Är det inte det ena...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 286
  • Visningar Visningar 37 226
Sv: Är det inte det ena...

Håller tummarna för dig och din häst! Hoppas hon blir bra!!!

*styrkekramar* Usch, vad hemskt men det låter ändå som om hon mår lite bättre. Istället för att vara bara ner, så är det nu upp och ner. Får hon i sig något/tillräckligt som kan ge fastare avföring? Och som ameo säger, får hon något för att balansera upp tarmfloran igen? Så länge som det ändå går åt rätt håll, om än långsamt, så ska du väl ha hopp? Samtidigt som jag naturligtvis förstår att du inte vill se din häst lida.

jag förstår att de känns dåligt.. Men ja hoppas värkligen de blir bättre.. massa pepp o tröst kramar till er..

:cry: :cry:

Så svårt.

Jag håller med dig om att det finns en gräns för vad dem ska stå ut med, men hon har en fölis, och då tror jag att man försöker lite till, och sedan lite till.

Hur smärtsamt det än är att se sin häst lida.

Men vad hopplöst att vet också är rådvilla.

Kram.

Krafft Rehab är väldigt gödande...
Hade de på min märr som var i underhull när hon kom tillbaka efter utlåning, hon är ju 24 så vi var rädda att det inte skulle gå att göda upp henne men nu e hon FET (och dräktig visserligen men FET)... Och ser återigen ut som vi vill ha henne...

Hade de på min märr som var i underhull när hon kom tillbaka efter utlåning, hon är ju 24 så vi var rädda att det inte skulle gå att göda upp henne men nu e hon FET (och dräktig visserligen men FET)... Och ser återigen ut som vi vill ha henne...

:confused: :confused: :confused:

Stoet står och svävar mellan liv och död, det är väl inte riktigt samma sak??? De vet nog vad de gör på Ultuna....

TS: Jag håller alla tummar och förstår vilka kval du går igenom...

Jag ska strax åka in igen, får köpa med mig lite till min egen mage känner jag. :crazy:

Har knappt sovit i natt, armarna började domna bort på mig vid 4/5-tiden men jag har varit för trött för att läsa utan snurrat och snott mig så madrassen nästan åkt ner på golvet. Helst vill jag bara dra täcket över huvudet och inte göra något alls, men det lär ju knappast hjälpa henne. Måste försöka rycka upp mig lite, jag kan ju inte komma dit och uppföra mig som om jag hör hemma på en annan klinik. :eek:

Ska ge djuren mat och sedan åker jag igen... :cry:

Jag ska strax åka in igen, får köpa med mig lite till min egen mage känner jag. :crazy:

Har knappt sovit i natt, armarna började domna bort på mig vid 4/5-tiden men jag har varit för trött för att läsa utan snurrat och snott mig så madrassen nästan åkt ner på golvet. Helst vill jag bara dra täcket över huvudet och inte göra något alls, men det lär ju knappast hjälpa henne. Måste försöka rycka upp mig lite, jag kan ju inte komma dit och uppföra mig som om jag hör hemma på en annan klinik. :eek:

Ska ge djuren mat och sedan åker jag igen... :cry:

Prata med veterinärerna innan du ger henne något. När tarmfloran redan är störd, kanske det bara blir ännu värre om hon får något koncentrat? Det viktigaste just nu är nog vätska och elektrolyter, så tänk inte så mycket på att hon faller ur. Om det går vägan har du all tid i världen att göda henne sen! Liksom alla andra håller jag båda tummarna för dig och ditt sto!!

Krafft är inte bra för magen. Man måste nog återställa tarmbalansen innan man börjar ge massa kraftfoder

De få gånger mina hästar har fått krafft så smulas deras bajs sig så det fungerar inte på alla hästar.

Självklart kollar jag med dem först! Morötterna är med deras tillåtelse men något annat vågar jag inte ge henne utan att höra med dem. Har funderat en hel del på linfrön, men det får de som sagt tycka till om, ska kolla alternativen och höra vad de säger. Är det ok så åker jag och köper foder idag om det inte redan finns där.

Förstår hur trött du är! Sädant här tar enormt på orken, och det är ju inte så att vardagens sysslor försvinner bara för att ngt sådant händer.
Hoppas verkligen det ordnar sig för er alla!!!

Självklart kollar jag med dem först! Morötterna är med deras tillåtelse men något annat vågar jag inte ge henne utan att höra med dem. Har funderat en hel del på linfrön, men det får de som sagt tycka till om, ska kolla alternativen och höra vad de säger. Är det ok så åker jag och köper foder idag om det inte redan finns där.

Ge henne en bamsekram från mig här och även till en väldigt omtänksam matte:)

Senast ändrad:

Jag hade en dålig fölunge på Ultuna för ett par år sen. Mamman var orolig första veckan och ville inte äta deras kraftfoderblandning. Den bortskämda tanten ville ha havre + krafft breed! Eftersom de inte hade det hemma, sa jag att jag kunde ta dit dit själv, men dagen efter hade dom skaffat en säck till henne. Jag tyckte att de var otroligt hjälpsamma på alla sätt och vis....

En tanke bara - de som gör Pro-viva till människor gör/gjorde även något till hästar som jag har gett efter kolik till ett av mina ston, på inrådan av Helsingborg djursjukhus. De använder det själva till sina med mag/tarmproblem.
Jag har absolut ingen aning om det passar sig till ditt sto, men vill så gärna hjälpa! Kommer inte ihåg helt vad det hette, men jag fick tag på det på Malmö travbana. Ska rota runt lite i gamla papper och se om jag finner något!

Fann det - det heter Pro Equo, en form av havrevälling! Fôretaget heter Probi (de som står bakom ProViva) och finns någonstans i Skåne tror jag.

Läser dina inlägg och lider med dig .
Förstår precis vad du menar med att man inte orkar se dem lida, jag kan hantera elände och katastrofer bra och är handlingskraftig och struktererad när allt går käpprätt åt helvete men när mina djur lider går hjärnan i baklås och kroppen vänder sig ut och in, lite som att fixa det nu elller låt han somna in!
Men i ditt fall har du dessutom att ta hänsyn till att hon har föl vilket som någon skrev gör det värt att kämpa lite till trots att lidandet för stoet är på gränsen för vad som känns ok!

Ger man henne smärtstillande nu , om ifall kan man inte öka dosen något för att göra det mer humant för henne att kämpa, jag menar även om det ökar riskerna något- det är ju en balansgång det där!

Har själv en colit häst och mina fasa är ju att han skulle bli så här dålig! Men min veterinär på Ultuna förbjöd mig att ge morötter då det tydligen var laxerande ! Visserligen är säkert den mängd du ger försumbar men ändå när de är så dåliga är det ju alla bäckar små som gäller ! , du kanske kunde ge lite knäckebröd eller nåt istället det känns ju som att det har lite uppsugande effekt!
Har en syster med colit och när hon har en dålig dag kan en liten lösgodisbit helt sätta magen ur spel.

Vad gäller att hon tunnar ur och krafftfoder skulle jag inte tänka så mycket på det, det tar hon lätt igen när hon blir bra igen, det viktiga är ju snarare att hon petar i sig lite groovfoder som stabililiserar magen, att börja laborera med krafftfoder nu känns bara farligt.

Min ena häst tarmvredsopererades på ultuna för många år sedan och gick på ett par veckor från att vara en rund prick till ett vandrande skellet, men tog igen det sakta men säkert över sommaren och den "fördelen" har du ju att när hon väl är frisk och hemma igen kan hon äta upp sig på smarrigt gräs, så försök se bort att hon tunnar ur , det viktiga är ju att magen stabiliseras!
Tänker på er!

Det finns flera tillverkare av probiotika, som hjälper till att återställa/stabilisera tarmfloran när den är i kaos.
Protexin / Probade (är tydligen samma sak, samma tillverkare) och Probimin är två exempel.
Varför inte fråga personalen om dessa kan vara alternativ?

Jag är här inne och läser varje dag, och hoppas som alla andra att hästen ska börja bli lite bättre.
Att du är där inne med henne tror jag gör otroligt mkt, samt att hon har ett föl. Då får hästen så mkt mer att kämpa för och får lite extra krafter.
Jag hoppas innerligt att detta vänder snart och att hon blir bättre! Stora kramar till dig och din häst!

När min kompis häst va dålig i magen fick hon A-fil fungerade jätte bra, fick 3dl./dag uppdelat på 3gg.
Det finns något som heter Mag & Tarm (pulver) som man kan köpa på granngården el.i en häst affär, fungerar oxå utmärkt.
Hoppas det går bra för din häst...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 622
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 080
Senast: nilie
·
Hästvård Genomgår just nu det värsta dygnet i mitt liv. Tankarna snurrar och det finns liksom inga ord. Jag vet varken ut eller in. Bara att... 2
Svar
31
· Visningar
5 186
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31