Min kompis häst fick det förra våren.

Hoppas att ditt sto klarar sig. Det bådar ju gott att avföringen stabiliserar sig.

Håller alla tummar och tår för Er!!!

Nej, vad trist: :cry: Hoppas att det går vägen. Håller tummarna för att hon ska repa sig. Låter ju som Baron Gruff eller colitis x som man också kallar det.

nee men usch så hemskt.... Jag hoppas värkligen allt går bra nU!

Håller alla tummar o tår...

Å fy :devil:! :cry: :cry: :cry:
Jag hörde dem prata om ev colitis och tänkte jag skulle kolla upp det men glömde bort det, visste inte att det var samma som Baron Gruff. :crazy: Men vad får de det av, hon har ju inte ätit något annat än det vanliga dvs hösilage, betfor och havre. Trodde de inte att det kom av hög fodergiva av soja? :cry: :cry: :cry:

Finns det ngn som överlevt? :(

Självaste Järvsöfaks (vet väl alla vem det är??) har haft Baron Gruff, överlevde och är tillbaka på tävlingsbanan igen!

Det är sant, jag "roar" med att googla och kommer ihåg nu när jag läser om det att jag läst det tidigare. Hjälp, känner mig helt tom i skallen efter dagens händelser och väntar bara att de ska ringa och säga att det är slut... Hon var så trött och slut när jag åkte, jag ska åka in i morgon igen och hoppas hon lever fortfarande då. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka